Rozporządzenie wykonawcze 295/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 295/2012
z dnia 3 kwietnia 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 4(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanowiono wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii, o którym mowa w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej EASA) przekazały Komisji istotne informacje w celu uaktualnienia wspólnotowego wykazu. Istotne informacje przekazały także kraje trzecie. Na tej podstawie należy uaktualnić wspólnotowy wykaz.

(3) Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych bezpośrednio lub, gdy było to niemożliwe, poprzez organa odpowiedzialne za nadzór regulacyjny nad nimi, podając istotne fakty i zastrzeżenia stanowiące podstawę decyzji o nałożeniu zakazu wykonywania przewozów w ramach Unii lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego w wykazie wspólnotowym.

(4) Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się z dokumentacją przekazaną przez państwa członkowskie, przekazanie Komisji swoich uwag na piśmie oraz w formie ustnej prezentacji w terminie 10 dni roboczych, a także zgłoszenie uwag Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ustanowionemu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/1991 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego(3).

(5) Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wysłuchał prezentacji przedstawionych przez EASA dotyczących wyników analizy sprawozdań z kontroli przeprowadzonych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (zwaną dalej ICAO) w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem (USO-AP). Państwa członkowskie zostały wezwane do priorytetowego traktowania inspekcji na płycie przewoźników lotniczych posiadających koncesje wydane w państwach, w przypadku których ICAO zgłosiła istotne zastrzeżenia w zakresie bezpieczeństwa lub w przypadku których EASA stwierdziła istnienie znacznych niedociągnięć w zakresie systemu nadzoru nad bezpieczeństwem. Niezależnie od konsultacji prowadzonych przez Komisję na mocy rozporządzenia (WE) nr 2011/2005, działanie to pozwoli uzyskać dalsze informacje dotyczące bezpieczeństwa w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którym wydano koncesje w tych państwach.

(6) Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wysłuchał prezentacji przedstawionych przez EASA na temat projektów pomocy technicznej zrealizowanych w krajach, których dotyczy rozporządzenie (WE) nr 2111/2005. Został on poinformowany o wnioskach o dalszą pomoc techniczną i kontynuację współpracy mającej na celu zwiększenie potencjału administracyjno-technicznego urzędów lotnictwa cywilnego oraz wyeliminowanie wszelkich niezgodności z obowiązującymi normami międzynarodowymi. Państwa członkowskie zostały poproszone o udzielenie odpowiedzi na te wnioski na zasadzie dwustronnej we współpracy z Komisją i EASA.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

Przewoźnicy lotniczy z Unii Europejskiej

(8) W następstwie przeprowadzonej przez EASA analizy informacji wynikających z inspekcji na płycie przeprowadzonych w statkach powietrznych należących do przewoźników, którym wydano koncesję w Unii Europejskiej, lub z inspekcji standaryzacyjnych przeprowadzonych przez EASA oraz inspekcji i kontroli przeprowadzonych w określonych obszarach przez krajowe urzędy lotnictwa cywilnego, niektóre państwa członkowskie podjęły środki egzekucyjne. Państwa te poinformowały Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego o tych środkach: Niemcy poinformowały, że kilku niemieckich przewoźników znalazło się pod zwiększonym nadzorem, w tym Air Alliance Express i Air Traffic GmbH Dusseldorf; Łotwa poinformowała, że w dniu 19 stycznia 2012 r. cofnięto certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) przewoźnikowi Inversija; Włochy poinformowały, że AOC ItaliAirlines został cofnięty, a koncesja będąca w posiadaniu przewoźnika lotniczego Livingston pozostaje zawieszona; Grecja poinformowała, że w dniu 28 lutego 2012 r. przywrócono koncesję komercyjną przewoźnika Hellenic Imperial Airways, ale pozostaje on pod rozszerzonym nadzorem, oraz że dodatkowym nadzorem objęto przewoźników Sky Wings Airlines i Hermes Airlines; Niderlandy poinformowały, że w dniu 28 grudnia 2011 r. cofnięto AOC przewoźnika Solidair, a w dniu 6 lutego 2012 r. cofnięto AOC przewoźnika Amsterdam Airlines; Hiszpania poinformowała, że od dnia 7 listopada 2011 r. AOC przewoźnika Zorex pozostaje zawieszony; Szwecja poinformowała, że w dniu 10 stycznia 2012 r. cofnięto AOC przewoźnika AirSweden Aviation AB, w dniu 16 grudnia 2011 r. cofnięto AOC przewoźnika Flyg Centrum AB oraz że przewoźnik Nova Air pozostaje pod rozszerzonym nadzorem; Rumunia poinformowała, że do dnia 20 marca 2012 r. cofnięto AOC przewoźnika Direct Aero Services.

Przewoźnicy lotniczy z Republiki Albanii

(9) W następstwie decyzji podjętej na ostatnim posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w listopadzie 2011 r.(4) właściwe organy Albanii poinformowały, że mimo opóźnień dokonały postępów w realizacji planu działań dotyczącego długoterminowego zatrudnienia wykwalifikowanych inspektorów. Albania jest proszona o przyspieszenie wprowadzania środków mających na celu rozwijanie zdolności jej organu nadzoru ds. bezpieczeństwa. EASA będzie w dalszym ciągu monitorować postępy w realizacji działań naprawczych i przeprowadzi kompleksową inspekcję w październiku 2012 r., aby potwierdzić zadowalającą realizację planów działania. Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego dokona ponownej oceny sytuacji w zależności od wyników tej kontroli.

Comlux Aruba N.V.

(10) Właściwe organy Francji powiadomiły, że nie mogły wydać pozwolenia przewoźnikowi Comlux Aruba N.V., który posiada certyfikat wydany przez Arubę, ze względu na istnienie uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych w trakcie oceny kwestionariusza technicznego złożonego przez tego przewoźnika w celu otrzymania pozwolenia na lądowanie w tym państwie członkowskim, oraz przekazały swój wniosek państwom członkowskim za pośrednictwem bazy danych SAFA(5).

(11) Z uwagi na powyższe uchybienia Komisja rozpoczęła konsultacje z właściwymi organami Aruby i z przewoźnikiem lotniczym, wyrażając obawy co do bezpieczeństwa działalności Comlux Aruba N.V. w UE i prosząc o wyjaśnienia dotyczące działań podjętych przez właściwe organy, a także przez samego przewoźnika, mających na celu usunięcie tych uchybień.

(12) Właściwe organy Aruby złożyły wraz z przewoźnikiem lotniczym pisemne oświadczenia i wzięły udział w spotkaniu z Komisją, EASA i niektórymi członkami Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w dniu 20 lutego 2012 r. Mimo iż uchybienia w zakresie bezpieczeństwa wskazane przez Francję zostały usunięte, na podstawie uzyskanych informacji wskazano dodatkowe problemy dotyczące siedziby przewoźnika. Przewoźnik poinformował, że jego biuro na Arubie jest ograniczone do dwóch pracowników administracyjnych oraz że jego główna siedziba, w której prowadzona jest kontrola operacji lotniczych i w której czuwa się nad zapewnieniem nieprzerwanej zdatności do lotu, nie znajduje się na Arubie. Właściwe organy Aruby poinformowały jednak, że dokonały przeglądu przepisów dotyczących lotnictwa cywilnego w celu zagwarantowania, że przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane na Arubie mają swoją główną siedzibę w tym państwie oraz że przewoźnik Comlux Aruba został poproszony o potwierdzenie najpóźniej do dnia 1 sierpnia 2012 r., że jego główna siedziba znajduje się na Arubie.

(13) Komisja przyjmuje powyższe informacje do wiadomości i będzie w dalszym ciągu monitorować działania administracyjne i prawne podejmowane przez właściwe organy Aruby w celu zagwarantowania, że przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane w tym państwie mają swoją główną siedzibę w tym państwie.

Przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga

(14) Przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga figurują w załączniku A od marca 2006 r.(6) Otrzymano informację, że właściwe organy Demokratycznej Republiki Konga wydały nową koncesję przewoźnikowi lotniczemu Jet Congo Airways. Właściwe organy Demokratycznej Republiki Konga nie odpowiedziały na wniosek o udzielenie informacji wystosowany przez Komisję i nie dostarczyły dowodów potwierdzających, że nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad nowym przewoźnikiem lotniczym jest w pełni zgodny z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Dlatego też, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik ten również powinien zostać ujęty w załączniku A.

(15) Od czasu ostatniego posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego miało miejsce kilka wypadków śmiertelnych z udziałem przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga. W dniu 30 stycznia 2012 r. wypadkowi uległ statek powietrzny typu Antonov 28 o znaku rejestracyjnym 9Q-CUN, eksploatowany przez TRACEP Congo Aviation, co doprowadziło do jego całkowitego zniszczenia i spowodowało 4 ofiary śmiertelne. W dniu 12 lutego 2012 r. wypadkowi uległ statek powietrzny typu Gulfstream IV o znaku rejestracyjnym N25A, eksploatowany przez Katanga Express, co doprowadziło do jego całkowitego zniszczenia i spowodowało 6 ofiar śmiertelnych. Właściwe organy Demokratycznej Republiki Konga nie odpowiedziały jednak na wystosowane przez Komisję wnioski o informacje dotyczące wstępnych ustaleń wynikających z dochodzenia w sprawie wypadków.

