Rozporządzenie delegowane 205/2012 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w odniesieniu do źródeł danych i parametrów danych przekazywanych przez państwa członkowskie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 205/2012
z dnia 6 stycznia 2012 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w odniesieniu do źródeł danych i parametrów danych przekazywanych przez państwa członkowskie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 i 26 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów(2) producent musi zadbać o to, aby każdemu nowemu lekkiemu samochodowi dostawczemu wprowadzonemu do obrotu w Unii towarzyszyło ważne świadectwo zgodności, a państwo członkowskie nie może zarejestrować takiego pojazdu, jeżeli nie towarzyszy mu takie świadectwo zgodności. Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 dane, które dane państwo członkowskie zbiera, aby monitorować przestrzeganie przez producenta art. 4 i 11 wspomnianego rozporządzenia, muszą być spójne z certyfikatem zgodności i opierać się wyłącznie na tym dokumencie.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określającym normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych(3) nałożono na państwa członkowskie obowiązek wykorzystywania certyfikatu zgodności jako źródła danych, ale dopuszczono wykorzystywanie innych dokumentów zapewniających równoważną dokładność na potrzeby monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z samochodów osobowych. Aby zapewnić ekonomiczne i dokładne monitorowanie oraz sprawozdawczość danych dotyczących emisji CO2 z lekkich samochodów dostawczych, należy w perspektywie krótkoterminowej zezwolić państwom członkowskim na stosowanie takiej samej procedury i takich samych źródeł danych na potrzeby monitorowania i sprawozdawczości zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 510/2011, jakie stosuje się w przypadku sprawozdawczości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 443/2009. W związku z tym w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 należy umożliwić wykorzystywanie - w odpowiednio uzasadnionych przypadkach - innych źródeł danych zapewniających równoważną dokładność na potrzeby monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2. Państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki, aby zapewnić odpowiednią dokładność procedury monitorowania.

(3) Z doświadczeń zdobytych podczas monitorowania emisji CO2 z samochodów osobowych wynika, że do szczegółowych parametrów danych przekazywanych przez państwa członkowskie należy dodać numer homologacji typu, aby udoskonalić metody weryfikacji dokładności danych. Ponadto okazało się, że parametr "nazwa handlowa" nie jest potrzebny, a zatem należy go usunąć z wykazu szczegółowych danych z monitoringu.

(4) Aby zapewnić przejrzystość i dokładność monitorowania i sprawozdawczości państw członkowskich, należy również zadbać o spójność między różnymi wymogami określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011. Aby zapewnić przejrzystość i dokładność monitorowania i sprawozdawczości państw członkowskich, należy również zadbać o spójność między różnymi wymogami określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 stycznia 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.

(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 510/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1) w części A wprowadza się następujące zmiany:

a) w pkt 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Szczegółowe informacje, o których mowa w pkt 1, pochodzą z certyfikatu zgodności lub są spójne z certyfikatem zgodności wydanym przez producenta danego lekkiego samochodu dostawczego. Jeżeli nie stosuje się certyfikatu zgodności, państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki, aby zapewnić odpowiednią dokładność procedury monitorowania.";

b) w pkt 3 wprowadza się następujące zmiany:

(i) lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) liczbę nowych lekkich samochodów dostawczych, które cechują wartości dla każdego z następujących parametrów:

(i) emisje CO2;

(ii) masa;

(iii) rozstaw osi;

(iv) rozstaw kół oś kierowana;

(v) rozstaw kół druga oś.";

(ii) skreśla się lit. c);

(iii) lit. d) ppkt (iv) oraz (v) otrzymują brzmienie:

"(iv) technicznie dozwolona maksymalna masa całkowita;

(v) rozstaw osi;

(vi) rozstaw kół oś kierowana;

(vii) rozstaw kół druga oś.";

2) w części B skreśla się pkt 2, 3, 5 i 6;

3) w części C sekcja 2 dotycząca szczegółowych danych z monitoringu otrzymuje brzmienie:

"Sekcja 2 - Szczegółowe dane z monitoringu

Nazwa producenta -Standardowe oznaczenie UE Nazwa producenta -Oznaczenie producenta Nazwa producenta -Oznaczenie w rejestrze krajowym Numer homologacji typu i jego rozszerzenie (rozszerzenia) Typ Wariant Wersja Marka Kategoria pojazdu z homologacją typu Kategoria pojazdu zarejestrowanego Całkowita liczba nowych rejestracji Indywidualny poziom emisji CO 2 (w g/km) Masa (w kg) Technicznie dozwolona maksymalna masa całkowita (w kg) Rozstaw osi (w mm) Rozstaw kół oś kierowana (w mm) Rozstaw kół druga oś (w mm) Rodzaj paliwa Rodzaj zasilania Pojemność silnika (w cm3) Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) Kod technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych Zmniejszenie emisji dzięki technologiom innowacyjnym
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 2 Typ 2 Wariant 1 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 2 Typ 2 Wariant 1 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 2 Typ 2 Wariant 2 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 1 Prod. 1 Prod. 1 Numer 2 Typ 2 Wariant 2 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 2 Prod. 2 Prod. 2 Numer 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 2 Prod. 2 Prod. 2 Numer 1 Typ 1 Wariant 1 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 2 Prod. 2 Prod. 2 Numer 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 1 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prod. 2 Prod. 2 Prod. 2 Numer 1 Typ 1 Wariant 2 Wersja 2 ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..."

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.72.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 205/2012 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 w odniesieniu do źródeł danych i parametrów danych przekazywanych przez państwa członkowskie
Data aktu: 06/01/2012
Data ogłoszenia: 10/03/2012
Data wejścia w życie: 13/03/2012