Rozporządzenie delegowane 862/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do informacji dotyczących zgody na wykorzystanie prospektu emisyjnego, informacji o indeksach bazowych, a także w odniesieniu do wymogu dotyczącego raportu sporządzonego przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 862/2012
z dnia 4 czerwca 2012 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do informacji dotyczących zgody na wykorzystanie prospektu emisyjnego, informacji o indeksach bazowych, a także w odniesieniu do wymogu dotyczącego raportu sporządzonego przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE(1), w szczególności jej art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam(2) określa minimalny zakres informacji, jaki musi być zawarty w prospekcie emisyjnym w przypadku poszczególnych typów papierów wartościowych, aby spełnione zostały wymogi określone w art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 2003/71/WE.

(2) Dyrektywa 2003/71/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym(3) w celu wzmocnienia ochrony inwestorów, zmniejszenia obciążenia administracyjnego spółek przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych w Unii oraz zwiększenia efektywności systemu prospektu emisyjnego. Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do zgody emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego przez pośredników finansowych oraz w odniesieniu do zawieranych w prospekcie emisyjnym informacji dotyczących indeksów bazowych oraz prognoz wyników i wyników szacunkowych.

(3) Do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 2003/71/WE należy określić w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004, jakie informacje muszą być przedstawiane w przypadku, gdy emitent lub osoba odpowiedzialna za sporządzenie prospektu emisyjnego wyraża, w drodze pisemnej umowy, zgodę na jego wykorzystanie przez pośredników finansowych.

(4) W celu uwzględnienia rozwoju technicznego na rynkach finansowych, a zwłaszcza powszechniejszego wykorzystywania indeksów jako instrumentu bazowego papierów wartościowych będących wynikiem sekurytyzacji, należy zmienić i doprecyzować niektóre wymogi zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004. Emitenci mogliby obchodzić wymóg włączania do prospektu emisyjnego opisu indeksu tworzonego przez emitenta (załącznik XII pozycja 4.2.2) poprzez powierzenie tworzenia indeksu innemu podmiotowi wchodzącemu w skład grupy, unikając w ten sposób odpowiedzialności w przypadku nieprawidłowego opisu. W związku z tym wymóg ten należy rozszerzyć również na indeksy tworzone przez podmiot należący do tej samej grupy co emitent.

(5) W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia obciążeń administracyjnych w niniejszym rozporządzeniu należy również określić warunki, które muszą być spełnione, aby w przypadku tworzenia indeksu przez podmioty działające w powiązaniu z emitentem lub w jego imieniu nie było wymagane przedstawienie w prospekcie emisyjnym opisu tego indeksu. Ponieważ w załączniku XV pozycja 2.10 jest mowa wyłącznie o uznanym indeksie o szerokiej rozpiętości instrumentów bazowych, wystarczające powinno być podanie w prospekcie emisyjnym miejsca, w którym można uzyskać informacje o takim indeksie, bez konieczności opisu jego składu.

(6) W celu zmniejszenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez emitentów przy pozyskiwaniu kapitału niniejsze rozporządzenie powinno określać warunki, które muszą być spełnione, aby prognozom wyników i wyników szacunkowych nie musiał towarzyszyć raport przygotowany przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów, zwłaszcza w sytuacji, gdy niezależni księgowi lub biegli rewidenci nie mogą podpisać raportu biegłego rewidenta, ponieważ nie mają dostępu do kompletu dokumentów składających się na roczne sprawozdanie finansowe.

(7) Na mocy dyrektywy 2010/73/UE wyrażenie "kluczowe informacje" zostało zastąpione w szeregu przepisów dyrektywy 2003/71/WE wyrażeniem "istotne informacje". W związku z tym należy dostosować załączniki do rozporządzenia (WE) nr 809/2004.

(8) W celu uniknięcia wszelkich dalszych przypadków niespójnego stosowania dyrektywy 2003/71/WE, zwłaszcza do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, oraz uniknięcia dalszych opóźnień w zapewnianiu zwiększonej ochrony inwestorów i ograniczaniu obciążeń administracyjnych, którym podlegają przedsiębiorstwa przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych na terenie Unii, należy określić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jako dzień jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004

W rozporządzeniu (WE) nr 809/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Prospekt emisyjny zawiera informacje wymagane na mocy załączników I-XVII oraz XX-XXX, w zależności od rodzaju emitenta lub emisji oraz typu papierów wartościowych. Z zastrzeżeniem art. 4a ust. 1, właściwy organ nie może żądać zamieszczenia w prospekcie emisyjnym informacji niewskazanych w załącznikach I-XVII lub XX-XXX.";

2)
dodaje się artykuł 20a w brzmieniu:

"Artykuł 20a

Moduł informacji dodatkowych dotyczących zgody udzielonej zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy 2003/71/WE

1. Do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 2003/71/WE prospekt emisyjny zawiera następujące informacje:

a) dodatkowe informacje wskazane w załączniku XXX sekcje 1 i 2A, w przypadku gdy zgoda jest udzielana określonemu pośrednikowi finansowemu lub większej ich liczbie;

b) dodatkowe informacje wskazane w załączniku XXX sekcje 1 i 2B, w przypadku gdy emitent lub osoba odpowiedzialna za sporządzenie prospektu emisyjnego zdecydowali się udzielić zgody wszystkim pośrednikom finansowym.

