uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 437 ust. 2 akapit trzeci oraz art. 492 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy określone w trzecich międzynarodowych ramach regulacyjnych dla banków opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 2 (zwane dalej "Bazyleą III"). W związku z tym oraz biorąc pod uwagę fakt, że wymogi dotyczące ujawniania informacji mają służyć poprawie przejrzystości w obszarze kapitału regulacyjnego do celów porównawczych, przepisy określone w odniesieniu do ujawniania informacji przez instytucje nadzorowane na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 powinny być spójne z międzynarodowymi ramami określonymi w "Wymogach dotyczących ujawniania informacji na temat struktury kapitału" 4 ["Composition of Capital disclosure requirements"] opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, dostosowanymi w celu uwzględnienia unijnych ram regulacyjnych i ich specyfiki.
(2) Należy przedstawić komplet wzorów do celów ujawniania informacji, aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Takie wzory do celów ujawniania informacji powinny obejmować wzór dotyczący ujawniania informacji na temat funduszy własnych, którego celem jest przedstawienie pozycji kapitałowej instytucji w sposób szczegółowy, jak również wzór dotyczący cech instrumentów kapitałowych, którego celem jest odzwierciedlenie poziomu szczegółowości ujawnianych informacji w odniesieniu do cech instrumentów kapitałowych instytucji.
(3) Zakres konsolidacji do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych tych instytucji jest różny, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych, w szczególności w odniesieniu do pozycji funduszy własnych. Aby zlikwidować rozbieżność między danymi wykorzystywanymi do obliczania funduszy własnych oraz danymi wykorzystywanymi w sprawozdaniach finansowych instytucji, należy także ujawniać sposób, w jaki elementy sprawozdań finansowych wykorzystywane do obliczania funduszy własnych ulegają zmianie w przypadku stosowania regulacyjnego zakresu konsolidacji. Dlatego też w niniejszym rozporządzeniu należy również uwzględnić metodę uzgadniania pozycji bilansu zapewniającą informacje na temat uzgadniania pozycji bilansu służących do obliczania funduszy własnych oraz regulacyjnych funduszy własnych. W tym celu należy zastosować bilans o zakresie regulacyjnym obejmujący wyłącznie pozycje funduszy własnych.
(4) Sprawozdania finansowe niektórych instytucji podlegające wspomnianym wymogom dotyczącym ujawniania informacji są obszerne i złożone. Konieczne jest określenie jednolitego podejścia obejmującego jednoznacznie wskazane kroki, aby zapewnić instytucjom pomoc w procesie uzgadniania pozycji bilansu.
(5) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą ujawniania pozycji funduszy własnych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych w odniesieniu do ujawniania informacji na temat funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zawiera znaczną liczbę przepisów przejściowych w odniesieniu do funduszy własnych i wymogów dotyczących funduszy własnych. Aby uzyskać rzeczywisty obraz sytuacji instytucji pod względem wypłacalności, należy wprowadzić odrębny wzór do celów ujawniania informacji w okresie przejściowym zgodnym z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Ponieważ datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest dzień 1 stycznia 2014 r., a instytucje będą musiały dostosować swoje systemy do wymogów określonych w tym rozporządzeniu, należy im przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie tych dostosowań.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.355.60 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1423/2013 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji na temat funduszy własnych instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
Data aktu: | 20/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 20/01/2014, 31/03/2014 |