a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla fosetylu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Definicja pozostałości do celów monitorowania mająca zastosowanie do fosetylu obejmuje związek macierzysty - fosetyl, produkt rozpadu - kwas fosfonowy i ich sole. Sole kwasu fosfonowego są nazywane fosfonianami.
(3) Komisja otrzymała od państw członkowskich i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa informacje wskazujące na obecność fosfonianów w określonych produktach lub na ich powierzchni, prowadzącą do występowania wyższego poziomu pozostałości niż NDP w wysokości 2 mg/kg określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do tych produktów, co odpowiada granicy oznaczalności.
(4) Komisja zebrała dane z monitorowania w 2014 r., aby zbadać obecność fosfonianów w żywności. Dane te zostały przygotowane przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i wykazały, że fosfoniany są obecne na różnych poziomach w zależności od źródła pochodzenia i produktu, ale często przekraczają NDP ustalone na poziomie granicy oznaczalności w wysokości 2 mg/kg. Dalsza analiza danych wykazała, że znaczna większość niespełniających wymogów próbek zawiera pozostałości kwasu fosfonowego i jego soli przekraczające granicę oznaczalności, podczas gdy pozostałości fosetylu i jego soli pozostają poniżej granicy oznaczalności.
(5) Chociaż fosfoniany nie zostały uwzględnione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 zgodnie z jego art. 14, mogą one występować w nawozach dopuszczonych do obrotu na szczeblu krajowym, w szczególności w niektórych nawozach stosowanych na liściach roślin (nawozy dolistne). Z uwagi na brak odpowiednich zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające fosetyl zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, które są ważnymi eksporterami przedmiotowych produktów spożywczych do Unii, brak wykrywalnych pozostałości fosetylu i jego soli, a także stosowanie fosfonianów jako składnika w nawozach dolistnych, można zasadnie założyć, że pozostałości są wynikiem stosowania nawozów dolistnych zawierających fosfoniany.
(6) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") o wydanie opinii w sprawie zagrożenia dla zdrowia publicznego ze strony pozostałości fosfonianów w niektórych produktach lub na ich powierzchni. Mając na uwadze pilny charakter sprawy, Urząd zamiast uzasadnionej opinii wydał oświadczenie odnoszące się do kilku pozostałych niewyjaśnionych kwestii 3 . Urząd przekazał to oświadczenie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) Urząd stwierdził w swoim oświadczeniu, że oczekuje się, iż proponowane tymczasowe NDP zapewnią wystarczającą ochronę konsumentów. Ocena długotrwałego narażenia na pozostałości fosfonianów w wyniku konsumpcji wszystkich produktów żywnościowych, które mogą je zawierać, nie wykazała, aby istniało ryzyko przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia. Urząd nie przeprowadził oceny ostrego narażenia konsumentów z powodu niskiego poziomu ostrej toksyczności fosfonianów. Urząd stwierdził, że jego oświadczenie cechują niejasności, i zaproponował zmianę definicji pozostałości.
(8) W celu uniknięcia poważnych zakłóceń na rynku w handlu tymi produktami oraz biorąc pod uwagę fakt, że nie występuje żadne zagrożenie dla konsumentów zidentyfikowane na podstawie aktualnych danych naukowych, należy określić tymczasowe NDP dla fosetylu w oparciu o dostępne dane z monitoringu i oświadczenie Urzędu. Takie tymczasowe NDP powinny mieć zastosowanie tylko do chwili wdrożenia środków mających na celu zapobieganie występowaniu pozostałości fosfonianów w odnośnych uprawach w kolejnych sezonach wegetacyjnych.
(9) Na podstawie oświadczenia Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że stosowne zmiany NDP spełniają wymogi określone w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |