(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 4 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Kryzys finansowy dotyka małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Unii Europejskiej od 2009 r. ze względu, między innymi, na zmniejszenie zadłużenia przez europejskie banki w ich bilansach, służące sprostaniu wymogom kapitałowym ustanowionym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE i uchylającej dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 2 i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 648/2012 3 . W celu przezwyciężenia wynikającej z tej sytuacji potencjalnej niedoskonałości rynku usług finansowych i instrumentów finansowych dla MŚP Rada Europejska upoważniła Komisję do zbadania możliwości udostępnienia instrumentów finansowych na rzecz MŚP na szczeblu ogólnoeuropejskim.
(2) Komisja wraz z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) zakończyła w grudniu 2013 r. ocenę ex ante 4 pokazującą niedoskonałość rynku w zakresie zapewnienia finansowania na rzecz rentownych MŚP w Unii Europejskiej, zawierającą się w szacunkowym przedziale od 20 do 112 mld euro.
(3) W ocenie ex ante podkreślono znaczenie szybkiego reagowania na kryzys finansowy dotykający MŚP, w kontekście wspólnych europejskich wysiłków zmierzających do ponownego ożywienia zablokowanego kanału kredytowego na rzecz MŚP, stymulowania wzrostu gospodarczego i przeciwdziałania rozdrobnieniu rynku wewnętrznego w odniesieniu do dostępu MŚP do kredytów.
(4) Jednym z elementów tej reakcji jest otwarcie specjalnych okien w ramach instrumentów finansowych ustanowionych na szczeblu unijnym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającego program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) (2014-2020) i uchylającego decyzję nr 1639/2006/WE 5 , a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającego "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającego decyzję nr 1982/2006/WE 6 .
(5) Ponieważ w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1287/2013 (COSME) oraz w art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" wyraźnie dąży się do zapewnienia komplementarności i synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI), drugim elementem reakcji jest umożliwienie państwom członkowskim korzystania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu zapewnienia wkładu finansowego w te instrumenty finansowe ustanowione na szczeblu unijnym na podstawie art. 39 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Te instrumenty finansowe ustanowione na poziomie unijnym są zarządzane pośrednio przez Komisję, natomiast zadania wdrożeniowe są powierzane EBI lub EFI zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) i art. 139 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 7 w odniesieniu do instrumentów finansowych dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji na rzecz MŚP. W tym celu Komisja musi zawrzeć umowy o delegowaniu zadań z EBI lub Europejskim Funduszem Inwestycyjnym (EFI).
(7) Jeżeli państwo członkowskie korzysta z możliwości zapewnienia wkładu finansowego ze środków EFRR i EFRROW w instrumenty finansowe utworzone na szczeblu unijnym, w art. 39 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wymaga się od uczestniczących państw członkowskich zawarcia umowy o finansowaniu z EBI lub EFI.
(8) Instrumenty finansowe utworzone na szczeblu unijnym mogą zapewnić pożądaną szybką reakcję, tylko jeżeli ich działanie spełnia dwa warunki. Po pierwsze, muszą być zapewnione jednolite warunki i równe traktowanie uczestniczących państw członkowskich w wykorzystywaniu środków EFRR i EFRROW. Po drugie, warunki dotyczące wkładu środków EFRR i EFRROW zgodnie z wszelkimi indywidualnymi umowami o finansowaniu zawieranymi przez uczestniczące państwa członkowskie oraz EBI lub EFI, a także warunki zawarte w umowach o delegowaniu zadań dotyczących innych środków w ramach COSME i programu "Horyzont 2020" muszą być spójne. Najlepszym sposobem zapewnienia zgodności z tymi warunkami jest wzór umowy o finansowaniu dostępny dla obu stron: uczestniczących państw członkowskich oraz EBI lub EFI. Konieczne jest zatem ustanowienie wzoru umowy o finansowaniu.
(9) W celu zapewnienia skutecznego wdrażania odnośnych środków EFRR i EFRROW wzór umowy o finansowaniu powinien zawierać, między innymi, zadania i obowiązki EBI lub EFI, takie jak wynagrodzenie, minimalna dźwignia finansowa na wyraźnie określonych etapach pośrednich, warunki tworzenia nowego finansowania dłużnego na potrzeby MŚP, postanowienia dotyczące działań niekwalifikowalnych i kryteria wykluczenia, harmonogram płatności EFRR i EFRROW na rzecz instrumentów finansowych, kary w przypadku niewywiązania się przez właściwych pośredników finansowych z ich zobowiązań, postanowienia dotyczące wyboru tych pośredników, postanowienia dotyczące monitorowania, sprawozdawczości i audytu w odniesieniu do instrumentów finansowych oraz eksponowania ich roli, a także warunki rozwiązania umowy.
(10) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu koordynującego EFSI ustanowionego w art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W załączniku do niniejszej decyzji zamieszczono wzór umowy o finansowaniu dotyczącej wkładu finansowego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich we wspólne instrumenty finansowe dotyczące gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, zawieranej między Europejskim Bankiem Inwestycyjnym lub Europejskim Funduszem Inwestycyjnym a każdym z uczestniczących państw członkowskich.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2014 r.
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
[WZÓR UMOWY O FINANSOWANIU MIĘDZY INSTYTUCJĄ ZARZĄDZAJĄCĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UCZESTNICZĄCEGO W INICJATYWIE DOTYCZĄCEJ MŚP]
a
[EUROPEJSKIM FUNDUSZEM INWESTYCYJNYM]/[EUROPEJSKIM BANKIEM INWESTYCYJNYM]
Artykuł 1 Definicje i interpretacja
Artykuł 2 Cel i zakres niniejszej umowy o finansowaniu
Artykuł 3 Kwalifikowalność i kryteria wykluczenia w ramach nowego finansowania dłużnego
Artykuł 4 Ogólne zasady dotyczące wdrażania specjalnej puli [specjalnych puli] i zarządzania nim [nimi]
Artykuł 5 Cele i opis specjalnego okna [specjalnych okien]
Artykuł 6 Zakres terytorialny
Artykuł 7 Minimalny efekt dźwigni, etapy pośrednie i kary
Artykuł 8 Zadania i obowiązki EFI
Artykuł 9 Wybór pośredników finansowych i umowy operacyjne
Artykuł 10 Zarządzanie
Artykuł 11 Wkład państwa członkowskiego
Artykuł 12 Wkład EFI
Artykuł 13 Rachunek [rachunki] specjalnego okna oraz zarządzanie środkami pieniężnymi
Artykuł 14 Koszty i opłaty z tytułu zarządzania
Artykuł 15 Rachunkowość
Artykuł 16 Sprawozdawczość operacyjna i finansowa
Artykuł 17 Audyty, kontrole i monitorowanie
Artykuł 18 Ewaluacja
Artykuł 19 Zamówienia na towary, roboty i usługi
Artykuł 20 Eksponowanie znaczenia instrumentów finansowych
Artykuł 21 Publikacja informacji na temat pośredników finansowych i ostatecznych odbiorców
Artykuł 22 Przeniesienie praw i zobowiązań
Artykuł 23 Odpowiedzialność
Artykuł 24 Prawo właściwe i jurysdykcja
Artykuł 25 Obowiązywanie - rozwiązanie
Artykuł 26 Zawiadomienia i komunikaty
Artykuł 27 Zmiany i postanowienia różne
Artykuł 28 Załączniki
Załącznik 1 Arkusz warunków dotyczących specjalnego okna [specjalnych okien]
Załącznik 2 Kryteria wykluczenia pośredników finansowych i ostatecznych odbiorców oraz kryteria kwalifikowalności dotyczące wkładu UE [zostaną częściowo określone w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 3 Wniosek o płatność [zostanie zawarty w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 4 Wytyczne dotyczące zarządzania środkami pieniężnymi [zostaną określone w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 5 Sprawozdawczość dotycząca aspektów operacyjnych specjalnego okna [specjalnych okien] [zostanie określona w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 6 Sprawozdawczość dotycząca aspektów finansowych specjalnego okna [specjalnych okien] [zostanie określona w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Niniejsza umowa została zawarta w dniu [·] 2014 r. między:
(1) [instytucją zarządzającą państwa członkowskiego uczestniczącego w inicjatywie dotyczącej MŚP] ("instytucja zarządzająca"), która do celów podpisania niniejszej umowy jest reprezentowana przez [imię i nazwisko danej osoby], [funkcja];
a
(2) [Europejskim Funduszem Inwestycyjnym]/[Europejskim Bankiem Inwestycyjnym], [15, avenue J.F. Kennedy]/ [98-100 Boulevard Konrad Adenauer], [L-2968]/[L-2950] Luksemburg, Wielkie Księstwo Luksemburga ("EFI"), który do celów podpisania niniejszej umowy jest reprezentowany przez [imię i nazwisko danej osoby], [funkcja]; zwanymi dalej łącznie "stronami" oraz indywidualnie "stroną", zależnie od kontekstu.
MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
(1) Po przyjęciu przez Radę Europejską konkluzji z dnia 27 i 28 czerwca 2013 r. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Komisja Europejska przeprowadzili ocenę ex ante w celu zdefiniowania niedoskonałości rynku usług finansowych i dostępnych dla MŚP instrumentów finansowych istniejących na szczeblu ogólnoeuropejskim ("ocena ex ante") w kontekście wspólnych europejskich wysiłków na rzecz ożywienia zablokowanego kanału kredytowego dla MŚP, stymulowania wzrostu gospodarczego i przeciwdziałania rozdrobnieniu rynku wewnętrznego w odniesieniu do dostępu MŚP do kredytów ("inicjatywa dotycząca MŚP").
