uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006(2) z dnia 22 marca 2006 r. ustanowiono wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej określony w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005(3).
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 dwa państwa członkowskie przyjęły nadzwyczajne środki wprowadzające natychmiastowy zakaz wykonywania przewozów na ich terytorium, stanowiące reakcję na nieprzewidziane problemy związane z bezpieczeństwem.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 473/2006(4) z dnia 22 marca 2006 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty, określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, dwa państwa członkowskie złożyły wnioski o uaktualnienie wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w Unii Europejskiej.
(4) Nie ulega wątpliwości, że dalsza działalność tych przewoźników może stanowić poważne zagrożenie bezpieczeństwa, które nie zostało w pełni wyeliminowane podjęciem natychmiastowych środków przez wspomniane dwa państwa członkowskie.
(5) Komisja poinformowała zainteresowanych przewoźników, przekazując istotne fakty i okoliczności, które stanowiłyby podstawę decyzji o wprowadzeniu zakazu wykonywania przez nich przewozów w Unii Europejskiej.
(6) Ponieważ dla rozwiązania tej kwestii konieczne jest podjęcie natychmiastowych środków, zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 473/2006 Komisja nie jest zobowiązana stosować się do postanowień art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia. Jednak Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym wgląd do dokumentacji przekazanej przez państwa członkowskie oraz przedstawienie Komisji i członkom Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego swoich uwag na piśmie oraz w formie ustnej prezentacji.
(7) Komisja, a także niektóre państwa członkowskie przeprowadziły konsultacje z organami odpowiedzialnymi za nadzór regulacyjny nad zainteresowanymi przewoźnikami lotniczymi.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.
Meridian Airways
(9) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika Meridian Airways posiadającego certyfikat wydany w Republice Ghany. Uchybienia te zostały stwierdzone przez Belgię, Francję, Niemcy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo w trakcie kontroli na ziemi przeprowadzonych w ramach programu SAFA(5).
(10) Na spotkaniu z Komisją w dniu 9 czerwca 2010 r., w którym wzięły udział także właściwe organy Ghany oraz właściwe organy Belgii i Zjednoczonego Królestwa, przewoźnik lotniczy przedłożył plan działań naprawczych służący usunięciu uchybień w zakresie bezpieczeństwa.
(11) Zjednoczone Królestwo i Belgia poinformowały Komisję o wprowadzeniu odpowiednio dnia 23 lipca 2010 r. oraz 27 lipca 2010 r. natychmiastowego zakazu wykonywania przewozów przez całą flotę Meridian Airways, w oparciu o wspólne kryteria, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
(12) Ponadto Belgia i Zjednoczone Królestwo złożyły dnia 29 lipca 2010 r. w Komisji wniosek o aktualizację wspólnotowego wykazu na mocy art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 473/2006, w celu nałożenia zakazu wykonywania przewozów do Unii Europejskiej na całą flotę Meridian Airways.
(13) Powtarzające się przypadki uchybień w zakresie bezpieczeństwa dowodzą, że przewoźnik Meridian Airways nie był w stanie ich usunąć w odpowiedzi na zastrzeżenia Belgii. Kontrole na ziemi w Zjednoczonym Królestwie w lipcu 2010 r. przyniosły szereg zastrzeżeń co do zdatności do lotu statków powietrznych przewoźnika Meridian Airways, a także zastrzeżenia co do kontroli i zarządzania w zakresie norm bezpieczeństwa operacji lotniczych przewoźnika Meridian Airways. Podobnie kontrole przeprowadzone w ubiegłym roku przez inne państwa członkowskie przyniosły negatywne wyniki, co potwierdza, że uchybienia w zakresie bezpieczeństwa tego przewoźnika mają charakter trwały.
(14) Właściwe organy Republiki Ghany, choć gotowe do współpracy z państwami członkowskimi w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, nie rozwiązały skutecznie najważniejszych problemów wskazanych w trakcie kontroli SAFA, czego dowodzą powtarzające się uchybienia w zakresie bezpieczeństwa. Jednak w ślad za informacją Komisji o jej zastrzeżeniach dotyczących norm bezpieczeństwa stosowanych przez przewoźnika właściwe organy Ghany zawiesiły z dniem 29 lipca 2010 r. certyfikat przewoźnika lotniczego wydany dla Meridian Airways
(15) Dnia 12 sierpnia 2010 r. przewoźnik Meridian Airways został wysłuchany przez służby Komisji i właściwe organy Belgii, Niemiec oraz Zjednoczonego Królestwa Konsultacje te nie przyniosły satysfakcjonujących rozwiązań dla stwierdzonych przypadków uchybień w zakresie bezpieczeństwa, które mogłyby być wdrożone w najbliższym czasie. Właściwe organy Republiki Ghany odmówiły udziału w posiedzeniu.
