KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób(1), w szczególności jej art. 61 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie 2006/88/WE ustanowiono, między innymi, określone przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt obowiązujące w odniesieniu do zwierząt i produktów akwakultury, w tym przepisy szczegółowe dotyczące chorób egzotycznych i nieegzotycznych oraz gatunków podatnych na te choroby, wymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy.
(2) Zakaźny zespół owrzodzenia (EUS) został uwzględniony w wykazie chorób egzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(3) W części I załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE określono kryteria, zgodnie z którymi choroby egzotyczne i nieegzotyczne zostają włączone do wykazu w części II tego załącznika. Zgodnie z tymi kryteriami choroby egzotyczne mogą mieć potencjalnie istotny wpływ na gospodarkę unijną w przypadku wprowadzenia ich do Unii, w wyniku strat produkcyjnych w akwakulturze, lub ograniczenia możliwości handlu zwierzętami akwakultury i otrzymywanymi z nich produktami. Ewentualnie mogą one mieć potencjalnie szkodliwy wpływ na środowisko, w przypadku wprowadzenia ich do Unii i przeniesienia się na populacje dzikich zwierząt wodnych należących do gatunków, które zasługują na ochronę na mocy prawa Unii lub przepisów międzynarodowych.
(4) Dnia 15 września 2011 r. panel ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię naukową w sprawie zakaźnego zespołu owrzodzenia(2) (zwaną dalej "opinią EFSA"). W opinii tej EFSA stwierdza, że wpływ zakaźnego zespołu owrzodzenia na unijny sektor akwakultury mógłby być żaden lub znikomy.
(5) Ponadto w opinii EFSA przyznaje, że istnieje możliwość, iż zakaźny zespół owrzodzeniowy już nie raz trafiał na terytorium Unii za pośrednictwem ryb ozdobnych przywożonych z państw trzecich oraz że ryby te mogły być wypuszczane do unijnych wód. W tych okolicznościach oraz uwzględniając fakt, że w Unii nie odnotowano ognisk zakaźnego zespołu owrzodzeniowego, brak jest dowodów wskazujących, że choroba ta mogłaby mieć potencjalnie szkodliwy wpływ na środowisko.
(6) Wobec wniosków przyjętych przez EFSA oraz dostępnych dowodów naukowych zakaźny zespół owrzodzeniowy przestał spełniać kryteria wpisania do wykazu w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE określone w części I tego załącznika.
(7) Należy zatem wykreślić wpis dotyczący zakaźnego zespołu owrzodzenia z wykazu chorób egzotycznych z części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(8) Ponadto w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE znajduje się wykaz gatunków uważanych za podatne na wirusową posocznicę krwotoczną.
(9) Poskarp oliwkowy (Paralichthys olivaceus) jest podatny na nieegzotyczną chorobę wirusowej posocznicy krwotocznej. W niektórych regionach Azji potwierdzono kliniczne przypadki tej choroby.
(10) Należy zatem uwzględnić Poskarpa oliwkowego (Paralichthys olivaceus) w wykazie gatunków podatnych na wirusową posocznicę krwotoczną w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14.
(2) Dziennik EFSA 2011: 9(10):2387.