2. W przypadku niewywiązania się przez pośrednika finansowego z opublikowanych w prospekcie emisyjnym warunków towarzyszących zgodzie wymagane jest sporządzenie nowego prospektu emisyjnego zgodnie z art. 3 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/71/WE.";

3)
art. 22 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Prospekt emisyjny podstawowy zawiera informacje wymagane na mocy załączników I-XVII, załącznika XX oraz załączników XXIII-XXX, w zależności od rodzaju emitenta i typu papierów wartościowych. Właściwe organy nie mogą żądać zamieszczenia w prospekcie emisyjnym podstawowym informacji niewskazanych w załącznikach I-XVII, załączniku XX lub załącznikach XXIII-XXX.";

4)
w załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Przepisy przejściowe

1.
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do zatwierdzenia suplementu do prospektu emisyjnego lub prospektu emisyjnego podstawowego, jeżeli prospekt emisyjny lub prospekt emisyjny podstawowy został zatwierdzony przed datą, o której mowa w art. 3.
2.
W przypadku gdy zgodnie z art. 18 dyrektywy 2003/71/WE właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego powiadamia właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego, przekazując świadectwo zatwierdzenia dotyczące prospektu emisyjnego lub prospektu emisyjnego podstawowego zatwierdzonego przed datą, o której mowa w art. 3, właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego wskazuje wyraźnie i jednoznacznie w tym świadectwie zatwierdzenia, że prospekt emisyjny lub prospekt emisyjny podstawowy został zatwierdzony przed datą, o której mowa w art. 3.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64.

(2) Dz.U. L 149 z 30.4.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 809/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I pozycja 13.2 otrzymuje brzmienie:

"13.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia, stwierdzające że:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

2) w załączniku III nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

3) w załączniku IV pozycja 9.2 otrzymuje brzmienie:

"9.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia, stwierdzające że:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

4) w załączniku V nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

5) w załączniku X wprowadza się następujące zmiany:

a) pozycja 13.2 otrzymuje brzmienie:

"13.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia, stwierdzające że:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

b) nagłówek sekcji 31 otrzymuje brzmienie:

"31. ISTOTNE INFORMACJE O EMISJI KWITÓW DEPOZYTOWYCH";

6) w załączniku XI pozycja 8.2 otrzymuje brzmienie:

"8.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia, stwierdzające że:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

7) w załączniku XII wprowadza się następujące zmiany:

a) nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

b) pozycja 4.2.2 tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- gdy instrumentem bazowym jest indeks:

- nazwa indeksu,

- opis indeksu, gdy tworzy go emitent lub osoba prawna należąca do tej samej grupy,

- opis indeksu zapewnianego przez osobę prawną lub fizyczną działającą w powiązaniu z emitentem lub w jego imieniu, chyba że prospekt emisyjny zawiera następujące oświadczenia, stwierdzające że:

- kompletne zasady tworzenia indeksu oraz informacje dotyczące wyników indeksu są swobodnie dostępne na stronie internetowej emitenta lub podmiotu zapewniającego indeks,

oraz

- zasady zarządzania indeksem (w tym metodyka stosowana do celów wyboru i równoważenia elementów składowych indeksu, opis zakłóceń na rynku i zasady korekty) opierają się na ustalonych z góry i obiektywnych kryteriach.

W przypadku gdy indeksu nie tworzy emitent, należy podać miejsce, w którym można uzyskać informacje o indeksie.";

8) w załączniku XIII nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

9) w załączniku XV pozycja 2.10 otrzymuje brzmienie:

"2.10. Pozycja 2.2 lit. a) nie ma zastosowania do przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, którego celem inwestycyjnym jest naśladowanie, bez istotnych zmian, uznanego publikowanego indeksu o szerokiej rozpiętości instrumentów bazowych. Należy załączyć oświadczenie wskazujące miejsce, w którym można uzyskać informacje o indeksie.";

10) w załączniku XX wprowadza się następujące zmiany:

a) w sekcji zatytułowanej "załącznik V" nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

b) w sekcji zatytułowanej "załącznik XII" nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

c) w sekcji zatytułowanej "załącznik XII" pozycja 4.2.2 ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) w przypadku gdy instrumentem bazowym jest indeks:
- nazwa indeksu, Kategoria C
- opis indeksu, gdy tworzy go emitent lub osoba prawna należąca do tej samej grupy, Kategoria A
- opis indeksu zapewnianego przez osobę prawną lub fizyczną działającą w powiązaniu z emitentem lub w jego imieniu, chyba że prospekt emisyjny zawiera następujące oświadczenia, stwierdzające że: Kategoria A
- kompletne zasady tworzenia indeksu oraz informacje dotyczące wyników indeksu są swobodnie dostępne na stronie internetowej emitenta lub podmiotu zapewniającego indeks,
oraz
- zasady zarządzania indeksem (w tym metodyka stosowana do celów wyboru i równoważenia elementów składowych indeksu, opis zakłóceń na rynku i zasady korekty) opierają się na ustalonych z góry i obiektywnych kryteriach.
- W przypadku gdy indeksu nie tworzy emitent, należy podać miejsce, w którym można uzyskać informacje o indeksie. Kategoria C"

d) w sekcji zatytułowanej "załącznik XIII" nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

e) dodaje się sekcję w brzmieniu:

"Załącznik XXX Instrukcje
1. INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W ODNIESIENIU DO ZGODY EMITENTA LUB OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE PROSPEKTU EMISYJNEGO
1.1. Wyraźna zgoda emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego oraz oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności za treść prospektu emisyjnego również w odniesieniu do późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania przez pośrednika finansowego, który otrzymał zgodę na wykorzystanie prospektu emisyjnego. Kategoria A
1.2. Wskazanie okresu, na który została wydana zgoda na wykorzystanie prospektu emisyjnego. Kategoria A
1.3. Wskazanie okresu ważności oferty, podczas którego pośrednicy finansowi mogą dokonywać późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania. Kategoria C
1.4. Wskazanie państw członkowskich, w których pośrednicy finansowi mogą wykorzystywać prospekt emisyjny do celów późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania. Kategoria A
1.5. Wszelkie inne jasne i obiektywne warunki, od których uzależniona jest zgoda, które mają zastosowanie do wykorzystywania prospektu emisyjnego. Kategoria C
1.6. Wyróżniona wytłuszczonym drukiem informacja dla inwestorów o tym, że w przypadku składania oferty przez pośrednika finansowego pośrednik ten będzie udzielać inwestorom informacji na temat warunków oferty w chwili składania tej oferty. Kategoria A
2A DODATKOWE INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W PRZYPADKU, GDY ZGODA JEST UDZIELANA OKREŚLONEMU POŚREDNIKOWI FINANSOWEMU LUB WIĘKSZEJ ICH LICZBIE
2A.1. Wykaz i wskazanie (nazwy i adresu) pośrednika finansowego lub pośredników finansowych, którym wolno wykorzystywać prospekt emisyjny. Kategoria C
2A.2. Wskazanie, w jaki sposób należy publikować, i wskazanie miejsca, w którym można uzyskać wszelkie nowe informacje dotyczące pośredników finansowych, którzy nie byli znani w momencie zatwierdzania prospektu emisyjnego, prospektu emisyjnego podstawowego lub złożenia ostatecznych warunków, w zależności od przypadku. Kategoria A
2B. DODATKOWE INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W PRZYPADKU, GDY ZGODA JEST UDZIELANA WSZYSTKIM POŚREDNIKOM FINANSOWYM
2B.1. Wyróżniona wytłuszczonym drukiem informacja dla inwestorów o spoczywającym na każdym pośredniku finansowym wykorzystującym prospekt emisyjny obowiązku zamieszczenia na swojej stronie internetowej oświadczenia o tym, że wykorzystuje prospekt emisyjny zgodnie ze zgodą i towarzyszącymi jej warunkami. Kategoria A"

11) w sekcji A załącznika XXII dodaje się element A.2 w brzmieniu:

"Wszystkie A.2 - Zgoda emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego do celów późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania przez pośredników finansowych.
- Wskazanie okresu ważności oferty, podczas którego pośrednicy finansowi mogą dokonywać późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania i na czas którego udzielana jest zgoda na wykorzystywanie prospektu emisyjnego.
- Wszelkie inne jasne i obiektywne warunki, od których uzależniona jest zgoda, które mają zastosowanie do wykorzystywania prospektu emisyjnego.
- Wyróżniona wytłuszczonym drukiem informacja dla inwestorów o tym, że pośrednik finansowy ma obowiązek udzielać informacji na temat warunków oferty w chwili składania przez niego tej oferty."