Przewoźnicy lotniczy z Gwinei Równikowej

(16) Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane w Gwinei Równikowej figurują w załączniku A od marca 2006 r.(7) W dniu 22 lutego 2012 r. Komisja i EASA przeprowadziły konsultacje z właściwymi organami Gwinei Równikowej (DGAC). Podczas tego spotkania DGAC przedstawiła dotychczasowe działania podjęte w celu usunięcia uchybień w zakresie bezpieczeństwa wskazanych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podczas kontroli przeprowadzonej w 2007 r. w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem (USOAP).

(17) DGAC przedstawiła Komisji dowody na cofnięcie certyfikatów przewoźnika lotniczego następujących przewoźników: GETRA, Guinea Airways, UTAGE, Euroguineana de Aviacion y Transportes, General Work Aviacion, Star Equatorial Airlines oraz EGAMS. Ze względu na fakt, iż przewoźnicy ci, posiadający certyfikaty wydane przez Gwineę Równikową, zaprzestali następnie prowadzenia działalności, należy wykreślić ich z załącznika A.

(18) DGAC przedstawiła Komisji informacje potwierdzające, że certyfikat przewoźnika lotniczego przyznano przewoźnikowi Punto Azul. DGCA nie dostarczyła jednak dowodów na to, że nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad tym przewoźnikiem lotniczym jest zapewniony zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, tak więc w oparciu o wspólne kryteria ocenia się, że przewoźnik ten powinien zostać ujęty w załączniku A.

(19) Komisja odnotowała postępy poczynione przez właściwe organa Gwinei Równikowej i zachęca je do dalszych wysiłków na rzecz ustanowienia systemu nadzoru nad lotnictwem cywilnym zgodnego z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

Przewoźnicy lotniczy z Republiki Indonezji

(20) Konsultacje z właściwymi organami Indonezji (DGCA) są nadal w toku, a ich celem jest monitorowanie postępów DGCA w zapewnianiu nadzoru w zakresie bezpieczeństwa nad wszystkimi przewoźnikami lotniczymi posiadającymi certyfikaty wydane w Indonezji, zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. W dniu 7 lutego 2012 r. odbyła się wideokonferencja między Komisją, EASA i DGCA. DGCA potwierdziła, że przez cały czas dokonuje postępów i poinformowała o dalszych działaniach egzekucyjnych w odniesieniu do niektórych przewoźników lotniczych podlegających jej nadzorowi: zawieszono zwłaszcza AOC przewoźników Kartika Airlines, Mimika Air, Riau Airlines oraz Survei Udara Penas.

(21) DGCA potwierdziła również, że w dniu 13 sierpnia 2010 r. cofnięto AOC przewoźnika Megantara. W oparciu o wspólne kryteria ocenia się zatem, że przewoźnik ten powinien zostać wykreślony z załącznika A.

(22) DGCA poinformowała również o wydaniu nowych AOC następującym przewoźnikom: TransNusa Aviation Mandiri (19 sierpnia 2011 r.), Enggang Air Service (1 marca 2010 r.), Surya Air (8 kwietnia 2011 r.), Ersa Eastern Aviation (9 września 2011 r.) oraz Matthew Air Nusantara (20 września 2011 r.). DGCA nie dostarczyła jednak dowodów na to, że nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad tymi przewoźnikami lotniczymi jest zapewniony zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, tak więc w oparciu o wspólne kryteria ocenia się, że przewoźnicy ci również powinni zostać ujęci w załączniku A.

(23) Komisja odnotowała postępy poczynione przez właściwe organy Indonezji i zachęca je do kontynuowania prac zmierzających do ustanowienia sprawnego systemu nadzoru nad lotnictwem cywilnym, w pełni zgodnego z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, oraz dokona przeglądu sytuacji przed następnym posiedzeniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

Przewoźnicy lotniczy z Libii

(24) W wyniku śmiertelnego wypadku, któremu w dniu 13 maja 2010 r. uległ statek powietrzny typu Airbus A330 eksploatowany przez Afriqiyah Airways i w związku z potwierdzonymi dowodami uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych w ramach programu SAFA w odniesieniu do Afriqiyah Airways(8) i United Aviation(9), w październiku 2010 r. Komisja rozpoczęła rozmowy z właściwymi organami Libii (LCAA). Rozmowy te zostały przerwane przez libijską wojnę domową.

(25) Po wznowieniu konsultacji w październiku 2011 r. LCAA poinformował, że zawiesił wszystkie libijskie certyfikaty przewoźnika lotniczego (AOC) i że dokona procesu ponownej certyfikacji przed zniesieniem zawieszenia AOC. Kontrole przeprowadzone przez LCAA w ramach tej ponownej certyfikacji wykazały znaczne uchybienia w zakresie bezpieczeństwa w przypadku przewoźnika Afriqiyah Airways, w szczególności związane ze szkoleniem pilotów, brakiem personelu wykonującego prace konserwacyjne, a także niewystarczającą ilością sprzętu do obsługi technicznej. Niemniej jednak wkrótce po przeprowadzeniu kontroli LCAA wydał przewoźnikowi Afriqiyah Airways AOC.

(26) W dniu 22 lutego 2012 r. Komisja, EASA oraz kilku członków Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przeprowadzili dalsze konsultacje z LCAA, Afriqiyah Airways, Libyan Airlines i Global Aviation. LCAA nie dostarczył jednak do tej pory wymaganych informacji, w szczególności wykazu przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane w Libii, wszystkich odpowiadających im AOC i powiązanych specyfikacji eksploatacyjnych, sprawozdań z kontroli przeprowadzonych przed zniesieniem zawieszenia, a także dowodów na to, że uchybienia stwierdzone w trakcie tych kontroli zostały usunięte. Ponadto wskazał on, że śledztwo w sprawie wypadku Afriqiyah Airways napotkało trudności i jak do tej pory nie doprowadziło do żadnych wniosków.

(27) W dniu 20 marca 2012 r. libijski minister ds. transportu, LCAA oraz przewoźnicy Afriqiyah Airways i Libyan Airlines dokonali prezentacji dla Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Minister przyznał, że system bezpieczeństwa lotniczego w Libii nie jest zgodny z normami ICAO. Przedstawił on plan poprawy sytuacji w ramach trzyletniego programu realizowanego przy pomocy zewnętrznych ekspertów ds. bezpieczeństwa lotniczego.

(28) Minister przyznał podczas spotkania z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, a LCAA potwierdził w piśmie z dnia 22 marca 2012 r., że ze względu na stwierdzone uchybienia w zakresie bezpieczeństwa w systemie nadzoru w Libii, libijscy przewoźnicy lotniczy nie będą mieć pozwolenia na wykonywanie przewozów do Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Szwajcarii co najmniej do dnia 22 listopada 2012 r., oraz że ich AOC zostaną odpowiednio zmienione, tak aby uwzględniały te ograniczenia. Minister stwierdził ponadto, że utworzono komitet odpowiedzialny za kontynuację prac nad odbudową libijskiego systemu bezpieczeństwa lotniczego. Dodał, że właściwe organy Libii będą ściśle współpracować z Komisją i będą regularnie przekazywać aktualne informacje na temat osiąganych postępów.

(29) Komitet przyjął do wiadomości informację o zdecydowanych działaniach libijskich organów i zwrócił się do LCAA o dostarczenie Komisji - nie później niż do dnia 20 kwietnia 2012 r. - planu działań naprawczych, który będzie w pełni uwzględniał wszystkie zaległe wnioski o informację oraz który będzie obejmował konkretne działania i terminy dotyczące usuwania braków w systemie nadzoru.

(30) Komisja i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego uznają istotne trudności stojące przed Libią w wyniku konfliktu i przyjmują do wiadomości zobowiązanie podjęte przez Ministra dotyczące wdrożenia procesu odbudowy. Komisja zachęca LCAA do kontynuowania otwartego i konstruktywnego dialogu prowadzonego z nią od zakończenia niedawnego konfliktu. Jeżeli jednak LCAA nie wyegzekwuje wprowadzonych ograniczeń, Komisja będzie zmuszona do podjęcia natychmiastowych środków ochronnych zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady.

(31) Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w Libii zostanie poddana przeglądowi przez Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego na posiedzeniu zaplanowanym n listopad 2012 r., podczas którego oceniona zostanie skuteczność działań podejmowanych przez właściwe organy Libii.

