uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 z 19 grudnia 2006 r. ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2) ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem (aflatoksyny B1 + G1 + B2 + G2) w różnych środkach spożywczych.
(2) Konieczna jest zmiana najwyższego dopuszczalnego poziomu aflatoksyn w suszonych figach, aby uwzględnić zmiany w Kodeksie Żywnościowym, nowe informacje dotyczące tego, w jakim stopniu można zapobiegać obecności aflatoksyn dzięki zastosowaniu dobrych praktyk, a także nowe informacje naukowe dotyczące różnic w zagrożeniu dla zdrowia w zależności od różnych hipotetycznych najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem w różnych artykułach żywnościowych.
(3) W Kodeksie Żywnościowym ustanowiono poziom wynoszący 10 μg/kg aflatoksyny ogółem w suszonych figach "gotowych do spożycia"(3). Najwyższy dopuszczalny poziom ustalono na podstawie oceny, którą przeprowadził Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA) na swoim sześćdziesiątym ósmym posiedzeniu poświęconym skutkom narażenia na różne hipotetyczne najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w migdałach, orzechach brazylijskich, orzechach laskowych, pistacjach i suszonych figach(4) oraz stwarzanym przez nie zagrożeniom dla zdrowia. W odniesieniu do suszonych fig Komitet stwierdził, że bez względu na to, jaki hipotetyczny najwyższy poziom pozostałości jest stosowany, wpływ na całkowite narażenie z dietą na aflatoksyny nie jest istotny. Wykazano, że stosowanie dobrych praktyk pozwala na osiągnięcie poziomu aflatoksyny ogółem wynoszącego 10 μg/kg.
(4) W Kodeksie Żywnościowym ustanowiono jedynie najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny ogółem, ponieważ zaobserwowano duże różnice w stosunku między aflatoksyną B1 a aflatoksyną ogółem, spowodowane różnymi czynnikami (rok uprawy, odmiana, pogoda). Niemniej jednak, z uwagi na to, że aflatoksyna B1 jest najsilniej działającą substancją rakotwórczą, w przepisach UE oprócz poziomu aflatoksyny ogółem ustanowiono także niższy, odrębny najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny B1. Na aflatoksynę ogółem składa się suma aflatoksyn B1, B2, G1 i G2. Właściwe jest zatem, aby najwyższy dopuszczalny poziom ustalony dla aflatoksyny B1 odpowiadał poziomowi ustalonemu dla aflatoksyny ogółem. Taki odpowiedni poziom aflatoksyny B1 określono, korzystając ze zgromadzonych od 2005 r. danych dotyczących występowania aflatoksyn w suszonych figach. Z wyliczeń tych jasno wynika, że stosunek zawartości aflatoksyny B1 do aflatoksyny ogółem wynosi średnio około 0,6, a nie, jak zakładano wcześniej, że stężenie aflatoksyny B1 wynosi średnio 50 % aflatoksyny ogółem.
(5) Wynik wspomnianej powyżej oceny JECFA dotyczącej skutków narażenia na różne najwyższe dopuszczalne poziomy w suszonych figach został potwierdzony w uaktualnionej ocenie narażenia(5) przeprowadzonej przez jednostkę ds. monitorowania chemicznego i żywieniowego [Dietary and Chemical Monitoring (DCM) Unit] Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). W ocenie tej oszacowano dla różnych scenariuszy narażenia, że narażenie z dietą na aflatoksynę zwiększy się o 0,15 % do 0,26 %, jeśli najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny ogółem w suszonych figach zwiększy się z 4 μg/kg do 10 μg/kg. Z wcześniejszych ocen EFSA w tej sprawie(6) można wyciągnąć wniosek, że taki wzrost narażenia nie miałby szkodliwego wpływu na zdrowie publiczne. Należy zatem zastąpić obecnie obowiązujący w Unii najwyższy dopuszczalny poziom najwyższym dopuszczalnym poziomem aflatoksyny ogółem w suszonych figach ustanowionym przez Kodeks oraz odpowiednim najwyższym dopuszczalnym poziomem aflatoksyny B1, a także zmienić odpowiednio rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(6) Z uwagi na to, że Komisja Codex Alimentarius nie ustaliła najwyższego dopuszczalnego poziomu aflatoksyny ogółem dla fig innych niż figi "gotowe do spożycia", w przypadku tych fig należy utrzymać istniejący unijny najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny ogółem i dostosować jedynie poziom aflatoksyny B1, aby uwzględnić nowsze dane dotyczące stosunku stężenia aflatoksyny B1 do aflatoksyny ogółem w suszonych figach.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
(2) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5.
(3) Codex General Standard for Contaminants and toxins in foods [Kodeks ogólnych norm dotyczących zanieczyszczeń i toksyn w żywności] (CODEX STAN 193-1995) http://www.codexalimentarius.net/download/standards/17/CXS_193e.pdf
(4) WHO Food Additive Series: 59. Safety evaluation of certain food additives and contaminants [Ocena bezpieczeństwa niektórych dodatków do żywności i zanieczyszczeń]. http://www.who.int/foodsafety/chem/jecfa/publications/monographs/en/index.html
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Effect on dietary exposure of an increase of the levels for aflatoxin total from 4 μg/kg to 10 μg/kg for dried figs [Wpływ na narażenie z dietą zwiększenia poziomów aflatoksyn ogółem z 4 μg/kg do 10 μg/kg w suszonych figach]. Dodatkowe publikacje 2012:EN-311. [6 s.]. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu/publications
(6) Opinion of the scientific panel on contaminants in the food chain [CONTAM] related to the potential increase of consumer health risk by a possible increase of the existing maximum levels for aflatoxins in almonds, hazelnuts and pistachios and derived products [Opinia panelu naukowego ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym [CONTAM] w sprawie potencjalnego zwiększenia zagrożenia dla zdrowia konsumentów w przypadku możliwego zwiększenia istniejących najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w migdałach, orzechach laskowych i pistacjach oraz produktach pochodnych] http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/446.pdf Effects on public health of an increase of the levels for aflatoxin total from 4 μg/kg to 10 μg/kg for tree nuts other than almonds, hazelnuts and pistachios - Statement of the Panel on Contaminants in the Food Chain [Wpływ na zdrowie publiczne zwiększenia poziomów aflatoksyn ogółem z 4 μg/kg do 10 μg/kg w orzechach z drzew orzechowych innych niż migdały, orzechy laskowe i pistacje -Oświadczenie panelu ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym] http://wwwefsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1168.pdf
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.313.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1058/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w suszonych figach |
Data aktu: | 12/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 13/11/2012 |
Data wejścia w życie: | 03/12/2012 |