Decyzja EBC/2014/38 (2014/671/UE) zmieniająca decyzję EBC/2013/35 w sprawie dodatkowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 1 września 2014 r.
zmieniająca decyzję EBC/2013/35 w sprawie dodatkowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

(EBC/2014/38)

(2014/671/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2014 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,

uwzględniając wytyczne EBC/2011/14 z dnia 20 września 2011 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu 1 oraz decyzję EBC/2013/6 z dnia 20 marca 2013 r. w sprawie zasad dotyczących wykorzystania jako zabezpieczenia operacji polityki pieniężnej Eurosystemu własnych niezabezpieczonych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Standardowe warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w załączniku I do wytycznych EBC/2011/14, jak również w decyzji EBC/2013/6, decyzji EBC/2013/35 3 oraz decyzji EBC/2014/11 4 .

(2) Zgodnie z pkt 1.6 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 Rada Prezesów EBC może w dowolnym czasie zmieniać instrumenty, warunki, kryteria i procedury realizacji operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.

(3) Na potrzeby wyboru właściwego ratingu wykorzystywanego do określenia kwalifikowania aktywów wykorzystywanych w operacjach kredytowych Eurosystemu oraz związanej z nimi redukcji wartości wprowadzono zasadę określającą pierwszeństwo ratingów. Zasada ta daje pierwszeństwo wykorzystaniu ratingów zewnętrznej instytucji oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) nadanych emisji w stosunku do ratingów nadanych przez instytucję ECAI emitentowi i gwarantowi. W dniu 17 lipca 2013 r. Rada Prezesów postanowiła dodatkowo wzmocnić zasady dotyczące kontroli ryzyka poprzez zmianę kryteriów kwalifikowania i redukcji wartości zabezpieczeń akceptowanych na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystemu oraz poprzez przyjęcie określonych dodatkowych środków w celu zwiększenia ogólnej spójności zasad i ich stosowania w praktyce. W ramach przyjętych rozwiązań Eurosystem uściślił też zasady dotyczące pierwszeństwa ratingów. Środki te zostały określone w decyzji EBC/2013/35.

(4) Zasada przyznająca pierwszeństwo ratingom nadanym przez instytucje ECAI emisji jest właściwa w odniesieniu do prywatnych emitentów, gdzie znaczenie ma zawartość informacji o ratingach emisji. W odniesieniu do emitentów publicznych zasada przyznająca pierwszeństwo ratingom nadanym przez instytucje ECAI emisji wymaga dostosowania, ponieważ ratingi emitenta, a nie ratingi emisji, uznawane są za właściwy środek oceny zdolności kredytowej tych emitentów.

(5) W związku z powyższym decyzja EBC/2013/35 powinna zostać zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

Artykuł 6 decyzji EBC/2013/35 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Dodatkowe wysokie standardy jakości kredytowej aktywów rynkowych

1. Ocena kredytowa przez instytucję ECAI aktywów rynkowych, o których mowa w pkt 6.3 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14, podlega wymogom określonym w niniejszym artykule.

2. Następujące oceny kredytowe ECAI nadane przez akceptowane instytucje ECAI podlegają wykorzystaniu w określeniu spełnienia wymogów w zakresie jakości kredytowej mających zastosowanie do aktywów rynkowych * .

a) Ratingi nadane przez instytucje ECAI emisji, które odnoszą się do oceny kredytowej wydanej przez instytucję ECAI dla emisji lub - w braku ratingu emisji nadanego przez tę samą instytucję ECAI - serii programu/emisji, z którą dane aktywa zostały wyemitowane * . Na potrzeby ratingów nadanych przez instytucje ECAI emisji Eurosystem nie dokonuje rozróżnienia według pierwotnego terminu zapadalności aktywów. Dopuszczalny jest każdy rating instytucji ECAI nadany emisji lub serii programu/emisji.

