a także mając na uwadze, co następuje:(1) Prowadzenie pełnego, spójnego, przejrzystego i dokładnego monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie ze zharmonizowanymi wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu ma podstawowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, ustanowionego na mocy dyrektywy 2003/87/WE. Podczas drugiego okresu funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, obejmującego lata 2008-2012, podmioty przemysłowe, operatorzy statków powietrznych, weryfikatorzy i właściwe organy zdobywali doświadczenia w zakresie monitorowania i raportowania zgodnie z decyzją Komisji 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiającą wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Na tych doświadczeniach powinny bazować przepisy odnoszące się do trzeciego okresu rozliczeniowego unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2013 r., a także do kolejnych okresów rozliczeniowych.
(2) Definicja biomasy w niniejszym rozporządzeniu powinna być zgodna z definicjami terminów "biomasa", "biopłyny" i "biopaliwa", przedstawionymi w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE 3 , w szczególności ponieważ traktowanie preferencyjne w odniesieniu do zobowiązań umorzenia uprawnień na podstawie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zgodnego z dyrektywą 2003/87/WE stanowi "system wsparcia" w rozumieniu art. 2 lit. k), a w konsekwencji wsparcie finansowe w rozumieniu art. 17 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2009/28/WE.
(3) Ze względu na spójność, w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie definicje zawarte w decyzji Komisji 2009/450/WE z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowej interpretacji rodzajów działalności lotniczej wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady 85/337/EWG, Euratom, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 5 .
(4) Aby zoptymalizować funkcjonowanie systemu monitorowania i raportowania, państwo członkowskie wyznaczające więcej niż jeden właściwy organ powinno zapewnić koordynację prac takich właściwych organów zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Głównym elementem systemu ustanowionego w niniejszym rozporządzeniu powinien być plan monitorowania obejmujący szczegółową, pełną i przejrzystą dokumentację metodyki monitorowania określonej instalacji lub operatora statku powietrznego. Powinny być wymagane regularne aktualizacje planu, zarówno w odpowiedzi na ustalenia weryfikatora, jak i z własnej inicjatywy prowadzącego instalację lub operatora statku powietrznego. Zasadnicza odpowiedzialność za wdrożenie metodyki monitorowania, której elementy są określone przez procedury wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia, powinna spoczywać na prowadzącym instalację lub operatorze statku powietrznego.
(6) Należy określić podstawową metodykę monitorowania w celu minimalizacji obciążenia prowadzących instalacje i operatorów statków powietrznych oraz ułatwienia skutecznego monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE. Taka metodyka powinna obejmować podstawową metodykę opartą na obliczeniach i pomiarach. Metodyka oparta na obliczeniach powinna być dodatkowo podzielona na metodykę standardową i metodykę bilansu masowego. Należy zapewnić elastyczność umożliwiającą łączenie w tej samej instalacji metodyki opartej na pomiarach, metodyki standardowej opartej na obliczeniach i bilansu masowego, z zastrzeżeniem zagwarantowania przez prowadzącego instalację, że nie będzie dochodzić do pominięć ani do podwójnego liczenia emisji.
(7) W celu dodatkowego zmniejszenia obciążenia prowadzących instalacje i operatorów statków powietrznych należy uprościć wymóg dotyczący oceny niepewności, nie zmniejszając przy tym dokładności. Znaczne ograniczenie wymogów w odniesieniu do oceny niepewności jest wskazane w przypadku użycia przyrządów pomiarowych pod warunkiem zgodności z typem, w szczególności kiedy przyrządy podlegają krajowej prawnej kontroli metrologicznej.
(8) Należy zdefiniować współczynniki obliczeniowe, które mogą być domyślne lub ustalane w drodze analizy. W wymogach dotyczących analizy należy zachować preferencję w odniesieniu do laboratoriów akredytowanych zgodnie ze zharmonizowaną normą "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących" (EN ISO/IEC 17025) w odniesieniu do odpowiednich metod analitycznych, a także wprowadzić bardziej praktyczne wymogi dotyczące wykazywania wystarczającej zgodności w przypadku laboratoriów nieakredytowanych, w tym zgodnie ze zharmonizowaną normą "Systemy zarządzania jakością - wymagania" (EN ISO/IEC 9001) lub innymi właściwymi certyfikowanymi systemami zarządzania jakością.
