(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 2668)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/252/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 kwietnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 8 ust. 1 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG we wrześniu 2004 r. Królestwo Niderlandów otrzymało od przedsiębiorstwa Citrex Nederland BV wniosek o wpisanie substancji czynnej kwas askorbinowy do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W decyzji Komisji 2005/751/WE(2) potwierdzono, że dokumentacja jest kompletna oraz że może zostać uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II i załączniku III do tej dyrektywy.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w marcu 2007 r. przedsiębiorstwo Kureha GmbH zwróciło się do Zjednoczonego Królestwa z wnioskiem o wpisanie substancji czynnej ipkonazol do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W decyzji Komisji 2008/20/WE(3) potwierdzono, że dokumentacja jest kompletna oraz że może zostać uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II i załączniku III do tej dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w kwietniu 2002 r. Zjednoczone Królestwo otrzymało wniosek od przedsiębiorstwa Bayer CropScience AG o wpisanie substancji czynnej spiromesifen do załącznika 1 do dyrektywy 91/414/WE. W decyzji Komisji 2003/105/WE(4) potwierdzono, że dokumentacja jest kompletna oraz że może zostać uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II i załączniku III do tej dyrektywy.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, w maju 2003 r. rząd Francji otrzymał od BASF SE wniosek o wpisanie substancji czynnej topramezon do załącznika 1 do dyrektywy 91/414/EWG. W decyzji Komisji 2003/850/WE(5) potwierdzono, że dokumentacja jest kompletna oraz że może zostać uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II i załączniku III do tej dyrektywy.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w sierpniu 2008 r. Królestwo Niderlandów otrzymało od przedsiębiorstwa Sourcon-Padena GmbH & Co KG wniosek o wpisanie substancji czynnej Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W decyzji Komisji 2008/599/WE(6) potwierdzono, że dokumentacja jest kompletna oraz że może zostać uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II i załączniku III do tej dyrektywy.
(6) Potwierdzenie kompletności dokumentacji było niezbędne, aby umożliwić ich szczegółowe zbadanie, a także aby umożliwić państwom członkowskim przyznawanie tymczasowych zezwoleń na okresy do trzech lat na środki ochrony roślin zawierające przedmiotowe substancje czynne przy spełnieniu warunków określonych w art. 8 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności warunku odnoszącego się do szczegółowej oceny substancji czynnych i środków ochrony roślin w świetle wymogów określonych w tej dyrektywie.
(7) Wpływ tych substancji czynnych na zdrowie człowieka i środowisko naturalne został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawców. Państwa członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przedłożyły Komisji odpowiednie projekty sprawozdań z oceny w dniach 10 września 2007 r. (kwas askorbinowy), 29 maja 2008 r. (ipkonazol), 9 marca 2004 r. (spiromesifen), 26 lipca 2007 r. (topramezon) i 3 listopada 2009 r. (Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134).
(8) Po przedłożeniu projektów sprawozdań z oceny przez państwa członkowskie pełniące rolę sprawozdawców stwierdzono, że należy zwrócić się do wnioskodawców o dalsze informacje oraz zwrócić się do państw członkowskich pełniących rolę sprawozdawców o zbadanie tych informacji i przedstawienie ich oceny. W związku z powyższym dokumentacje są w dalszym ciągu badane, a zakończenie ich oceny nie będzie możliwe w terminie przewidzianym w dyrektywie 91/414/EWG w związku z decyzją Komisji 2009/579/WE(7) (kwas askorbinowy) oraz 2009/311/WE(8) (topramezon).
(9) Ponieważ dotychczasowa ocena nie daje żadnego powodu do bezpośrednich obaw, należy umożliwić państwom członkowskim przedłużenie na okres 24 miesięcy tymczasowych zezwoleń przyznanych na środki ochrony roślin zawierające wspomniane substancje, zgodnie z przepisami art. 8 dyrektywy 91/414/EWG, aby umożliwić prowadzenie dalszego badania dokumentacji. Oczekuje się, że ocena i proces decyzyjny w odniesieniu do decyzji w sprawie ewentualnego włączenia kwasu askorbinowego, ipkonazolu, spiromesifenu, topramezonu i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 do załącznika I do tej dyrektywy zostaną zakończone w ciągu 24 miesięcy.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 282 z 26.10.2005, s. 18.
(3) Dz.U. L 1 z 4.1.2008, s. 5.
(4) Dz.U. L 43 z 18.2.2003, s. 45.
(5) Dz.U. L 322 z 9.12.2003, s. 28.
(6) Dz.U. L 193 z 22.7.2008, s. 14.
(7) Dz.U. L 198 z 30.7.2009, s. 80.
(8) Dz.U. L 91 z 3.4.2009, s. 25.