(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/253/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2004/68/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące przywóz do oraz tranzyt przez terytorium Wspólnoty niektórych żywych zwierząt kopytnych, zmieniającą dyrektywy 90/426/EWG oraz 92/65/EWG i uchylającą dyrektywę 72/462/EWG(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 2004/68/WE ustanowiono warunki zdrowia zwierząt regulujące przywóz do oraz tranzyt przez terytorium Unii żywych zwierząt kopytnych gatunków wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Zgodnie z tą dyrektywą przywóz żywych zwierząt kopytnych do Unii i tranzyt przez terytorium Unii dopuszczony jest jedynie z państw trzecich znajdujących się w wykazie lub wykazach sporządzonych lub zmienionych zgodnie z procedurą, o której mowa w tej dyrektywie.
(3) Przywóz żywych zwierząt kopytnych do Unii zostaje dopuszczony jedynie, gdy dopuszczone państwo trzecie zapewnia gwarancje, że zwierzęta pochodzą z terytorium wolnego od choroby, zgodnie z podstawowymi kryteriami ogólnymi wymienionymi w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE, oraz na którym musi być zakazane wejście zwierząt zaszczepionych przeciwko chorobom wymienionym w tym załączniku.
(4) Choroba niebieskiego języka została wymieniona w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE. Zgodnie z tym załącznikiem w odniesieniu do wszystkich gatunków zwierząt innych niż z rodziny Suidae, warunki, jakie musi spełniać terytorium, aby mogło zostać uznane za wolne od choroby niebieskiego języka, to brak przypadków wystąpienia choroby oraz brak szczepień przeprowadzanych przez okres ostatnich dwunastu miesięcy z właściwą kontrolą populacji Culicoides.
(5) W ostatnich latach w wyniku opracowania nowych technologii dostępne stały się "szczepionki inaktywowane" przeciwko chorobie niebieskiego języka, które nie stwarzają ryzyka niepożądanego miejscowego krążenia wirusa szczepionkowego wśród nieszczepionego bydła, owiec i kóz. Obecnie panuje powszechna zgoda, że szczepienie inaktywowanymi szczepionkami jest preferowanym narzędziem zwalczania choroby niebieskiego języka i zapobiegania występowaniu klinicznych przypadków choroby u takich zwierząt w Unii.
(6) W związku z tym dyrektywa Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiająca przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(2) została niedawno zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/5/UE(3), w której przewidziano stosowanie szczepionek inaktywowanych we wszystkich częściach UE.
(7) W wyniku zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej w zakresie choroby niebieskiego języka i w celu zapewnienia zgodności z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) rozporządzenie Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka(4) zostało niedawno zmienione. W rezultacie, aby uznać terytorium za wolne od choroby niebieskiego języka, normy UE wymagają braku występowania wirusa przez okres co najmniej dwóch lat. Należy zatem odpowiednio zmienić okres dwunastu miesięcy, o którym mowa w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE.
(8) Dyrektywa 2000/75/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 mają zastosowanie do wewnątrzwspólnotowego przemieszczania żywych zwierząt kopytnych z gatunków podatnych na chorobę niebieskiego języka. Właściwe jest, aby podstawowe kryteria ogólne do uznania terytorium państwa trzeciego za wolne od choroby niebieskiego języka, jak wskazano w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE, były zgodne z wymogami mającymi zastosowanie na terytorium Unii.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do dyrektywy 2004/68/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 321.
(2) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74.
(3) Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.125.51 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/253/UE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 2004/68/WE w odniesieniu do podstawowych kryteriów ogólnych do uznania terytorium za wolne od choroby niebieskiego języka |
Data aktu: | 10/05/2012 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2012 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2012 |