(2) Ocenę ex ante zakończono w grudniu 2013 r. i wykazano w niej niedoskonałość rynku w zakresie zapewniania finansowania rentownym MŚP w [nazwa państwa członkowskiego] w szacowanym przedziale od [·] do [·] milionów EUR.
(3) W dniu 17 grudnia 2013 r. przyjęto rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 8 ("rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów").
(4) Zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów instytucje zarządzające mogą zapewnić wkład finansowy na rzecz instrumentu finansowego ustanowionego na poziomie Unii; zgodnie z art. 39 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów [nazwa państwa członkowskiego] może wykorzystać maksymalnie 7 % swojej całkowitej alokacji z EFRR i EFRROW w celu zapewnienia wkładu finansowego na rzecz takich instrumentów finansowych zarządzanych pośrednio przez Komisję Europejską, w przypadku których zadania dotyczące wdrażania są powierzone grupie EBI (zdefiniowanej w art. 2 pkt 23 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów jako Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Fundusz Inwestycyjny lub dowolna jednostka zależna EBI) ("grupa EBI") zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) i art. 139 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 (rozporządzenie finansowe) w odniesieniu do [gwarancji nieograniczonych co do kwoty pozwalających na obniżenie wymogów kapitałowych pośredników finansowych na rzecz nowego portfelowego finansowania dłużnego kwalifikowalnych MŚP zgodnie z art. 37 ust. 4 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów] LUB [sekurytyzacji, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/2012 10 , [istniejących portfeli finansowania dłużnego MŚP i innych przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 500 osób;] LUB [nowych portfeli finansowania dłużnego MŚP] (opcja 2); [z połączeniem wkładów państwa członkowskiego z wkładami innych państw członkowskich (opcja 3)].
(5) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) (2014-2020) i uchylającym decyzję nr 1639/2006/WE 11 ("rozporządzenie COSME") Komisja Europejska ustanowiła instrumenty finansowe ("instrumenty finansowe COSME") mające na celu ułatwienie i poprawę dostępu MŚP do finansowania na etapie powstawania, wzrostu i przenoszenia własności, uzupełniające instrumenty finansowe na rzecz MŚP stosowane przez państwa członkowskie na szczeblu krajowym i regionalnym; przewiduje się, że orientacyjny wkład Komisji Europejskiej na rzecz instrumentów finansowych COSME w okresie 2014-2016 wyniesie maksymalnie [·] milionów EUR.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE 12 i zgodnie z decyzją Rady 2013/743/UE z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającą program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) i uchylającą decyzje 2006/971/WE, 2006/972/WE, 2006/973/WE, 2006/974/WE i 2006/975/WE 13 (zwanymi dalej łącznie "rozporządzeniem H2020") Komisja Europejska ustanowiła instrumenty finansowe ("instrumenty finansowe H2020") mające na celu ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka dla ostatecznych odbiorców realizujących projekty z zakresu badań i innowacji; przewiduje się, że orientacyjny wkład Komisji Europejskiej na rzecz instrumentów finansowych H2020 w okresie 2014-2016 wyniesie maksymalnie [·] milionów EUR.
(7) W dniu [data] [i odpowiednio dnia [data]] Komisja Europejska [, EBI] oraz EFI podpisały umowę [umowy] o delegowaniu zadań ("umowę [umowy] o delegowaniu zadań"), w której [których] określono między innymi warunki mające zastosowanie do (i) [instrumentów finansowych COSME] LUB [instrumentów finansowych H2020], w szczególności do specjalnych okien odpowiadających różnym kapitałowym i dłużnym produktom finansowym (w tym produktom zaproponowanym w kontekście inicjatywy dotyczącej MŚP), również otwartych na wkłady państw członkowskich; (ii) wkładu Komisji Europejskiej na rzecz takich specjalnych okien dotyczących [instrumentów finansowych COSME] LUB [instrumentów finansowych H2020].
(8) W kontekście inicjatywy dotyczącej MŚP strony są zainteresowane współpracą w zakresie wdrażania specjalnego okna [specjalnych okien] odpowiadającemu wkładowi państwa członkowskiego na rzecz [instrumentów finansowych COSME] [LUB] [instrumentów finansowych H2020] ("specjalne okno [specjalne okna]") i zarządzania nimi, zapewniania [gwarancji nieograniczonych co do kwoty pozwalających na obniżenie wymogów kapitałowych pośredników finansowych na rzecz nowego portfelowego finansowania dłużnego kwalifikowalnych MŚP zgodnie z art. 37 ust. 4 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (opcja 1)] [LUB] [sekurytyzacji, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 61 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, [istniejących portfeli finansowania dłużnego MŚP i innych przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 500 osób;] [LUB] [nowych portfeli finansowania dłużnego MŚP] (opcja 2); [z połączeniem wkładów państwa członkowskiego z wkładami innych państw członkowskich (opcja 3)].
(9) Zgodnie z art. 39 ust. 4 lit. b) rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów w dniu [podać datę] 2014 r. [nazwa państwa członkowskiego] przedłożyło Komisji pojedynczy odrębny program krajowy dotyczący jego uczestnictwa w specjalnym oknie [specjalnych oknach] ("pojedynczy odrębny program krajowy"). W dniu [podać datę] 2014 r. decyzją C(2014)[·] Komisji Europejskiej zatwierdzono pojedynczy odrębny program krajowy.
(10) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów warunki uczestnictwa w inicjatywie dotyczącej MŚP muszą zostać określone w umowie o finansowaniu zawartej między każdym uczestniczącym państwem członkowskim a grupą EBI.
(11) Specjalne okno [specjalne okna] zostanie wdrożone jako część subfunduszu [instrumentów finansowych COSME] LUB [instrumentów finansowych H2020] przeznaczonego dla [NAZWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] ("subfundusz"); w ramach subfunduszu korzysta się również z wkładu UE, a także wkładu EFI i EBI oraz zasobów własnych innych inwestorów, w stosownych przypadkach, zgodnie z warunkami umowy [umów] o delegowaniu zadań i każdą inną umową zawartą przez EFI i odpowiednich inwestorów, w stosownych przypadkach. Aby odpowiednio uwzględnić wagę i rolę wkładu państwa członkowskiego w ramach [instrumentów finansowych COSME] LUB [instrumentów finansowych H2020], strony zamierzają wprowadzić określony sposób zarządzania specjalnym oknem [specjalnymi oknami], w tym radę inwestorów ad hoc, która będzie miała rolę doradczą, oraz uzupełnić postanowienia umowy [umów] o delegowaniu zadań o kwestie związane z wkładami państwa członkowskiego.
(12) Biorąc również pod uwagę wyniki oceny ex ante i dyskusje z odpowiednimi instytucjami i uczestnikami rynku w celu określenia wielkości zasobów publicznych, które mają być alokowane dla specjalnego okna [specjalnych okien], na specjalne okno [specjalne okna] przyznaje się orientacyjny wkład państwa członkowskiego w wysokości [·] milionów EUR; przewiduje się, że orientacyjny wkład UE w okresie 2014-2016 wyniesie maksymalnie [·] milionów EUR.
(13) Zasady funkcjonowania specjalnego okna [specjalnych okien] są zgodne z zasadami pomocy państwa przewidzianymi w prawie UE; [NAZWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] i EFI uznają, że wdrażanie specjalnego okna [specjalnych okien] musi być zgodne z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis 14 (rozporządzenie w sprawie pomocy de minimis) lub rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym 15 lub z właściwym ogólnym rozporządzeniem w sprawie wyłączeń blokowych oraz że w przeciwnym wypadku konieczne jest poinformowanie Komisji Europejskiej o konieczności przeprowadzenia indywidualnej oceny.
(14) Podpisanie niniejszej umowy o finansowaniu w imieniu instytucji zarządzającej zostało zatwierdzone przez [podać nazwę instytucji zarządzającej].
