Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 730/2013
z dnia 29 lipca 2013 r.
w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych

(tekst jednolity)

(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 z dnia 13 lipca 1983 r. w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.

(2) Co roku zawierana jest umowa między właściwymi organami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych, według której biuro rachunkowe zobowiązuje się do wypełniania swoich obowiązków zgodnie z przepisami Unii. Dana umowa powinna zawierać postanowienia odnoszące się do właściwych przepisów Unii.

(3) Chcąc zapewnić, by wyniki z sieci danych były przedstawiane co roku w terminie, który nie jest zbyt odległy od daty przesłania Komisji pierwszych sprawozdań z gospodarstwa rolnego, należy ograniczyć okres, w którym może przypadać zakończenie roku obrachunkowego.

(4) Z przyczyn budżetowych oraz w celu ułatwienia zarządzania finansami maksymalną liczbę sprawozdań z gospodarstwa rolnego przypadających na państwo członkowskie podlegających opłacie należy ograniczyć do liczby określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. dotyczącego wyboru gospodarstw przekazujących dane do celów określania dochodów gospodarstw rolnych 4 . Należy dopuścić pewną elastyczność co do liczby sprawozdań z gospodarstwa rolnego kwalifikujących się do finansowania przypadających na okręg, pozostając jednak w ramach maksymalnej liczby gospodarstw przekazujących dane przypadających na dane państwo członkowskie określonej w tym załączniku, jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg.

(5) Jeżeli liczba należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstwa rolnego przesłanych w odpowiednim terminie, przypadających na okręg lub na państwo członkowskie, jest mniejsza niż 80 % liczby ustalonej dla danego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłata standardowa za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego powinna zostać zmniejszona.

(6) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych powinien być taki, żeby pozwalał biurom rachunkowym, agencjom łącznikowym oraz Komisji na wykonanie ich zadań.

(7) Termin przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych należy liczyć od końca roku obrachunkowego, do którego się odnoszą.

(8) Aby sprawozdania z gospodarstw rolnych zostały uznane za należycie wypełnione, muszą zawierać dane, oparte na faktach, zarejestrowane oraz przedstawione zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 868/2008 z dnia 3 września 2008 r. w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej 5 .

(9) Opłata standardowa wypłacana przez Komisję powinna zostać wypłacona za sprawozdania z gospodarstw rolnych należycie wypełnione i przesłane w określonym terminie.

(10) Z uwagi na ogólny wzrost kosztów oraz jego wpływ na koszt wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych opłata powinna być regularnie korygowana.

(11) W celu poprawy realizacji operacji finansowych związanych z wypłacaniem opłaty standardowej należy ustanowić przepisy dotyczące zaliczek.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Wspólnoty ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Umowa, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 zawiera co najmniej klauzule wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rok obrachunkowy obejmujący kolejne 12 miesięcy, o którym mowa w pkt I lit. a) załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 868/2008, kończy się w okresie od dnia 31 grudnia do dnia 30 czerwca włącznie.

Artykuł  3

Agencja łącznikowa przesyła Komisji wszystkie sprawozdania z gospodarstw rolnych przedstawione w formie określonej w rozporządzeniu (WE) nr 868/2008.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych przesyła się nie później niż dwanaście miesięcy po upływie danego roku obrachunkowego.

Sprawozdania z gospodarstw rolnych uważa się za przesłane Komisji w momencie potwierdzenia przez agencję łącznikową, po wprowadzeniu danych do systemu dostarczania i kontroli danych Komisji i po przeprowadzeniu nastepnie kontroli komputerowych, że dane są gotowe do załadowania do bazy danych Komisji.

Artykuł  4

Sprawozdanie z gospodarstwa rolnego rolnika uważa się za należycie wypełnione, w przypadku gdy jego treść oparta jest na faktach i zawarte w nim dane rachunkowe zostały zarejestrowane oraz są przedstawione zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 868/2008.

Artykuł  5
1.
Komisja wypłaca państwom członkowskim opłatę standardową w odniesieniu do każdego należycie wypełnionego sprawozdania z gospodarstwa rolnego przesłanego jej w terminie, o którym mowa w art. 3.
2.
Całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym państwie członkowskim nie przekracza całkowitej liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla danego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli w państwie członkowskim jest więcej niż jeden okręg, wówczas liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych uprawniających do opłaty standardowej w danym okręgu może być wyższa maksymalnie o 20 % od liczby ustanowionej dla danego okręgu, pod warunkiem że całkowita liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych danego państwa członkowskiego nie jest wyższa niż całkowita liczba określona dla tego państwa członkowskiego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1291/2009.

