Decyzja wykonawcza 2011/632/UE ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wykonania dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie spalania odpadów

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 21 września 2011 r.
ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wykonania dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie spalania odpadów

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 6504)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/632/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 września 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(1), w szczególności jej art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 2000/76/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przedstawiania sprawozdań z wykonania tej dyrektywy co trzy lata na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Komisję.

(2) Do tej pory Komisja opracowała dwa kwestionariusze. Drugi z nich, ustanowiony decyzją Komisji 2010/731/UE(2) obejmował lata 2009, 2010 i 2011.

(3) Kwestionariusz ustanowiony decyzją 2010/731/UE ma być stosowany dla celów sprawozdawczych do dnia 31 grudnia 2011 r., należy zatem ustanowić nowy kwestionariusz na następny trzyletni okres sprawozdawczy, uwzględniając doświadczenia zebrane w trakcie wdrażania dyrektywy 2000/76/WE oraz w trakcie stosowania poprzednich kwestionariuszy. Jednak z uwagi na fakt, że dyrektywa 2000/76/WE straci moc z dniem 7 stycznia 2014 r. i zostanie zastąpiona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)(3), nowy kwestionariusz powinien obejmować jedynie dwa lata, to jest rok 2012 i 2013. W celu zapewnienia jasności należy zastąpić decyzję 2010/731/UE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie stosują kwestionariusz zamieszczony w załączniku do przygotowania sprawozdania z wdrożenia dyrektywy 2000/76/WE.
2.
Sprawozdania, jakie należy przedłożyć, obejmują okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
Artykuł  2

Decyzja 2010/731/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2013 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2011 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.

(2) Dz.U. L 315 z 1.12.2010, s. 38.

(3) Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.

(4) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, s. 48.

ZAŁĄCZNIK 

Kwestionariusz dotyczący wdrożenia dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów

Uwagi ogólne:

Niniejszy trzeci kwestionariusz ustanowiony na mocy dyrektywy 2000/76/WE obejmuje lata 2012-2013. Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas wdrażania dyrektywy oraz informacje uzyskane na podstawie poprzednich kwestionariuszy, niniejszy kwestionariusz skupia się na zmianach i postępach dokonanych przez państwa członkowskie w zakresie rzeczywistego wdrożenia dyrektywy. Z uwagi na fakt, że dyrektywa 2000/76/WE straci moc z dniem 7 stycznia 2014 r. i zostanie zastąpiona przez dyrektywę 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, okres sprawozdawczy obejmuje dwa lata, a nie trzy.

W celu zapewnienia ciągłości i umożliwienia bezpośrednich porównań z poprzednimi odpowiedziami, w niniejszym kwestionariuszu nie ulega zmianie ogólne podejście zawarte w decyzji 2010/731/UE. W przypadku gdy pytania są podobne do pytań z poprzedniego kwestionariusza, jeżeli sytuacja nie uległa zmianie, można odwołać się do poprzednich odpowiedzi. Jeśli nastąpiły zmiany, należy je opisać w nowej odpowiedzi.

1. Liczba zakładów i pozwoleń

1.1 Proszę podać następujące informacje o liczbie zakładów (w podziale na spalarnie i współspalarnie) objętych zakresem dyrektywy 2000/76/WE oraz o pozwoleniach i dopuszczalnej przepustowości:

a) liczba zakładów;

b) liczba pozwoleń wydanych zgodnie z art. 4 ust. 1;

c) liczba zakładów odzyskujących ciepło wytwarzane w trakcie procesu spalania;

d) całkowita przepustowość spalania odpadów, na którą uzyskano pozwolenie (w tonach/rok) (nieobowiązkowe).

1.2 Proszę podać listę wszystkich zakładów objętych zakresem dyrektywy 2000/76/WE, określając dla każdego z tych zakładów o przepustowości powyżej dwóch ton na godzinę następujące informacje:

a) czy jest to spalarnia, czy współspalarnia i, w przypadku tej ostatniej, rodzaj zakładu (piec cementowy, obiekt energetycznego spalania paliw, inne obiekty przemysłowe nieujęte w załączniku II.1 lub II.2 do dyrektywy 2000/76/WE);

b) w przypadku spalarni stałych odpadów komunalnych prowadzących czynności odzysku ujęte w załączniku II, R1 do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy(1): efektywność energetyczną zakładu, obliczoną z zastosowaniem wzoru określonego w przypisie do załącznika II, R1 do dyrektywy 2008/98/WE.

2. Proszę opisać wszelkie problemy z definicjami w art. 3 napotkane przy wdrażaniu dyrektywy 2000/76/WE. Proszę podać konkretne informacje dla każdej definicji, w przypadku której stwierdzono problemy.

3. Czy którykolwiek z ruchomych zakładów uzyskał pozwolenie zgodnie z dyrektywą 2000/76/WE?

4. Proszę wskazać kategorie odpadów poddawane współspalaniu, w podziale na rodzaj współspalarni (piec cementowy, obiekt energetycznego spalania paliw, inne obiekty przemysłowe nieujęte w załączniku II.1 lub II.2).

Proszę wskazać kody Europejskiego katalogu odpadów (nieobowiązkowe).

Proszę określić dopuszczalną przepustowość przyznaną na współspalanie w tych zakładach (nieobowiązkowe).

5. W ilu zakładach współspalania odpadów obowiązują dopuszczalne wielkości emisji określone w odniesieniu do spalarni w załączniku V do dyrektywy 2000/76/WE (tzn. z uwagi na prowadzenie przez zakład współspalania nieprzetworzonych odpadów komunalnych lub w którym ponad 40 % wydzielanego ciepła pochodzi ze spalania odpadów niebezpiecznych)?

6. Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń na:

a) ustalanie ilości i kategorii odpadów niebezpiecznych, które mogą być przetwarzane?

b) minimalny i maksymalny przepływ przetwarzanych odpadów niebezpiecznych?

c) zakres dopuszczalnych wartości kalorycznych odpadów niebezpiecznych?

d) ograniczenia dotyczące zawartości zanieczyszczeń, np. PCB, PCP, chloru, fluoru, siarki, metali ciężkich?

7. Które odpady uznano za "nieodpowiednie" dla pobierania reprezentatywnej próby?

8. W odniesieniu do warunków dotyczących czasów przebywania i temperatur gazu piecowego, określonych w art. 6 ust. 1 i 2 dyrektywy 2000/76/WE, czy przyznano jakiekolwiek zezwolenia różniące się od warunków eksploatacji zgodnie z art. 6 ust. 4? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy określić:

a) ile zezwoleń przyznano;

b) jeśli dane te są dostępne, proszę opisać powody przyznania odstępstw(-a) dla kilku reprezentatywnych przypadków oraz następujące informacje:

(i) określenie przepustowości zakładu;

(ii) czy dotyczy to istniejącego zakładu, jak określono w art. 3 ust. 6, czy nowego zakładu;

(iii) rodzaj spalanych odpadów;

(iv) jak zapewnia się realizację wymogu niewytwarzania większej ilości pozostałości od zakładu nieobjętego zwolnieniem oraz wymogu utrzymania zawartości organicznych zanieczyszczeń w tych pozostałościach na poziomie nie wyższym niż w przypadku zakładu nieobjętego zwolnieniem;

(v) warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu;

(vi) dopuszczalne wielkości emisji określone dla danego zakładu.

9. Czy dla pieców cementowych do współspalania odpadów przyznano zwolnienia od wielkości emisji NOx, pyłu, SO2 lub TOC zgodnie z załącznikiem II.1? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy określić:

a) liczbę przyznanych zwolnień;

b) jeśli dane te są dostępne, proszę opisać powody przyznania odstępstw(-a) dla kilku reprezentatywnych przypadków oraz następujące informacje:

(i) przepustowość zakładu;

(ii) czy dotyczy to istniejącego, czy nowego zakładu (uwzględniając art. 20 ust. 3 dyrektywy 2000/76/WE);

(iii) rodzaj współspalanych odpadów;

(iv) dopuszczalne wielkości emisji określone dla danego zakładu;

(v) inne warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu.

10. Czy w przypadku zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza ze spalarni oraz współspalarni wyznaczono dopuszczalne wielkości emisji różne od wielkości podanych, odpowiednio, w załączniku II lub załączniku V? W przypadku odpowiedzi twierdzącej i jeśli dane te są dostępne, proszę określić:

a) zakłady, do których wielkości te mają zastosowanie, tzn. spalarnie lub współspalarnie, a w przypadku tych ostatnich - rodzaj zakładu;

b) które z tych zakładów są "nowe", a które "istniejące";

c) zanieczyszczenia, do których wielkości dopuszczalne mają zastosowanie, oraz ustalone wielkości dopuszczalne;

d) dlaczego stosuje się te wielkości dopuszczalne;

e) system monitorowania emisji tych zanieczyszczeń (w sposób ciągły lub nieciągły, a w przypadku tego ostatniego należy wskazać częstotliwość).

11. W jaki sposób - w przypadku zanieczyszczeń wymienionych w załączniku IV do dyrektywy 2000/76/WE - określono dopuszczalne wielkości emisji dla zrzutów do środowiska wodnego ścieków z urządzeń oczyszczających spaliny? Proszę wskazać przypadki, w których dopuszczalne wielkości emisji dla substancji zanieczyszczających różnią się od wymienionych w załączniku IV.

12. Jeśli przyjęto dopuszczalne wielkości emisji dla dodatkowych zanieczyszczeń uwalnianych do wody, oprócz tych określonych w załączniku IV:

a) do których zakładów mają zastosowanie (tzn. do spalarni czy współspalarni, "nowych" czy "istniejących" zakładów)?

b) do których zanieczyszczeń mają zastosowanie i jakie przyjęto wielkości dopuszczalne?

c) dlaczego stosuje się te wielkości dopuszczalne?

13. Jakie eksploatacyjne parametry kontroli (pH, temperatura, prędkość przepływu itp.) przyjęto w ramach procedury udzielania pozwoleń dotyczących zrzutów ścieków?

14. Jakie przepisy wprowadzono, aby zapewnić ochronę gleby, wód powierzchniowych lub podziemnych zgodnie z art. 8 ust. 7?

15. Jakie kryteria stosuje się w celu zapewnienia wystarczającego systemu gromadzenia wody dla zbadania i oczyszczenia wód przed ich odprowadzeniem?

16. Jakie przepisy przyjęto ogólnie, aby zminimalizować ilość i szkodliwość substancji wytwarzanych przez spalarnie lub współspalarnie?

17. Czy wymogi pozwolenia dotyczącego pomiaru zanieczyszczeń powietrza i parametrów działania procesu są zgodne z wymogami określonymi w art. 11 ust. 2? Jeśli nie, proszę podać informacje wyszczególniające:

a) powód odstąpienia od art. 11 ust. 2, powołując się na możliwości odstępstwa określone w art. 11 ust. 4-7;

b) daną substancję zanieczyszczającą lub parametr oraz nałożony obowiązek dokonywania pomiarów.

18. Czy wymogi pozwolenia dotyczącego pomiaru zanieczyszczeń wody są zgodne z wymogami określonymi w art. 11 ust. 14-15? Jeśli nie, proszę podać informacje wyszczególniające:

a) powód odstąpienia od art. 11 ust. 14 i 15;

b) daną substancję zanieczyszczającą lub parametr oraz nałożony obowiązek dokonywania pomiarów.

19. Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń w celu zapewnienia zgodności z następującymi przepisami dotyczącymi emisji do powietrza:

a) art. 11 ust. 8;

b) art. 11 ust. 9;

c) art. 11 ust. 11;

d) art. 11 ust. 12;

e) system zgodności określony w art. 11 ust. 10.

20. Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń w celu zapewnienia zgodności z następującymi przepisami dotyczącymi emisji do wody:

a) art. 11 ust. 9;

b) system zgodności określony w art. 11 ust. 16.

21. Proszę opisać opracowane wytyczne urzędowe dotyczące zatwierdzonych średnich dziennych wielkości emisji (art. 11 ust. 11). Proszę podać link do strony internetowej, jeżeli taka istnieje.

22. Jakie są procedury informowania właściwych organów w przypadku przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji?

23. Jakie działania są podejmowane w celu zapewnienia udziału społeczeństwa w procesie udzielania pozwoleń (pozwolenia nowe lub zaktualizowane)? Proszę podać szczegółowe informacje dotyczące przynajmniej następujących kwestii:

a) za pośrednictwem jakiego organu wniosek o pozwolenie jest udostępniany publicznie;

b) okres, podczas którego społeczeństwo może zgłaszać uwagi;

c) za pośrednictwem jakiego organu jest udostępniana ostateczna decyzja.

24. W odniesieniu do dostępności informacji w trakcie całego procesu udzielania pozwoleń:

a) czy jakiekolwiek informacje związane z aspektami ochrony środowiska dotyczące składania wniosków, podejmowania decyzji i udzielania pozwoleń nie są publicznie/częściowo dostępne? Jeżeli tak, proszę podać, które to informacje;

b) o ile dane takie są dostępne/częściowo dostępne, proszę wskazać, czy informacje te są dostępne bezpłatnie, a jeżeli nie, proszę podać wielkość opłat oraz okoliczności, w jakich opłaty te są stosowane.

25. Jakie przepisy wprowadza się dla spalarni i współspalarni o nominalnej przepustowości wynoszącej co najmniej dwie tony na godzinę w celu zobowiązania operatora do składania właściwym organom sprawozdania rocznego na temat funkcjonowania i monitorowania zakładu?

26. Jeżeli sprawozdanie roczne zostało przekazane:

a) jakie informacje zawiera?

b) w jaki sposób społeczeństwo może uzyskać dostęp do tego sprawozdania?

27. W jaki sposób informuje się społeczeństwo o spalarniach i współspalarniach o nominalnej przepustowości poniżej dwóch ton na godzinę?

28. Jakie przepisy wprowadza się w treści pozwolenia w celu kontroli okresu eksploatacji spalarni lub współspalarni w okresie nietypowej eksploatacji (tzn. przestojów, zakłóceń lub awarii urządzeń redukujących lub monitorujących)?

29. Jakie są maksymalne dopuszczalne okresy eksploatacji w przypadku procesów spalania i współspalania w okresie nietypowej eksploatacji, zanim powstanie konieczność zamknięcia zakładu:

a) maksymalny dopuszczalny okres przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji;

b) maksymalna łączna długość okresów przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji w ciągu jednego roku.

30. Inne uwagi.

______

(1) Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.247.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/632/UE ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wykonania dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie spalania odpadów
Data aktu: 21/09/2011
Data ogłoszenia: 24/09/2011
Data wejścia w życie: 24/09/2011