(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 4355)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/426/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zjednoczone Królestwo powiadomiło o swoim zamiarze udzielenia zezwolenia na odstępstwo od wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w oparciu o zalecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") Komisja oceniła konieczność zastosowania proponowanego odstępstwa oraz wynikający z niego poziom ochrony.
(2) Proponowane odstępstwo, zgłoszone przez Zjednoczone Królestwo w dniu 2 sierpnia 2013 r., dotyczy konwersji dotychczasowych krajowych licencji pilotów szybowców, zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo stwierdziło, że odstępstwo to jest potrzebne, aby możliwe było uznanie, że posiadacz dowolnego nieurzędowego dokumentu dotyczącego kwalifikacji wydanego przez British Gliding Association (BGA) spełnia wymagania odpowiednich części załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, zgodnie z raportem konwersji, który został opracowany we współpracy z Agencją zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Odstępstwo to umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu wydawanie licencji i certyfikatów instruktora i egzaminatora LAPL(S) lub SPL zgodnych z częścią FCL posiadaczom takich dokumentów dotyczących kwalifikacji.
(3) Zjednoczone Królestwo podało również powody potwierdzające, że w przypadku przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. W oparciu o zalecenie Agencji, wydane w dniu 8 października 2013 r., Komisja stwierdziła, że proponowane odstępstwo zapewni poziom ochrony równoważny z poziomem ochrony, jaki zapewnia stosowanie wspólnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, pod warunkiem że spełnione są pewne wymogi.
(4) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja Komisji dotycząca przyznania państwu członkowskiemu proponowanego odstępstwa musi zostać przekazana wszystkim pozostałym państwom członkowskim, które również mają prawo do zastosowania danego środka. Niniejszą decyzję należy zatem skierować do wszystkich państw członkowskich. Opis odstępstwa oraz załączone do niego warunki powinny umożliwiać innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka, gdy znajdą się w takiej samej sytuacji, bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Komisję. W tym celu, mając na uwadze, że wyżej wymieniony raport konwersji nie jest publicznie dostępny, Zjednoczone Królestwo powinno udostępniać go innym państwom członkowskim na ich wniosek. Ponadto państwa członkowskie powinny wymieniać informacje w sprawie stosowania tego środka, w przypadku gdy go stosują, zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, ponieważ jego stosowanie może mieć skutki występujące poza terytorium państw członkowskich, które przyznają odstępstwa.
(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: