a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam(2) określa minimalny zakres informacji, jaki musi być zawarty w prospekcie emisyjnym w przypadku poszczególnych typów papierów wartościowych, aby spełnione zostały wymogi określone w art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 2003/71/WE.
(2) Dyrektywa 2003/71/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym(3) w celu wzmocnienia ochrony inwestorów, zmniejszenia obciążenia administracyjnego spółek przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych w Unii oraz zwiększenia efektywności systemu prospektu emisyjnego. Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do zgody emitenta lub osoby odpowiedzialnej za sporządzenie prospektu emisyjnego na wykorzystanie prospektu emisyjnego przez pośredników finansowych oraz w odniesieniu do zawieranych w prospekcie emisyjnym informacji dotyczących indeksów bazowych oraz prognoz wyników i wyników szacunkowych.
(3) Do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 2003/71/WE należy określić w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004, jakie informacje muszą być przedstawiane w przypadku, gdy emitent lub osoba odpowiedzialna za sporządzenie prospektu emisyjnego wyraża, w drodze pisemnej umowy, zgodę na jego wykorzystanie przez pośredników finansowych.
(4) W celu uwzględnienia rozwoju technicznego na rynkach finansowych, a zwłaszcza powszechniejszego wykorzystywania indeksów jako instrumentu bazowego papierów wartościowych będących wynikiem sekurytyzacji, należy zmienić i doprecyzować niektóre wymogi zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 809/2004. Emitenci mogliby obchodzić wymóg włączania do prospektu emisyjnego opisu indeksu tworzonego przez emitenta (załącznik XII pozycja 4.2.2) poprzez powierzenie tworzenia indeksu innemu podmiotowi wchodzącemu w skład grupy, unikając w ten sposób odpowiedzialności w przypadku nieprawidłowego opisu. W związku z tym wymóg ten należy rozszerzyć również na indeksy tworzone przez podmiot należący do tej samej grupy co emitent.
(5) W celu zwiększenia efektywności i zmniejszenia obciążeń administracyjnych w niniejszym rozporządzeniu należy również określić warunki, które muszą być spełnione, aby w przypadku tworzenia indeksu przez podmioty działające w powiązaniu z emitentem lub w jego imieniu nie było wymagane przedstawienie w prospekcie emisyjnym opisu tego indeksu. Ponieważ w załączniku XV pozycja 2.10 jest mowa wyłącznie o uznanym indeksie o szerokiej rozpiętości instrumentów bazowych, wystarczające powinno być podanie w prospekcie emisyjnym miejsca, w którym można uzyskać informacje o takim indeksie, bez konieczności opisu jego składu.
(6) W celu zmniejszenia kosztów administracyjnych ponoszonych przez emitentów przy pozyskiwaniu kapitału niniejsze rozporządzenie powinno określać warunki, które muszą być spełnione, aby prognozom wyników i wyników szacunkowych nie musiał towarzyszyć raport przygotowany przez niezależnych księgowych lub biegłych rewidentów, zwłaszcza w sytuacji, gdy niezależni księgowi lub biegli rewidenci nie mogą podpisać raportu biegłego rewidenta, ponieważ nie mają dostępu do kompletu dokumentów składających się na roczne sprawozdanie finansowe.
(7) Na mocy dyrektywy 2010/73/UE wyrażenie "kluczowe informacje" zostało zastąpione w szeregu przepisów dyrektywy 2003/71/WE wyrażeniem "istotne informacje". W związku z tym należy dostosować załączniki do rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(8) W celu uniknięcia wszelkich dalszych przypadków niespójnego stosowania dyrektywy 2003/71/WE, zwłaszcza do celów art. 3 ust. 2 akapit trzeci tej dyrektywy, oraz uniknięcia dalszych opóźnień w zapewnianiu zwiększonej ochrony inwestorów i ograniczaniu obciążeń administracyjnych, którym podlegają przedsiębiorstwa przy pozyskiwaniu kapitału na rynkach papierów wartościowych na terenie Unii, należy określić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jako dzień jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64.
(2) Dz.U. L 149 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 1.