(15) Podpisanie niniejszej umowy o finansowaniu w imieniu EFI zostało zatwierdzone przez [do uzupełnienia przez EFI],
strony uzgodniły, co następuje:
Definicje i interpretacja
"dochody" | oznaczają wszelkie dochody, w tym opłaty gwarancyjne i odsetki od kwot na rachunkach powierniczych, płatne na rachunek [rachunki] specjalnego okna [specjalnych okien], w tym wszelkie kwoty wynikające w tym kontekście ze strategii wyjścia; | ||
"działalność EFI" | oznacza obowiązki i zadania, które mają być realizowane przez EFI zgodnie z niniejszą umową o finansowaniu; | ||
"dzień roboczy" | oznacza dowolny dzień roboczy, w którym usługi publiczne instytucji zarządzającej i EFI są dostępne dla klientów w [państwie członkowskim prowadzenia działalności] i Luksemburgu; | ||
"efekt dźwigni" | oznacza w odniesieniu do niniejszej umowy o finansowaniu stosunek między nowym finansowaniem dłużnym, które ma zostać zapewnione ostatecznym odbiorcom w ramach specjalnego okna [specjalnych okien], a odpowiednim wkładem państwa członkowskiego lub w odniesieniu do danej umowy operacyjnej stosunek między nowym finansowaniem dłużnym, które ma zostać zapewnione ostatecznym odbiorcom zgodnie z taką umową operacyjną, a odpowiednim wkładem państwa członkowskiego; | ||
"EFI" | ma znaczenie określone w preambule; | ||
"EFRR" | oznacza Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego; | ||
"EFRROW" | oznacza Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich; | ||
"etap pośredni" | oznacza każdy z etapów pośrednich zgodnie z art. 39 ust. 5 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów opisany w art. 7; | ||
"ewaluacja" | oznacza dowolną ewaluację lub ocenę, o której mowa w art. 18 i która ma zostać przeprowadzona w odniesieniu do specjalnego okna [specjalnych okien], z wyjątkiem ewaluacji przewidzianej w art. 57 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów; | ||
"godło Unii" | oznacza logo Unii Europejskiej z dwunastoma żółtymi gwiazdami na niebieskim tle; | ||
"inicjatywa dotycząca MŚP" | ma znaczenie określone w motywie 1; | ||
"instrumentyfinansowe H2020" | mają znaczenie określone w motywie 6; | ||
"instrumenty finansowe COSME" | mają znaczenie określone w motywie 5; | ||
"instytucja zarządzająca" | ma znaczenie określone w preambule; | ||
"kary" | oznaczają kary umowne określone w art. 7, które pokrywa pośrednik finansowy zgodnie z umową operacyjną i obowiązującymi przepisami; | ||
"kontrola wewnętrzna" | oznacza proces mający zastosowanie na wszystkich szczeblach zarządzania i opracowany w celu zapewnienia należytej pewności w odniesieniu do osiągania następujących celów: | ||
a) skuteczności, wydajności i oszczędności operacji; | |||
b) wiarygodności sprawozdawczości; | |||
c) ochrony aktywów i informacji; | |||
d) zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom oraz ich wykrywania, korygowania i monitorowania; | |||
e) odpowiedniego zarządzania ryzykiem w zakresie legalności i prawidłowości operacji finansowych, z uwzględnieniem wieloletniego charakteru programów, jak również charakteru danych płatności; | |||
"koszty i opłaty z tytułu zarządzania" | mają znaczenie określone w art. 14; | ||
"MŚP" | oznacza mikroprzedsiębiorstwa (w tym indywidualnych przedsiębiorców/osoby samozatrudnione) oraz małe i średnie przedsiębiorstwa zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu Komisji 2003/361/WE w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw 16 ; | ||
"nowe finansowanie dłużne" | oznacza nowe pożyczki, umowy leasingu lub gwarancje udzielone ostatecznym odbiorcom przez pośrednika finansowego nie później niż dnia 31 grudnia 2023 r. zgodnie z warunkami określonymi w umowach operacyjnych; | ||
"specjalne okno [specjalne okna]" | ma [mają] znaczenie określone w motywie 8; | ||
"okres wdrażania" | oznacza okres, w trakcie którego EFI może przeznaczyć dowolną część wkładu państwa członkowskiego na operacje w ramach specjalnego okna [specjalnych okien]. Okres wdrażania kończy się dnia 31 grudnia 2016 r., z wyjątkiem spłat i dochodów, które mogą być przeznaczone na operacje do czasu likwidacji specjalnego okna [specjalnych okien]; | ||
"okres zobowiązania" | oznacza okres, w trakcie którego [NAZWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] może przeznaczyć wkład państwa członkowskiego z budżetu [NAZWA PAŃSTWA CZLONKOWSKIEGO] na EFI do celów specjalnego okna [specjalnych okien]. Okres zobowiązania kończy się w dniu 31 grudnia 2016 r.; | ||
"OLAF" | oznacza Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych; | ||
"opcja 1" | ma znaczenie określone w art. 5 ppkt (i); | ||
"opcja 2" | ma znaczenie określone w art. 5 ppkt (ii); | ||
"opcja 3" | ma znaczenie określone w art. 5 ppkt (ii); | ||
"operacja" | oznacza pakiet działań podejmowanych przez [EFI i pośrednika finansowego] [w przypadku opcji 1] LUB [przez EFI, pośrednika finansowego i inne strony] [opcja 2] zgodnie ze szczegółowym opisem zawartym w załączniku 1 w celu wdrażania specjalnego okna [specjalnych okien]; | ||
"ostateczny odbiorca" | oznacza MŚP otrzymujące nowe finansowanie dłużne na podstawie transakcji; | ||
"pojedynczy odrębny program krajowy" | ma znaczenie określone w motywie 9; | ||
"pośrednik finansowy" | oznacza podmioty finansowe takie jak bank, instytucja finansowa, fundusz, podmiot wdrażający program gwarancji, organizację gwarancji wzajemnych, instytucję mikro-finansową, instytucję leasingową lub dowolną inną osobę prawną lub podmiot wybrane przez EFI zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej umowie o finansowaniu do przeprowadzenia operacji, której celem jest wdrożenie specjalnego okna [specjalnych okien]; w celu uniknięcia wątpliwości definicja pośrednika finansowego (i) obejmuje również podmioty finansowe wybrane przez pośrednika finansowego na podpośredników finansowych, w stosownym przypadku; oraz (ii) nie obejmuje kontrahentów wybranych przez EFI do celów zarządzania aktywami przez EFI lub, w odniesieniu do opcji 2 w przypadku sekurytyzacji tradycyjnej (typu true-sale), beneficjenta umowy gwarancji; | ||
"przeznaczony wkład państwa członkowskiego" | oznacza całkowitą kwotę dowolnych środków na zobowiązania w budżecie [programu operacyjnego EFRR] [oraz programu rozwoju obszarów wiejskich EFRROW] w odniesieniu do specjalnego okna [specjalnych okien]; | ||
"rachunek [rachunki] specjalnego okna [specjalnych okien]" | oznacza [oznaczają] dowolny osobny rachunek (i) otwarty przez EFI w swoim imieniu w banku komercyjnym na rzecz instytucji zarządzającej i (ii) zarządzany w imieniu instytucji zarządzającej zgodnie z art. 13 niniejszej umowy o finansowaniu; | ||
"rachunek prowadzony w euro" | oznacza rachunek prowadzony w euro, który jest częścią rachunku [rachunków] specjalnego okna [specjalnych okien]; | ||
"rachunek prowadzony w walucie innej niż euro" | oznacza rachunek prowadzony w walucie innej niż w euro, który jest częścią rachunku [rachunków] specjalnego okna [specjalnych okien]; | ||
"rada inwestorów" | oznacza komitet sterujący specjalnego okna [specjalnych okien], o którym mowa w art. 10; | ||
"rozporządzenie COSME" | ma znaczenie określone w motywie 5; | ||
"rozporządzenie finansowe" | oznacza rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 wraz z jego zasadami zastosowania (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 17 ), z wszelkimi zmianami, uzupełnieniami i modyfikacjami; | ||
"rozporządzenie H2020" | ma znaczenie określone w motywie 6; | ||
"rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów" | ma znaczenie określone w motywie 3; | ||
"sekretariat" | oznacza sekretariat rady inwestorów, o którym mowa w art. 10; | ||
"siła wyższa" | oznacza dowolną nieprzewidywalną, wyjątkową sytuację lub takie zdarzenie będące poza kontrolą stron, które uniemożliwiają którejkolwiek z nich wywiązanie się ze swoich obowiązków na podstawie niniejszej umowy o finansowaniu i które nie były wynikiem błędu lub zaniedbania po ich stronie lub po stronie ich podwykonawców, i których nie można było uniknąć przez podstępowanie z odpowiednią i uzasadnioną należytą starannością. Niewykonanie usługi, awaria sprzętu lub uszkodzenie materiału lub opóźnienie w ich udostępnianiu, które nie wynikają bezpośrednio z odpowiedniego przypadku siły wyższej, a także spory zbiorowe lub strajki bądź trudności finansowe nie mogą być traktowane jako przypadki siły wyższej; | ||
"spłaty" | oznaczają kwoty wynikające ze zwolnionych gwarancji i kwoty odzyskane poprzez specjalne okno [specjalne okna]; | ||
"strategia wdrażania" | oznacza politykę EFI dotyczącą przydziału operacji określoną w art. 4.6; | ||
"strategia wyjścia" | oznacza procedurę dystrybucji wpływów pieniężnych ze specjalnego okna [specjalnych okien] po rozwiązaniu niniejszej umowy o finansowaniu, w szczególności (i) obliczanie salda rachunku [rachunków] specjalnego okna [specjalnych okien] w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego po odliczeniu odpowiednich kosztów i opłat z tytułu zarządzania; (ii) zwrot salda netto rachunku [rachunków] specjalnego okna [specjalnych okien] instytucji zarządzającej; i (iii) zamknięcie rachunku [rachunków] specjalnego okna [specjalnych okien] [procedura zostanie uszczegółowiona w drodze umowy]; | ||
"subfundusz" | ma znaczenie określone w motywie 11; | ||
"transakcja" | oznacza transakcję pożyczki, leasingu lub gwarancji, skutkującą nowym finansowaniem dłużnym, w której uczestniczą pośrednik finansowy (lub pośrednik finansowy niższego szczebla) i ostateczny odbiorca; | ||
"umowa gwarancji" | oznacza umowę operacyjną i w przypadku sekurytyzacji tradycyjnej (typu true-sale) w ramach opcji 2 umowę gwarancji zawartą między EFI a beneficjentem w związku z operacją; | ||
"umowa [umowy] o delegowaniu zadań" | ma znaczenie określone w motywie 7; | ||
"umowa o finansowaniu" | oznacza niniejszą umowę o finansowaniu wraz z wprowadzanymi co pewien czas zmianami, uzupełnieniami lub modyfikacjami; | ||
"umowa operacyjna" | oznacza umowę [umowy] zawartą między [EFI a pośrednikiem finansowym, w której ustanowiono warunki przeprowadzenia operacji] [w przypadku operacji 1] LUB [EFI a pośrednikiem finansowym w celu uruchomienia nowego finansowania dłużnego] [opcja 2]; | ||
"wkład EFI" | oznacza całkowitą kwotę zasobów finansowych przeznaczoną przez EFI (w tym w ramach innych upoważnień EBI, ale z wykluczeniem innych zasobów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych oraz zasobów z instrumentu finansowego COSME i instrumentu finansowego H2020) w odniesieniu do subfunduszu zgodnie z art. 12; | ||
"wkład państwa członkowskiego" | oznacza przeznaczony wkład państwa członkowskiego lub wypłacony wkład państwa członkowskiego bądź oba typy wkładu, zależnie od przypadku; | ||
"wkład UE" | oznacza całkowitą kwotę zasobów finansowych przeznaczonych lub wypłaconych przez Komisję Europejską na rzecz subfunduszu, zależnie od przypadku; | ||
"wniosek o płatność" | oznacza wniosek o płatność, o którym mowa w art. 11.3; | ||
"wypłacony wkład państwa członkowskiego" | oznacza całkowitą kwotę dowolnych zasobów finansowych z [programu operacyjnego EFRR] [oraz programu rozwoju obszarów wiejskich EFRROW] wypłaconą przez instytucję zarządzającą w odniesieniu do specjalnego okna [specjalnych okien], w tym dochody i spłaty; | ||
"wyznaczone służby" | oznacza służbę Komisji Europejskiej, której powierzono pośrednie zarządzanie [instrumentami finansowymi COSME] [LUB] [instrumentami finansowymi H2020]; do celów niniejszej umowy o finansowaniu są to odpowiednio DG [ENTR LUB RTD] Komisji Europejskiej lub jej następca [następcy]; | ||
"zakres zadań" | oznacza otwarte zaproszenie do wyrażenia zainteresowania przygotowane przez EFI; | ||
"zarządzanie środkami pieniężnymi" | oznacza zarządzanie środkami pieniężnymi wpłaconego wkładu państwa członkowskiego zgodnie z art. 13; | ||
"zdarzenie powodujące rozwiązanie umowy" | oznacza dowolne ze zdarzeń, o których mowa w art. 25.5. |
Cel i zakres niniejszej umowy o finansowaniu
Kwalifikowalność i kryteria wykluczenia w ramach nowego finansowania dłużnego
w każdym przypadku bez uszczerbku dla obowiązujących w UE zasad pomocy państwa i zgodnie ze szczegółowymi zasadami funkcjonowania EFRR i EFRROW, w stosownych przypadkach.
