uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE(1), w szczególności jej art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 1,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam(2) określa minimalny zakres informacji, jaki musi być zawarty w prospekcie emisyjnym w przypadku poszczególnych typów papierów wartościowych, aby spełnione zostały wymogi określone w art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 2003/71/WE.
(2) Dyrektywa 2003/71/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym(3) w celu wzmocnienia ochrony inwestorów, zmniejszenia obciążenia administracyjnego spółek przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych w Unii oraz zwiększenia efektywności systemu prospektu emisyjnego. Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do zgody emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego przez pośredników finansowych oraz w odniesieniu do zawieranych w prospekcie emisyjnym informacji dotyczących indeksów bazowych oraz prognoz wyników i wyników szacunkowych.
(3) Do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 2003/71/WE należy określić w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004, jakie informacje muszą być przedstawiane w przypadku, gdy emitent lub osoba odpowiedzialna za sporządzenie prospektu emisyjnego wyraża, w drodze pisemnej umowy, zgodę na jego wykorzystanie przez pośredników finansowych.
(4) W celu uwzględnienia rozwoju technicznego na rynkach finansowych, a zwłaszcza powszechniejszego wykorzystywania indeksów jako instrumentu bazowego papierów wartościowych będących wynikiem sekurytyzacji, należy zmienić i doprecyzować niektóre wymogi zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004. Emitenci mogliby obchodzić wymóg włączania do prospektu emisyjnego opisu indeksu tworzonego przez emitenta (załącznik XII pozycja 4.2.2) poprzez powierzenie tworzenia indeksu innemu podmiotowi wchodzącemu w skład grupy, unikając w ten sposób odpowiedzialności w przypadku nieprawidłowego opisu. W związku z tym wymóg ten należy rozszerzyć również na indeksy tworzone przez podmiot należący do tej samej grupy co emitent.
(5) W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia obciążeń administracyjnych w niniejszym rozporządzeniu należy również określić warunki, które muszą być spełnione, aby w przypadku tworzenia indeksu przez podmioty działające w powiązaniu z emitentem lub w jego imieniu nie było wymagane przedstawienie w prospekcie emisyjnym opisu tego indeksu. Ponieważ w załączniku XV pozycja 2.10 jest mowa wyłącznie o uznanym indeksie o szerokiej rozpiętości instrumentów bazowych, wystarczające powinno być podanie w prospekcie emisyjnym miejsca, w którym można uzyskać informacje o takim indeksie, bez konieczności opisu jego składu.
(6) W celu zmniejszenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez emitentów przy pozyskiwaniu kapitału niniejsze rozporządzenie powinno określać warunki, które muszą być spełnione, aby prognozom wyników i wyników szacunkowych nie musiał towarzyszyć raport przygotowany przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów, zwłaszcza w sytuacji, gdy niezależni księgowi lub biegli rewidenci nie mogą podpisać raportu biegłego rewidenta, ponieważ nie mają dostępu do kompletu dokumentów składających się na roczne sprawozdanie finansowe.
(7) Na mocy dyrektywy 2010/73/UE wyrażenie "kluczowe informacje" zostało zastąpione w szeregu przepisów dyrektywy 2003/71/WE wyrażeniem "istotne informacje". W związku z tym należy dostosować załączniki do rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(8) W celu uniknięcia wszelkich dalszych przypadków niespójnego stosowania dyrektywy 2003/71/WE, zwłaszcza do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, oraz uniknięcia dalszych opóźnień w zapewnianiu zwiększonej ochrony inwestorów i ograniczaniu obciążeń administracyjnych, którym podlegają przedsiębiorstwa przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych na terenie Unii, należy określić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jako dzień jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64.
(2) Dz.U. L 149 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.256.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 862/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do informacji dotyczących zgody na wykorzystanie prospektu emisyjnego, informacji o indeksach bazowych, a także w odniesieniu do wymogu dotyczącego raportu sporządzonego przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów |
| Data aktu: | 04/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2012 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2012 |