Przewoźnicy lotniczy z Islamskiej Republiki Mauretańskiej

(32) Przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane w Mauretanii figurują w załączniku A od listopada 2010 r.(10) Właściwe organy Mauretanii (ANAC) poinformowały o wydaniu nowego AOC przewoźnikowi lotniczemu Mauritania Airlines, nie wykazując przy tym, że nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad tym przewoźnikiem lotniczym jest w pełni zgodny z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. AOC wydano temu przewoźnikowi dnia 8 maja 2011 r., nie dostarczając dowodów potwierdzających, że liczne braki wykryte w trakcie wstępnej certyfikacji przewoźnika (zdalny przegląd procedur operacyjnych i procedur obsługi technicznej przeprowadzony w kwietniu 2011 r. oraz kontrola na miejscu przeprowadzona w dniach 3-5 maja 2011 r.) zostały skutecznie usunięte przed wydaniem AOC. AOC wydano również bez wcześniejszego sprawdzenia, czy przewoźnik posiadał stosowne zezwolenia dotyczące zapewnienia ciągłej zdatności do lotu i obsługi technicznej. Ponadto nie przedstawiono żadnych dowodów na to, że przewoźnik ten jest przedmiotem ciągłego nadzoru zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Dlatego też, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że powyższy przewoźnik lotniczy również powinien zostać ujęty w załączniku A.

(33) ANAC poinformowała również, że AOC przewoźnika Mauritania Airways stracił ważność z dniem 15 grudnia 2010 r. i nie został odnowiony, ponieważ przewoźnik ten zaprzestał prowadzenia działalności. W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik ten powinien zostać wykreślony z załącznika A.

(34) Mauretania poinformowała, że w celu wprowadzenia pozytywnych zmian w systemie nadzoru nad bezpieczeństwem podjęto zdecydowane działania, w tym zmieniono przepisy dotyczące lotnictwa cywilnego, tak aby dostosować je do załączników do konwencji chicagowskiej, a także dokonano zmian w zarządzie, strukturze i personelu ANAC. Procedury dotyczące wydawania certyfikatów i sprawowania stałego nadzoru nad przewoźnikami lotniczymi również zostały zaktualizowane i zaczną obowiązywać w najbliższej przyszłości.

(35) Przyznając, iż Mauretania musi jeszcze wykonać sporo pracy w celu usunięcia wszystkich uchybień, ICAO poinformowała, że starania tego kraju mające na celu usunięcie uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych podczas kontroli przeprowadzonej w 2008 r. zasługują na uznanie. Mauretania regularnie przekazuje aktualne informacje na temat realizacji planu działań naprawczych i wykazuje znaczące postępy. Planowana na maj 2012 r. kontrola ICVM (ICAO Coordinated Validation Mission) będzie ważnym etapem obejmującym weryfikację dokonanych postępów.

(36) Komisja z zadowoleniem odnotowuje postępy w usuwaniu uchybień stwierdzonych przez ICAO, o których poinformowały właściwe organy Mauretanii, i zachęca te organy do podejmowania zdecydowanych działań we współpracy z ICAO. Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego dokona ponownej oceny sytuacji w zależności od wyników kontroli ICVM (ICAO Coordinated Validation Mission).

Pakistan International Airways

(37) Komisja kontynuuje konsultacje z właściwym organem Pakistanu (PCAA) i z przewoźnikiem Pakistan International Airways (PIA), i spotkała się z nimi w dniu 20 lutego 2012 r. w celu dokonania przeglądu postępów w realizacji działań przewidzianych w ich planach działań naprawczych.

(38) PCAA poinformował i dostarczył dowody na to, że zwiększono poziom nadzoru nad przewoźnikiem PIA, podjęto działania regulacyjne zawieszające niektóre licencje na obsługę techniczną, i zażądano wprowadzenia istotnych zmian w systemie zarządzania jakością w PIA. Przekazał on również informację o pomyślnym wyniku kontroli przeprowadzonej przez ICAO w czerwcu 2011 r. i wyjaśnił swoje plany dotyczące przyjęcia nowych przepisów odzwierciedlających przepisy części 145 EASA.

(39) Przewoźnik PIA poinformował, że działania określone w jego planie działań naprawczych zostały zakończone, z wyjątkiem szczegółowych kontroli czterech statków powietrznych, które przechodzą obecnie konserwację. Potwierdził on również, że obszerny program szkoleniowy jest obecnie w toku i będzie kontynuowany.

(40) EASA powiadomiła Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, że ustalenia wynikające z kontroli SAFA statków powietrznych eksploatowanych przez PIA doprowadziły do otwarcia procedury zawieszenia zatwierdzenia organizacji obsługowej EASA część 145 w dniu 11 listopada 2011 r. Mimo iż EASA odnotowała, że w planie działań naprawczych realizowanym przez PIA uwzględniono stosowne kwestie bezpieczeństwa, uznała ona również, że PCAA nie jest w stanie skutecznie monitorować działań przewoźnika PIA w zakresie obsługi technicznej, i dlatego w dniu 6 marca 2012 r. EASA była zmuszona zawiesić zatwierdzenie organizacji obsługowej EASA część 145.

(41) Komisja odnotowała postępy poczynione przez PCAA i PIA w usuwaniu uchybień w zakresie bezpieczeństwa, ale potwierdziła, że w przypadku wystąpienia jakichkolwiek zdarzeń, które ponownie doprowadzą do powstania uchybień, konieczne będzie działań mających na celu ograniczenie zagrożeń dla bezpieczeństwa. Państwa członkowskie będą zatem w dalszym ciągu sprawdzać rzeczywistą zgodność z odpowiednimi normami bezpieczeństwa poprzez priorytetowe traktowanie inspekcji na płycie statków powietrznych przewoźnika, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. wdrażającym dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie priorytetowego traktowania kontroli na ziemi statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty(11).

Przewoźnicy lotniczy z Republiki Filipin

(42) Przewoźnicy posiadający certyfikaty wydane na Filipinach figurują w załączniku A od dnia 31 marca 2010 r.(12) Właściwe organy Filipin (CAAP) poinformowały o wydaniu nowych certyfikatów przewoźnika lotniczego przewoźnikom lotniczym Aero Equipment Aviation Inc, AirAsia Philippines Certeza Infosys Corp., MidSea Express, Southern Air Flight Services, NorthSky Air Inc. oraz Island Helicopter Services. CAAP nie udzielił stosownej odpowiedzi na wnioski o udzielenie informacji wystosowane przez Komisję; w szczególności nie dostarczył on ani AOC tych przewoźników, ani kompletnych specyfikacji eksploatacyjnych; CAAP nie był również w stanie wykazać, że certyfikacja i ciągły nadzór nad tymi przewoźnikami lotniczymi są w pełni zgodne z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Dlatego też, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że powyżsi przewoźnicy lotniczy również powinni zostać ujęci w załączniku A.

(43) Od ostatniego posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego miało miejsce kilka wypadków śmiertelnych z udziałem przewoźników posiadających certyfikaty wydane na Filipinach. W dniu 10 grudnia 2011 r. statek powietrzny typu Beechcraft 65-80 o znaku rejestracyjnym RP-C824 eksploatowany przez Aviation Technology Innowator spadł na budynek Felixberto Serrano Elementary School koło Manili i uległ całkowitemu zniszczeniu, powodując przy tym śmierć 14 osób; CAAP nie odpowiedział na wystosowany przez Komisję wniosek o udzielenie informacji na temat wstępnych ustaleń z dochodzenia w sprawie tego wypadku. CAAP przekazał jedynie informację, że AOC jest "nieaktywny/ zwrócony", nie podając jednak daty odwołania ani nie przekazując odpowiednich dowodów. Kolejny wypadek śmiertelny miał miejsce w dniu 4 marca 2012 r. i dotyczył statku powietrznego typu Cessna 172S o numerze rejestracyjnym RP-C209, eksploatowanym przez Avia Tours. W wyniku wypadku statek powietrzny uległ całkowitemu zniszczeniu i śmierć poniosły 2 osoby. Mimo iż CAAP przekazał wstępne informacje dotyczące wypadku, niemożliwe było ustalenie ważności AOC, ponieważ wstępne sprawozdanie dotyczące wypadku wskazuje, że AOC jest ważny do dnia 14 sierpnia 2012 r., podczas gdy informacje dostarczone przez CAAP wskazują, że termin ważności AOC upłynął w dniu 14 lutego 2012 r.

(44) CAAP poinformował, że kilku przewoźników posiada "nieaktywne/zwrócone" AOC lub zostało poddanych ponownej certyfikacji zgodnie z PCAR Część-11 dotyczącym prac lotniczych. CAAP nie dostarczył jednak dowodów na to, że odpowiednie AOC zostały uchylone, ani dowodów na to, że przewoźnicy ci nie wykonują już lotniczych przewozów zarobkowych. W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że wymienieni przewoźnicy powinni nadal figurować w załączniku A.

(45) W styczniu 2012 r. Federalna Administracja Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (FAA) przeprowadziła tygodniowy przegląd techniczny na Filipinach w celu oceny postępów osiągniętych przez CAAP w zakresie zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. CAAP nie dostarczył szczegółowych informacji na temat wyników tego przeglądu. Odnotowano jednak, że FAA nie wprowadziła żadnych zmian w ocenie Filipin, które pozostają w kategorii 2, tzn. nie spełniają międzynarodowych norm bezpieczeństwa.