Ogólne zasady dotyczące wdrażania specjalnego okna i zarządzania nim
Cele i opis specjalnego okna [specjalnych okien]
Zgodnie ze szczegółowym opisem w załączniku 1 specjalne okno [specjalne okna] pokrywa [pokrywają] ryzyko:
Zasięg terytorialny
Wkład państwa członkowskiego wykorzystuje się do uruchamiania nowego finansowania dłużnego wyłącznie dla ostatecznych odbiorców, którzy są zarejestrowani i prowadzą działalność na terytorium [NAZWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] zgodnie z następującym podziałem: [·][takie warunki zostaną uszczegółowione w drodze umowy]].
Minimalny efekt dźwigni, etapy pośrednie i kary
Ponadto w przypadku specjalnego okna [specjalnych okien] w ramach opcji 2, jeżeli pośrednik finansowy nie osiągnie efektu dźwigni równego co najmniej 1, nakładana jest na niego kara w wysokości różnicy między odpowiednim wypłaconym wkładem państwa członkowskiego przydzielonym do odpowiedniej operacji a powiązaną kwotą uruchomionego nowego finansowania dłużnego;
[warunki określania i tryby wdrażania kar na poziomie poszczególnych operacji zostaną określone w drodze umowy].
Zadania i obowiązki EFI
Wybór pośredników finansowych i umowy operacyjne
[Dalsze warunki zostaną określone w drodze umowy].
Zarządzanie
Rada inwestorów zbiera się na wniosek dowolnego ze swoich członków, lecz spotyka się co najmniej [·] w roku. Posiedzenia rady inwestorów są organizowane przez jej sekretariat.
Wkład państwa członkowskiego
EFI w razie potrzeby przedstawia instytucji zarządzającej do [X] każdego roku zweryfikowane dane liczbowe dotyczące powyższego punktu.
Wszelkie tego rodzaju zawieszenia muszą być należycie uzasadnione przez instytucję zarządzającą i nie mają mocy wstecznej. O wszelkich tego rodzaju zawieszeniach, a także o ich przyczynach należy jak najszybciej zawiadomić EFI.
Zawieszenie nabiera mocy w dniu zawiadomienia o nim EFI przez instytucję zarządzającą. Pozostały okres płatności rozpoczyna bieg ponownie od daty otrzymania wnioskowanych informacji lub poprawionych dokumentów lub przeprowadzenia koniecznych dalszych kontroli, w tym kontroli na miejscu.
Jeżeli zawieszenie trwa ponad [dwa] miesiące, EFI może zażądać od instytucji zarządzającej dokonania ponownej oceny konieczności kontynuacji zawieszenia.
Wkład EFI
EFI wnosi wkład EFI w subfundusz zgodnie z warunkami określonymi w załączniku 1.
Rachunek [rachunki] specjalnego okna [specjalnych okien] oraz zarządzanie środkami pieniężnymi
Nazwa [banku]: | [·] |
Adres [banku]: | [·] |
BIC: | [·] |
IBAN: | [·] |
Nazwa beneficjenta: | [·] |
Adres beneficjenta: | [·] |
BIC beneficjenta: | [·] |
Tytuł płatności: | Zwrot kwot w związku ze strategią wyjścia [wstawić akronim specjalnego okna [specjalnych okien] i ewentualny inny tytuł]. |
Koszty i opłaty z tytułu zarządzania
Oprócz opłaty administracyjnej i motywacyjnej opłata za zarządzanie środkami pieniężnymi nie może przekraczać [1] % [lub innej wartości określonej w indywidualnych umowach o finansowaniu] przeznaczonego wkładu państwa członkowskiego. Ponadto opłata rezerwowa nie może przekraczać [0,5] % [lub innej wartości określonej w poszczególnych umowach o finansowaniu] przeznaczonego wkładu państwa członkowskiego.
Rachunkowość
Sprawozdawczość operacyjna i finansowa
[Dalsze warunki zostaną określone w drodze umowy].
EFI przekazuje instytucji zarządzającej regularne sprawozdania z kontroli prowadzonej przez zewnętrznych audytorów wyznaczonych w niniejszej umowie o finansowaniu w formie pisma do kierownictwa. [Dalsze warunki zostaną określone w drodze umowy].
Ponadto w razie konieczności strony mogą omówić i uzgodnić dodatkowe środki sprawozdawcze dotyczące operacji. [Dalsze warunki mogą zostać określone w drodze umowy].
Audyty, kontrole i monitorowanie
Ewaluacja
Zamówienia na towary, roboty i usługi
Eksponowanie
Publikacja informacji na temat pośredników finansowych
Przeniesienie
Strony nie są uprawnione do przeniesienia, w całości ani w części, żadnych praw ani zobowiązań powstałych na podstawie niniejszej umowy o finansowaniu na żadne strony trzecie bez uprzedniej pisemnej zgody drugiej strony.
Odpowiedzialność
Właściwość prawa i jurysdykcja
Obowiązywanie - rozwiązanie
w każdym przypadku, o ile instytucja zarządzająca wysłała EFI ostrzeżenie informujące o wystąpieniu takiego potencjalnego zdarzenia powodującego rozwiązanie umowy, a EFI nie usunął naruszenia w terminie (60) dni od daty otrzymania ostrzeżenia; oraz
w każdym przypadku, o ile EFI wysłał do instytucji zarządzającej ostrzeżenie informujące o wystąpieniu takiego potencjalnego zdarzenia powodującego rozwiązanie umowy, a instytucja zarządzająca nie usunęła naruszenia w terminie 60 (sześćdziesięciu) dni od daty otrzymania ostrzeżenia.
Zawiadomienia i komunikaty
W odniesieniu do instytucji zarządzającej:
[do uzupełnienia].
W odniesieniu do EFI:
Europejski Fundusz Inwestycyjny
[podać nazwę służby]
15, Avenue J.F. Kennedy
2968 Luksemburg (Wielkie Księstwo Luksemburga)
Osoba wyznaczona do kontaktów: [do uzupełnienia]
Specjalny adres e-mail: [do uzupełnienia]
Zmiany i postanowienia różne
Załączniki
Preambuła oraz następujące załączniki stanowią integralną część niniejszej umowy o finansowaniu:
Załącznik 1: Arkusz warunków dotyczących specjalnego okna [specjalnych okien]
- Instrument gwarancji nieograniczonych co do kwoty (opcja 1)
- Instrument sekurytyzacji (opcja 2)
Załącznik 2: Kryteria wykluczenia pośredników finansowych i ostatecznych odbiorców oraz kryteria kwalifikowalności wkładu UE [zostaną częściowo określone w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 3: Wniosek o płatność [zostanie zawarty w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 4: Wytyczne zarządzania środkami pieniężnymi [zostaną określone w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 5: Sprawozdawczość dotycząca aspektów operacyjnych specjalnego okna [specjalnych okien] [zostanie określona w poszczególnych umowach o finansowaniu]
Załącznik 6: Sprawozdawczość dotycząca aspektów finansowych specjalnego okna [specjalnych okien] [zostanie określona w poszczególnych umowach o finansowaniu]
INSTRUMENT GWARANCJI NIEOGRANICZONYCH CO DO KWOTY 23
INSTRUMENT GWARANCJI NIEOGRANICZONYCH CO DO KWOTY W INICJATYWIE DOTYCZĄCEJ MŚP - OPCJA 1
Instrument ten przewiduje wykorzystywanie gwarancji nieograniczonych co do kwoty zapewnianych przez EFI na pokrycie ryzyka kredytowego pożyczek, leasingu lub gwarancji dla MŚP. Instrument gwarancji nieograniczonych co do kwoty w inicjatywie dotyczącej MŚP opiera się na ryzyku zatrzymanym na różnych poziomach przez środki UE (COSME lub program "Horyzont 2020"), EFRR/EFRROW, wraz ze środkami z grupy EBI oraz ewentualnie równolegle ze środkami krajowych banków na rzecz rozwoju i krajowych programów gwarancji.
