Decyzja wykonawcza 2013/753/UE zmieniająca decyzję 2012/226/UE w sprawie drugiego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa dotyczących systemu kolejowego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 11 grudnia 2013 r.
zmieniająca decyzję 2012/226/UE w sprawie drugiego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa dotyczących systemu kolejowego

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 8780)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/753/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 3 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE Komisja udzieliła Europejskiej Agencji Kolejowej ("Agencji") mandatu na opracowanie projektu wspólnych wymagań bezpieczeństwa ("CST") i projektu związanych z nimi wspólnych metod oceny bezpieczeństwa na lata 2011-2015. Po dokonaniu oceny rocznej za 2013 r. Agencja przedstawiła Komisji zalecenie dotyczące zmiany drugiego pakietu projektowanych wspólnych wymagań bezpieczeństwa określonych w decyzji Komisji 2012/226/UE z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie drugiego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa dotyczących systemu kolejowego 2 . Niniejsza decyzja oparta jest na tym właśnie zaleceniu Agencji.

(2) Ze względu na brak spójnych danych krajowych, krajowe wartości referencyjne ("NRV") w odniesieniu do Bułgarii, Rumunii i Słowacji zostały pierwotnie ustanowione dla niektórych indywidualnych kategorii ryzyka za pomocą nie w pełni spójnych danych z lat 2004-2006 lub na podstawie NRV innych państw członkowskich. Obecnie możliwe jest ponowne wyliczenie NRV dla tych kategorii w sposób spójny, w związku z czym pierwotne NRV widniejące w załączonych tabelach należy zastąpić.

(3) W dniu 1 lipca 2013 r. do Unii przystąpiła Chorwacja. Aby dokonać ilościowej oceny obecnego poziomu bezpieczeństwa systemów kolejowych w Chorwacji, NRV zostały obliczone za pomocą metodyki zastosowanej w przypadku pozostałych państw członkowskich. Te NRV należy uwzględnić w załączniku do decyzji 2012/226/UE.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/226/UE.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 dyrektywy 2004/49/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sekcję 1 "Krajowe wartości referencyjne (NRV)" w załączniku do decyzji 2012/226/UE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"1. Krajowe wartości referencyjne (NRV)

1.1. NRV dla ryzyka dla pasażerów (NRV 1.1 i NRV 1.2)
Państwo członkowskie NRV 1.1 (× E-09)(*) NRV 1.2 (× E-09)(**)
Belgia (BE) 37,30 0,318
Bułgaria (BG) 207,00 1,911
Republika Czeska (CZ) 46,50 0,817
Dania (DK) 9,04 0,110
Niemcy (DE) 8,13 0,081
Estonia (EE) 78,20 0,665
Irlandia (IE) 2,74 0,0276
Grecja (EL) 54,70 0,503
Hiszpania (ES) 29,20 0,270
Francja (FR) 22,50 0,110
Chorwacja (HR) 176,9 1,135
Włochy (IT) 38,10 0,257
Łotwa (LV) 78,20 0,665
Litwa (LT) 97,20 0,757
Luksemburg (LU) 23,80 0,176
Węgry (HU) 170,00 1,650
Niderlandy (NL) 7,43 0,089
Austria (AT) 26,30 0,292
Polska (PL) 116,10 0,849
Portugalia (PT) 41,80 0,309
Rumunia (RO) 57,40 0,607
Słowenia (SI) 25,30 0,362
Słowacja (SK) 62,10 0,883
Finlandia (FI) 9,04 0,110
Szwecja (SE) 3,54 0,033
Zjednoczone Królestwo (UK) 2,73 0,028
(*) NRV 1.1 wyrażona jako: liczba FWSI wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pociąg pasażerski-km« rocznie. Pociąg pasażerski-km oznacza tutaj jednostkę miary ruchu dotyczącą jedynie pociągów pasażerskich.
(**) NRV 1.2 wyrażona jako: liczba FWSI wśród pasażerów rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pasażer-km« rocznie.
W uwagach (*) i (**) FWSI są rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji Komisji 2009/460/WE.