Przewoźnicy lotniczy z Federacji Rosyjskiej

(46) Po spotkaniu z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, które odbyło się w listopadzie 2011 r.(13) i podczas którego właściwe organy Rosji (Rosyjska Federalna Agencja ds. Transportu Lotniczego, FATA) poinformowały i dostarczyły dowody na to, że działalność przewoźników lotniczych Aviastar-TU, UTAir-Cargo, Tatarstan Airlines, Daghestan Airlines, Yakutia and Vim Avia (Vim Airlines) została częściowo lub całkowicie ograniczona ze względów bezpieczeństwa, Komisja prowadzi intensywne konsultacje z FATA i monitoruje rozwój sytuacji.

(47) Spotkania konsultacyjne, w których uczestniczyły FATA, Komisja, EASA, a także niektórzy członkowie Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, odbyły się w Brukseli dnia 19 grudnia 2011 r. oraz dnia 21 lutego 2012 r. FATA poinformowała, że zamierza znieść ograniczenia nałożone na część floty przewoźników Tatarstan Airlines (statki powietrzne typu Boeing B737-500, B737-400, B737-300, Tupolew 154M i Jakovlew Jak-42), Aviastar-TU (statek powietrzny typu Tupolew Tu-204) i Yakutia (statek powietrzny typu Boeing B757-200, B737-300 i B737-800), ponieważ jest zadowolona z wyników inspekcji, które zostały przeprowadzone wobec tych przewoźników.

(48) FATA dostarczyła również dowody podjęcia dalszych działań egzekucyjnych. W szczególności w dniu 19 grudnia 2011 r. cofnięto AOC przewoźnika Daghestan Airlines ze względu na problemy, jakie stwierdzono podczas kontroli przeprowadzonej wobec tego przewoźnika. FATA poinformowała również, że zwróciła się do UTAir-Cargo o przeprowadzenie dodatkowych działań naprawczych, aby możliwe było zniesienie ograniczeń w stosunku do floty tego przewoźnika.

(49) Aby zapewnić skuteczność środków podejmowanych przez FATA w zakresie trwałej poprawy bezpieczeństwa, państwa członkowskie będą w dalszy ciągu sprawdzać, czy rosyjscy przewoźnicy lotniczy rzeczywiście spełniają odpowiednie normy bezpieczeństwa poprzez priorytetowe traktowanie inspekcji na płycie przeprowadzanych w statkach powietrznych tych przewoźników zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008 i mogą podjąć odpowiednie środki w celu zapewnienia spełnienia tych wymogów. Komisja będzie w dalszym ciągu monitorować ich wyniki.

Vim Avia

(50) FATA potwierdziła, że Vim Avia nadal podlega ograniczeniom w wykonywaniu przewozów, w tym lotów do UE (lądowania i przeloty), w odniesieniu do całej jego floty (8 statków powietrznych typu Boeing B757-200) do czasu pełnego wykonania planu działań naprawczych.

(51) Podczas ww. posiedzenia w dniu 21 lutego 2012 r. Vim Avia przedstawił inwestycje w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie szkoleń, ale nie wykazał, że wprowadził sprawnie funkcjonujący system zarządzania bezpieczeństwem. Przewoźnik ten nie był jeszcze w stanie udowodnić, że wspomniane inwestycje przyniosły efekty na poziomie operacyjnym.

(52) FATA poinformowała, że oczekuje się, iż przewoźnik ten zakończy realizację wszystkich naprawczych i zapobiegawczych do dnia 1 kwietnia 2012 r. FATA poinformowała również, że przeprowadzi inspekcję wobec tego przewoźnika lotniczego w celu sprawdzenia, czy wszystkie nieprawidłowości zostały w satysfakcjonujący sposób usunięte i czy obecne ograniczenia mogą zostać zniesione. FATA zgodziła się dostarczyć Komisji sprawozdania z postępów prac w zakresie wprowadzania środków naprawczych przez przewoźnika oraz wyniki kolejnych inspekcji.

(53) W związku z powyższym, uwzględniając efektywne działania w zakresie egzekwowania przepisów podejmowane przez właściwe organy Rosji, wydaje się zbyt wcześnie, aby dokonać ponownej oceny sytuacji tego przewoźnika lotniczego. Komisja przeanalizuje sytuację przewoźnika Vim Avia podczas jednego z kolejnych posiedzeń Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w oparciu o sprawozdania przedstawione przez właściwe organy Rosji i ich decyzję dotyczącą ewentualnego utrzymania obecnych ograniczeń.

Przewoźnicy lotniczy z Boliwariańskiej Republiki Wenezueli

Conviasa

(54) Istnieją potwierdzone dowody licznych uchybień w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do przewoźnika lotniczego Conviasa, który posiada certyfikat wydany przez Wenezuelę. Przypadki te zostały stwierdzone przez właściwe organy Hiszpanii w trakcie inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu SAFA(14). Conviasa wykazał brak zdolności do usunięcia tych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Przewoźnik Conviasa nie udzielił terminowej i właściwej odpowiedzi na zarzuty dotyczące wszystkich nieprawidłowości zgłoszone przez urząd lotnictwa cywilnego Hiszpanii. Te powtarzające się przypadki braku zgodności pokazują systemowe uchybienia w zakresie bezpieczeństwa w obszarze obsługi technicznej i eksploatacji.

(55) Statki powietrzne przewoźnika Conviasa kilkukrotnie ulegały wypadkom, w tym dwóm wypadkom śmiertelnym - pierwszy z nich był to wypadek statku powietrznego typu ATR42 o znaku rejestracyjnym YV-1010 w dniu 13 września 2010 r., a drugi to wypadek statku powietrznego typu Boeing B737-200 o znaku rejestracyjnym YV-102T w dniu 30 sierpnia 2008 r. Komisja nie została poinformowana o wynikach dochodzeń w sprawie przyczyn tych wypadków przez właściwe organy Wenezueli, ani nie posiada żadnych informacji dotyczących zaleceń mających na celu zapobieganie kolejnym wypadkom.

(56) W związku z powyższymi uchybieniami w sierpniu 2011 r. Komisja rozpoczęła konsultacje z właściwymi organami Wenezueli, wyrażając poważne obawy co do bezpieczeństwa działalności przewoźnika Conviasa i prosząc o wyjaśnienia dotyczące działań podjętych przez właściwe organy, a także przewoźnika, mających na celu usunięcie tych uchybień.

(57) Organy te nie udzieliły terminowo zadowalającej odpowiedzi na pytania Komisji dotyczące nadzoru w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikiem Conviasa i nie przedłożyły wymaganych informacji, w szczególności informacji o postępach w dochodzeniach dotyczących przyczyn wypadków, zaleceń wynikających z tych dochodzeń, informacji o działaniach podjętych w celu usunięcia możliwych przyczyn wypadków oraz specyfikacji eksploatacyjnych, wymogów i ograniczeń związanych z AOC tego przewoźnika.

(58) W dniu 21 marca 2012 r. Conviasa i właściwe organy Wenezueli dokonały prezentacji dla Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Przewoźnik poinformował, że podjął działania mające na celu zwiększenie kontroli wewnętrznych i podniesienie jakości szkoleń oraz wprowadzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem, oraz że planuje podjęcie kolejnych działań w przyszłości. Stwierdził on, że wszystkie ustalenia poczynione w trakcie inspekcji na płycie zostały należycie uwzględnione. Komitet zauważył, że przewoźnik realizuje obecnie dużą ilość działań przy udziale właściwych organów Hiszpanii. Przewoźnik nie wyjaśnił jednak, dlaczego podczas kolejnych inspekcji powtarzają się przypadki występowania uchybień o podobnym charakterze. Przewoźnik nie przedstawił również żadnych informacji na temat przyczyn wyżej wymienionych wypadków śmiertelnych i na temat działań podejmowanych w celu zapobieżenia ich ponownemu wystąpieniu. Przewoźnik nie przedstawił również podstawowych informacji dotyczących eksploatowanej przez niego floty i nie dostarczył specyfikacji eksploatacyjnych, wymogów i ograniczeń związanych z jego AOC.

(59) W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik Conviasa nie spełnia odpowiednich norm bezpieczeństwa i dlatego powinien zostać ujęty w załączniku A.

Línea Turística Aerotuy

(60) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika lotniczego Línea Turística Aerotuy, posiadającego certyfikat wydany przez Wenezuelę. Uchybienia te zostały stwierdzone przez Francję w trakcie inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu SAFA(15).

(61) Statki powietrzne eksploatowane przez Línea Turística Aerotuy kilkukrotnie ulegały wypadkom, w tym jednemu śmiertelnemu wypadkowi z udziałem statku powietrznego typu Cessna 208B o znaku rejestracyjnym YV-1181 w dniu 17 kwietnia 2009 r.

