uwzględniając traktat o przystąpieniu Chorwacji, w szczególności jego art. 3 ust. 4,
uwzględniając Akt dotyczący warunków przystąpienia Chorwacji, w szczególności jego art. 41 i 16 w związku z sekcją 3 lit. a) pkt 4 załącznika IV do niego oraz jego art. 18 w związku z sekcją 4 część II załącznika V do niego,
(1) Przepisy dotyczące ustaleń w zakresie produkcji i handlu na rynku cukru, włączone do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Chorwacji, powinny mieć zastosowanie począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. z zastrzeżeniem wejścia w życie Aktu przystąpienia w tym dniu. Jednakże w odniesieniu do roku gospodarczego 2012/2013 ogół cukru buraczanego w Chorwacji zostanie wyprodukowany zgodnie z ustaleniami krajowymi. Z tego względu konieczne są środki przejściowe w celu przejścia od ustaleń w zakresie produkcji i handlu obowiązujących w Chorwacji do ustaleń przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007. W związku z tym przepisy dotyczące minimalnych cen buraków, porozumień międzybranżowych, opłaty produkcyjnej, systemu kwot i przydziału kwot, przewidziane w art. 49, 50 i 51, art. 55 ust. 1 lit. b) i art. 56 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, nie powinny mieć zastosowania do Chorwacji w roku gospodarczym 2012/2013.
(2) Zgodnie z aktem przystąpienia, na okres maksymalnie trzech lat gospodarczych, dla Chorwacji zastrzega się roczny kontyngent przywozowy w wysokości 40 000 ton cukru trzcinowego surowego do rafinacji przy należności celnej przywozowej wynoszącej 98 EUR za tonę.
(3) Pozwolenia na przywóz wydane w ramach kontyngentów taryfowych otwartych niniejszym rozporządzeniem powinny być zastrzeżone dla zatwierdzonych rafinerii przemysłowych w Chorwacji.
(4) Istnieje znaczne ryzyko zakłóceń na rynkach w sektorze cukru w konsekwencji wprowadzania produktów w celach spekulacyjnych do Chorwacji przed jej przystąpieniem do Unii. W celu uniknięcia takich działań spekulacyjnych lub innych zakłóceń na rynku należy zatem przyjąć odpowiednie przepisy ułatwiające okres przejściowy. W celu uwzględnienia specyfiki sektora cukru konieczne jest przyjęcie szczególnych przepisów.
(5) Należy wprowadzić przepisy mające na celu zapobieganie przypadkom uchylania się podmiotów gospodarczych od stosowania opłat w odniesieniu do niektórych produktów cukrowniczych będących w swobodnym obrocie poprzez objęcie towarów już dopuszczonych do swobodnego obrotu w Unii (w jej składzie na dzień 30 czerwca 2013 r.) lub w Chorwacji przed jej przystąpieniem, w ramach procedury zawieszającej, czasowym składowaniem lub przeznaczeniem celnym bądź procedurami, o których mowa w art. 4 ust. 15 lit. b) i ust. 16 lit. b)-g) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 2 .
(6) Zgodnie z aktem przystąpienia w odniesieniu do ilości zapasów cukru i izoglukozy przekraczających normalnie utrzymywane zapasy Chorwacja będzie obciążona płatnościami na rzecz budżetu ogólnego Unii.
(7) Nadwyżkowe zapasy określi Komisja na podstawie rozwoju wymiany handlowej, tendencji w produkcji i konsumpcji w Chorwacji w okresie od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. W tym celu, oprócz cukru i izoglukozy, należy również wziąć pod uwagę inne produkty o równoważnej zawartości dodanego cukru, które mogą być ewentualnym celem spekulacji. W przypadku gdy określona, nadwyżkowa ilość cukru i izoglukozy nie zostanie wyeliminowana z rynku Unii najpóźniej do dnia 31 października 2014 r., Chorwacja będzie odpowiedzialna finansowo za odnośną ilość.
(8) Płatność, która obciąży Chorwację, powinna odzwierciedlać koszt związany ze skutkami nadwyżkowych zapasów na unijnym rynku cukru. Zatem kwotę, która obciąży Chorwację i zostanie zapisana do budżetu Unii w przypadku niewyeliminowania nadwyżkowych zapasów, obliczy się na podstawie najwyższej dodatniej różnicy między średnią ceną cukru na unijnym rynku cukru a ceną cukru białego na rynku światowym w okresie od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia 31 października 2014 r. zwiększonej o 50 EUR za tonę. Kwota 50 EUR za tonę odpowiada standardowemu odchyleniu cen w państwach członkowskich od średniej ceny w Unii dla cukru białego w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Takie zwiększenie jest zatem konieczne, by uwzględnić fakt, że ceny cukru białego w różnych regionach Unii mogą różnić się od średnich cen co miesiąc publikowanych przez Komisję. Do celów tego obliczenia, jako cenę na rynku światowym, należy przyjąć średnią miesięczną notowań rynkowych cukru białego na giełdzie w Londynie (nr 5) w najbliższym okresie, tzn. w następnym miesiącu dostawy, w którym możliwy jest handel cukrem białym.
(9) W interesie zarówno Unii, jak i Chorwacji, leży zapobieżenie nagromadzeniu nadwyżkowych zapasów, a w każdym razie umożliwienie zidentyfikowania podmiotów gospodarczych zaangażowanych w duże handlowe przedsięwzięcia spekulacyjne. W tym celu Chorwacja powinna dysponować w dniu 1 lipca 2013 r. systemem, który pozwalałby na zidentyfikowanie podmiotów gospodarczych lub osób odpowiedzialnych za taki rozwój wypadków. System ten powinien umożliwić Chorwacji identyfikację podmiotów gospodarczych przyczyniających się do powstania nadwyżkowych, prywatnych zapasów, w celu odzyskania tak szybko, jak to możliwe, kwot wpłaconych do budżetu Unii. Chorwacja powinna zastosować ten system w celu zmuszenia podmiotów, których to dotyczy, do wyeliminowania z unijnego rynku indywidualnej, nadwyżkowej ilości. Jeżeli podmioty gospodarcze odpowiedzialne za nadwyżkowe prywatne zapasy nie mogą dostarczyć dowodu na ich wyeliminowanie, Chorwacja musi nałożyć na takie podmioty opłatę. Należy ustalić kwotę opłaty na poziomie wystarczająco wysokim, by zniechęcić zainteresowane podmioty do zachowywania ich nadwyżkowych prywatnych zapasów i co za tym idzie uniknąć ryzyka gromadzenia zapasów w Chorwacji. W celu zachowania spójności nakładana przez Chorwację opłata za stwierdzoną nadwyżkowe zapasy powinna wynosić 500 EUR za tonę (w równoważniku białego cukru lub suchej masy) za nadwyżkowe, niewyeliminowane zapasy. Kwota ta odpowiada kwocie opłaty wyrównawczej przewidzianej w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 967/2006 z dnia 29 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do pozakwotowej produkcji cukru 3 . O ile podmioty gospodarcze, podobnie jak gospodarstwa domowe, mogą przyczyniać się do powstawania nadwyżkowych prywatnych zapasów, należy uznać, że w większym stopniu przyczyniają się jednak do tego podmioty gospodarcze i nie można wymagać, by gospodarstwa domowe uczestniczyły w płaceniu tej kwoty.
(10) W celu określenia nadwyżkowych zapasów oraz wyeliminowania stwierdzonych nadwyżkowych zapasów Chorwacja powinna dostarczyć Komisji najnowsze statystyki dotyczące handlu, produkcji i konsumpcji przedmiotowych produktów, jak również dowód na wyeliminowanie z rynku stwierdzonych nadwyżkowych zapasów w terminie, który określi Komisja.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.55.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 170/2013 ustanawiające środki przejściowe w sektorze cukru ze względu na przystąpienie Chorwacji |
Data aktu: | 25/02/2013 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2013 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2013 |