(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1422)(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(2013/136/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 z dnia 22 lipca 2008 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 552/97, (WE) nr 1933/2006 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1100/2006 i (WE) nr 964/2007(1), w szczególności jego art. 19 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem ds. Preferencji Ogólnych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 marca 2012 r. Komisja wszczęła dochodzenie na podstawie art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 732/2008 ("rozporządzenie w sprawie GSP") w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Wielonarodowym Państwie Boliwii ("Boliwia") w drodze publikacji decyzji wykonawczej Komisji 2012/161/UE(2).
(2) Zakres dochodzenia dotyczył ustalenia, czy szczególne rozwiązanie motywacyjne, dotyczące zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, przyznane Boliwii powinno zostać wycofane, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP.
(3) Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie GSP w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w dniu 20 marca 2012 r.(3), opublikowano ogłoszenie o wszczęciu dochodzenia.
(4) W dniu 3 kwietnia 2012 r. Komisja Europejska zwróciła się do rządu Boliwii o przekazanie wszelkich informacji i uwag istotnych dla celu dochodzenia w ciągu 4 miesięcy od daty publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym. Komisja przesłała również rządowi Boliwii kwestionariusz dotyczący wdrożenia Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających ("Jednolita konwencja ONZ").
(5) Rząd Boliwii przekazał swoje uwagi w formie odpowiedzi na kwestionariusz we właściwym terminie.
(6) Komisja przeanalizowała treść odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i przekazała rządowi Boliwii prośbę o dodatkowe wyjaśnienia niektórych elementów odpowiedzi. Strona boliwijska odpowiedziała na tę prośbę we właściwym czasie i przekazała przedmiotowe wyjaśnienia.
(7) Komisja przeanalizowała również wszystkie informacje, które uznała za konieczne, w tym wyniki sprawozdania Biura Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) z 2012 r. w sprawie uprawy koki w Boliwii.
(8) Analizując odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu i dostępne informacje, Komisja stwierdziła, że od czasu wypowiedzenia przez Boliwię Jednolitej konwencji ONZ, które weszło w życie w dniu 1 stycznia 2012 r., nie wprowadzono znaczących zmian do właściwego prawodawstwa Boliwii.
(9) Z analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i dostępnych informacji wynika, że rząd Boliwii nie zmienił swojego podejścia do produkcji i stosowania nielegalnych środków odurzających oraz handlu nimi w okresie następującym po wypowiedzeniu przez nią Jednolitej konwencji ONZ.
(10) Zgodnie z informacjami zawartymi w odpowiedziach na pytania zawarte w kwestionariuszu i wszystkimi innymi informacjami dostępnymi Komisji Boliwia ma do dyspozycji zestaw narzędzi legislacyjnych oraz instytucje, które służą walce z produkcją i stosowaniem nielegalnych środków odurzających oraz handlem nimi. Boliwia jest stroną porozumień międzynarodowych, których celem jest walka z produkcją i dostarczaniem nielegalnych środków odurzających.
(11) Stwierdzono zatem, że Komisja nie dysponuje informacjami, które sugerowałyby, że prawodawstwo i praktyka władz Boliwii uniemożliwiałyby im wdrażanie postanowień Jednolitej konwencji ONZ.
(12) Komisja otrzymała informację, że w dniu 10 stycznia 2013 r. ponad dwie trzecie państw stron Jednolitej konwencji ONZ nie zgłosiło sprzeciwu wobec złożonego przez Boliwię wniosku w sprawie reakcesji do Jednolitej konwencji ONZ z zastrzeżeniem umożliwiającym tradycyjne wykorzystanie liści koki (w szczególności do żucia i zastosowań leczniczych). W związku z tym Boliwia ponownie przystąpiła do Jednolitej konwencji ONZ w dniu 10 lutego 2013 r.
(13) Komisja uważa, że krajowe prawodawstwo Boliwii uwzględnia Jednolitą konwencję ONZ i że rząd Boliwii skutecznie wdraża prawodawstwo tego państwa w zakresie nielegalnych środków odurzających.
(14) W związku z powyższym, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP, Komisja stwierdziła, że tymczasowe wycofanie szczególnego rozwiązania motywacyjnego, dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, nie jest uzasadnione i że dochodzenie zostaje zakończone.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Preferencji Ogólnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 211 z 6.8.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 80 z 20.3.2012, s. 30.
(3) Dz.U. C 81 z 20.3.2012, s. 5.