Decyzja 2010/73/UE uchylająca decyzję 2009/472/WE oraz dotycząca działań podjętych w związku z procedurą konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE

DECYZJA RADY
z dnia 25 stycznia 2010 r.
uchylająca decyzję 2009/472/WE oraz dotycząca działań podjętych w związku z procedurą konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE

(2010/73/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1) i zmienioną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.(2) (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-WE"), w szczególności jej art. 96,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania umowy o partnerstwie AKP-WE(3), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Islamska Republika Mauretańska zastosowała kompromisowy sposób wyjścia z kryzysu określony we właściwych środkach ustanowionych na mocy decyzji Rady 2009/472/WE z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie zakończenia konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na podstawie art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE(4).

(2) Islamska Republika Mauretańska przywróciła porządek konstytucyjny.

(3) Aby przyczynić się do stabilności kraju i uniknąć ponownego naruszenia zasadniczych elementów, o których mowa w art. 9 umowy o partnerstwie AKP-WE, należy wspierać wszechstronny dialog krajowy z udziałem wszystkich odpowiednich i zainteresowanych podmiotów politycznych i społecznych oraz wznowić współpracę.

(4) Należy zatem uchylić decyzję 2009/472/WE i wznowić z Islamską Republiką Mauretańską dialog polityczny, którego celem jest umocnienie demokracji, zapobieganie sprzecznym z konstytucją zmianom rządu, reforma instytucji i zmiana roli sił zbrojnych, dobre rządy polityczne i gospodarcze, wzmocnienie praworządności i poszanowania praw człowieka oraz przywrócenie równowagi instytucjonalnej i podziału uprawnień,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uchyla się decyzję 2009/472/WE.

Artykuł  2

Dialog polityczny z Islamską Republiką Mauretańską prowadzony na mocy art. 8 umowy o partnerstwie AKP-WE jest prowadzony w formie przewidzianej w piśmie zamieszczonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja wygasa dnia 25 stycznia 2012 r. W razie konieczności może zostać poddana weryfikacji na podstawie wyników misji monitorujących Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2010 r.

W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27.

(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 376.

(4) Dz.U. L 156 z 19.6.2009, s. 26.

ZAŁĄCZNIK 

PROJEKT PISMA

Szanowny Panie!

Z dużym zadowoleniem odnotowujemy, że Mauretania, dzięki wdrożeniu większości środków przewidzianych w umowie z Dakaru, przywróciła porządek konstytucyjny, czego punktem kulminacyjnym było objęcie przez Pana stanowiska głowy państwa. Mamy przyjemność potwierdzić zatem pełne wznowienie współpracy między Unią Europejską a Islamską Republiką Mauretańską.

Odnotowujemy, że zgodnie z postanowieniami art. 4 pkt vii) umowy z Dakaru poszczególne siły polityczne, które podpisały tę umowę, zobowiązały się do kontynuowania i pogłębienia wszechstronnego dialogu krajowego w celu utrwalenia pojednania narodowego i demokracji. Jak stwierdził międzynarodowy zespół kontaktowy na swoim ostatnim posiedzeniu w dniu 10 września 2009 r., wskazane jest podjęcie tego dialogu. Gotowość do udziału w rozmowach, zadeklarowana przez różne strony, jest zjawiskiem pozytywnym. Wydaje się oczywiste, że niektóre problemy, należące do głównych przyczyn zamachu stanu z dnia 6 sierpnia 2008 r., muszą zostać rozwiązane. Tematy dialogu przewidziane w umowie z Dakaru to umocnienie demokracji, zapobieganie sprzecznym z konstytucją zmianom rządu, reforma instytucji i zmiana roli sił zbrojnych, dobre rządy polityczne i gospodarcze, wzmocnienie praworządności i poszanowania praw człowieka oraz przywrócenie równowagi instytucjonalnej i podziału uprawnień. Zagrożenia dla bezpieczeństwa, które pojawiły się w Mauretanii, uwydatniają potrzebę uwzględnienia w tym dialogu kwestii związanych z bezpieczeństwem, w tym powiązań między bezpieczeństwem a rozwojem.

Unia Europejska przywiązuje ogromną wagę do wszystkich kwestii dotyczących stabilności Pańskiego kraju, również tych wspomnianych powyżej. Z uwagi na to, że są to zagadnienia będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, i ze względu na skalę współpracy Unii Europejskiej w Mauretanii w zakresie sprawowania rządów, proponujemy, aby pogłębić dialog polityczny między Mauretanią a Unią Europejską, przewidziany w art. 8 umowy o partnerstwie AKP-WE, i prowadzić go w sposób regularny i ustrukturyzowany. Praktyczne ustalenia i warunki dotyczące tego dialogu muszą zostać wspólnie uzgodnione między Pańskim rządem a szefami misji dyplomatycznych Unii Europejskiej w Islamskiej Republice Mauretańskiej.

Jednym z celów tych rozmów będzie wspieranie wspomnianego wyżej wszechstronnego dialogu krajowego oraz uważne śledzenie jego rezultatów. Naszym zdaniem zastrzeżenia i problemy, które utrudniają rozpoczęcie dialogu, mogłyby zostać usunięte, jeśli poszczególne mauretańskie partie polityczne w swoich dyskusjach skoncentrowałyby się bardziej na przyszłości i zrezygnowały z żądań i sporów dotyczących ostatnich wydarzeń.

Podsumowując, Unia Europejska będzie wspierać działania Mauretanii na rzecz przezwyciężenia trudności społeczno-gospodarczych i politycznych, z którymi aktualnie boryka się ten kraj w związku z długotrwałym kryzysem politycznym spowodowanym zamachem stanu z sierpnia 2008 r., ze światowym kryzysem gospodarczym oraz nowymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa i zagrożeniami terrorystycznymi.

Z wyrazami szacunku,

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2010 r.

W imieniu Komisji Europejskiej W imieniu Rady Unii Europejskiej
José Manuel BARROSO C. ASHTON

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.37.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/73/UE uchylająca decyzję 2009/472/WE oraz dotycząca działań podjętych w związku z procedurą konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE
Data aktu: 25/01/2010
Data ogłoszenia: 10/02/2010
Data wejścia w życie: 25/01/2010