Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 730/2013
z dnia 29 lipca 2013 r.
w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

(tekst jednolity)

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 z dnia 13 lipca 1983 r. w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.

(2) Co roku zawierana jest umowa między właściwymi organami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych, według której biuro rachunkowe zobowiązuje się do wypełniania swoich obowiązków zgodnie z przepisami Unii. Dana umowa powinna zawierać postanowienia odnoszące się do właściwych przepisów Unii.

(3) Chcąc zapewnić, by wyniki z sieci danych były przedstawiane co roku w terminie, który nie jest zbyt odległy od daty przesłania Komisji pierwszych sprawozdań z gospodarstwa rolnego, należy ograniczyć okres, w którym może przypadać zakończenie roku obrachunkowego.

(4) Z przyczyn budżetowych oraz w celu ułatwienia zarządzania finansami maksymalną liczbę sprawozdań z gospodarstwa rolnego przypadających na państwo członkowskie podlegających opłacie należy ograniczyć do liczby określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. dotyczącego wyboru gospodarstw przekazujących dane do celów określania dochodów gospodarstw rolnych 4 . Należy dopuścić pewną elastyczność co do liczby sprawozdań z gospodarstwa rolnego kwalifikujących się do finansowania przypadających na okręg, pozostając jednak w ramach maksymalnej liczby gospodarstw przekazujących dane przypadających na dane państwo członkowskie określonej w tym załączniku, jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg.

(5) Jeżeli liczba należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstwa rolnego przesłanych w odpowiednim terminie, przypadających na okręg lub na państwo członkowskie, jest mniejsza niż 80 % liczby ustalonej dla danego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłata standardowa za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego powinna zostać zmniejszona.

(6) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych powinien być taki, żeby pozwalał biurom rachunkowym, agencjom łącznikowym oraz Komisji na wykonanie ich zadań.

(7) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych należy liczyć od końca roku obrachunkowego, do którego się odnoszą.

(8) Aby sprawozdania z gospodarstw rolnych zostały uznane za należycie wypełnione, muszą zawierać dane, oparte na faktach, zarejestrowane oraz przedstawione zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 868/2008 z dnia 3 września 2008 r. w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej 5 .

(9) Opłata standardowa wypłacana przez Komisję powinna zostać wypłacona za sprawozdania z gospodarstw rolnych należycie wypełnione i przesłane w określonym terminie.

(10) Z uwagi na ogólny wzrost kosztów oraz jego wpływ na koszt wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych opłata powinna być regularnie korygowana.

(11) W celu poprawy realizacji operacji finansowych związanych z wypłacaniem opłaty standardowej należy ustanowić przepisy dotyczące zaliczek.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Wspólnoty ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Umowa, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 zawiera co najmniej klauzule wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rok obrachunkowy obejmujący kolejne 12 miesięcy, o którym mowa w pkt I lit. a) załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 868/2008, kończy się w okresie od dnia 31 grudnia do dnia 30 czerwca włącznie.

Artykuł  3

Agencja łącznikowa przesyła Komisji wszystkie sprawozdania z gospodarstw rolnych przedstawione w formie określonej w rozporządzeniu (WE) nr 868/2008.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych przesyła się nie później niż dwanaście miesięcy po upływie danego roku obrachunkowego.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych uważa się za przesłane Komisji w momencie potwierdzenia przez agencję łącznikową, po wprowadzeniu danych do systemu dostarczania i kontroli danych Komisji i po przeprowadzeniu nastepnie kontroli komputerowych, że dane są gotowe do załadowania do bazy danych Komisji.

Artykuł  4

Sprawozdanie z gospodarstwa rolnego rolnika uważa się za należycie wypełnione, w przypadku gdy jego treść oparta jest na faktach i zawarte w nim dane rachunkowe zostały zarejestrowane oraz są przedstawione zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 868/2008.

Artykuł  5
1.
Komisja wypłaca państwom członkowskim opłatę standardową w odniesieniu do każdego należycie wypełnionego sprawozdania z gospodarstwa rolnego przesłanego jej w terminie, o którym mowa w art. 3.
2.
Całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym państwie członkowskim nie przekracza całkowitej liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla danego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg, wówczas liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym okręgu może być wyższa maksymalnie o 20 % od liczby ustanowionej dla danego okręgu, pod warunkiem że całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych danego państwa członkowskiego nie jest wyższa niż całkowita liczba określona dla tego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych przypadających na okręg lub państwo członkowskie jest mniejsza niż 80 % liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla tego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłatę standardową za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego zmniejsza się o 20 %.