b) Rating instytucji ECAI nadany emitentowi, który odnosi się do oceny kredytowej wydanej przez instytucję ECAI dla emitenta. Na potrzeby ratingów nadanych przez instytucje ECAI emisji Eurosystem dokonuje rozróżnienia według pierwotnego terminu zapadalności aktywów w odniesieniu do dopuszczalnej oceny kredytowej wystawionej przez instytucję ECAI. Wprowadza się rozróżnienie pomiędzy: (i) aktywami krótkoterminowymi, tzn. aktywami o pierwotnym terminie zapadalności nie dłuższym niż 390 dni oraz (ii) aktywami długoterminowymi, tzn. aktywami o pierwotnym terminie zapadalności dłuższym niż 390 dni. W przypadku aktywów krótkoterminowych dopuszczalne są krótkoterminowe i długoterminowe ratingi nadane przez instytucję ECAI emitentom. W przypadku aktywów długoterminowych dopuszczalne są tylko długoterminowe ratingi nadane przez instytucję ECAI emitentom.

c) Rating instytucji ECAI nadany gwarantowi, który odnosi się do oceny kredytowej wydanej przez instytucję ECAI gwarantowi, o ile gwarancja spełnia wymogi, o których mowa w pkt 6.3.2 lit. c) załącznika I do wytycznych EBC/2011/14. Na potrzeby ratingów nadanych przez instytucję ECAI gwarantowi Eurosystem nie dokonuje rozróżnienia według pierwotnego terminu zapadalności aktywów. Dopuszczalne są tylko długoterminowe ratingi nadane przez instytucję ECAI gwarantom.

3. EBC publikuje wymogi w zakresie jakości kredytowej dla wszystkich zaakceptowanych instytucji ECAI, zgodnie z pkt 6.3.1 załącznika I do wytycznych ECB/2011/14 * . W braku odmiennych postanowień wymogi w zakresie jakości kredytowej stosowane do aktywów rynkowych odpowiadają stopniowi jakości kredytowej 3 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu.

4. W odniesieniu do aktywów rynkowych Eurosystem bierze pod uwagę - na zasadach określonych poniżej - ocenę kredytową wystawioną przez instytucję ECAI, która determinuje spełnianie przez dane aktywo wymogów jakości kredytowej.

4.1. W odniesieniu do aktywów rynkowych innych, niż aktywa rynkowe wyemitowane przez instytucje rządowe na szczeblu centralnym, instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym lub lokalnym, agencje * , instytucje ponadnarodowe oraz w stosunku do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami zastosowanie znajdują następujący zasady.

a) Eurosystem przyznaje ratingom nadanym przez instytucję ECAI emisjom pierwszeństwo w stosunku do ratingów nadanych przez instytucję ECAI emitentom lub gwarantom. Z zastrzeżeniem zastosowania powyższej zasady pierwszeństwa, przynajmniej jedna ocena kredytowa dokonana przez instytucję ECAI musi spełniać właściwe wymogi jakości kredytowej Eurosystemu.

b) Jeżeli dla danej emisji dostępna jest większa liczba ratingów, zastosowanie ma zasada najlepszego ratingu (tj. wykorzystanie najlepszego dostępnego ratingu nadanego przez instytucję ECAI danej emisji). Jeżeli najlepszy rating nadany przez instytucję ECAI danej emisji nie spełnia wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej aktywów rynkowych, aktywów nie uznaje się za kwalifikowane, nawet jeżeli istnieje gwarancja dopuszczalna zgodnie z pkt 6.3.2 lit. c) załącznika I do wytycznych EBC/2011/14.

c) W przypadku braku ratingu nadanego przez instytucję ECAI emisji Eurosystem może rozważyć rating nadany przez instytucję ECAI emitentowi lub gwarantowi. Jeżeli dla danego emitenta lub gwaranta dostępna jest większa liczba ratingów w stosunku do tej samej emisji, zastosowanie ma zasada najlepszej oceny (tj. wykorzystanie najlepszego dostępnego ratingu nadanego przez instytucję ECAI emitentowi lub gwarantowi).

