uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla fosetylu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Definicja pozostałości do celów monitorowania mająca zastosowanie do fosetylu obejmuje związek macierzysty - fosetyl, produkt rozpadu - kwas fosfonowy i ich sole. Sole kwasu fosfonowego są nazywane fosfonianami.
(3) Komisja otrzymała od państw członkowskich i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa informacje wskazujące na obecność fosfonianów w określonych produktach lub na ich powierzchni, prowadzącą do występowania wyższego poziomu pozostałości niż NDP w wysokości 2 mg/kg określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do tych produktów, co odpowiada granicy oznaczalności.
(4) Komisja zebrała dane z monitorowania w 2014 r., aby zbadać obecność fosfonianów w żywności. Dane te zostały przygotowane przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i wykazały, że fosfoniany są obecne na różnych poziomach w zależności od źródła pochodzenia i produktu, ale często przekraczają NDP ustalone na poziomie granicy oznaczalności w wysokości 2 mg/kg. Dalsza analiza danych wykazała, że znaczna większość niespełniających wymogów próbek zawiera pozostałości kwasu fosfonowego i jego soli przekraczające granicę oznaczalności, podczas gdy pozostałości fosetylu i jego soli pozostają poniżej granicy oznaczalności.
(5) Chociaż fosfoniany nie zostały uwzględnione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 zgodnie z jego art. 14, mogą one występować w nawozach dopuszczonych do obrotu na szczeblu krajowym, w szczególności w niektórych nawozach stosowanych na liściach roślin (nawozy dolistne). Z uwagi na brak odpowiednich zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające fosetyl zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, które są ważnymi eksporterami przedmiotowych produktów spożywczych do Unii, brak wykrywalnych pozostałości fosetylu i jego soli, a także stosowanie fosfonianów jako składnika w nawozach dolistnych, można zasadnie założyć, że pozostałości są wynikiem stosowania nawozów dolistnych zawierających fosfoniany.
(6) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") o wydanie opinii w sprawie zagrożenia dla zdrowia publicznego ze strony pozostałości fosfonianów w niektórych produktach lub na ich powierzchni. Mając na uwadze pilny charakter sprawy, Urząd zamiast uzasadnionej opinii wydał oświadczenie odnoszące się do kilku pozostałych niewyjaśnionych kwestii 3 . Urząd przekazał to oświadczenie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) Urząd stwierdził w swoim oświadczeniu, że oczekuje się, iż proponowane tymczasowe NDP zapewnią wystarczającą ochronę konsumentów. Ocena długotrwałego narażenia na pozostałości fosfonianów w wyniku konsumpcji wszystkich produktów żywnościowych, które mogą je zawierać, nie wykazała, aby istniało ryzyko przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia. Urząd nie przeprowadził oceny ostrego narażenia konsumentów z powodu niskiego poziomu ostrej toksyczności fosfonianów. Urząd stwierdził, że jego oświadczenie cechują niejasności, i zaproponował zmianę definicji pozostałości.
(8) W celu uniknięcia poważnych zakłóceń na rynku w handlu tymi produktami oraz biorąc pod uwagę fakt, że nie występuje żadne zagrożenie dla konsumentów zidentyfikowane na podstawie aktualnych danych naukowych, należy określić tymczasowe NDP dla fosetylu w oparciu o dostępne dane z monitoringu i oświadczenie Urzędu. Takie tymczasowe NDP powinny mieć zastosowanie tylko do chwili wdrożenia środków mających na celu zapobieganie występowaniu pozostałości fosfonianów w odnośnych uprawach w kolejnych sezonach wegetacyjnych.
(9) Na podstawie oświadczenia Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że stosowne zmiany NDP spełniają wymogi określone w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.279.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 991/2014 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 19/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 23/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 24/09/2014 |