a także mając na uwadze, co następuje:(1) Państwa członkowskie, które nie uczestniczą we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie 2 , mogą wyznaczyć własne platformy aukcyjne w odniesieniu do sprzedaży na aukcji swojej części wolumenu uprawnień objętych rozdziałami II i III dyrektywy 2003/87/WE. Zgodnie z art. 30 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczenie takiej platformy aukcyjnej podlega warunkowi wpisania danej platformy aukcyjnej do wykazu w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 Niemcy poinformowały Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.
(3) W dniu 15 marca 2013 r. Niemcy poinformowały Komisję o zamiarze wyznaczenia European Energy Exchange AG ("EEX") jako platformy aukcyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(4) Dnia 20 marca 2013 r. Niemcy przedstawiły zgłoszenie Komitetowi ds. Zmian Klimatu ustanowionemu na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto 3 .
(5) W celu zapewnienia, aby proponowane wyznaczenie EEX jako platformy aukcyjnej, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, spełniało wymogi wspomnianego rozporządzenia i było zgodne z celami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE, konieczne jest nałożenie na EEX pewnych warunków i obowiązków.
(6) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 wyznaczona platforma aukcyjna jest zobowiązana zapewnić pełny, uczciwy i sprawiedliwy dostęp do składania ofert na aukcjach przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) oraz dostęp do składania ofert na aukcjach przez małe podmioty uczestniczące w systemie. W tym celu EEX powinna dostarczać MŚP oraz małym podmiotom uczestniczącym w systemie przejrzystych, kompleksowych i aktualnych informacji dotyczących możliwości dostępu do aukcji prowadzonych przez EEX dla Niemiec, w tym wszelkich niezbędnych praktycznych wskazówek na temat tego, w jaki sposób w pełni korzystać z takich możliwości. Tego rodzaju informacje powinny być dostępne publicznie na stronie internetowej EEX. Ponadto EEX powinna składać sprawozdania monitorującemu aukcje, wyznaczonemu zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, na temat uzyskanego zasięgu, w tym poziomu uzyskanego zasięgu geograficznego, oraz w jak największym stopniu uwzględniać w tym względzie zalecenia monitorującego aukcje, tak aby zapewnić wypełnienie swoich obowiązków wynikających z art. 35 ust. 3 lit. a) i b) wspomnianego rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwa członkowskie muszą wziąć pod uwagę zakres, w jakim platforma aukcyjna będąca kandydatem jest w stanie uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym, w tym na rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla. W szczególności platforma aukcyjna nie powinna mieć możliwości wykorzystywania wyznaczającej ją umowy w celu zwiększenia konkurencyjności prowadzonej przez nią innej działalności, zwłaszcza w zakresie rynku wtórnego, który organizuje. Platforma aukcyjna powinna zapewnić oferentom możliwość dopuszczenia do składania ofert na aukcjach bez wymogu członkostwa lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez nią lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez nią lub jakąkolwiek osobę trzecią.
(8) Zgodnie z art. 35 ust. 3 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przy wyznaczaniu platformy aukcyjnej państwo członkowskie musi uwzględnić zakres, w jakim zapewniono odpowiednie przepisy zobowiązujące platformę aukcyjną do przekazania wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych niezbędnych następcy danej platformy aukcyjnej do prowadzenia aukcji. Przepisy te powinny być określone w sposób jasny i terminowy w strategii wyjścia, która powinna zostać poddana przeglądowi przez monitorującego aukcje. Nie tylko EEX jako platforma wyznaczona przez Niemcy, ale wszystkie platformy aukcyjne powinny opracować taką strategię wyjścia i w jak najwyższym stopniu uwzględniać w niej opinię monitorującego aukcje.
(9) W świetle zdobytego doświadczenia należy zmienić przepisy rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 dotyczące procedur zamówień w odniesieniu do wyznaczenia platform aukcyjnych i monitorującego aukcje oraz przeprowadzania aukcji.
(10) Ponieważ uprawnienia muszą zostać dostarczone w ciągu pięciu dni od przeprowadzenia aukcji i są one wymienne, produkt sprzedawany na aukcji nie musi mieć wymiennego charakteru.
