(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 6510)(Jedynie teksty w językach niderlandzkim, angielskim, francuskim, niemieckim i duńskim są autentyczne)
(2012/638/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 8 ust. 3-6 oraz art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 ust. 2 dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(2) zobowiązuje państwa członkowskie do brania udziału w tworzeniu sieci specjalnych obszarów ochrony, zwanej "Natura 2000", obejmującej typy siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków wymienionych w załącznikach do tej dyrektywy. Artykuł 6 wspomnianej dyrektywy zobowiązuje państwa członkowskie w szczególności do ustanowienia, w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony, niezbędnych środków ochronnych, podjęcia właściwych działań w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary, oraz poddania każdego planu lub przedsięwzięcia, które nie jest bezpośrednio związane lub konieczne do zagospodarowania terenu, ale które może na nie w istotny sposób oddziaływać, odpowiedniej ocenie jego skutków dla danego terenu z punktu widzenia założeń jego ochrony, a także wyrażenia zgody na taki plan lub projekt dopiero po upewnieniu się, że nie wpłynie on niekorzystnie na integralność danego terenu.
(2) Artykuł 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(3) zobowiązuje państwa członkowskie do podjęcia specjalnych środków ochrony w odniesieniu do siedlisk dla tych gatunków ptaków, które są wymienione w załączniku I do dyrektywy.
(3) W dniu 28 lutego 2008 r. Niderlandy wyznaczyły obszar zwany "Voordelta" jako specjalny obszar ochrony w rozumieniu art. 3 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG. Decyzją Komisji 2008/914/WE(4) zaproponowane przez Niderlandy środki na rzecz ochrony ekosystemów morskich na obszarze Voordelta zostały potwierdzone.
(4) W dniu 25 lutego 2009 r. Niderlandy wyznaczyły obszar zwany "Strefą Przybrzeżną Morza Północnego" jako specjalny obszar ochrony w rozumieniu art. 3 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG oraz art. 3 ust. 1 dyrektywy 2009/147/WE. Niderlandy zmieniły granice obszaru ochrony oraz cele dotyczące ochrony dnia 14 marca 2011 r.
(5) W dniu 14 marca 2011 r. Niderlandy wyznaczyły obszar zwany "Vlakte van de Raan" jako specjalny obszar ochrony w rozumieniu art. 3 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG.
(6) Środki dotyczące ochrony i eksploatacji żywych zasobów wodnych oraz zarządzania nimi podlegają przepisom wspólnej polityki rybołówstwa.
(7) Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002 umożliwia państwom członkowskim podjęcie niedyskryminacyjnych środków w celu zminimalizowania wpływu rybołówstwa na ochronę ekosystemów morskich w strefie 12 mil morskich od linii podstawowej, pod warunkiem że Unia nie przyjęła specjalnie dla tej strefy żadnego środka dotyczącego ochrony lub zarządzania. Środki przyjęte przez państwa członkowskie muszą być zgodne z celami wspólnej polityki rybołówstwa ustanowionymi w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002 i nie mogą być mniej surowe niż istniejące prawodawstwo unijne. Jeżeli środki mają zastosowanie do statków rybackich z innych państw członkowskich, muszą być zgłoszone Komisji, zainteresowanym państwom członkowskim i regionalnym komitetom doradczym, a następnie muszą być zatwierdzone przez Komisję.
(8) W dniu 27 sierpnia 2012 r. Niderlandy zgłosiły środki, które planowały przyjąć w trzech wyżej wymienionych strefach przybrzeżnych, Belgii, Danii, Niemcom, Zjednoczonemu Królestwu oraz Francji, czyli państwom członkowskim, których te środki dotyczą, jak również Regionalnemu Komitetowi Doradczemu ds. Morza Północnego i Komisji Europejskiej.
(9) Środki przedstawione przez Niderlandy ustanawiają podział Strefy Przybrzeżnej Morza Północnego na strefy. Proponuje się ustanowienie wymogu powiadomienia o wejściu obowiązującego statki rybackie wpływające do trzech specjalnych obszarów ochrony, zamierzające prowadzić działania mogące zaszkodzić lub mieć istotny niekorzystny wpływ na cele dotyczące ochrony tych obszarów.
(10) Przedstawiono szczególne ograniczenia dotyczące stosowania niektórych narzędzi połowowych mających kontakt z dnem morskim. Proponowane środki określają warunki mające zastosowanie do odnośnych rodzajów połowów do dnia 1 stycznia 2016 r.
(11) Francja, Dania i Zjednoczone Królestwo zwróciły się pisemnie do Komisji o potwierdzenie ich zgody na proponowane środki. W odpowiedzi na wniosek Francji o udostępnienie dalszych środków, jak również poczty elektronicznej, podmiotom gospodarczym, Niderlandy potwierdziły, że ustanowią system elektronicznej rejestracji i elektronicznego raportowania oraz satelitarny system monitorowania statków, aby umożliwić statkom wyposażonym w te systemy korzystanie z nich w tym celu w odniesieniu do przedmiotowych specjalnych obszarów ochrony. Dla celów pewności prawnej Niderlandy zgodziły się także uściślić, że obowiązek powiadomienia o wejściu ma również zastosowanie do Voordelta.
(12) Proponowane przez Niderlandy ograniczenia nie są dyskryminacyjne, ponieważ dotyczą one w równej mierze wszystkich podmiotów w każdym z odnośnych łowisk, prowadzących działalność w specjalnych obszarach ochrony. Ich celem jest zminimalizowanie wpływu połowów na ochronę ekosystemów i gatunków morskich i mają one zastosowanie w strefie 12 mil morskich od linii podstawowej. Unia nie przyjęła środków dotyczących ochrony lub zarządzania rybołówstwem specjalnie dla tych obszarów.
(13) Zaproponowane przez Niderlandy środki są zgodne z celami określonymi w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002, w szczególności z zasadą ostrożności, której należy przestrzegać przy podejmowaniu środków mających na celu ochronę i zachowanie żywych zasobów wodnych.
(14) Proponowane środki uznaje się za właściwe, o ile pozwalają na osiągnięcie celów określonych w art. 6 dyrektywy 92/43/EWG i art. 4 dyrektywy 2009/147/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.
(2) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
(3) Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7.
(4) Dz.U. L 332 z 10.12.2008, s. 1.