Decyzja 2010/750/UE ustanawiająca saldo końcowe, które należy wypłacić Estonii, Cyprowi, Łotwie, Litwie, Malcie, Polsce i Słowacji lub odzyskać od tych państw przy zamykaniu przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 grudnia 2010 r.
ustanawiająca saldo końcowe, które należy wypłacić Estonii, Cyprowi, Łotwie, Litwie, Malcie, Polsce i Słowacji lub odzyskać od tych państw przy zamykaniu przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 8471)

(Jedynie teksty w językach estońskim, greckim, łotewskim, litewskim, maltańskim, polskim i słowackim są autentyczne)

(2010/750/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 grudnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 27/2004 z dnia 5 stycznia 2004 r. ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 3 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(2), w szczególności jego art. 32 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(3), w szczególności jego art. 47 ust. 3,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2009/984/UE(4) ustanowiła saldo końcowe, które należy wypłacić Republice Czeskiej, Węgrom i Słowenii lub odzyskać od tych państw przy zamykaniu przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z EFOGR.

(2) Na podstawie rocznego sprawozdania finansowego złożonego przez Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Maltę, Polskę i Słowację dotyczącego wydatków w dziedzinie środków rozwoju obszarów wiejskich, uzupełnionego wymaganymi informacjami, rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(5), zostały rozliczone za lata budżetowe 2005(6), 2006(7), 2007(8), 2008(9) i 2009(10). Przyjęto odpowiednie decyzje w sprawie rozliczenia rachunków.

(3) Ostateczny termin kwalifikowalności dla przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich ustalono na dzień 31 grudnia 2008 r. Przedłużenie ostatecznego terminu kwalifikowalności przyznano Estonii, Malcie i Słowacji. Wydatki poniesione między dniem 16 października 2008 r. a dniem 30 czerwca 2009 r. zgłoszono w sprawozdaniu finansowym za 2009 r.; w związku z tym wymienione powyżej decyzje o rozliczeniu rachunków stanowią rozliczenie wszystkich wydatków poniesionych w ramach tych programów.

(4) Artykuł 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że łączna ilość płatności, które są dokonywane w odniesieniu do danego programu, przed wypłaceniem ostatecznego salda, nie przekracza 95 % zobowiązań Wspólnoty dla tego programu.

(5) W odniesieniu do wydatków na rozwój obszarów wiejskich objętych art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 27/2004, saldo końcowe, które należy wypłacić lub odzyskać, obliczane jest na podstawie ostatnich decyzji w sprawie rozliczenia rachunków oraz dodatkowych informacji dostarczonych przez Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Maltę, Polskę i Słowację zgodnie z motywem 6 poniżej.

(6) W związku z zamykaniem przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich państwa członkowskie, których to dotyczy, poproszono o dostarczenie informacji o pozostających do spłaty należnościach związanych z tymi programami. Dane dotyczące należności sprawdzono i Komisja uwzględniła je przy obliczaniu salda końcowego.

(7) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 niniejsza decyzja nie ma wpływu na późniejsze decyzje Komisji wykluczające z finansowania unijnego wydatki dokonane niezgodnie z przepisami Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwoty sald końcowych, które należy odzyskać od poszczególnych państw członkowskich lub wypłacić im na mocy niniejszej decyzji w dziedzinie środków rozwoju obszarów wiejskich stosowanych w Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce i w Słowacji, są określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja określa salda końcowe pozostałych przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych

z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty, Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2010 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 36.

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80.

(4) Dz.U. L 338 z 19.12.2009, s. 95.

(5) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(6) Dz.U. L 118 z 3.5.2006, s. 20 i Dz.U. L 122 z 11.5.2007, s. 47.

(7) Dz.U. L 122 z 11.5.2007, s. 41 i Dz.U. L 139 z 29.5.2008, s. 54.