W ramach instrumentu gwarancji nieograniczonych co do kwoty w inicjatywie dotyczącej MŚP EFI zapewniałby gwarancję nieograniczoną co do kwoty w uzgodnionych kwotach maksymalnych. Instytucje finansowe udzielające gwarancji zachowują istotny udział w swoich odpowiednich gwarantowanych portfelach przez zachowanie 20-procentowego zaangażowania ekonomicznego w każdym gwarantowanym kredycie, w celu zapewnienia niezbędnego dostosowania interesów (zaangażowania przez zatrzymanie części ryzyka).
Pośrednicy finansowi indywidualnie otrzymają gwarancję nieograniczoną co do kwoty z EFI w zamian za wniesienie opłaty gwarancyjnej. Wyższe ryzyko powstałego portfela zostanie pokryte przez połączenie wkładu państwa członkowskiego oraz środków COSME i programu "Horyzont 2020". Niższe ryzyko powstałego portfela zostanie zatrzymane przez połączenie środków z grupy EBI do uzgodnionych maksymalnych kwot i ewentualnie z krajowych banków na rzecz rozwoju i krajowych programów gwarancji. Tego rodzaju przeniesienie ryzyka bez pokrycia kapitałowego, umożliwiające częściowe przeniesienie ryzyka kredytowego na strony trzecie bez faktycznego przenoszenia portfela aktywów z bilansu instytucji finansowej, dałoby instytucji finansowej udzielającej gwarancji możliwość uzyskania ulgi w kapitale regulacyjnym, tam gdzie jest to wykonalne. Taka operacja musiałaby uwzględniać wymogi regulacyjne danego kraju.
Czynności związane z tworzeniem, due diligence, dokumentacją i obsługą portfela złożonego z kwalifikowalnych transakcji kredytowych, leasingowych i gwarancyjnych dla MŚP wykonywane są przez pośredników finansowych zgodnie z ich zwykłymi procedurami tworzenia i obsługi portfeli. Pośrednik finansowy (lub podpośrednik finansowy w przypadku kontrgwarancji) zachowuje bezpośrednią relację kredytową z każdym ostatecznym odbiorcą jako klientem. Pośrednik finansowy będzie regularnie przekazywał EFI informacje o portfelu, a EFI będzie odpowiednio przekazywał dalej wszystkie istotne informacje podmiotom podejmującym ryzyko zgodnie z odpowiednimi umowami.
Pośrednik finansowy będzie w pełni przenosił na MŚP korzyść stanowiącą pomoc państwa, zdefiniowaną w orientacyjnych warunkach, zgodnie ze wzorem zawartym w sekcjach 5 i 6 poniżej. Ponadto uważa się, że koszty alternatywne (ryzyko utraty reputacji, ryzyko finansowe, ryzyko administracyjne, ryzyko związane z wdrażaniem subfunduszu 24 ) ponoszone przez pośrednika finansowego równoważą wszelkie korzyści związane ze środkami państwowymi (tj. wkładem państwa członkowskiego), co oznacza, że pośrednik finansowy nie korzysta z nienależnej pomocy.
Terminy określone w niniejszym załączniku 1 mają takie samo znaczenie, jak odpowiadające im terminy określone w niniejszym wzorze umowy o finansowaniu, chyba że wyraźnie postanowiono inaczej.
Orientacyjne warunki gwarancji nieograniczonej co do kwoty w ramach opcji 1
1. Główne cechy | |
Zakres instrumentu finansowego |
Pośrednik finansowy tworzy portfel nowego finansowania dłużnego (podlegający minimalnemu efektowi dźwigni), w odniesieniu do którego otrzyma nieograniczoną co do kwoty gwarancję portfela (w formie gwarancji bezpośredniej, kontrgwarancji lub współgwarancji) z EFI w zamian za wniesienie opłaty gwarancyjnej. EFI zarządza instrumentem finansowym na bieżąco, tj. wkładem państwa członkowskiego, wkładem UE (tzn. wkładami na podstawie [rozporządzenia COSME] LUB [rozporządzenia H2020], wkładem EFI oraz ryzykiem kredytowym podejmowanym przez EBI oraz ewentualnie przez krajowe banki na rzecz rozwoju. |
Gwarancja | Gwarancja jest udzielana pośrednikowi finansowemu przez EFI w zamian za opłatę gwarancyjną. Gwarancja pokrywa część (do wysokości stopy gwarancji) ryzyka kredytowego związanego z portfelem bazowego nowego finansowania dłużnego ("portfelem"). |
Stopa gwarancji | Do 80 % każdej poszczególnej transakcji w portfelu, tak aby pośrednik finansowy zachowywał istotny udział gospodarczy w portfelu, równy zaangażowaniu ekonomicznemu w ten portfel w wysokości co najmniej 20 %, w celu zapewnienia zbieżności interesów. |
Struktura |
Gwarancja obejmuje, do wysokości stopy gwarancji, zaległe kwoty wydatkowane przez pośrednika finansowego w odniesieniu do każdej kwalifikującej się transakcji zawartej w portfelu, w której powstała zwłoka. Wkład państwa członkowskiego będzie wykorzystany na pokrycie najwyższego ryzyka w portfelu, do wyrażonej procentowo wielkości, która zostanie ustalona z uwzględnieniem efektu mnożnikowego w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego uzgodnionego w umowie o finansowaniu. Może to skutkować absorpcją 100 % takiej kwoty na pokrycie strat netto w ramach portfela. Druga najbardziej ryzykowna część portfela będzie pokryta przez kombinację środków pochodzących z EFI, budżetu UE i od instytucji zarządzającej. Ryzyko rezydualne portfela zostanie pokryte przez wykorzystanie kombinacji środków grupy EBI oraz ewentualnie krajowych banków na rzecz rozwoju i krajowych programów gwarancji. Środki zapewniane przez różne podmioty podejmujące ryzyko będą definiowane na takim poziomie, aby ryzyko było zgodne z tolerancją ryzyka grupy EBI i innych potencjalnych podmiotów podejmujących ryzyko. Każdy portfel musi mieć wystarczającą jednorodność i wystarczającą dywersyfikację puli w celu umożliwienia EFI przypisania oceny ratingowej zgodnie ze stosowaną przez niego metodą oceny ryzyka. |
Zaległe kwoty | Oznaczają niespłacony kapitał i odsetki wydatkowane przez pośrednika finansowego w odniesieniu do zawartych w portfelu transakcji, w których powstała zwłoka. |
2. Portfel | |
Okres dostępności | EFI i pośrednik finansowy uzgodnią okres dostępności (zwykle do 3 lat), w którym transakcje mogą być włączane do portfela. |
Kwalifikujący się ostateczni odbiorcy | Ostateczni odbiorcy muszą spełniać wymogi kwalifikowalności zgodnie z art. 37 ust. 4 i art. 39 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, a także szczególne wymogi kwalifikowalności ustanowione w rozporządzeniach EFRR i EFRROW. |
Kryteria kwalifikowalności COSME | Zob. załącznik 2. |
Kryteria kwalifikowalności programu "Horyzont 2020" | Zob. załącznik 2. |
Proces wykluczenia | Jeżeli transakcja nie spełnia kryteriów kwalifikowalności, jest wyłączana z portfela (i nie jest objęta gwarancją). W pewnych okolicznościach i z zastosowaniem wymogów art. 39 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów ustalenie, że dana niezgodność nie była zależna od pośrednika finansowego, może skutkować dalszym objęciem gwarancją. |
Wymóg dotyczący efektu dźwigni w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego | Efekt dźwigni jest obliczany jako całkowite nowe finansowanie dłużne na rzecz ostatecznych odbiorców podzielone przez wkład państwa członkowskiego. Minimalny efekt dźwigni musi wynosić co najmniej [X]-krotność całkowitego wkładu państwa członkowskiego. |
Minimalny wymóg dotyczący dźwigni w przypadku wkładu COSME | Z uwagi na wkład w ramach rozporządzenia COSME, w stosownych przypadkach, wolumen nowego finansowania dłużnego na rzecz kwalifikujących się odbiorców ostatecznych zgodny z wymogami dotyczącymi dźwigni zawartymi w podstawie prawnej COSME; umowa o delegowaniu zadań musi również spełniać kryteria kwalifikowalności COSME. |
Minimalny wymóg dotyczący dźwigni w przypadku wkładu Horyzont 2020 | Z uwagi na wkład w ramach rozporządzenia H2020, w stosownych przypadkach, wolumen nowego finansowania dłużnego na rzecz kwalifikujących się odbiorców ostatecznych zgodny z wymogami dotyczącymi dźwigni zawartymi w podstawie prawnej H2020; umowa o delegowaniu zadań musi również spełniać kryteria kwalifikowalności programu "Horyzont 2020". |
