a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 2 Komisja upoważniła Eurocontrol do opracowania wymogów dotyczących skuteczności działania i interoperacyjności systemów dozorowania w ramach europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym ("EATMN"). Niniejsze rozporządzenie oparte jest na sprawozdaniu z dnia 9 lipca 2010 r. przygotowanym w związku z tym upoważnieniem.
(2) Płynność operacji uzależniona jest od spójności minimalnych wymogów separacji między statkami powietrznymi stosowanych w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(3) W celu zapewnienia interoperacyjności należy stosować wspólne zasady wymiany danych dozorowania między systemami. Należy także określić minimalne funkcje i minimalną skuteczność działania dla pokładowych części składowych systemów dozorowania.
(4) Funkcje pokładowych części składowych systemów dozorowania powinny dawać instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej swobodę wyboru najbardziej odpowiednich w danych warunków rozwiązań w zakresie naziemnych systemów dozorowania.
(5) Wykonanie niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się bez uszczerbku dla wdrożenia innych aplikacji i technologii dozorowania zapewniających korzyści w określonych warunkach.
(6) Należy z odpowiednim wyprzedzeniem uprzedzić operatorów, aby wyposażyli nowe statki powietrzne oraz istniejącą flotę w nowe urządzenia. Element ten należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu terminów wprowadzenia obowiązkowego wyposażenia.
(7) Należy ustalić kryteria ewentualnych wyłączeń, dotyczące w szczególności uwarunkowań ekonomicznych lub technicznych, które pozwolą operatorom na uzyskanie wyjątkowego zwolnienia z obowiązku wyposażenia określonych typów statków powietrznych w niektóre wymagane funkcje. Należy ustanowić odpowiednie procedury pozwalające Komisji na podejmowanie decyzji w tym zakresie.
(8) Należy przydzielić i obsługiwać 24-bitowy adres ICAO statku powietrznego zgodnie z wymogami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ("ICAO") w celu zapewnienia interoperacyjności pokładowych i naziemnych systemów dozorowania.
(9) Podstawy ustanowione poprzez wprowadzenie przez operatorów statków powietrznych funkcji "ADS-B Out" powinny umożliwić wdrożenie aplikacji naziemnych, a także ułatwić wdrożenie w przyszłości aplikacji pokładowych.
(10) Systemy EATMN powinny wspierać wdrażanie zaawansowanych, uzgodnionych i zatwierdzonych koncepcji operacyjnych dla wszystkich faz lotu, w szczególności zgodnie z założeniami centralnego planu ATM w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR).
(11) Skuteczność działania systemów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia oraz ich części składowych powinna podlegać regularnej ocenie uwzględniającej lokalne warunki, w których systemy te są użytkowane.
(12) Jednolite stosowanie określonych procedur w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej ma kluczowe znaczenie dla uzyskania interoperacyjności i płynności operacji.
(13) Częstotliwości wykorzystywane przez systemy dozorowania powinny być chronione, aby zapobiec szkodliwym interferencjom. Państwa członkowskie powinny przedsięwziąć niezbędne środki w tym zakresie.
(14) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje wojskowych działań operacyjnych i szkoleniowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004.
(15) W celu utrzymania lub podniesienia istniejących poziomów bezpieczeństwa operacji należy zobowiązać państwa członkowskie do zapewnienia przeprowadzania przez właściwe podmioty oceny bezpieczeństwa, w tym procesów identyfikacji zagrożeń oraz oceny i ograniczania ryzyka. Zharmonizowane wdrożenie tych procesów do systemów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia wymaga określenia szczegółowych wymogów bezpieczeństwa w odniesieniu do wszystkich wymogów dotyczących interoperacyjności i skuteczności działania.
(16) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 552/2004 przepisy wykonawcze dotyczące interoperacyjności powinny opisywać określone procedury oceny zgodności stosowane do oceny zgodności lub przydatności do wykorzystania części składowych, a także do weryfikacji systemów.
(17) W przypadku służb ruchu lotniczego zapewnianych przede wszystkim na rzecz statków powietrznych eksploatowanych w ramach ogólnego ruchu lotniczego pod nadzorem wojskowym, ograniczenia związane z udzielaniem zamówień mogłyby uniemożliwić stosowanie się do niniejszego rozporządzenia.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 26.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
3 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
4 Art. 4 ust. 4 uchylony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
5 Art. 5 ust. 4 uchylony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
6 Art. 5 ust. 5:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1028/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
7 Art. 5 ust. 6:- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
8 Art. 5 ust. 7 uchylony przez art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
9 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
10 Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
11 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
12 Art. 7 ust. 2 uchylony przez art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
13 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
14 Art. 8 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 8 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
15 Art. 8 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1028/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 8 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
16 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
17 Art. 8 ust. 8 dodany przez art. 2 pkt 9 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
18 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
19 Art. 14 uchylony przez art. 2 pkt 10 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
20 Art. 14a dodany przez art. 2 pkt 11 rozporządzenia nr 2020/587 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
21 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2017/386 z dnia 6 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.59.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 12 rozporządzenia nr 587/2020 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.
22 Załącznik IV zmieniony przez art. 2 pkt 13 rozporządzenia nr 587/2020 z dnia 29 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.138.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2020 r.