(11) Czasami platforma aukcyjna ma obowiązek zasięgnięcia opinii monitorującego aukcje. Odpowiedzi na takie konsultacje pociągają za sobą odpowiedzialność monitorującego aukcje. W celu zmniejszenia takiej odpowiedzialności, w szczególności w nagłych przypadkach, platforma aukcyjna dokonująca konsultacji powinna mieć możliwość przeprowadzenia planowanego środka jeszcze przez uzyskaniem opinii monitorującego aukcje. Należy utrzymać zobowiązanie platformy aukcyjnej do uwzględnienia w jak największym stopniu opinii monitorującego aukcje, jeśli została ona wydana.
(12) Należy również poddać przeglądowi przepisy dotyczące określania kalendarzy aukcji. Po pierwsze określanie kalendarzy aukcji już w lutym i marcu roku poprzedniego nie jest ani praktyczne, ani niezbędne. Po drugie wolumeny, które mają być sprzedane na aukcji w sierpniu, powinny być o połowę mniejsze niż wolumeny sprzedawane na aukcji w pozostałych miesiącach, co można osiągnąć poprzez organizowanie mniejszej liczby aukcji oraz sprzedaż na aukcji mniejszych wolumenów. Po trzecie w art. 3d dyrektywy 2003/87/WE określono wolumeny i przydziały dla państw członkowskich w odniesieniu do uprawnień do emisji lotniczych sprzedawanych na aukcji, a przepis rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 dotyczący rocznych wolumenów uprawnień do emisji lotniczych sprzedawanych na aukcji powinien uwzględniać brak pewności związany z niektórymi czynnikami leżącymi u podstaw określania tych wolumenów i przydziałów. Ponadto biorąc pod uwagę niepewność wyniku międzynarodowych negocjacji, uzasadnione jest wprowadzenie większej elastyczności, jeśli chodzi o rozłożenie wolumenu uprawnień do emisji lotniczych, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku kalendarzowym. Po czwarte w przypadku następujących po sobie kolejno unieważnień aukcji, uprawnienia należy rozłożyć na większą liczbę aukcji niż cztery najbliższe zaplanowane aukcje. Wreszcie należy dodać przepisy w odniesieniu do kalendarza aukcji w przypadku aukcji prowadzonych przez wspólną platformę aukcyjną dla państwa członkowskiego, które postanowiło nie przyłączyć się do wspólnego działania, ale musi korzystać ze wspólnej platformy aukcyjnej w oczekiwaniu na wyznaczenie własnej platformy aukcyjnej. Przepisy te powinny odzwierciedlać przepis dotyczący kalendarzy aukcji określanych przez platformy aukcyjne wyznaczone przez takie państwa członkowskie.
(13) Dopuszczenie do aukcji nie jest uzależnione od członkostwa lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez platformę aukcyjną lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez platformę aukcyjną lub jakąkolwiek osobę trzecią. Wymóg ten powinien mieć zastosowanie do każdej platformy aukcyjnej, a nie tylko do platform aukcyjnych wyznaczonych przez państwa członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu prowadzącym do wyznaczenia wspólnych platform aukcyjnych.
(14) Platforma aukcyjna może oferować jedną lub więcej alternatywnych możliwości dostępu do swoich aukcji, jeśli główne środki dostępu do nich będą niedostępne z jakiejkolwiek przyczyny, pod warunkiem że takie alternatywne możliwości dostępu są bezpieczne i niezawodne, a korzystanie z nich nie powoduje dyskryminacji któregokolwiek oferenta. W celu uniknięcia wątpliwości należy wyjaśnić, że państwa członkowskie mogą wymagać, aby platforma aukcyjna oferowała takie alternatywne możliwości.