1.2. NRV dla ryzyka dla pracowników (NRV 2)

Państwo członkowskie NRV 2 (× E-09)(*)
Belgia (BE) 24,60
Bułgaria (BG) 20,40
Republika Czeska (CZ) 16,50
Dania (DK) 9,10
Niemcy (DE) 12,60
Estonia (EE) 64,80
Irlandia (IE) 5,22
Grecja (EL) 77,90
Hiszpania (ES) 8,81
Francja (FR) 6,06
Chorwacja (HR) 73,65
Włochy (IT) 18,90
Łotwa (LV) 64,80
Litwa (LT) 41,00
Luksemburg (LU) 12,00
Węgry (HU) 9,31
Niderlandy (NL) 5,97
Austria (AT) 20,30
Polska (PL) 17,20
Portugalia (PT) 53,10
Rumunia (RO) 22,30
Słowenia (SI) 40,90
Słowacja (SK) 2,71
Finlandia (FI) 9,21
Szwecja (SE) 2,86
Zjednoczone Królestwo (UK) 5,17
(*) NRV 2 wyrażona jako: liczba FWSI wśród pracowników rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pociąg-km« rocznie.
FWSI są tutaj rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.3. NRV dla ryzyka dla użytkowników przejazdu kolejowego (NRV 3.1 i NRV 3.2)

Państwo członkowskie NRV 3.1 (× E-09)(*) NRV 3.2(**)
Belgia (BE) 138,0 n.d.
Bułgaria (BG) 141,6 n.d.
Republika Czeska (CZ) 238,0 n.d.
Dania (DK) 65,4 n.d.
Niemcy (DE) 67,8 n.d.
Estonia (EE) 400,0 n.d.
Irlandia (IE) 23,6 n.d.
Grecja (EL) 710,0 n.d.
Hiszpania (ES) 109,0 n.d.
Francja (FR) 78,7 n.d.
Chorwacja (HR) 611,3 n.d.
Włochy (IT) 42,9 n.d.
Łotwa (LV) 239,0 n.d.
Litwa (LT) 522,0 n.d.
Luksemburg (LU) 95,9 n.d.
Węgry (HU) 274,0 n.d.
Niderlandy (NL) 127,0 n.d.
Austria (AT) 160,0 n.d.
Polska (PL) 277,0 n.d.
Portugalia (PT) 461,0 n.d.
Rumunia (RO) 542,0 n.d.
Słowenia (SI) 364,0 n.d.
Słowacja (SK) 309,0 n.d.
Finlandia (FI) 164,0 n.d.
Szwecja (SE) 64,0 n.d.
Zjednoczone Królestwo (UK) 23,5 n.d.
(*) NRV 3.1 wyrażona jako: liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/

liczba jednostek »pociąg-km« rocznie.

(**) NRV 3.2 wyrażona jako: liczba FWSI wśród użytkowników przejazdu kolejowego rocznie wynikająca z poważnych wypadków/ [(liczba jednostek »pociąg-km« rocznie × liczba przejazdów kolejowych)/tor-km)]. Dane dotyczące liczby przejazdów i tor-km nie były wystarczająco wiarygodne w czasie gromadzenia danych (większość państw członkowskich przekazała dane wspólne dotyczące km linii zamiast km torów).

W uwagach(*) i(**) FWSI są rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