Jeżeli mniejsza liczba sprawozdań dotyczy zarówno okręgu, jak i państwa członkowskiego, wówczas zmniejszenie opłaty stosuje się tylko na poziomie krajowym.

3.
Opłata standardowa wypłacana jest w dwóch ratach:
a)
zaliczka odpowiadająca 50 % opłaty wypłacana jest na początku roku obrachunkowego każdego państwa członkowskiego w oparciu o liczbę gospodarstw przekazujących dane określoną w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009,
b)
pozostała część, którą wylicza się przez pomnożenie opłaty przez liczbę należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych przesłanych Komisji oraz odjęcie zaliczki, o której mowa w lit. a), wypłacana jest w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania przez Komisję sprawozdań z gospodarstw rolnych.
4.
Kwotę standardowej opłaty ustala się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
Artykuł  6

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Warunki umowy, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009

Umowy zawarte między właściwym organem wyznaczonym przez państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych i które zostały wybrane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, zawierają co najmniej następujące, wyraźnie określone warunki:

- zobowiązanie biura rachunkowego do wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych rolników zgodnie z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych w terminie umożliwiającym zachowanie zgodności z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do dostarczania agencji łącznikowej wszelkich informacji, których ta ostatnia może zażądać w związku z wypełnianiem swoich obowiązków,

- zobowiązanie biura rachunkowego do nieujawniania żadnych indywidualnych danych rachunkowych lub innych indywidualnych danych szczegółowych uzyskanych w trakcie wykonywania swych obowiązków związanych z siecią danych rachunkowych gospodarstw rolnych oraz zobowiązanie, że wszystkie osoby uczestniczące w wykonywaniu takich zadań zostaną zobowiązane do tego samego, a także do tego, że biuro podejmie wszelkie konieczne środki w tym celu.

ZAŁĄCZNIK  II

Uchylone rozporządzenie i wykaz jego kolejnych zmian

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 (Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1388/2004 (Dz.U. L 255 z 31.7.2004, s. 5)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2204/2004 (Dz.U. L 374 z 22.12.2004, s. 40)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1192/2005 (Dz.U. L 194 z 26.7.2005, s. 3)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 Niniejsze rozporządzenie
Artykuły 1 i 2 Artykuły 1 i 2
Artykuł 3 akapit pierwszy Artykuł 3 akapit pierwszy
Artykuł 3 akapit drugi -
Artykuł 3 akapit trzeci Artykuł 3 akapit drugi
Artykuł 3 akapit czwarty Artykuł 3 akapit trzeci
Artykuł 4 formuła wprowadzająca Artykuł 4
Artykuł 4 tiret pierwsze Artykuł 4
Artykuł 4 tiret drugie Artykuł 4
Artykuł 5 ust. 1 Artykuł 5 ust. 1
Artykuł 5 ust. 1a akapit pierwszy i drugi Artykuł 5 ust. 2 akapit pierwszy i drugi
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 2 akapit trzeci
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci tiret pierwsze i drugie -
Artykuł 5 ust. 1a akapit czwarty Artykuł 5 ust. 2 akapit czwarty
Artykuł 5 ust. 1a akapit piąty -
Artykuł 5 ust. 2 formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 3 formuła wprowadzająca
Artykuł 5 ust. 2 tiret pierwsze Artykuł 5 ust. 3 lit. a)
Artykuł 5 ust. 2 tiret drugie Artykuł 5 ust. 3 lit. b)
Artykuł 5 ust. 3 Artykuł 5 ust. 4
- Artykuł 6
Artykuł 6 akapit pierwszy Artykuł 7
Artykuł 6 akapit drugi i trzeci -
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III
1 Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27.
2 Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25.
3 Zob. załącznik II.
4 Dz.U. L 347 z 24.12.2009, s. 14.
5 Dz.U. L 237 z 4.9.2008, s. 18.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.203.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych
Data aktu: 29/07/2013
Data ogłoszenia: 30/07/2013
Data wejścia w życie: 19/08/2013