(62) W związku z powyższymi uchybieniami w sierpniu 2011 r. Komisja rozpoczęła konsultacje z właściwymi organami Wenezueli, wyrażając poważne obawy co do bezpieczeństwa działalności Línea Turística Aerotuy i prosząc o wyjaśnienia dotyczące działań podjętych przez właściwe organy, a także przewoźnika, mających na celu usunięcie tych uchybień. Organy te nie udzieliły zadowalającej i terminowej odpowiedzi.

(63) W dniu 21 marca 2012 r. Línea Turística Aerotuy i właściwe władze Wenezueli dokonały prezentacji dla Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz przekazały materiały na piśmie. Przewoźnik przedstawił swój AOC wraz z pełnymi specyfikacjami eksploatacyjnymi. Przewoźnik poinformował, że podjął działania mające na celu usunięcie uchybień stwierdzonych w trakcie inspekcji na płycie w sposób zadowalający właściwe organy Francji i dostarczył odpowiednie dowody. Przewoźnik złożył wymagane wyjaśnienia na temat wyżej wymienionego śmiertelnego wypadku, a właściwe organy dostarczyły sprawozdanie dotyczące wypadku wraz powiązanymi wnioskami i zaleceniami. Właściwe organy Wenezueli stwierdziły również, że zalecenia wynikające z dochodzenia w sprawie wypadku, jak również wyniki inspekcji na płycie zostały należycie uwzględnione w celu zapewnienia nadzoru nad przewoźnikiem.

(64) Komisja i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przyjmują do wiadomości działania przewoźnika lotniczego i przejrzystość procesu usuwania uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Państwa członkowskie będą w dalszym ciągu sprawdzać, czy przewoźnik ten rzeczywiście spełnia odpowiednie normy bezpieczeństwa poprzez priorytetowe traktowanie inspekcji na płycie przeprowadzanych wobec jego statków powietrznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008 i mogą podjąć odpowiednie środki w celu zapewnienia spełnienia tych wymogów.

Estelar Latinoamérica

(65) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika lotniczego Estelar Latinoamérica, posiadającego certyfikat wydany przez Wenezuelę. Naruszenia te zostały stwierdzone przez Francję w trakcie inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu SAFA(16).

(66) W związku z powyższymi uchybieniami w sierpniu 2011 r. Komisja rozpoczęła konsultacje z właściwymi organami Wenezueli, wyrażając poważne obawy co do bezpieczeństwa działalności Estelar Latinoamerica i prosząc o wyjaśnienia dotyczące działań podjętych przez właściwe organy, a także przewoźnika, mających na celu usunięcie tych uchybień. Organy te nie udzieliły zadowalającej i terminowej odpowiedzi.

(67) W dniu 21 marca 2012 r. Estelar Latinoamerica i właściwe władze Wenezueli dokonały prezentacji dla Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz przekazały materiały na piśmie. Przewoźnik przedstawił swój AOC wraz z pełnymi specyfikacjami eksploatacyjnymi. Przewoźnik poinformował, że podjął działania mające na celu usunięcie uchybień stwierdzonych w trakcie inspekcji na płycie w sposób zadowalający właściwe organy Francji i dostarczył odpowiednie dowody. Właściwe organy poinformowały, że dopilnują, aby wyniki inspekcji na płycie zostały należycie wzięte pod uwagę w celu zapewnienia nadzoru nad przewoźnikiem.

(68) Komisja i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przyjmują do wiadomości działania przewoźnika lotniczego i przejrzystość procesu usuwania uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Państwa członkowskie będą w dalszym ciągu sprawdzać, czy przewoźnik ten rzeczywiście spełnia odpowiednie normy bezpieczeństwa poprzez priorytetowe traktowanie inspekcji na płycie przeprowadzanych wobec jego statków powietrznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008 i mogą podjąć odpowiednie środki w celu zapewnienia spełnienia tych wymogów.

Ogólne uwagi dotyczące pozostałych przewoźników ujętych w załącznikach A i B

(69) Do chwili obecnej Komisja nie uzyskała dowodów pełnego wdrożenia odpowiednich działań naprawczych przez pozostałych przewoźników ujętych we wspólnotowym wykazie uaktualnionym w dniu 21 listopada 2011 r. oraz przez organy sprawujące nadzór regulacyjny nad tymi przewoźnikami. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnicy ci powinni w dalszym ciągu podlegać, stosownie do przypadku, zakazowi wykonywania przewozów (załącznik A) lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów (załącznik B).

(70) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1.
Załącznik A zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku A do niniejszego rozporządzenia.
2.
Załącznik B zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku B do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 kwietnia 2012 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący
______

(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.

(2) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 76

(3) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.

(4)Motywy 14 do 25 rozporządzenia (UE) nr 1197/2011, Dz. U. L 303 z 22.11.2011, s. 15.

(5) Standardowe sprawozdanie nr DGAC/f-2011-1879.

(6)Motywy 60 do 64 rozporządzenia (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r., Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 18.

(7)Motywy 65 do 69 rozporządzenia (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r., Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 18.

(8) DGAC/F-2010-1761; CAA-NL-2010-68; CAA-NL-2010-210; LBA/D-2010-656; DGAC/F-2010-850; ENAC-IT-2010-400; DGAC/F-2010-2060; DGAC/F-2010-1571; DGAC/F-2010-498.

(9) LBA/D-2010-1258; DGAC/F-2010-841.

(10)Motywy 43 do 51 rozporządzenia (WE) nr 1071/2010 z dnia 22 listopada 2010 r., Dz.U. L 306 z 23.11.2010, s. 49.

(11) Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 7.

(12)Motywy 74 do 87 rozporządzenia (UE) nr 273/2010 z dnia 30 marca 2010 r., Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 32.

(13)Motywy 36 do 49 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1197/2011 z dnia 21 listopada 2011 r., Dz.U. L 303 z 22.11.2011, s. 19.

(14) Sprawozdanie nr AESA-E-2011-234, -326, -412, -553, -663, -715, -832, -895 i AESA-E-2012-1.

(15) Sprawozdanie nr DGAC/F-2011-663, -972, -1159, -2385, -2636.

(16) Sprawozdanie nr DGAC/F-2011-632, -990, -1636, -1863, -2332.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH PEŁNEMU ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Kod ICAO linii lotniczej Państwo przewoźnika
BLUE WING AIRLINES SRBWA-01/2002 BWI Surinam
CONSORCIO VENEZOLANDO DE INDUSTRIAS AERONAUTICAS Y SERVICIOS AEROS, S.A. CONVIASA VCV-DB-10 VCV Boliwariańska Republika Wenezueli
MERIDIAN AIRWAYS LTD AOC 023 MAG Republika Ghany
ROLLINS AIR HR-005 RAV Honduras
SILVERBACK CARGO FREIGHTERS Nieznany VRB Republika Rwandy
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Afganistanie, w tym: Islamska Republika Afganistanu
ARIANA AFGHAN AIRLINES AOC 009 AFG Islamska Republika Afganistanu
KAM AIR AOC 001 KMF Islamska Republika Afganistanu
PAMIR AIRLINES Nieznany PIR Islamska Republika Afganistanu
SAFI AIRWAYS AOC 181 SFW Islamska Republika Afganistanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli, z wyjątkiem przewoźnika TAAG Angola Airlines ujętego w załączniku B, w tym: Republika Angoli
AEROJET AO 008-01/11 Nieznany Republika Angoli
AIR26 AO 003-01/11-DCD DCD Republika Angoli
AIR GICANGO 009 Nieznany Republika Angoli
AIR JET AO 006-01/11-MBC MBC Republika Angoli
AIR NAVE 017 Nieznany Republika Angoli
ANGOLA AIR SERVICES 006 Nieznany Republika Angoli
DIEXIM 007 Nieznany Republika Angoli
FLY540 AO 004-01 FLYA Nieznany Republika Angoli
GIRA GLOBO 008 GGL Republika Angoli
HELIANG 010 Nieznany Republika Angoli
HELIMALONGO AO 005-01/11 Nieznany Republika Angoli
MAVEWA 016 Nieznany Republika Angoli
SONAIR AO 002-01/10-SOR SOR Republika Angoli
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Beninie, w tym: Republika Beninu
AERO BENIN PEA No

014/MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS

AEB Republika Beninu
AFRICA AIRWAYS Nieznany AFF Republika Beninu
ALAFIA JET PEA No 014/ANAC/MDCTTTATP-PR/DEA/SCS Nie dotyczy Republika Beninu
BENIN GOLF AIR PEA No 012/MDCTTP-PR/ANAC/DEA/SCS. BGL Republika Beninu
BENIN LITTORAL AIRWAYS PEA No

013/MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS.

LTL Republika Beninu
COTAIR PEA No

015/MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS.