3. Wycena | |
Opłata gwarancyjna |
EFI pobiera od pośrednika finansowego opłatę gwarancyjną w związku z transakcjami zawartymi w portfelu. Opłata gwarancyjna, wyrażona jako [X] % rocznie, będzie obliczana kwartalnie w odniesieniu do zaległej kwoty portfela. |
Wycena wkładu państwa członkowskiego | Wkład państwa członkowskiego jest wyceniany na poziomie współmiernym do podejmowanego ryzyka, z wyjątkiem najbardziej ryzykownej części portfela, która jest wyceniana na zero (tj. wkład państwa członkowskiego będzie wnoszony nieodpłatnie). |
4. Postanowienia różne | |
Kary | Zob. art. 7. |
Sprawozdawczość | Zob. załącznik 5. |
Monitorowanie i audyt | Zob. art. 17. |
5. Przeniesienie korzyści | |
Przeniesienie korzyści | EFI ocenia mechanizm przeniesienia korzyści do ostatecznych odbiorców. Mechanizm ten jest uwzględniany w procesie wyboru pośredników finansowych i stanowi część ostatecznej decyzji EFI co do tego, czy zawierać umowę gwarancji i na jakich warunkach. Przeniesienie korzyści jest stosowane w odniesieniu do części nowego finansowania dłużnego objętej gwarancją ze standardową stopą procentową pobieraną od ostatecznych odbiorców przez zmniejszenie premii za ryzyko kredytowe/premii gwarancyjnej. Wymaga odpowiedniego udokumentowania. |
Kwota korzyści ogółem |
Kwotę korzyści ogółem definiuje się dla części kredytu objętej gwarancją jako zmniejszenie stopy procentowej lub opłaty gwarancyjnej, stosownie do okoliczności, pobieranej przez pośrednika finansowego od ostatecznych odbiorców, z uwzględnieniem podejmowanego ryzyka kredytowego, a także efektu i kosztu gwarancji. Ponieważ pośrednik finansowy nie otrzymuje wynagrodzenia/środków finansowych z EFI, ocena kwoty korzyści ogółem koncentruje się tylko na premii za ryzyko kredytowe. Pośrednik finansowy uwzględnia koszt gwarancji (opłatę gwarancyjną) w kalkulacji nowej premii za ryzyko kredytowe/nowej premii gwarancyjnej w odniesieniu do każdego kredytu lub gwarancji. Kwotę korzyści ogółem oblicza się według następującego wzoru: kwota korzyści ogółem = standardowa premia za ryzyko kredytowe/standardowa premia gwarancyjna - opłata gwarancyjna |
6. Pomoc państwa | |
Korzyść stanowiąca pomoc państwa | Korzyść stanowiąca pomoc państwa w przypadku części kredytu objętej gwarancją jest częścią kwoty korzyści ogółem, proporcjonalną do wkładu państwa członkowskiego (1) w portfelu nowego finansowania dłużnego, obliczaną według następującego wzoru: korzyść stanowiąca pomoc państwa = kwota korzyści ogółem * % wkładu państwa członkowskiego w gwarancję (gwarantowana część portfela nowego finansowania dłużnego). Korzyść stanowiąca pomoc państwa jest w pełni przenoszona na ostatecznego odbiorcę przez pośrednika finansowego. |
Obliczenie ekwiwalentu dotacji brutto |
Na poziomie ostatecznego odbiorcy za korzyść stanowiącą pomoc państwa uznaje się dopłaty do oprocentowania w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1407/2013 (rozporządzenie w sprawie pomocy de minimis). Ekwiwalent dotacji brutto (EDB) oblicza się według następującego wzoru: EDB = gwarantowana kwota kredytu (2) * zapadalność (średni ważony okres trwania) kredytu (gwarancji) (3) * korzyść stanowiąca pomoc państwa Pośrednik finansowy oblicza EDB dla każdego poszczególnego kredytu (gwarancji) (3) w portfelu nowego finansowania dłużnego i zawiadamia o nim EFI. EDB nie może w żadnym wypadku przekroczyć progu ustanowionego w rozporządzeniu w sprawie pomocy de minimis. |
Kary z tytułu pomocy państwa | EFI nakłada na pośrednika finansowego karę z tytułu pomocy państwa, jeżeli korzyść stanowiąca pomoc państwa nie zostanie w pełni przeniesiona na ostatecznego odbiorcę. |
(1) Do celów związanych z pomocą państwa uwzględnia się wyłącznie wkład państwa członkowskiego. Środki od Komisji oraz środki własne EBI i EFI nie stanowią pomocy państwa. (2) Gwarantowana kwota pożyczki = nominalna kwota pożyczki (nominalna kwota gwarancji) * stopa gwarancji. (3) W przypadku kontrgwarancji. |
Inicjatywa dotycząca MŚP - opcja 2
Instrument ten przewiduje wykorzystanie transakcji sekurytyzacji zabezpieczonych kredytami, umowami leasingu lub gwarancjami dla MŚP, w sytuacji, w której środki UE (COSME i program "Horyzont 2020"), EFRR/EFRROW, wraz ze środkami grupy EBI oraz krajowych banków na rzecz rozwoju, krajowych programów gwarancji i innych inwestorów instytucjonalnych, subskrybują lub gwarantują pewne kwoty na różnych poziomach ryzyka.
W ramach instrumentu sekurytyzacji portfel kwalifikowalnych instrumentów finansowych dla MŚP jest wykorzystywany jako zabezpieczenie dla zbywalnych papierów wartościowych (transz), zdywersyfikowanych według poziomu ryzyka.
Możliwe byłoby też przeniesienie ryzyka bez pokrycia kapitałowego (syntetyczna sekurytyzacja), umożliwiające przeniesienie ryzyka kredytowego na strony trzecie bez faktycznego usuwania portfela aktywów z bilansu banku, dając w ten sposób bankowi inicjującemu możliwość uzyskania ulgi w kapitale regulacyjnym. Takie operacje musiałyby uwzględniać wymogi regulacyjne danego kraju.
Instrument sekurytyzacji będzie gwarantował znaczną część kwalifikowalnego bazowego portfela finansowania dłużnego, po podjęciu przez właściwego pośrednika finansowego zobowiązania do utworzenia dodatkowego portfela również przez wykorzystanie środków zmobilizowanych w wyniku transakcji sekurytyzacji dla nowego finansowania MŚP.
W ramach instrumentu sekurytyzacji w inicjatywie dotyczącej MŚP EFI i EBI (ewentualnie razem z krajowymi bankami na rzecz rozwoju, krajowymi programami gwarancji i innymi inwestorami instytucjonalnymi) subskrybowałyby lub gwarantowały niektóre transze do uzgodnionych kwot maksymalnych. Inicjujące instytucje finansowe zachowują istotny udział w transakcji, polegający na odpowiedniej części (co najmniej 50 %) transzy podporządkowanej i odpowiedniej ekspozycji na każdą transzę oferowaną inwestorom lub na podobnych rozwiązaniach, w celu zapewnienia niezbędnego dostosowania interesów (zaangażowania przez zatrzymanie części ryzyka) i przestrzegania wymogu dotyczącego utrzymywania ryzyka ustanowionego w dyrektywie 2013/36/UE i rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.
Ocena ratingowa transz uprzywilejowanych i typu mezzanine jest zgodna z tolerancją ryzyka grupy EBI i ewentualnie krajowych banków na rzecz rozwoju, krajowych programów gwarancji i zewnętrznych inwestorów instytucjonalnych, którzy mogą też inwestować w transze uprzywilejowane takich sekurytyzacji, zwiększając tym samym dźwignię przeznaczonych środków budżetowych.
Transze podporządkowane i typu mezzanine niezachowane przez jednostkę inicjującą są subskrybowane przez połączenie środków EFRR/EFRROW, COSME/programu "Horyzont 2020" i środków własnych EFI.
Instytucje zarządzające, które wyrażają chęć uczestniczenia w programie gwarancji (za pośrednictwem EFI, ale przy ryzyku wkładu z EFSI), gwarantują/inwestują do 50 % transzy podporządkowanej.
Czynności związane z tworzeniem, due diligence, dokumentacją i obsługą portfela sekurytyzowanego złożonego z kwalifikowalnych kredytów, umów leasingu i gwarancji dla MŚP i spółek zatrudniających mniej niż 500 pracowników wykonywane są przez pośredników finansowych zgodnie z ich zwykłymi procedurami tworzenia i obsługi portfeli. Pośrednicy finansowi z zasady zachowują bezpośrednią relację kredytową z każdym MŚP jako klientem. Pośrednicy finansowi będą przekazywać informacje o portfelu sekurytyzowanym, a także o portfelu dodatkowym (nowo uruchomionym finansowaniu MŚP) kwartalnie, odpowiednio dla EBI i EFI, do czasu zakończenia transakcji sekurytyzacji.
