Decyzja wykonawcza 2013/291/UE ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych z państw trzecich do Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 14 czerwca 2013 r.
ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych z państw trzecich do Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 3475)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/291/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 czerwca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Chorwacji, w szczególności jego art. 3 ust. 4,

uwzględniając Akt przystąpienia Chorwacji, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Chorwacja ma przystąpić do Unii w dniu 1 lipca 2013 r. Produkty pochodzenia zwierzęcego będą objęte wymogami rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1). Niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego wprowadzane do Chorwacji przed tym dniem nie są jednak zgodne z odpowiednimi przepisami zawartymi we wspomnianym rozporządzeniu.

(2) Niektóre z tych produktów zostały dopuszczone do swobodnego obrotu w Chorwacji, podczas gdy inne nie zostały jeszcze objęte procedurą celną i nadal podlegają dozorowi celnemu.

(3) W celu ułatwienia przejścia od obecnego reżimu prawnego w Chorwacji do reżimu wynikającego ze stosowania prawodawstwa unijnego należy ustanowić środki przejściowe dla wprowadzania tych produktów do obrotu.

(4) Produkty te mogą być wprowadzane na rynek krajowy Chorwacji jedynie po spełnieniu odpowiednich warunków. Biorąc pod uwagę, że obecny system identyfikowalności nie jest zadawalający, produkty niespełniające wymogów nie powinny być przetwarzane w szczególności przez zakłady posiadające zezwolenie na wysyłkę swoich produktów do pozostałych państw członkowskich.

(5) Produkty niezgodne z przepisami rozporządzenia (WE) nr 853/2004 nie powinny być wprowadzane do pozostałych państw członkowskich. Aby zapewnić, by rzeczone produkty nie były przedmiotem handlu wewnątrzunijnego, państwa członkowskie powinny przeprowadzić odpowiednie kontrole zgodnie z dyrektywą Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2).

(6) Wywóz takich produktów do państw trzecich powinien spełniać odpowiednie wymagania i pozostawać w zgodzie z rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(3).

(7) Po upływie roku od dnia przystąpienia produkty, które nie zostały jeszcze dopuszczone do swobodnego obrotu i wprowadzone do obrotu w Chorwacji ani wywiezione i które są nadal składowane pod dozorem celnym, powinny zostać zniszczone.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Niniejszą decyzję stosuje się do produktów pochodzenia zwierzęcego, które spełniają następujące wymagania:

a)
są objęte przepisami rozporządzenia (WE) nr 853/2004;
b)
nie są zgodne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 853/2004;
c)
zostały wprowadzone do Chorwacji z państw trzecich przed dniem 1 lipca 2013 r.
Artykuł  2

Produkty pochodzenia zwierzęcego dopuszczone do swobodnego obrotu w Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r.

Produkty, o których mowa w art. 1, które dopuszczono do swobodnego obrotu w Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r., mogą być nadal wprowadzane do obrotu na terytorium Chorwacji przez okres jednego roku od tej daty, o ile spełniają następujące wymagania:

a)
nie mogą być przetwarzane przez zakłady posiadające zezwolenie na wysyłkę swoich produktów do pozostałych państw członkowskich;
b)
muszą być opatrzone znakiem krajowym określonym w chorwackich przepisach krajowych obowiązujących w dniu dopuszczenia do swobodnego obrotu, różnym od znaku jakości zdrowotnej, o którym mowa w sekcji I rozdział III załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), lub od znaku identyfikacyjnego, o którym mowa w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
Artykuł  3

Produkty pochodzenia zwierzęcego wprowadzone do Chorwacji, ale niedopuszczone do swobodnego obrotu przed dniem 1 lipca 2013 r.

Produkty, o których mowa w art. 1, które wprowadzono do Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r., ale których nie dopuszczono do swobodnego obrotu przed tym dniem, mogą zostać dopuszczone do swobodnego obrotu w Chorwacji i wprowadzone do obrotu na terytorium Chorwacji wyłącznie do dnia 30 czerwca 2014 r., o ile spełniają wymagania określone w art. 2.

Artykuł  4

Zakaz wysyłki produktów pochodzenia zwierzęcego z Chorwacji do pozostałych państw członkowskich

1.
Produkty, o których mowa w art. 1, nie są wysyłane z Chorwacji do pozostałych państw członkowskich.
2.
Zgodnie z dyrektywą Rady 89/662/EWG, w szczególności jej art. 3, państwa członkowskie zapewniają, by produkty, o których mowa w art. 1, nie były przedmiotem wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Artykuł  5

Wywóz do państw trzecich

Produkty, o których mowa w art. 1, mogą w okresie przejściowym trwającym do dnia 1 lipca 2014 r. nadal być wywożone z Chorwacji do państw trzecich, o ile spełnione są następujące warunki:

a)
wywóz musi być dokonywany zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) 178/2002;
b)
przesyłka musi opuścić terytorium Chorwacji pod dozorem właściwego organu bezpośrednio, bez przekraczania terytorium pozostałych państw członkowskich;
c)
przesyłka musi być przewożona środkiem transportu zaplombowanym przez właściwy organ, a plomby muszą zostać poddane kontroli w punkcie wyjścia z Chorwacji.
Artykuł  6

Zniszczenie przesyłek pod dozorem celnym w dniu 1 lipca 2014 r.

Przesyłki produktów, o których mowa w art. 1, które w dniu 1 lipca 2014 r. pozostają nadal pod dozorem celnym, podlegają zniszczeniu pod nadzorem właściwego organu.

Wszelkimi kosztami poniesionymi w związku ze zniszczeniem takiej przesyłki obciąża się właściciela przesyłki.

Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się pod warunkiem wejścia w życie Traktatu o przystąpieniu Chorwacji od dnia wejścia w życie tego traktatu.

Artykuł  8

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.

(2) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.

(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.164.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/291/UE ustanawiająca środki przejściowe dla niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzonych z państw trzecich do Chorwacji przed dniem 1 lipca 2013 r.
Data aktu: 14/06/2013
Data ogłoszenia: 18/06/2013
Data wejścia w życie: 18/06/2013, 01/07/2013