COB Republika Beninu
ROYAL AIR PEA No 11/ANAC/ MDCTTP-PR/DEA/SCS BNR Republika Beninu
TRANS AIR BENIN PEA No

016/MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS

TNB Republika Beninu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Konga, w tym: Republika Konga
AERO SERVICE RAC06-002 RSR Republika Konga
EQUAFLIGHT SERVICES RAC 06-003 EKA Republika Konga
SOCIETE NOUVELLE AIR CONGO RAC 06-004 Nieznany Republika Konga
TRANS AIR CONGO RAC 06-001 Nieznany Republika Konga
EQUATORIAL CONGO AIRLINES S.A. RAC 06-014 Nieznany Republika Konga
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga, w tym: Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AFRICAN AIR SERVICES COMMUTER 409/CAB/MIN/TVC/051/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR KASAI 409/CAB/MIN/ TVC/036/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR KATANGA 409/CAB/MIN/TVC/031/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR TROPIQUES 409/CAB/MIN/TVC/029/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BLUE AIRLINES 409/CAB/MIN/TVC/028/08 BUL Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BRAVO AIR CONGO 409/CAB/MIN/TC/0090/2006 BRV Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BUSINESS AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/048/09 ABB Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BUSY BEE CONGO 409/CAB/MIN/TVC/052/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CETRACA AVIATION SERVICE 409/CAB/MIN/TVC/026/08 CER Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CHC STELLAVIA 409/CAB/MIN/TC/0050/2006 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CONGO EXPRESS 409/CAB/MIN/TVC/083/2009 EXY Demokratyczna Republika Konga (DRK)
COMPAGNIE AFRICAINE D'AVIATION (CAA) 409/CAB/MIN/TVC/035/08 CAA Demokratyczna Republika Konga (DRK)
DOREN AIR CONGO 409/CAB/MIN/TVC/0032/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
ENTREPRISE WORLD AIRWAYS (EWA) 409/CAB/MIN/TVC/003/08 EWS Demokratyczna Republika Konga (DRK)
FILAIR 409/CAB/MIN/TVC/037/08 FIL Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GALAXY KAVATSI 409/CAB/MIN/TVC/027/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GILEMBE AIR SOUTENANCE (GISAIR) 409/CAB/MIN/TVC/053/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMA EXPRESS 409/CAB/MIN/TC/0051/2006 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMAIR 409/CAB/MIN/TVC/045/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
HEWA BORA AIRWAYS (HBA) 409/CAB/MIN/TVC/038/08 ALX Demokratyczna Republika Konga (DRK)
INTERNATIONAL TRANS AIR BUSINESS (ITAB) 409/CAB/MIN/TVC/033/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
JET CONGO AIRWAYS Nieznany Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
KIN AVIA 409/CAB/MIN/TVC/ 042/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
KORONGO AIRLINES 409/CAB/MIN/TVC/001/2011 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
LIGNES AÉRIENNES CONGOLAISES (LAC) podpis ministerialny (postanowienie nr 78/205) LCG Demokratyczna Republika Konga (DRK)
MALU AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/04008 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
MANGO AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/034/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SAFE AIR COMPANY 409/CAB/MIN/TVC/025/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SERVICES AIR 409/CAB/MIN/TVC/030/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
STELLAR AIRWAYS AAC/DG/DTA/TM/787/2011 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SWALA AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/050/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TMK AIR COMMUTER 409/CAB/MIN/TVC/044/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TRACEP CONGO AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/046/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TRANS AIR CARGO SERVICES 409/CAB/MIN/TVC/024/08 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
WIMBI DIRA AIRWAYS 409/CAB/MIN/TVC/039/08 WDA Demokratyczna Republika Konga (DRK)
ZAABU INTERNATIONAL 409/CAB/MIN/TVC/049/09 Nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Dżibuti, w tym: Dżibuti
DAALLO AIRLINES Nieznany DAO Dżibuti
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym: Gwinea Równikowa
CRONOS AIRLINES 2011/0004/MTTCT/DGAC/SOPS Nieznany Gwinea Równikowa
CEIBA INTERCONTINENTAL 2011/0001/MTTCT/DGAC/SOPS CEL Gwinea Równikowa
PUNTO AZUL 2012/0006/MTTCT/DGAC/SOPS Nieznany Gwinea Równikowa
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Indonezji, z wyjątkiem Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Mandala Airlines, Ekspres Transportasi Antarbenua, Indonesia Air Asia i Metro Batavia, w tym: Republika Indonezji
AIR PACIFIC UTAMA 135-020 Nieznany Republika Indonezji
ALFA TRANS DIRGANTATA 135-012 Nieznany Republika Indonezji
ASCO NUSA AIR 135-022 Nieznany Republika Indonezji
ASI PUDJIASTUTI 135-028 Nieznany Republika Indonezji
AVIASTAR MANDIRI 135-029 Nieznany Republika Indonezji
DABI AIR NUSANTARA 135-030 Nieznany Republika Indonezji
DERAYA AIR TAXI 135-013 DRY Republika Indonezji
DERAZONA AIR SERVICE 135-010 DRZ Republika Indonezji
DIRGANTARA AIR SERVICE 135-014 DIR Republika Indonezji
EASTINDO 135-038 Nieznany Republika Indonezji
ENGGANG AIR SERVICE 135-045 Nieznany Republika Indonezji
ERSA EASTERN AVIATION 135-047 Nieznany Republika Indonezji
GATARI AIR SERVICE 135-018 GHS Republika Indonezji
INDONESIA AIR TRANSPORT 121-034 IDA Republika Indonezji
INTAN ANGKASA AIR SERVICE 135-019 Nieznany Republika Indonezji
JOHNLIN AIR TRANSPORT 135-043 Nieznany Republika Indonezji
KAL STAR 121-037 KLS Republika Indonezji
KARTIKA AIRLINES 121-003 KAE Republika Indonezji
KURA-KURA AVIATION 135-016 KUR Republika Indonezji
LION MENTARI AIRLINES 121-010 LNI Republika Indonezji
MANUNGGAL AIR SERVICE 121-020 Nieznany Republika Indonezji
MATTHEW AIR NUSANTARA 135-048 Nieznany Republika Indonezji
MERPATI NUSANTARA AIRLINES 121-002 MNA Republika Indonezji
MIMIKA AIR 135-007 Nieznany Republika Indonezji
NATIONAL UTILITY HELICOPTER 135-011 Nieznany Republika Indonezji
NUSANTARA AIR CHARTER 121-022 Nieznany Republika Indonezji
NUSANTARA BUANA AIR 135-041 Nieznany Republika Indonezji
NYAMAN AIR 135-042 Nieznany Republika Indonezji
PELITA AIR SERVICE 121-008 PAS Republika Indonezji
PENERBANGAN ANGKASA SEMESTA 135-026 Nieznany Republika Indonezji
PURA WISATA BARUNA 135-025 Nieznany Republika Indonezji
RIAU AIRLINES 121-016 RIU Republika Indonezji
SAMPOERNA AIR NUSANTARA 135-036 SAE Republika Indonezji
SAYAP GARUDA INDAH 135-004 Nieznany Republika Indonezji
SKY AVIATION 135-044 Nieznany Republika Indonezji
SMAC 135-015 SMC Republika Indonezji
SRIWIJAYA AIR 121-035 SJY Republika Indonezji
SURVEI UDARA PENAS 135-006 Nieznany Republika Indonezji
SURYA AIR 135-046 Nieznany Republika Indonezji
TRANSNUSA AVIATION MANDIRI 121-048 Nieznany Republika Indonezji
TRANSWISATA PRIMA AVIATION 135-021 Nieznany Republika Indonezji
TRAVEL EXPRESS AVIATION SERVICE 121-038 XAR Republika Indonezji
TRAVIRA UTAMA 135-009 Nieznany Republika Indonezji
TRI MG INTRA ASIA AIRLINES 121-018 TMG Republika Indonezji
TRIGANA AIR SERVICE 121-006 TGN Republika Indonezji
UNINDO 135-040 Nieznany Republika Indonezji
WING ABADI AIRLINES 121-012 WON Republika Indonezji
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kazachstanie, z wyjątkiem Air Astana, w tym: Republika Kazachstanu
AERO AIR COMPANY AK-0429-10 ILK Republika Kazachstanu
AIR ALMATY AK-0409-09 LMY Republika Kazachstanu
AIR TRUST AIRCOMPANY AK-0412-10 RTR Republika Kazachstanu
AK SUNKAR AIRCOMPANY AK-0396-09 AKS Republika Kazachstanu
ASIA CONTINENTAL AIRLINES AK-0345-08 CID Republika Kazachstanu
ASIA WINGS AK-0390-09 AWA Republika Kazachstanu
ATMA AIRLINES AK-0437-10 AMA Republika Kazachstanu
AVIA-JAYNAR / AVIA-ZHAYNAR AK-0435-10 SAP Republika Kazachstanu
BEYBARS AIRCOMPANY AK-0383-09 BBS Republika Kazachstanu
BERKUT AIR/BEK AIR AK-0428-10 BEK Republika Kazachstanu
BURUNDAYAVIA AIRLINES AK-0415-10 BRY Republika Kazachstanu
COMLUX AK-0399-09 KAZ Republika Kazachstanu
DETA AIR AK-0417-10 DET Republika Kazachstanu
EAST WING AK-0411-09 EWZ Republika Kazachstanu
EASTERN EXPRESS AK-0427-10 LIS Republika Kazachstanu
EURO-ASIA AIR AK-0384-09 EAK Republika Kazachstanu
EURO-ASIA AIR INTERNATIONAL AK-0389-09 KZE Republika Kazachstanu
FLY JET KZ AK-0391-09 FJK Republika Kazachstanu
INVESTAVIA AK-0342-08 TLG Republika Kazachstanu
IRTYSH AIR AK-0439-11 MZA Republika Kazachstanu
JET AIRLINES AK-0419-10 SOZ Republika Kazachstanu
JET ONE AK-0433-10 JKZ Republika Kazachstanu
KAZAIR JET AK-0387-09 KEJ Republika Kazachstanu
KAZAIRTRANS AIRLINE AK-0349-09 KUY Republika Kazachstanu
KAZAIRWEST AK-0404-09 KAW Republika Kazachstanu
KAZAVIASPAS AK-0405-09 KZS Republika Kazachstanu
MEGA AIRLINES AK-0424-10 MGK Republika Kazachstanu
MIRAS AK-0402-09 MIF Republika Kazachstanu
PRIME AVIATION AK-0393-09 PKZ Republika Kazachstanu
SAMAL AIR AK-0407-09 SAV Republika Kazachstanu
SAYAKHAT AIRLINES AK-0426-10 SAH Republika Kazachstanu