(8) Dz.U. L 139 z 29.5.2008, s. 25; Dz.U. L 33 z 3.2.2009, s. 31 i Dz.U. L 34 z 5.2.2010, s. 30.

(9) Dz.U. L 111 z 5.5.2009, s. 35 i Dz.U. L 36 z 9.2.2010, s. 27.

(10) Dz.U. L 112 z 30.4.2010, s. 10.

ZAŁĄCZNIK 

Przejściowe programy rozwoju obszarów wiejskich: deklarowane wydatki 2000/2006, saldo końcowe i umorzenie współfinansowania UE

(EUR)
Nowe państwa członkowskie EE CY LV LT MT PL SK
Deklarowane wydatki 2004/2009
A Łączna kwota zobowiązań budżetowych na program 150 500 000,00 74 800 000,00 328 100 000,00 489 500 000,00 26 900 000,00 2 866 400 000,00 397 100 000,00
B Wydatki kwalifikowalne poniesione przez państwa członkowskie do dnia 15.10.2009 r. 150 248 896,61 74 751 757,19 327 974 003,26 489 455 652,85 27 258 271,08 2 865 928 297,23 400 572 246,92
C Rozliczone wydatki w podziale na lata
2004
2005 40 250 337,00 5 089 164,32 71 209 552,00 108 795 351,22 6 464 227,06 490 115 738,88 91 734 583,46
2006 42 408 371,67 24 796 690,13 95 213 650,83 140 012 181,61 7 939 611,15 1 149 556 890,99 117 633 325,77
2007 40 720 193,48 17 817 990,09 110 967 368,28 156 247 750,70 4 148 025,92 1 085 818 964,54 144 596 146,16
2008 24 148 768,74 17 570 826,20 46 986 857,87 79 148 259,37 2 241 670,14 121 595 191,28 39 259 760,34
2009 2 721 225,72 9 474 074,82 2 607 932,10 4 033 561,97 5 102 120,76 12 361 738,57 7 348 431,19
Rozliczone wydatki 2004/2009 łącznie 150 248 896,61 74 748 745,56 326 985 361,08 488 237 104,87 25 895 655,03 2 859 448 524,26 400 572 246,92
Saldo końcowe i umorzenie współfinansowania UE (stan przy zamknięciu)
D Wydatki kwalifikowalne łącznie (najniższe: A, B lub C) 150 248 896,61 74 748 745,56 326 985 361,08 488 237 104,87 25 895 655,03 2 859 448 524,26 397 100 000,00
E Pomniejszone o: nieprawidłowości odzyskane przez państwa członkowskie, które należy odliczyć od salda końcowego 317 991,79 737 013,13 451 269,19 360 798,14 393 589,63 4 465 986,89 7 282,74
F Łącznie wydatki kwalifikowalne do zwrotu (D-E) 149 930 904,82 74 011 732,43 326 534 091,89 487 876 306,73 25 502 065,40 2 854 982 537,37 397 092 717,26
G Pomniejszone o: wypłacone zaliczki 24 080 000,00 11 968 000,00 52 496 000,00 78 320 000,00 4 304 000,00 458 624 000,00 63 536 000,00
H Pomniejszone o: płatności pośrednie dokonane wcześniej 118 894 999,00 59 092 000,00 259 199 000,00 386 705 000,00 21 251 000,00 2 264 456 000,00 313 708 999,00
I Wypłata lub odzyskanie salda końcowego netto (F-G-H) 6 955 905,82 2 951 732,43 14 839 091,89 22 851 306,73 - 52 934,60 131 902 537,37 19 847 718,26

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.318.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/750/UE ustanawiająca saldo końcowe, które należy wypłacić Estonii, Cyprowi, Łotwie, Litwie, Malcie, Polsce i Słowacji lub odzyskać od tych państw przy zamykaniu przejściowych programów rozwoju obszarów wiejskich finansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 03/12/2010
Data ogłoszenia: 04/12/2010
Data wejścia w życie: 04/12/2010