1.4. NRV dla ryzyka dla osób zaklasyfikowanych jako "inne osoby" (NRV 4)

Państwo członkowskie NRV 4 (× E-09)(*)
Belgia (BE) 2,86
Bułgaria (BG) 35,47
Republika Czeska (CZ) 2,41
Dania (DK) 14,20
Niemcy (DE) 3,05
Estonia (EE) 11,60
Irlandia (IE) 7,00
Grecja (EL) 4,51
Hiszpania (ES) 5,54
Francja (FR) 7,71
Chorwacja (HR) 7,28(**)
Włochy (IT) 6,70
Łotwa (LV) 11,60
Litwa (LT) 11,60
Luksemburg (LU) 5,47
Węgry (HU) 4,51
Niderlandy (NL) 4,70
Austria (AT) 11,10
Polska (PL) 11,60
Portugalia (PT) 5,54
Rumunia (RO) 2,83
Słowenia (SI) 14,50
Słowacja (SK) 2,41
Finlandia (FI) 14,20
Szwecja (SE) 14,20
Zjednoczone Królestwo (UK) 7,00
(*) NRV 4 wyrażona jako: roczna liczba FWSI wśród osób w kategorii »inne osoby« wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pociąg-km« rocznie. FWSI są tutaj rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji 2009/460/WE.

(**) NRV obliczone jako średnia z NRV państw sąsiadujących (Węgry, Rumunia i Słowenia).

1.5. NRV dla ryzyka dla nieupoważnionych osób na terenie kolei (NRV 5)

Państwo członkowskie NRV 5 (× E-09)(*)
Belgia (BE) 72,6
Bułgaria (BG) 900,2
Republika Czeska (CZ) 301,0
Dania (DK) 116,0
Niemcy (DE) 113,0
Estonia (EE) 1 550,0
Irlandia (IE) 85,2
Grecja (EL) 723,0
Hiszpania (ES) 168,0
Francja (FR) 67,2
Chorwacja (HR) 676,3(**)
Włochy (IT) 119,0
Łotwa (LV) 1 310,0
Litwa (LT) 2 050,0
Luksemburg (LU) 79,9
Węgry (HU) 588,0
Niderlandy (NL) 15,9
Austria (AT) 119,0
Polska (PL) 1 210,0
Portugalia (PT) 834,0
Rumunia (RO) 1 388,2
Słowenia (SI) 236,0
Słowacja (SK) 1 758,0
Finlandia (FI) 249,0
Szwecja (SE) 94,8
Zjednoczone Królestwo (UK) 84,5
(*) NRV 5 wyrażona jako: liczba FWSI wśród nieupoważnionych osób na terenie kolei rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pociąg-km« rocznie. FWSI są tutaj rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. d) decyzji Komisji 2009/460/WE.

(**) NRV obliczone jako średnia z NRV państw sąsiadujących (Węgry, Rumunia i Słowenia).

1.6. NRV dla ryzyka dla ogółu społeczeństwa (NRV 6)

Państwo członkowskie NRV 6 (× E-09)(*)
Belgia (BE) 275,0
Bułgaria (BG) 1 440,0
Republika Czeska (CZ) 519,0
Dania (DK) 218,0
Niemcy (DE) 203,0
Estonia (EE) 2 110,0
Irlandia (IE) 114,0
Grecja (EL) 1 540,0
Hiszpania (ES) 323,0
Francja (FR) 180,0
Chorwacja (HR) 1 467,0
Włochy (IT) 231,0
Łotwa (LV) 1 660,0
Litwa (LT) 2 590,0
Luksemburg (LU) 210,0
Węgry (HU) 1 020,0
Niderlandy (NL) 148,0
Austria (AT) 329,0
Polska (PL) 1 590,0
Portugalia (PT) 1 360,0
Rumunia (RO) 1 704,4
Słowenia (SI) 698,0
Słowacja (SK) 1 130,0
Finlandia (FI) 417,0
Szwecja (SE) 169,0
Zjednoczone Królestwo (UK) 120,0
(*) NRV 6 wyrażona jako: całkowita liczba FWSI rocznie wynikająca z poważnych wypadków/liczba jednostek »pociąg-km« rocznie. Całkowita liczba FWSI jest tu rozumiana jako suma wszystkich FWSI uwzględnianych przy obliczaniu wszystkich pozostałych NRV.".
1 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
2 Dz.U. L 115 z 27.4.2012, s. 27.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.334.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/753/UE zmieniająca decyzję 2012/226/UE w sprawie drugiego pakietu wspólnych wymagań bezpieczeństwa dotyczących systemu kolejowego
Data aktu: 11/12/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013
Data wejścia w życie: 13/12/2013