SEMEYAVIA AK-400-09 SMK Republika Kazachstanu
SCAT AK-0420-10 VSV Republika Kazachstanu
SKYBUS AK-0432-10 BYK Republika Kazachstanu
SKYJET AK-0398-09 SEK Republika Kazachstanu
UST-KAMENOGORSK / AIR DIVISION OF EKA AK-0440-11 UCK Republika Kazachstanu
ZHETYSU AIRCOMPANY AK-0438-11 JTU Republika Kazachstanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Kirgiskiej, w tym: Republika Kirgiska
AIR MANAS 17 MBB Republika Kirgiska
ASIAN AIR 36 AZZ Republika Kirgiska
AVIA TRAFFIC COMPANY 23 AVJ Republika Kirgiska
AEROSTAN (EX BISTAIR-FEZ BISHKEK) 08 BSC Republika Kirgiska
CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES (CAAS) 13 CBK Republika Kirgiska
CLICK AIRWAYS 11 CGK Republika Kirgiska
DAMES 20 DAM Republika Kirgiska
EASTOK AVIA 15 EEA Republika Kirgiska
ITEK AIR 04 IKA Republika Kirgiska
KYRGYZ TRANS AVIA 31 KTC Republika Kirgiska
KYRGYZSTAN 03 LYN Republika Kirgiska
KYRGYZSTAN AIRLINE Nieznany KGA Republika Kirgiska
S GROUP AVIATION 6 SGL Republika Kirgiska
SKY WAY AIR 21 SAB Republika Kirgiska
TRAST AERO 05 TSJ Republika Kirgiska
VALOR AIR 07 VAC Republika Kirgiska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii. Liberia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Gabońskiej, z wyjątkiem przewoźników Gabon Airlines, Afrijet i SN2AG ujętych w załączniku B, w tym: Republika Gabońska
AFRIC AVIATION 010/MTAC/ANAC-G/DSA Nieznany Republika Gabońska
AIR SERVICES SA 004/MTAC/ANAC-G/DSA RVS Republika Gabońska
AIR TOURIST (ALLEGIANCE) 007/MTAC/ANAC-G/DSA LGE Republika Gabońska
NATIONALE ET REGIONALE TRANSPORT (NATIONALE) 008/MTAC/ANAC-G/DSA NRG Republika Gabońska
SCD AVIATION 005/MTAC/ANAC-G/DSA SCY Republika Gabońska
SKY GABON 009/MTAC/ANAC-G/DSA SKG Republika Gabońska
SOLENTA AVIATION GABON 006/MTAC/ANAC-G/DSA Nieznany Republika Gabońska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Islamskiej Republice Mauretańskiej, w tym: Islamska Republika Mauretańska
MAURITANIA AIRLINES (MAURITANIA AIRLINES INTERNATIONAL) 001/2011/DG/ANAC MAI Islamska Republika Mauretańska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Mozambiku, w tym: Republika Mozambiku
MOZAMBIQUE AIRLINES - LINHAS AEREAS DE MOÇAMBIQUE MOZ-01/2010 LAM Republika Mozambiku
MOZAMBIQUE EXPRESS/MEX 02 z 2010 r. MXE Republika Mozambiku
TRANS AIRWAYS/KAYA AIRLINES 03 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
HELICOPTEROS CAPITAL Nieznany Nieznany Republika Mozambiku
CFA MOZAMBIQUE Nieznany Nieznany Republika Mozambiku
UNIQUE AIR CHARTER Nieznany Nieznany Republika Mozambiku
AEROVISAO DE MOZAMBIQUE Nieznany Nieznany Republika Mozambiku
SAFARI AIR Nieznany Nieznany Republika Mozambiku
ETA AIR CHARTER LDA 04 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
EMILIO AIR CHARTER LDA 05 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
CFM-TTA SA 07 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
AERO-SERVICOS SARL 08 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
VR CROPSPRAYERS LDA 06 z 2010 r. Nieznany Republika Mozambiku
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Filipinach, w tym: Republika Filipin
AEROEQUIPEMENT AVIATION Nieznany Nieznany Republika Filipin
AEROMAJESTIC Nieznany Nieznany Republika Filipin
AEROWURKS AERIAL SPRAYING SERVICES 2010030 Nieznany Republika Filipin
AIR ASIA PHILIPPINES Nieznany Republika Filipin
AIR PHILIPPINES CORPORATION 2009006 GAP Republika Filipin
AIR WOLF AVIATION INC. 200911 Nieznany Republika Filipin
AIRTRACK AGRICULTURAL CORPORATION 2010027 Nieznany Republika Filipin
ASIA AIRCRAFT OVERSEAS PHILIPPINES INC. 4AN9800036 Nieznany Republika Filipin
AVIATION TECHNOLOGY INNOVATORS, INC. 4AN2007005 Nieznany Republika Filipin
AVIATOUR'S FLY'N INC. 200910 Nieznany Republika Filipin
AYALA AVIATION CORP. 4AN9900003 Nieznany Republika Filipin
BEACON Nieznany Nieznany Republika Filipin
BENDICE TRANSPORT MANAGEMENT INC. 4AN2008006 Nieznany Republika Filipin
CANADIAN HELICOPTERS PHILIPPINES INC. 4AN9800025 Nieznany Republika Filipin
CEBU PACIFIC AIR 2009002 CEB Republika Filipin
CERTEZA INFOSYSTEMS CORP. 2011040 Nieznany Republika Filipin
CHEMTRAD AVIATION CORPORATION 2009018 Nieznany Republika Filipin
CM AERO SERVICES 20110401 Nieznany Republika Filipin
CORPORATE AIR Nieznany Nieznany Republika Filipin
CYCLONE AIRWAYS 4AN9900008 Nieznany Republika Filipin
FAR EAST AVIATION SERVICES 2009013 Nieznany Republika Filipin
F.F. CRUZ AND COMPANY, INC. 2009017 Nieznany Republika Filipin
HUMA CORPORATION 2009014 Nieznany Republika Filipin
INAEC AVIATION CORP. 4AN2002004 Nieznany Republika Filipin
INTERISLAND AIRLINES 2010023 Nieznany Republika Filipin
ISLAND AVIATION 2009009 SOY Republika Filipin
ISLAND HELICOPTER SERVICES 2011043 SOY Republika Filipin
ISLAND TRANSVOYAGER 2010022 Nieznany Republika Filipin
LION AIR, INCORPORATED 2009019 Nieznany Republika Filipin
MACRO ASIA AIR TAXI SERVICES 2010029 Nieznany Republika Filipin
MID-SEA EXPRESS Nieznany Republika Filipin
MINDANAO RAINBOW AGRICULTURAL DEVELOPMENT SERVICES 2009016 Nieznany Republika Filipin
MISIBIS AVIATION & DEVELOPMENT CORP 2010020 Nieznany Republika Filipin
NORTHSKY AIR INC. 2011042 Nieznany Republika Filipin
OMNI AVIATION CORP. 2010033 Nieznany Republika Filipin
PACIFIC EAST ASIA CARGO AIRLINES, INC. 4AS9800006 PEC Republika Filipin
PACIFIC AIRWAYS CORPORATION 4AN9700007 Nieznany Republika Filipin
PACIFIC ALLIANCE CORPORATION 4AN2006001 Nieznany Republika Filipin
PHILIPPINE AIRLINES 2009001 PAL Republika Filipin
PHILIPPINE AGRICULTURAL AVIATION CORP. 4AN9800015 Nieznany Republika Filipin
ROYAL AIR CHARTER SERVICES INC. 2010024 Nieznany Republika Filipin
ROYAL STAR AVIATION, INC. 2010021 Nieznany Republika Filipin
SOUTH EAST ASIA AIRLINE INC. (SEAIR) 2009 004 Nieznany Republika Filipin
SOUTHERN AIR FLIGHT SERVICES 2011045 Nieznany Republika Filipin
SOUTHSTAR AVIATION COMPANY, INC. 4AN9800037 Nieznany Republika Filipin
SPIRIT OF MANILA AIRLINES CORPORATION 2009008 MNP Republika Filipin
SUBIC INTERNATIONAL AIR CHARTER 4AN9900010 Nieznany Republika Filipin
SUBIC SEAPLANE, INC. 4AN2000002 Nieznany Republika Filipin
TOPFLITE AIRWAYS, INC. 4AN9900012 Nieznany Republika Filipin
TRANSGLOBAL AIRWAYS CORPORATION 2009007 TCU Republika Filipin
WORLD AVIATION, CORP. Nieznany Nieznany Republika Filipin
WCC AVIATION COMPANY 2009015 Nieznany Republika Filipin
YOKOTA AVIATION, INC. Nieznany Nieznany Republika Filipin
ZENITH AIR, INC. 2009012 Nieznany Republika Filipin
ZEST AIRWAYS INCORPORATED 2009003 RIT Republika Filipin
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, w tym: Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
AFRICA CONNECTION 10/AOC/2008 Nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
BRITISH GULF INTERNATIONAL COMPANY LTD 01/AOC/2007 BGI Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
EXECUTIVE JET SERVICES 03/AOC/2006 EJZ Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
GLOBAL AVIATION OPERATION 04/AOC/2006 Nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
GOLIAF AIR 05/AOC/2001 GLE Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
ISLAND OIL EXPLORATION 01/AOC/2008 Nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
STP AIRWAYS 03/AOC/2006 STP Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSAFRIK INTERNATIONAL LTD 02/AOC/2002 TFK Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSCARG 01/AOC/2009 Nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSLIZ AVIATION (TMS) 02/AOC/2007 TMS Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone, w tym: Sierra Leone
AIR RUM, LTD Nieznany RUM Sierra Leone
DESTINY AIR SERVICES, LTD Nieznany DTY Sierra Leone
HEAVYLIFT CARGO Nieznany Nieznany Sierra Leone
ORANGE AIR SIERRA LEONE LTD Nieznany ORJ Sierra Leone
PARAMOUNT AIRLINES, LTD Nieznany PRR Sierra Leone
SEVEN FOUR EIGHT AIR SERVICES LTD Nieznany SVT Sierra Leone
TEEBAH AIRWAYS Nieznany Nieznany Sierra Leone
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sudanie, w tym: Republika Sudanu
ALFA AIRLINES 054 AAJ Republika Sudanu
ALMAJAL AVIATION SERVICE 015 MGG Republika Sudanu
ALMAJARA AVIATION Nieznany MJA Republika Sudanu
ATTICO AIRLINES (TRANS ATTICO) 023 ETC Republika Sudanu
AZZA TRANSPORT COMPANY 012 AZZ Republika Sudanu
BADER AIRLINES 035 BDR Republika Sudanu
FOURTY EIGHT AVIATION 054 WHB Republika Sudanu
GREEN FLAG AVIATION 017 Nieznany Republika Sudanu
MARSLAND COMPANY 040 MSL Republika Sudanu
NOVA AIRLINES 001 NOV Republika Sudanu
SUDAN AIRWAYS Nieznany SUD Republika Sudanu
SUDANESE STATES AVIATION COMPANY 010 SNV Republika Sudanu
SUN AIR COMPANY 051 SNR Republika Sudanu
TARCO AIRLINES 056 Nieznany Republika Sudanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Suazi, w tym: Suazi
SWAZILAND AIRLINK Nieznany SZL Suazi
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Zambii, w tym: Zambia
ZAMBEZI AIRLINES Z/AOC/001/2009 ZMA Zambia
______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na wykonywanie prawa przewozowego poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK  B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego

(AOC)

Kod ICAO linii lotniczej Państwo przewoźnika Typ statku powietrznego objętego ograniczeniem Znak rejestracyjny oraz numer seryjny, o ile jest dostępny Państwo rejestracji
AIR KORYO GAC-AOC/KOR-01 KOR KRLD cała flota z wyjątkiem 2

statków powietrznych typu TU-204

cała flota z wyjątkiem: P-632, P-633 KRLD
AFRIJET(1) 002/MTAC/ANAC-G/DSA ABS Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 2

statków powietrznych typu Falcon 50; 2

statków powietrznych typu Falcon 900

cała flota z wyjątkiem: TR-LGV; TR-LGY; TR-AFJ; TR-AFR Republika Gabońska
AIR ASTANA(2) AK-0388-09 KZR Kazachstan cała flota z wyjątkiem 2

statków powietrznych typu B-767; 4

statków powietrznych typu B-757; 10

statków powietrznych typu A319/320/321; 5

statków powietrznych typu Fokker 50

cała flota z wyjątkiem: P4-KCA, P4-KCB, P4-EAS, P4-FAS, P4-GAS, P4-MAS; P4-NAS, P4-OAS, P4-PAS, P4-SAS, P4-TAS, P4-UAS, P4-VAS, P4-WAS, P4-YAS, P4-XAS; P4-HAS, P4-IAS, P4-JAS, P4-KAS, P4-LAS Aruba

(autonomiczne terytorium Królestwa Niderlandów)

AIRLIFT

INTERNATIONAL (GH) LTD

AOC 017 AMX Republika Ghany cała flota z wyjątkiem 2

statków powietrznych typu DC8-63F

cała flota z wyjątkiem: 9G-TOP i 9G-RAC Republika Ghany
AIR MADAGASCAR 5R-M01/2009 MDG Madagaskar cała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu Boeing B-737-300, 2

statków powietrznych typu ATR 72-500, 1

statku powietrznego typu ATR 42-500, 1

statku powietrznego ATR 42-320 oraz 3

statków powietrznych typu DHC 6-300

cała flota z wyjątkiem: 5R-MFH, 5R-MFI, 5R-MJE, 5R-MJF, 5R-MJG, 5R-MVT, 5R-MGC, 5R-MGD, 5R-MGF Republika Madagaskaru
AIR SERVICE COMORES 06-819/TA-15/DGACM KMD Komory cała flota z wyjątkiem LET 410 UVP cała flota z wyjątkiem: D6-CAM (851336) Komory
GABON AIRLINES(3) 001/MTAC/ANAC GBK Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 1

statku powietrznego typu Boeing B-767-200

cała flota z wyjątkiem: TR-LHP Republika Gabońska
IRAN AIR(4) FS100 IRA Islamska Republika Iranu cała flota z wyjątkiem 14 statków powietrznych typu A-300, 8

statków powietrznych typu A-310, 1

statku powietrznego typu B-737

cała flota z wyjątkiem:

EP-IBA

EP-IBB

EP-IBC

EP-IBD

EP-IBG

EP-IBH

EP-IBI

EP-IBJ

EP-IBM

EP-IBN

EP-IBO

EP-IBS

EP-IBT

EP-IBV

EP-IBX

EP-IBZ

EP-ICE

EP-ICF

EP-IBK

EP-IBL

EP-IBP

EP-IBQ

EP-AGA

Islamska Republika Iranu
JORDAN AVIATION C002 JAV Jordańskie Królestwo Haszymidzkie cała flota z wyjątkiem 8

statków powietrznych typu Boeing B-737, 2

statków powietrznych typu Airbus A-310, 1

statku powietrznego typu Airbus A-320

cała flota z wyjątkiem:

JY-JAB

JY-JAD

JY-JAN

JY-JAO

JY-JAX

JY-JAY

JY-JAP

JY-JAQ

JY-JAV

JY-JAH

JY-JAC

Jordańskie Królestwo Haszymidzkie
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON (SN2AG) 003/MTAC/ANAC-G/DSA NVS Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 1 statku

powietrznego typu Challenger CL601; 1

statku

powietrznego typu HS-125-800

cała flota z wyjątkiem: TR-AAG, ZS-AFG Republika Gabońska; Republika Południowej Afryki
TAAG ANGOLA AIRLINES 001 DTA Republika Angoli cała flota z wyjątkiem 5 statków

powietrznych typu Boeing B-777 i 4 statków

powietrznych typu Boeing B-737-700

cała flota z wyjątkiem: D2-TED, D2-TEE, D2-TEF, D2-TEG, D2-TEH, D2-TBF, D2-TBG, D2-TBH, D2-TBJ Republika Angoli
(1) Afrijet może w swojej działalności na terytorium Unii Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(2) Air Astana może w swojej działalności na terytorium Unii Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(3) Gabon Airlines może w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(4) Iran Air może obsługiwać połączenia do Unii Europejskiej przy użyciu określonych statków powietrznych, zgodnie z warunkami ustalonymi w motywie 69 rozporządzenia (UE) nr 590/2010, Dz.U. L 170 z 6.7.2010, s. 15.

______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na wykonywanie prawa przewozowego poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.98.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 295/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
Data aktu: 03/04/2012
Data ogłoszenia: 04/04/2012
Data wejścia w życie: 05/04/2012