(16) Komisja przyjmuje do wiadomości zobowiązanie przewoźnika do kontynuowania realizacji planu działań naprawczych. Na kolejnym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego należy poddać analizie postępy poczynione przez przewoźnika w realizacji planu działań naprawczych oraz jego bieżącą sytuację.
(17) W oparciu o wspólne kryteria stwierdza się, że Meridian Airways nie spełnia odpowiednich norm bezpieczeństwa. Przewoźnik powinien podlegać całkowitemu zakazowi wykonywania przewozów i należy umieścić go w załączniku A.
Airlift International (GH) Ltd
(18) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika Airlift International (GH) Ltd posiadającego certyfikat wydany w Republice Ghany. Uchybienia te zostały stwierdzone przez Zjednoczone Królestwo w trakcie kontroli na ziemi przeprowadzonej w ramach programu SAFA(6).
(19) Właściwe organy Zjednoczonego Królestwa poinformowały Komisję o wydaniu w dniu 29 lipca 2010 r. natychmiastowego zakazu wykonywania przewozów przez całą flotę przewoźnika Airlift International (GH) Ltd, z powodu poważnych nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi, a także ze względu na nieprzestrzeganie przez załogę obowiązujących ograniczeń czasu pracy.
(20) Ponadto Zjednoczone Królestwo złożyło dnia 29 lipca 2010 r. w Komisji wniosek o aktualizację wspólnotowego wykazu na mocy art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 473/2006, w celu nałożenia zakazu wykonywania przewozów do Unii Europejskiej na całą flotę Airlift International (GH) Ltd.
(21) Na podstawie wniosku Zjednoczonego Królestwa Komisja przeprowadziła konsultacje z przewoźnikiem i właściwymi organami odpowiedzialnymi za nadzór nad nim. Konsultacje te nie pozwoliły upewnić się, że stwierdzone uchybienia w zakresie bezpieczeństwa zostały usunięte i że został wdrożony odpowiedni plan działań zapobiegający ich ponownemu wystąpieniu.
(22) Dnia 18 sierpnia 2010 r. przewoźnik Airlift International (GH) Ltd oraz właściwe organy Ghany zostali wysłuchani przez służby Komisji oraz właściwe organy Niemiec i Zjednoczonego Królestwa. Przewoźnik lotniczy przedstawił dokumenty potwierdzające zezwolenie na eksploatację czterech statków powietrznych typu DC8-63F (o znakach rejestracyjnych 9G-FAB, 9G-TOP, 9G-RAC, 9G-SIM), z których dwa (9G-FAB i 9G-SIM) pozostają w hangarze. Przewoźnik lotniczy zaprezentował procesy bezpieczeństwa przez niego stosowane, jednak nie był w stanie jednoznacznie wyjaśnić, dlaczego statek powietrzny 9G-RAC, który został wyprowadzony z hangaru w celu obsługi połączenia do Zjednoczonego Królestwa, nie spełnia norm międzynarodowych. Przewoźnik lotniczy poinformował, że ostatnio poprawił stosowane rozwiązania w zakresie jakości i zarządzania bezpieczeństwem, a także o trwającej weryfikacji procesów zarządzania bezpieczeństwem.
(23) Biorąc pod uwagę działania podjęte przez przewoźnika do tej pory oraz w oparciu o wspólne kryteria ocenia się, że Airlift International (GH) Ltd powinien zostać umieszczony w załączniku B, aby umożliwić mu wykonywanie przewozów wyłącznie z użyciem statku powietrznego o znaku rejestracyjnym 9G-TOP. Komisja dokona analizy sytuacji na kolejnym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2010 r.
W imieniu Komisji, za Przewodniczącego, | |
Siim KALLAS | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.
(2) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (UE) nr 590/2010 (Dz.U. L 170 z 6.6.2010, s. 9).
(3) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14.
(4) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 8.
(5) BCAA-2010-68, BCAA-2009-132, BCAA-2010-10, DGAC/F-2010-1297, LBA/D-2009-1415, LBA/D-2010-386, CAA-NL-2009-200, CAA-UK-2009-873, CAA-UK-2010-659, CAA-UK-2010-670, CAA-UK-2010-671, CAA-UK-2010-672.
(6) Zob. CAA-UK-2010-673.
ZAŁĄCZNIKI
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.237.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 791/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty |
Data aktu: | 06/09/2010 |
Data ogłoszenia: | 08/09/2010 |
Data wejścia w życie: | 09/09/2010 |