12) w załączniku XXIII pozycja 8.2 otrzymuje brzmienie:

"8.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia, stwierdzające że:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

13) w załączniku XXIV nagłówek sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"3. ISTOTNE INFORMACJE";

14) w załączniku XXV pozycja 13.2 otrzymuje brzmienie:

"13.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

15) w załączniku XXVI pozycja 9.2 otrzymuje brzmienie:

"9.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

16) w załączniku XXVIII wprowadza się następujące zmiany:

a) pozycja 13.2 otrzymuje brzmienie:

"13.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

b) nagłówek sekcji 31 otrzymuje brzmienie:

"31. ISTOTNE INFORMACJE O EMISJI KWITÓW DEPOZYTOWYCH";

17) w załączniku XXIX pozycja 8.2 otrzymuje brzmienie:

"8.2. Raport sporządzony przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów stwierdzający, że w ich opinii prognozy lub szacunki zostały sporządzone w prawidłowy sposób na podstawie podanych założeń oraz że zasady rachunkowości zastosowane do opracowania prognoz wyników lub wyników szacunkowych są zgodne z zasadami rachunkowości stosowanymi przez emitenta.

W przypadku gdy informacje finansowe odnoszą się do poprzedniego roku obrotowego i zawierają wyłącznie niewprowadzające w błąd dane liczbowe zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy, zbadanym przez biegłego rewidenta, oraz informacje objaśniające niezbędne do oceny tych danych liczbowych, raport ten nie jest wymagany, pod warunkiem że prospekt emisyjny zawiera wszystkie następujące oświadczenia:

a) osoba odpowiedzialna za informacje finansowe - jeżeli nie jest to osoba odpowiedzialna za cały prospekt emisyjny - zatwierdza te informacje finansowe;

b) niezależni księgowi lub biegli rewidenci zgadzają się, że informacje te są zasadniczo zgodne z ostatecznymi danymi liczbowymi, które mają zostać opublikowane w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta;

c) te informacje finansowe nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta.";

18) dodaje się załącznik XXX w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK XXX

Dodatkowe informacje dotyczące zgody, o których mowa w art. 20a (Moduł dodatkowy)

1. INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W ODNIESIENIU DO ZGODY EMITENTA LUB OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE PROSPEKTU EMISYJNEGO

1.1. Wyraźna zgoda emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego oraz oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności za treść prospektu emisyjnego również w odniesieniu do późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania przez pośrednika finansowego, który otrzymał zgodę na wykorzystanie prospektu emisyjnego.

1.2. Wskazanie okresu, na który została wydana zgoda na wykorzystanie prospektu emisyjnego.

1.3. Wskazanie okresu ważności oferty, podczas którego pośrednicy finansowi mogą dokonywać późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania.

1.4. Wskazanie państw członkowskich, w których pośrednicy finansowi mogą wykorzystywać prospekt emisyjny do celów późniejszej odsprzedaży papierów wartościowych lub ich ostatecznego plasowania.

1.5. Wszelkie inne jasne i obiektywne warunki, od których uzależniona jest zgoda, które mają zastosowanie do wykorzystywania prospektu emisyjnego.

1.6. Wyróżniona wytłuszczonym drukiem informacja dla inwestorów o tym, że w przypadku składania oferty przez pośrednika finansowego pośrednik ten będzie udzielać inwestorom informacji na temat warunków oferty w chwili składania tej oferty.

2A. DODATKOWE INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W PRZYPADKU, GDY ZGODA JEST UDZIELANA OKREŚLONEMU POŚREDNIKOWI FINANSOWEMU LUB WIĘKSZEJ ICH LICZBIE

2A.1. Wykaz i wskazanie (nazwy i adresu) pośrednika finansowego lub pośredników finansowych, którym wolno wykorzystywać prospekt emisyjny.

2A.2. Wskazanie, w jaki sposób należy publikować i miejsca, w którym można uzyskać wszelkie nowe informacje dotyczące pośredników finansowych, którzy nie byli znani w momencie zatwierdzania prospektu emisyjnego, prospektu emisyjnego podstawowego lub złożenia ostatecznych warunków, w zależności od przypadku.

2B. DODATKOWE INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAĆ W PRZYPADKU, GDY ZGODA JEST UDZIELANA WSZYSTKIM POŚREDNIKOM FINANSOWYM

Wyróżniona wytłuszczonym drukiem informacja dla inwestorów o spoczywającym na każdym pośredniku finansowym wykorzystującym prospekt emisyjny obowiązku zamieszczenia na swojej stronie internetowej oświadczenia o tym, że wykorzystuje prospekt emisyjny zgodnie ze zgodą i towarzyszącymi jej warunkami".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.256.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 862/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do informacji dotyczących zgody na wykorzystanie prospektu emisyjnego, informacji o indeksach bazowych, a także w odniesieniu do wymogu dotyczącego raportu sporządzonego przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów
Data aktu: 04/06/2012
Data ogłoszenia: 22/09/2012
Data wejścia w życie: 22/09/2012