(15) Stosowanie przepisu zakazującego państwom członkowskim udostępniania osobom pracującym dla prowadzącego aukcję informacji wewnętrznych może być niepraktyczne lub mieć negatywny wpływ na skuteczność działania wyznaczonego prowadzącego aukcję lub osób dla niego pracujących. Rola prowadzących aukcje w prowadzeniu aukcji jest ograniczona, przy czym istnieje szereg środków mających na celu zapobieganie ryzyku wykorzystywania informacji wewnętrznych, w tym środków dotyczących sytuacji, w której prowadzący aukcje lub osoby pracujące dla niego mają dostęp do informacji wewnętrznych. W tym kontekście całkowity zakaz jest nieproporcjonalny. Jednakże państwa członkowskie powinny być odpowiedzialne za zapewnienie, aby przed ujawnieniem informacji wewnętrznych wyznaczony prowadzący aukcje dysponował stosownymi środkami w celu zapobiegania ich wykorzystywaniu.
(16) Powiadomienie przez państwo członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu prowadzącym do wyznaczenia wspólnej platformy aukcyjnej dotyczące platformy aukcyjnej, którą zamierza wyznaczyć, nie może zawierać pełnego kalendarza aukcji, ale powinno zawierać stosowne informacje dotyczące koordynacji kalendarzy aukcji na późniejszym etapie.
(17) Przegląd rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 powinien uwzględnić sprawozdanie monitorującego aukcje dotyczące aukcji przeprowadzonych w 2014 r., które powinno zostać przedstawione na początku kolejnego roku.
(18) Rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 stanowi, że platforma aukcyjna musi być rynkiem regulowanym. Aby skorzystać z odpowiedniego doświadczenia i fachowej wiedzy oraz ograniczyć ryzyko związane z prowadzeniem aukcji, stosowne jest wyjaśnienie, że powinien to być rynek regulowany, którego operator organizuje rynek uprawnień lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach.
(19) Jako że monitorujący aukcje może otrzymywać wynagrodzenie z przychodów ze sprzedaży na aukcji, może być wskazane, aby platforma aukcyjna działała jako podmiot wypłacający w odniesieniu do kosztów monitorującego aukcje.
(20) Ograniczona procedura udzielenia zamówienia mająca na celu wyznaczenie monitorującego aukcje nie doprowadziła do zawarcia umowy, ponieważ żaden kandydat nie przedłożył wniosku o dopuszczenie do udziału w tym postępowaniu o udzielenie wspólnego zamówienia. Nowa procedura będzie wymagała rozstrzygnięcia szeregu złożonych kwestii - np. jeśli chodzi o wybór procedury przetargowej, formę umowy i dokładny opis zadań - co wymaga czasu. Brak monitorującego aukcje nie pociąga za sobą jednak zagrożenia dla przebiegu aukcji w stopniu wymagającym ich wstrzymania do czasu wyznaczenia monitorującego aukcje.
(21) Platforma aukcyjna może zezwolić na składanie elektronicznych wniosków o dopuszczenie do składania ofert, ale należy również zezwolić na wprowadzenie przez nią wymogu składania takich wniosków w formie papierowej.
(22) W przypadku gdy platforma aukcyjna wyznaczona przez państwo członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu prowadzącym do wyznaczenia wspólnej platformy aukcyjnej nie jest w stanie prowadzić aukcji, zainteresowane państwo członkowskie powinno zwrócić się do wspólnej platformy aukcyjnej o sprzedaż na aukcji jego przydziału wolumenu uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji. Należy wyjaśnić, że ustalenia między wspólną platformą aukcyjną a prowadzącymi aukcje wyznaczonymi przez takie państwa członkowskie muszą zostać zawarte przed taką sprzedażą na aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej, lecz nie wcześniej, niż zajdzie taka potrzeba.
(23) Wszystkie platformy aukcyjne powinny określić strategię wyjścia i zasięgnąć opinii monitorującego aukcje w tej sprawie. Obowiązek ten nie powinien mieć zastosowania wyłącznie do platform aukcyjnych wyznaczonych przez państwa członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu mającym na celu wyznaczenie wspólnej platformy aukcyjnej.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu.
(25) Umowa pomiędzy Niemcami a EEX jako przejściową platformą aukcyjną opt-out traci moc w grudniu 2013 r. W celu zapewnienia przewidywalnego i zgodnego z harmonogramem dalszego prowadzenia aukcji przez EEX niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: