(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 4194)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/358/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 czerwca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1b akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania przenośnych gąbczastych encefalopatii (TSE) u zwierząt. Rozporządzenie nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek przeprowadzania co roku programów monitorowania TSE zgodnie z załącznikiem III do tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 stanowi, że roczne programy monitorowania obejmują przynajmniej niektóre subpopulacje bydła, o których mowa w art. 6 tego rozporządzenia. Subpopulacje te mają obejmować m.in. całe pogłowie bydła w wieku powyżej 24 lub 30 miesięcy, w zależności od kategorii wyszczególnionych w pkt 2.1, 2.2 i 3.1 części I rozdziału A załącznika III do tego rozporządzenia.
(3) W załączniku do decyzji Komisji 2009/719/WE z dnia 28 września 2009 r. upoważniającej niektóre państwa członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE(2) znajduje się wykaz siedemnastu państw członkowskich upoważnionych do zmiany swoich rocznych programów monitorowania zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001. Wykaz ten obejmuje wszystkie państwa członkowskie będące państwami członkowskimi Unii przed dniem 1 maja 2004 r. oraz Słowenię i Cypr.
(4) W dniu 9 grudnia 2010 r. panel ds. zagrożeń biologicznych (BIOHAZ) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię naukową na temat drugiej aktualizacji oceny zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt w związku ze zmianą systemu monitorowania BSE w niektórych państwach członkowskich(3) (opinia EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r.). Na potrzeby opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r. zwrócono się do panelu ds. zagrożeń biologicznych (BIOHAZ) o dokonanie analizy danych dotyczących 17 państw członkowskich wyszczególnionych w decyzji 2009/719/WE oraz 8 pozostałych państw członkowskich. BIOHAZ założył, że wszystkie 25 państw członkowskich od co najmniej sześciu lat realizuje system nadzoru BSE oraz środki kontroli przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001. W opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r. potwierdzono, że w 17 państwach członkowskich wyszczególnionych w decyzji 2009/719/WE spada liczba przypadków BSE.
(5) W opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r. stwierdzono także, że jeżeli limit wieku bydła badanego pod kątem BSE podwyższy się do 72 miesięcy dla bydła poddanego ubojowi jako zdrowe, będzie można się spodziewać, że w 2011 r. niewykryty pozostanie mniej niż jeden przypadek klasycznego BSE. Ponadto w opinii stwierdzono, iż gdyby od dnia 1 stycznia 2013 r. zaprzestano badania pod kątem BSE bydła poddanego ubojowi jako zdrowe, każdego roku kalendarzowego, począwszy od 2013 r., niewykryty pozostawałby jedynie mniej niż jeden przypadek klasycznego BSE. Z tego stwierdzenia wynika, że jeżeli odpowiednio przystosuje się obecne metody badań pod kątem BSE, zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt byłoby nieznaczne.
(6) Uwzględniając wnioski zawarte w opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r., wiek poszczególnych kategorii bydła należy podwyższyć w przypadku zwierząt objętych rocznymi programami monitorowania w państwach członkowskich wyszczególnionych w załączniku do decyzji 2009/719/WE. Dlatego też państwom członkowskim upoważnionym do zmiany swoich rocznych programów monitorowania, które podejmować będą działania mające na celu dostosowanie się do sytuacji epidemiologicznej począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r., powinno się umożliwić zastosowanie alternatywnych, lecz równie skutecznych planów pobierania próbek.
(7) W odniesieniu do ośmiu państw członkowskich niewymienionych w decyzji 2009/719/WE w opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r. stwierdza się, że sytuacja epidemiologiczna klasycznego BSE jest różna dla grupy pięciu państw członkowskich obejmujących Estonię, Łotwę, Litwę, Węgry oraz Maltę i dla grupy pozostałych państw, składającej się z trzech państw członkowskich, a mianowicie z Republiki Czeskiej, Polski i Słowacji.
(8) W przypadku grupy pięciu państw członkowskich od chwili pełnego wdrożenia unijnego systemu nadzoru w dniu 1 maja 2004 r. nie wykryto żadnego przypadku BSE, a sytuację epidemiologiczną klasycznego BSE należałoby uznać za "co najmniej równoważną" sytuacji w 17 państwach członkowskich wyszczególnionych w decyzji 2009/719/WE. Dlatego też, jako że w grupie tych 22 państw członkowskich sytuacja epidemiologiczna jest porównywalna, w państwach tych powinno się stosować podobny system badań.
(9) Z opinii EFSA z dnia 9 grudnia 2010 r. wynika, że w Republice Czeskiej, Polsce i na Słowacji zaobserwować można dwa wzorce występowania klasycznego BSE w kohortach urodzeniowych oraz zależnie od średniego wieku zwierząt, u których wykryto chorobę. Ten drugi wzorzec utrudnia ustalenie wyraźnych podobieństw między tendencją występowania zachorowań na klasyczne BSE w siedemnastu państwach członkowskich wymienionych w decyzji 2009/719/WE oraz w grupie tych trzech państw członkowskich. W opinii stwierdza się, że jeżeli w tych trzech państwach członkowskich zmieni się wiek badanego bydła, niemożliwe byłoby oszacowanie liczby niewykrytych przypadków klasycznego BSE.
(10) Dnia 26 marca 2010 r. Łotwa przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(11) Dnia 16 czerwca 2010 r. Estonia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(12) Dnia 7 października 2010 r. Litwa przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(13) Dnia 21 października 2010 r. Luksemburg przedłożył Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(14) Dnia 27 października 2010 r. Niemcy przedłożyły Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(15) Dnia 24 listopada 2010 r. Grecja przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(16) Dnia 26 listopada 2010 r. Słowenia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(17) Dnia 30 listopada 2010 r. Szwecja przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(18) Dnia 13 grudnia 2010 r. Hiszpania przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(19) Dnia 13 grudnia 2010 r. Belgia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(20) Dnia 13 grudnia 2010 r. Finlandia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(21) Dnia 14 grudnia 2010 r. Dania przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(22) Dnia 15 grudnia 2010 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(23) Dnia 15 grudnia 2010 r. Austria przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(24) Dnia 20 grudnia 2010 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(25) Dnia 23 grudnia 2010 r. Portugalia przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(26) Dnia 5 stycznia 2011 r. Cypr przedłożył Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(27) Dnia 13 stycznia 2011 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(28) Dnia 18 stycznia 2011 r. Niderlandy przedłożyły Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(29) Dnia 19 stycznia 2011 r. Francja przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(30) Dnia 11 lutego 2011 r. Węgry przedłożyły Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(31) Dnia 14 lutego 2011 r. Malta przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(32) Stwierdzono, że wnioski przedłożone przez te dwadzieścia dwa państwa członkowskie spełniają wymagania dotyczące zmiany rocznych programów monitorowania przewidziane w art. 6 ust. 1b rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz określone w pkt 7 części I rozdziału A załącznika III do tego rozporządzenia. Dlatego też państwa te powinny zostać upoważnione do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE.
(33) W art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 706/73 Rady z dnia 12 marca 1973 r. dotyczącego uzgodnień wspólnotowych mających zastosowanie do Wysp Normandzkich oraz wyspy Man w zakresie handlu produktami rolnymi(4) przewidziano, że unijne prawodawstwo w zakresie weterynarii oraz żywności ma zastosowanie na tych samych warunkach, co w Zjednoczonym Królestwie, do Wysp Normandzkich oraz do Wyspy Man, w odniesieniu do produktów rolnych przywożonych na te wyspy lub produktów rolnych wywożonych z tych wysp do Unii. Obecnie decyzja 2009/719/WE nie ma jednak zastosowania do wysp, jako że Zjednoczone Królestwo nie przedstawiło odpowiednich danych w momencie przyjmowania tej decyzji.
(34) Zjednoczone Królestwo przedłożyło stosowne dane dotyczące sytuacji epidemiologicznej oraz wdrożenia prawodawstwa unijnego w zakresie BSE na Wyspach Normandzkich oraz Wyspie Man. Według tych danych sytuacja epidemiologiczna w zakresie BSE na tych wyspach jest porównywalna do sytuacji w Zjednoczonym Królestwie oraz spełniono wszelkie wymogi ustanowione w art. 6 ust. 1b i określone w pkt 7 części I rozdziału A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001. Dlatego też decyzja 2009/719/WE powinna mieć zastosowanie do tych wysp.
(35) W rezultacie dnia 15 lutego 2011 r. Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt wydał pozytywną opinię dotyczącą projektu decyzji zmieniającej decyzję 2009/719/WE upoważniającą niektóre państwa członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE. Projekt decyzji, który nie został jeszcze przyjęty przez Komisję, upoważnia dwadzieścia dwa państwa członkowskie do stosowania zmienionych i zharmonizowanych programów badań pod kątem BSE od dnia 1 lipca 2011 r.
(36) Dnia 13 kwietnia 2011 r. EFSA przyjęła opinię naukową dotyczącą uaktualnionej oceny zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt w związku ze zmianą systemu monitorowania BSE w trzech państwach członkowskich UE(5). W opinii tej stwierdzono, że zastosowany model wraz z dodatkowymi danymi z kolejnego roku monitorowania wyników, tj. danymi z roku 2010 r., wskazują, iż od 2000 r. dla Republiki Czeskiej, Polski i Słowacji znacznie wzrosła wiarygodność przewidywań liczby przypadków w kohortach. Z tego względu oraz na podstawie wyników przeprowadzonych analiz EFSA stwierdza, że we wspomnianych trzech państwach członkowskich spadek liczby zachorowań na BSE jest znaczny.
(37) W opinii EFSA z dnia 13 kwietnia 2011 r. stwierdzono także, że jeżeli limit wieku bydła badanego pod kątem BSE podwyższy się do 72 miesięcy dla bydła poddanego ubojowi jako zdrowe, będzie można się spodziewać, że w 2012 r. niewykryty pozostanie mniej niż jeden przypadek klasycznego BSE. Z tego stwierdzenia wynika, że jeżeli odpowiednio przystosuje się obecne metody badań pod kątem BSE, zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt byłoby nieznaczne.
(38) Dnia 10 lutego 2011 r. Republika Czeska przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(39) Dnia 15 lutego 2011 r. Słowacja przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(40) Dnia 26 kwietnia 2011 r. Polska przedłożyła Komisji wniosek o zmianę swojego rocznego programu monitorowania BSE.
(41) Stwierdzono, że wnioski przedłożone przez te trzy państwa członkowskie spełniają wymagania dotyczące zmiany rocznych programów monitorowania przewidziane w art. 6 ust. 1b rozporządzenia (WE) nr 999/2001 oraz określone w rozdziale A część I pkt 7 załącznika III do tego rozporządzenia. Dlatego też państwa te powinny zostać upoważnione do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE, a programy badań pod kątem BSE w tych trzech państwach członkowskich powinny zostać dostosowane do tych programów, które w dniu 15 lutego 2011 r. otrzymały pozytywną opinię Stałego Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.
(42) Biorąc pod uwagę nowe okoliczności, które pojawiły się po głosowaniu, nie należy przyjmować projektu decyzji, który dnia 15 lutego 2011 r. otrzymał pozytywną opinię Stałego Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, lecz należy przedłożyć Komitetowi, w celu wydania opinii, nowy projekt decyzji rozszerzający przepisy już poddane głosowaniu na Republikę Czeską, Polskę i Słowację.
(43) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/719/WE.
(44) W celu pozostawienia państwom członkowskim wystarczającego czasu na dostosowanie ich procedur monitorowania BSE do zmian do decyzji 2009/719/WE wprowadzonych niniejszą decyzją, niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2011 r.
(45) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2011 r.
|
W imieniu Komisji |
|
John DALLI |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
(2) Dz.U. L 256 z 29.9.2009, s. 35.
(3) EFSA Journal 2010;8(12):1946.
(4) Dz.U. L 68 z 15.3.1973, s. 1.
(5) EFSA Journal 2011; 9(4):2142.