(9) Należy określić bardziej przejrzysty i spójny sposób określania nieracjonalnych kosztów.
(10) Metodyka oparta na pomiarach powinna uzyskać status bardziej zbliżony do metodyki opartej na obliczeniach w celu odzwierciedlenia większej pewności w odniesieniu do systemów ciągłego monitorowania emisji i wzmocnienia systemu zapewniania jakości. W związku z tym są potrzebne bardziej proporcjonalne wymogi odnoszące się do kontroli krzyżowych z wynikami obliczeń, a także doprecyzowanie wymogów dotyczących przetwarzania danych oraz innych wymogów w zakresie zapewniania jakości.
(11) Należy unikać nakładania nieproporcjonalnych zobowiązań w zakresie monitorowania w przypadku instalacji o niższych, mających mniej poważne konsekwencje emisjach rocznych, jednocześnie zapewniając utrzymanie możliwego do przyjęcia poziomu dokładności. W tym zakresie należy opracować specjalne zasady dotyczące instalacji uważanych za niskoemisyjne oraz operatorów statków powietrznych uważanych za małe podmioty uczestniczące w systemie.
(12) Artykuł 27 dyrektywy 2003/87/WE zezwala państwom członkowskim na wyłączenie małych instalacji objętych równoważnymi środkami z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, jeśli spełnione zostaną warunki określone we wspomnianym artykule. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć bezpośredniego zastosowania do instalacji wyłączonych na podstawie art. 27 dyrektywy 2003/87/WE, chyba że państwo członkowskie podejmie decyzję, że niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie.
(13) W celu wyeliminowania potencjalnych luk związanych z przenoszeniem związanego w paliwie lub czystego CO2 takie przenoszenie powinno być dopuszczalne tylko z zastrzeżeniem bardzo szczególnych warunków. Takie warunki to ograniczenie przenoszenia związanego w paliwie CO2 do wyłącznie innych instalacji objętych systemem EU ETS oraz przenoszenia czystego CO2 tylko do celów geologicznego składowania gazów cieplarnianych na składowisku zgodnie z unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, które jest obecnie jedyną formą trwałego składowania CO2 dopuszczoną w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Powyższe warunki nie powinny jednak wyłączać możliwości przyszłych innowacji.
(14) Należy ustanowić przepisy szczegółowe w zakresie planów monitorowania oraz monitorowania emisji gazów cieplarnianych odnoszące się do działań lotniczych. Jeden z takich przepisów powinien stanowić, że określanie gęstości na podstawie pomiarów prowadzonych na pokładzie oraz na podstawie faktur za paliwo są równoważnymi opcjami. Inny przepis powinien podnieść wartość graniczną, do której operatora statku powietrznego uznaje się za mały podmiot uczestniczący w systemie, z 10 tys. t CO2 emisji rocznie do 25 tys. t CO2 rocznie.
(15) Należy zapewnić większą spójność w zakresie szacowania brakujących danych, wprowadzając wymóg stosowania procedur zachowawczego szacowania uznanych w planie monitorowania lub, jeśli to nie jest możliwe, w drodze zatwierdzenia przez właściwy organ i włączenia właściwej procedury do planu monitorowania.
(16) Należy wzmocnić wdrażanie zasady udoskonalania, wymagającej od prowadzących instalacje dokonywania regularnych przeglądów stosowanej przez nich metodyki monitorowania, a także uwzględniania zaleceń przedstawianych przez weryfikatorów w ramach procesu weryfikacji. W przypadku zastosowania metodyki nieopartej na poziomach dokładności lub niemożności zastosowania metodyki najwyższego poziomu dokładności prowadzący instalacje powinni regularnie przedstawiać raporty dotyczące działań podejmowanych w celu zastosowania metodyki monitorowania opartej na systemie poziomów dokładności oraz osiągnięcia najwyższego wymaganego poziomu dokładności.
(17) Zgodnie z art. 3e ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE operator statku powietrznego może ubiegać się o nieodpłatne przyznanie uprawnień do emisji w odniesieniu do rodzajów działań wymienionych w załączniku I wspomnianej dyrektywy, w oparciu o zweryfikowane dane dotyczące tonokilometrów. W świetle zasady proporcjonalności, jeśli operator statku powietrznego obiektywnie nie jest w stanie przedstawić zweryfikowanych danych dotyczących tonokilometrów w odpowiednim terminie ze względu na poważne i niemożliwe do przewidzenia okoliczności pozostające poza jego kontrolą, taki operator statku powietrznego powinien być w stanie przedłożyć najdokładniejsze dostępne dane dotyczące tonokilometrów, pod warunkiem zastosowania niezbędnych zabezpieczeń.
(18) Należy promować zastosowanie technologii informacyjnej między innymi poprzez wymogi w zakresie formatów wymiany danych i wykorzystanie systemów automatycznych, a państwa członkowskie powinny w związku z tym mieć możliwość wymagania od podmiotów gospodarczych stosowania takich systemów. Państwa członkowskie powinny mieć również możliwość opracowania formularzy elektronicznych lub specyfikacji formatu plików, które powinny jednak odpowiadać minimalnym normom publikowanym przez Komisję.
(19) Należy uchylić decyzję 2007/589/WE. Jej przepisy powinny jednak pozostać skuteczne w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji mających miejsce w pierwszym i drugim okresie rozliczeniowym unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, a także w odniesieniu do danych dotyczących działań prowadzonych w tych okresach.
(20) Państwa członkowskie powinny mieć zapewnioną wystarczającą ilość czasu na przyjęcie niezbędnych środków i ustanowienie właściwych krajowych ram instytucjonalnych, w celu zapewnienia skutecznego stosowania niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zatem zastosowanie od daty rozpoczęcia trzeciego okresu rozliczeniowego.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 229 z 31.8.2007, s. 1
3 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 16
4 Dz.U. L 149 z 12.6.2009, s. 69.
5 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114.
6 Dz.U. L 135 z 30.4.2004, s. 1.
7 Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.
8 Art. 12 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 76 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
9 Zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.
10 Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1.
11 Art. 15 ust. 4 lit. a zmieniona przez art. 76 pkt 2 rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
12 Dz.U. L 122 z 16.5.2009, s. 6.
13 Art. 25 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.347.43/2).
14 Art. 36 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.347.43/2).
15 Art. 49 zmieniony przez art. 76 pkt 3 rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
16 Art. 52 ust. 5 uchylony przez art. 76 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
17 Art. 52 ust. 6 zmieniony przez art. 76 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
18 Art. 52 ust. 7 zmieniony przez art. 76 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
19 Art. 54 ust. 2 zmieniony przez art. 76 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
20 Art. 55 ust. 1 zmieniony przez art. 76 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
21 Art. 55 ust. 2 uchylony przez art. 76 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
22 Art. 55 ust. 3 uchylony przez art. 76 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
23 Art. 55 ust. 4 uchylony przez art. 76 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
24 Art. 59 ust. 1 zmieniony przez art. 76 pkt 7 rozporządzenia nr 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
25 Art. 65 ust. 2 zmieniony przez art. 76 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
26 Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1.
27 Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.
28 Załącznik I zmieniony przez art. 76 pkt 9 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
29 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.
30 Załącznik III zmieniony przez art. 76 pkt 10 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
31 Załącznik IV zmieniony przez art. 76 pkt 11 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
32 International Aluminium Institute; The Aluminium Sector Greenhouse Gas Protocol; październik 2006 r.; US Environmental Protection Agency and International Aluminium Institute; Protocol for Measurement of Tetrafluoromethane (CF4) and Hexafluoroethane (C2F6) Emissions from Primary Aluminum Production; kwiecień 2008 r.
33 Załącznik VI zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 206/2014 z dnia 4 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r.
34 Wytyczne IPPC dotyczące krajowych wykazów gazów cieplarnianych, 2006 r.
35 Wytyczne IPPC dotyczące krajowych wykazów gazów cieplarnianych, 2006 r.
36 Załącznik VII zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 743/2014 z dnia 9 lipca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.201.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
37 Załącznik IX zmieniony przez art. 76 pkt 12 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
38 Załącznik X zmieniony przez art. 76 pkt 13 rozporządzenia nr (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.334.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
39 Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3.