Orientacyjne warunki sekurytyzacji
1. Warunki ogólne | |
Zakres instrumentu finansowego | Poprzez sekurytyzację aktywów pośrednicy finansowi zmierzają do uwolnienia kapitału regulacyjnego i ekonomicznego lub uzyskania nowych źródeł finansowania umożliwiających pośrednikowi finansowemu uruchomienie nowego finansowania dłużnego dla kwalifikujących się ostatecznych odbiorów (w celu stworzenia portfela dodatkowego). Pośrednik finansowy otrzyma gwarancję/inwestycję z EFI na pokrycie portfela sekurytyzowanego w zamian za wniesienie opłaty i zobowiąże się do uruchomienia portfela nowego finansowania dłużnego (podlegającego minimalnemu efektowi dźwigni). EFI zarządza instrumentem finansowym na bieżąco, tj. wkładem państwa członkowskiego, wkładem UE (tzn. wkładami na podstawie [rozporządzenia COSME] LUB [rozporządzenia H2020], wkładem EFI oraz ryzykiem kredytowym przejmowanym od EBI oraz ewentualnie krajowych banków na rzecz rozwoju. |
Struktura transakcji |
Dopuszcza się sekurytyzacje gotówkowe (tradycyjne, typu true-sale) lub syntetyczne (bez pokrycia kapitałowego). Sekurytyzacja gotówkowa jest transakcją, w związku z którą jednostka inicjująca (pośrednik finansowy) sekurytyzuje aktywa przez połączenie ich w portfel sekurytyzowany i sprzedaż portfela sekurytyzowanego jednostce specjalnego przeznaczenia ("JSP"). JSP finansuje zakup portfela sekurytyzowanego przez emisję skryptów zabezpieczonych przez te aktywa (papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami - "ABS"). Wpływy z emisji tych skryptów JSP wykorzystuje do zapłaty ceny nabycia portfela sekurytyzowanego od pośrednika finansowego. W sekurytyzacji syntetycznej pośrednik finansowy zachowuje odnośne aktywa w swoim bilansie, a EFI przejmuje część ryzyka portfela sekurytyzowanego. Może to skutkować ulgą w kapitale dla pośrednika finansowego. EFI dzieli portfel sekurytyzowany na transze według ryzyka transakcji bazowych. |
Transza podporządkowana obejmuje najbardziej ryzykowną część portfela sekurytyzowanego do wcześniej zdefiniowanej wartości procentowej, z uwzględnieniem charakterystyki tego portfela, wymogów dotyczących wsparcia jakości kredytowej i wymogów dotyczących efektu dźwigni w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego. Wkład państwa członkowskiego pokrywa do 50 % transzy podporządkowanej, natomiast pozostałą część tej transzy zachowuje pośrednik finansowy. Może to skutkować absorpcją 100 % takiej kwoty na pokrycie strat netto w ramach portfela. Transza typu mezzanine obejmuje drugą co do poziomu ryzyka część portfela sekurytyzowanego i składa się z trzech podtransz wykorzystujących kombinację środków z EFI, budżetu UE i instytucji zarządzającej. W szczególności wkład państwa członkowskiego musi pokrywać ryzyko dolnej transzy typu mezzanine. Wkład w ramach [rozporządzenia COSME] lub [rozporządzenia H2020] pokrywa ryzyko pośredniej transzy typu mezzanine. Wkład EFI pokrywa ryzyko górnej transzy typu mezzanine. Wielkość transzy typu mezzanine zostanie ustalona przez EFI z uwzględnieniem charakterystyki portfela, wymogów dotyczących wsparcia jakości kredytowej i wymogów dotyczących efektu dźwigni w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego. Dolna i pośrednia transza typu mezzanine stanowią do [wcześniej określona wielkość procentowa portfela sekurytyzowanego. Transza uprzywilejowana obejmuje ryzyko rezydualne portfela sekurytyzowanego i jest finansowana/zachowywana dzięki wykorzystaniu kombinacji środków grupy EBI do uzgodnionej kwoty maksymalnej oraz ewentualnie krajowych banków na rzecz rozwoju oraz krajowych programów gwarancji i innych inwestorów. Transzę uprzywilejowaną i górną typu mezzanine ustala się na takim poziomie, aby ryzyko było zgodne z tolerancją ryzyka grupy EBI i ewentualnych innych uczestniczących podmiotów podejmujących ryzyko. |
|
2. Portfel referencyjny (portfel sekurytyzowany) | |
Portfel sekurytyzowany |
Portfel sekurytyzowany może objąć istniejące aktywa (finansowanie dłużne dla MŚP i innych przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 500 pracowników), a także portfele nowego finansowania dłużnego dla MŚP. Każdy portfel sekurytyzowany musi mieć wystarczającą jednorodność i wystarczającą dywersyfikację puli, aby EFI mógł dokonać oceny ratingowej zgodnie z swoją metodą oceny ryzyka. Istniejące portfele nie są uwzględniane w portfelu sekurytyzowanym po okresie zobowiązania. |
3. Portfel dodatkowy | |
Portfel dodatkowy |
Każdy pośrednik finansowy będzie zobowiązany w drodze umowy do zapewnienia nowego finansowania dłużnego dla kwalifikujących się ostatecznych odbiorców (portfel dodatkowy). Naruszenie przez pośrednika finansowego któregokolwiek z wymogów określonych w odnośnej umowie operacyjnej nie wpływa na gwarancję wydaną w odniesieniu do portfela sekurytyzowanego. |
Wymóg dotyczący efektu dźwigni w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego | Efekt dźwigni jest obliczany jako całkowite nowe finansowanie dłużne na rzecz ostatecznych odbiorców podzielone przez wkład państwa członkowskiego. Minimalny efekt dźwigni musi wynosić co najmniej [X]-krotność całkowitego wkładu państwa członkowskiego. |
Okres dostępności | EFI i pośrednik finansowy uzgodnią okres dostępności (zwykle do [3] lat), w którym transakcje są włączane do portfela dodatkowego. |
Kwalifikujący się ostateczni odbiorcy | Ostateczni odbiorcy muszą spełniać wymogi kwalifikowalności zgodnie z art. 37 ust. 4 i art. 39 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, a także szczególne wymogi kwalifikowalności ustanowione w rozporządzeniach EFRR i EFRROW. |
Kryteria kwalifikowalności COSME | Zob. rozporządzenie COSME. |
Kryteria kwalifikowalności Horyzont 2020 | Zob. rozporządzenie w sprawie programu "Horyzont 2020". |
Minimalny wymóg dotyczący dźwigni w przypadku wkładu COSME | Z uwagi na wkład w ramach rozporządzenia COSME, w stosownych przypadkach, wolumen nowego finansowania dłużnego na rzecz kwalifikujących się odbiorców ostatecznych zgodny z wymogami dotyczącymi dźwigni zawartymi w podstawie prawnej COSME; umowa o delegowaniu zadań musi również spełniać kryteria kwalifikowalności COSME. |
Minimalny wymóg dotyczący efektu dźwigni w przypadku wkładu z programu "Horyzont 2020" | Z uwagi na wkład w ramach rozporządzenia H2020, w stosownych przypadkach, wolumen nowego finansowania dłużnego na rzecz kwalifikujących się odbiorców ostatecznych zgodny z wymogami dotyczącymi dźwigni zawartymi w podstawie prawnej H2020; umowa o delegowaniu zadań musi również spełniać kryteria kwalifikowalności programu "Horyzont 2020". |
4. Wycena | |
Opłata |
Opłatę ustala się na podstawie wyceny przez każdy z podmiotów podejmujących ryzyko w ramach instrumentu finansowego w odniesieniu do ich poszczególnych transz (zob. wycena poniżej). EFI pobiera od pośrednika finansowego [X] % rocznie w związku z objętą częścią portfela sekurytyzowanego. |
Wycena transzy uprzywilejowanej | Jest ona ustalana jako wcześniej zdefiniowana roczna wartość procentowa przez EBI i inne potencjalne podmioty podejmujące ryzyko według ich polityki wyceny. |
Wycena transzy typu mezzanine | Transzę typu mezzanine EFI ustala na [X] % rocznie zgodnie ze swoją polityką wyceny. Pośrednią i dolną transzę typu mezzanine wycenia się z myślą o zrównoważeniu ryzyka w związku z oczekiwanymi stratami w poszczególnych transzach. W odpowiednio uzasadnionych przypadkach wycena może być też jeszcze obniżana w celu przyciągnięcia pośredników finansowych. |
Wycena transzy podporządkowanej | Jest ona równa zeru (tj. transza podporządkowana inna niż transza zachowana przez jednostkę inicjującą będzie zapewniana nieodpłatnie). |
5. Postanowienia różne | |
Kary | Zob. art. 7. |
Sprawozdawczość | Zob. załącznik 5. |
Monitorowanie i audyt | Zob. art. 17. |
6. Przeniesienie korzyści | |
Przeniesienie korzyści | EFI ocenia mechanizm przeniesienia korzyści z pośrednika finansowego na ostatecznych odbiorców w portfelu dodatkowym. Mechanizm ten jest uwzględniany w systemie punktacji na potrzeby wyboru pośredników finansowych i stanowi część ostatecznej decyzji EFI co do tego, czy zawierać umowę gwarancji lub inwestycji i na jakich warunkach. Przeniesienie korzyści jest stosowane do standardowej stopy procentowej pobieranej od ostatecznych odbiorców w ramach nowego finansowania dłużnego w portfelu dodatkowym przez ograniczenie premii za ryzyko kredytowe. Mechanizm przeniesienia korzyści należy odpowiednio udokumentować. |
Kwota korzyści ogółem |
Kwota korzyści ogółem uwzględnia korzyść odnoszoną przez pośrednika finansowego w każdej transzy portfela sekurytyzowanego. Kwotę korzyści ogółem oblicza się jako różnicę między ceną rynkową a ceną pobieraną przez EFI w każdej transzy przy tym samym poziomie ryzyka. Poziom ryzyka każdej transzy jest określany przez zastosowanie wewnętrznej metody oceny ratingowej EFI. W przypadku braku ceny rynkowej EFI stosuje bezpieczną stawkę za równoważny poziom ryzyka dla gwarancji, ustanowioną w obwieszczeniu Komisji w sprawie stosowania art. 27 i 22 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji [Dz.U. C 155 z 20.6.2008, s. 25]. Bezpieczna stawka w przypadku transzy podporządkowanej wynosi maksymalnie 10 % rocznie. Kwotę korzyści ogółem oblicza się według następującego wzoru: kwota korzyści ogółem = suma korzyści w indywidualnych transzach Korzyść w indywidualnej transzy oblicza się w następujący sposób: korzyść w indywidualnej transzy = (cena rynkowa transzy - opłata) * całkowita kwota transzy w EUR * zapadalność transzy (średni ważony okres trwania) |
7. Pomoc państwa | |
Korzyść stanowiąca pomoc państwa |