4.2. W odniesieniu do aktywów rynkowych wyemitowanych przez instytucje rządowe na szczeblu centralnym, instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym lub lokalnym, agencje i instytucje ponadnarodowe zastosowanie znajdują następujący zasady.

a) Przynajmniej jedna ocena kredytowa dokonana przez instytucję ECAI musi spełniać właściwe wymogi jakości kredytowej Eurosystemu. Eurosystem uwzględnia wyłącznie ratingi nadane przez instytucje ECAI emitentowi lub gwarantowi.

b) Jeżeli w odniesieniu do emitentów i gwarantów dostępna jest większa liczba ratingów zastosowanie ma zasada najlepszego ratingu (tj. wykorzystanie najlepszego dostępnego ratingu spośród wszystkich ratingów wystawionych przez instytucję ECAI emitentom i gwarantom).

c) Zasad zawartych w niniejszym punkcie 4.2 nie stosuje się do wyemitowanych przez agencje obligacji zabezpieczonych. Ich ocena dokonywana jest na zasadach zawartych w pkt 4.1.

4.3. Następujące zasady znajdują zastosowanie w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami.

a) Wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, określone w pkt 6.3 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14, odpowiadają stopniowi jakości kredytowej 2 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu (»pojedyncze A«) * .

b) Przynajmniej dwie oceny kredytowe nadane przez instytucję ECAI muszą spełniać właściwe wymogi jakości kredytowej Eurosystemu. Eurosystem bierze pod uwagę wyłącznie ratingi emisji nadane przez instytucję ECAI.

5. Na potrzeby pkt 6.3.2 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 przepisy odnoszące się do pośredniej oceny jakości kredytowej znajdują zastosowanie w braku oceny kredytowej wystawionej przez instytucję ECAI dla emitenta lub gwaranta w przypadku aktywów rynkowych wyemitowanych przez instytucje rządowe na szczeblu centralnym, instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym lub lokalnym, agencje i instytucje ponadnarodowe, o których mowa w pkt 4.2."

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 19 września 2014 r.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 15 grudnia 2014 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 1 września 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes EBC

1 Dz.U. L 331 z 14.12.2011, s. 1.
2 Dz.U. L 95 z 5.4.2013, s. 22.
3 Decyzja EBC/2013/35 z dnia 26 września 2013 r. w sprawie dodatkowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (Dz.U. L 301 z 12.11.2013, s. 6).
4 Decyzja EBC/2014/11 z dnia 12 marca 2014 r. zmieniająca decyzję EBC/2013/35 w sprawie dodatkowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (Dz.U. L 166 z 5.6.2014, s. 31).
* Akceptowane instytucje ECAI, wewnętrzne systemy oceny jakości kredytowej KBC i narzędzia ratingowe podmiotów zewnętrznych oraz ich dostawcy są wskazani na liście publikowanej na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
**) Ocena przez instytucję ECAI dotycząca serii programu/emisji ma znaczenie, tylko jeżeli ma zastosowanie do konkretnych aktywów oraz nie istnieje inny rating emisji przyznany przez tę samą instytucję ECAI.
***) Informacja ta jest publikowana na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
****) Instytucje zaliczane przez Eurosystem do agencji wymienione są na stronie internetowej EBC.
*****) Rating na poziomie pojedynczego »A« oznacza rating na poziomie co najmniej »A3« w klasyfikacji Moody's, »A-« w klasyfikacji Fitch lub Standard & Poor's lub »AL« w klasyfikacji DBRS.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.278.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2014/38 (2014/671/UE) zmieniająca decyzję EBC/2013/35 w sprawie dodatkowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 01/09/2014
Data ogłoszenia: 20/09/2014
Data wejścia w życie: 19/09/2014, 15/12/2014