Jeżeli liczba należycie wypełnionych i przesłanych sprawozdań z gospodarstw rolnych przypadających na okręg lub państwo członkowskie jest mniejsza niż 80 % liczby gospodarstw przekazujących dane określonej dla tego okręgu lub państwa członkowskiego, wówczas opłatę standardową za sprawozdania z gospodarstw rolnych z tego okręgu lub państwa członkowskiego zmniejsza się o 20 %.

Jeżeli mniejsza liczba sprawozdań dotyczy zarówno okręgu, jak i państwa członkowskiego, wówczas zmniejszenie opłaty stosuje się tylko na poziomie krajowym.

3.
Opłata standardowa wypłacana jest w dwóch ratach:
a)
zaliczka odpowiadająca 50 % opłaty wypłacana jest na początku roku obrachunkowego każdego państwa członkowskiego w oparciu o liczbę gospodarstw przekazujących dane określoną w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1291/2009,
b)
pozostała część, którą wylicza się przez pomnożenie opłaty przez liczbę należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych przesłanych Komisji oraz odjęcie zaliczki, o której mowa w lit. a), wypłacana jest w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania przez Komisję sprawozdań z gospodarstw rolnych.
4.
Kwotę standardowej opłaty ustala się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
Artykuł  6

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Warunki umowy, o której mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009

Umowy zawarte między właściwym organem wyznaczonym przez państwo członkowskie a biurami rachunkowymi, które nie należą do służb administracyjnych i które zostały wybrane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, zawierają co najmniej następujące, wyraźnie określone warunki:

- zobowiązanie biura rachunkowego do wypełniania sprawozdań z gospodarstw rolnych rolników zgodnie z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do przesyłania sprawozdań z gospodarstw rolnych w terminie umożliwiającym zachowanie zgodności z przepisami Unii,

- zobowiązanie biura rachunkowego do dostarczania agencji łącznikowej wszelkich informacji, których ta ostatnia może zażądać w związku z wypełnianiem swoich obowiązków,

- zobowiązanie biura rachunkowego do nieujawniania żadnych indywidualnych danych rachunkowych lub innych indywidualnych danych szczegółowych uzyskanych w trakcie wykonywania swych obowiązków związanych z siecią danych rachunkowych gospodarstw rolnych oraz zobowiązanie, że wszystkie osoby uczestniczące w wykonywaniu takich zadań zostaną zobowiązane do tego samego, a także do tego, że biuro podejmie wszelkie konieczne środki w tym celu.

ZAŁĄCZNIK  II

Uchylone rozporządzenie i wykaz jego kolejnych zmian

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1915/83 (Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1388/2004 (Dz.U. L 255 z 31.7.2004, s. 5)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2204/2004 (Dz.U. L 374 z 22.12.2004, s. 40)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1192/2005 (Dz.U. L 194 z 26.7.2005, s. 3)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Rozporządzenie (EWG) nr 1915/83 Niniejsze rozporządzenie
Artykuły 1 i 2 Artykuły 1 i 2
Artykuł 3 akapit pierwszy Artykuł 3 akapit pierwszy
Artykuł 3 akapit drugi -
Artykuł 3 akapit trzeci Artykuł 3 akapit drugi
Artykuł 3 akapit czwarty Artykuł 3 akapit trzeci
Artykuł 4 formuła wprowadzająca Artykuł 4
Artykuł 4 tiret pierwsze Artykuł 4
Artykuł 4 tiret drugie Artykuł 4
Artykuł 5 ust. 1 Artykuł 5 ust. 1
Artykuł 5 ust. 1a akapit pierwszy i drugi Artykuł 5 ust. 2 akapit pierwszy i drugi
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 2 akapit trzeci
Artykuł 5 ust. 1a akapit trzeci tiret pierwsze i drugie -
Artykuł 5 ust. 1a akapit czwarty Artykuł 5 ust. 2 akapit czwarty
Artykuł 5 ust. 1a akapit piąty -
Artykuł 5 ust. 2 formuła wprowadzająca Artykuł 5 ust. 3 formuła wprowadzająca
Artykuł 5 ust. 2 tiret pierwsze Artykuł 5 ust. 3 lit. a)
Artykuł 5 ust. 2 tiret drugie Artykuł 5 ust. 3 lit. b)
Artykuł 5 ust. 3 Artykuł 5 ust. 4
- Artykuł 6
Artykuł 6 akapit pierwszy Artykuł 7
Artykuł 6 akapit drugi i trzeci -
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III
1 Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27.
2 Dz.U. L 190 z 14.7.1983, s. 25.
3 Zob. załącznik II.
4 Dz.U. L 347 z 24.12.2009, s. 14.
5 Dz.U. L 237 z 4.9.2008, s. 18.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.203.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 730/2013 w sprawie niektórych szczegółowych reguł wykonawczych dotyczących prowadzenia rachunkowości w celu określenia dochodów gospodarstw rolnych
Data aktu: 29/07/2013
Data ogłoszenia: 30/07/2013
Data wejścia w życie: 19/08/2013