Korzyść stanowiąca pomoc państwa ogółem jest częścią kwoty świadczenia ogółem proporcjonalną do wkładu państwa członkowskiego (1) w portfelu sekurytyzowanym. Korzyść stanowiącą pomoc państwa ogółem odnoszoną przez pośrednika finansowego oblicza się według następującego wzoru: korzyść stanowiąca pomoc państwa ogółem (w EUR) = suma (korzyść w indywidualnej transzy * % wkładu państwa członkowskiego w tę transzę). Korzyść stanowiąca pomoc państwa ogółem jest w pełni przenoszona przez pośrednika finansowego na wszystkich ostatecznym odbiorców uwzględnionych w portfelu dodatkowym. Korzyść stanowiącą pomoc państwa dla każdego ostatecznego odbiorcy oblicza się według następującego wzoru: korzyść stanowiąca pomoc państwa (dopłata do oprocentowania w pkt bazowych) = korzyść stanowiąca pomoc państwa ogółem/nowe finansowanie dłużne w portfelu dodatkowym)/zapadalność portfela dodatkowego (średni ważony okres trwania) |
Obliczenie EDB |
Za korzyść stanowiącą pomoc państwa na rzecz ostatecznych odbiorców w portfelu dodatkowym uznaje się dopłaty do oprocentowania w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis. Ekwiwalent dotacji brutto (EDB) oblicza się według następującego wzoru: EDB = nominalna kwota kredytu * zapadalność (średni ważony okres trwania) kredytu * korzyść stanowiąca pomoc państwa Pośrednik finansowy oblicza EDB dla każdego poszczególnego kredytu w portfelu dodatkowym i zawiadamia o nim EFI. EDB nie może w żadnym wypadku przekroczyć progu ustanowionego w rozporządzeniu w sprawie pomocy de minimis. |
Brak dodatkowej korzyści stanowiącej ulgę w kapitale | Zgodnie z odpowiednimi zasadami krajowymi dotyczącymi wymogów kapitałowych wolumenu nowego finansowania dłużnego nie ustala się na poziomie niższym niż wolumen finansowania dłużnego na rzecz MSP, którego wygenerowania przez pośredników finansowych można by oczekiwać przy wykorzystaniu kapitału uwolnionego w wyniku wkładu państwa członkowskiego. |
Kary z tytułu pomocy państwa | EFI nakłada na pośrednika finansowego karę z tytułu pomocy państwa, jeżeli korzyść stanowiąca pomoc państwa nie zostanie w pełni przeniesiona na ostatecznego odbiorcę. |
(1) Do celów związanych z pomccą państwa uwzględnia się wyłącznie wkład państwa członkowskiego do EFI na rzecz portfela sekurytyzowanego. Środki Komisji oraz środki własne EBI i EFI nie stanowią pomocy państwa. |
Kryteria wykluczenia pośredników finansowych i ostatecznych odbiorców oraz kryteria kwalifikowalności dotyczące wkładu UE
Nie wybiera się pośredników finansowych znajdujących się w jednej z poniższych sytuacji, o ile sytuacja ta mogłaby, według profesjonalnej opinii EFI, wpływać na ich zdolność do wdrażania instrumentu finansowego:
1. znajdują się w stanie upadłości lub w trakcie likwidacji, ich działalnością zarządza sąd, prowadzone jest wobec nich postępowanie sądowe dotyczące tych kwestii lub znajdują się w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;
2. zostali skazani prawomocnym wyrokiem (res iudicata) za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej, co wpłynęłoby na ich zdolność do realizacji transakcji;
3. zostali skazani prawomocnym wyrokiem (res iudicata) za nadużycia finansowe, korupcję, udział w organizacji przestępczej lub jakąkolwiek inną nielegalną działalność naruszającą interesy finansowe Unii;
4. są winni istotnego zafałszowania informacji wymaganych w celu dokonania wyboru pośrednika finansowego;
5. figurują w centralnej bazie danych o wykluczeniach, o której mowa w art. 9.5 lit. e);
6. mają siedzibę na terytoriach, których wymiary sprawiedliwości nie współpracują z Unią w zakresie stosowania uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym norm podatkowych lub których praktyki podatkowe nie są zgodne z zasadami zawartymi w zaleceniu Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie środków mających na celu zachęcenie państw trzecich do stosowania minimalnych norm dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania (C(2012)8805);
7. ich działalność gospodarcza jest niezgodna z polityką EFI w odniesieniu do sektorów podlegających ograniczeniom.
Punktów 2 i 3 nie stosuje się, jeżeli pośrednicy finansowi mogą w wystarczający sposób wykazać wobec EFI, że podjęto odpowiednie środki wobec osób mających w stosunku do nich uprawnienia reprezentacyjne, decyzyjne lub kontrolne, skazanych wyrokiem, o którym mowa w pkt 2 i 3.
2. KRYTERIA WYKLUCZENIA OSTATECZNYCH ODBIORCÓW
Ostateczni odbiorcy nie mogą zostać wybrani przez pośredników finansowych, jeżeli spełniają jedną lub więcej przesłanek określonych poniżej:
1. nie są potencjalnie rentowni;
2. mają siedzibę na terytoriach, których jurysdykcje nie współpracują z Unią w zakresie stosowania uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym norm podatkowych lub których praktyki podatkowe nie są zgodne z zaleceniem Komisji z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie środków mających na celu zachęcenie państw trzecich do stosowania minimalnych norm dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania (C(2012)8805);
3. znajdują się w stanie upadłości lub w trakcie likwidacji, ich działalnością zarządza sąd, prowadzone jest wobec nich postępowanie sądowe dotyczące tych kwestii lub znajdują się w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;
4. zostali skazani prawomocnym wyrokiem (res iudicata) za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej, co wpłynęłoby na prowadzenie przez nich działalności gospodarczej;
5. zostali skazani prawomocnym wyrokiem (res iudicata) za nadużycia finansowe, korupcję, udział w organizacji przestępczej lub jakąkolwiek inną nielegalną działalność naruszającą interesy finansowe Unii;
6. są winni zafałszowania informacji wymaganych w celu dokonania wyboru ostatecznego odbiorcy;
7. figurują w centralnej bazie danych o wykluczeniach utworzonej i prowadzonej przez Komisję na mocy rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1302/2008;
8. prowadzona przez nich działalność gospodarcza obejmuje jeden lub kilka następujących elementów:
a) nielegalną działalność ekonomiczną (tzn. dowolną działalność produkcyjną, handlową lub inną, która jest nielegalna na mocy przepisów ustawowych lub wykonawczych mających zastosowanie do pośrednika finansowego lub danego ostatecznego odbiorcy, w tym w szczególności klonowanie ludzi do celów reprodukcyjnych);
b) produkcję i handel tytoniem oraz destylowanymi napojami alkoholowymi i wyrobami pokrewnymi;
c) finansowanie produkcji oraz handel bronią i amunicją dowolnego rodzaju lub operacje wojskowe dowolnego rodzaju;
d) kasyna i równoważne przedsiębiorstwa;
e) internetowe gry losowe i kasyna online;
f) pornografię i prostytucję;
g) energetykę jądrową;
h) działalność, o której mowa w art. 19 rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont 2020";
i) badania, rozwój lub aplikacje techniczne związane z programami lub rozwiązaniami wykorzystującymi dane elektroniczne, mające na celu obsługę którejkolwiek działalności wymienionej w lit. a)-h) powyżej lub przeznaczone do nielegalnego przedostawania się do sieci danych elektronicznych lub pobierania danych elektronicznych;
9. ich działalność gospodarcza jest niezgodna z polityką EFI w odniesieniu do sektorów podlegających ograniczeniom;
10. otrzymali nowe finansowanie dłużne, które jest niezgodne z zasadami kumulacji ustanowionymi w obowiązującym rozporządzeniu w sprawie pomocy de minimis;
11. otrzymali pomoc na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, mianowicie pomoc związaną bezpośrednio z ilością wywożonych towarów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
12. otrzymali pomoc uwarunkowaną pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.
3. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI DO WKŁADU UE
3.1. Kryteria kwalifikowalności dotyczące wkładu UE na rzecz instrumentów finansowych COSME [zostaną określone w poszczególnych umowach o finansowaniu, na podstawie umowy między Komisją a EFI, w umowie o delegowaniu zadań w odniesieniu do COSME]
3.2. Kryteria kwalifikowalności dotyczące wkładu UE na rzecz instrumentów finansowych H2020 [zostaną określone w poszczególnych umowach o finansowaniu, na podstawie umowy między Komisją a EFI, w umowie o delegowaniu zadań w odniesieniu do H2020]
a) minimalny efekt dźwigni umożliwiający stworzenie portfela z minimalną kwotą nowego finansowania dłużnego, która spełnia warunki kwalifikowalności w odniesieniu do wkładu państwa członkowskiego;
b) minimalną kwotę nowego finansowania dłużnego, która spełnia również parametry kwalifikowalności w ramach programu COSME lub "Horyzont 2020";
c) ocenę i kontrolę kryteriów kwalifikowalności;
d) kary w przypadku nieuzyskania minimalnego efektu dźwigni na etapach pośrednich i nieprzeniesienia korzyści z tytułu pomocy państwa;
e) przedsięwzięcia z zakresu przeniesienia korzyści, w tym ocenę jego mechanizmu i sprawozdawczość dla EFI;
f) obliczanie ekwiwalentu dotacji brutto dla każdej pożyczki w portfelu nowego finansowania dłużnego i przedkładanie sprawozdań EFI;
g) eksponowanie wsparcia UE w dokumentacji umownej z ostatecznymi odbiorcami i w materiałach marketingowych;
h) audyt i monitorowanie w odniesieniu do Komisji Europejskiej i Trybunału Obrachunkowego.
Powyższe elementy ryzyka i wymogi stanowią koszt alternatywny dla pośrednika finansowego, który nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za zarządzanie transakcją, w tym żadnych opłat administracyjnych i opłaty za wyniki.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.271.58 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/660/UE w sprawie wzoru umowy o finansowaniu w odniesieniu do wkładu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich we wspólne instrumenty finansowe dla małych i średnich przedsiębiorstw dotyczące gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji |
Data aktu: | 11/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 13/09/2014 |