Rozporządzenie 304/2009 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przetwarzania odpadów zawierających trwałe zanieczyszczenia organiczne w procesach produkcji termicznej i metalurgicznej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 304/2009
z dnia 14 kwietnia 2009 r.
zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przetwarzania odpadów zawierających trwałe zanieczyszczenia organiczne w procesach produkcji termicznej i metalurgicznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG(1), w szczególności jego art. 7 ust. 6 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas 8. posiedzenia Konferencji Stron konwencji bazylejskiej przyjęto uaktualnione ogólne wytyczne techniczne dotyczące przyjaznej dla środowiska gospodarki odpadami składającymi się z trwałych zanieczyszczeń organicznych, zawierającymi je lub skażonymi nimi (decyzja VIII/16). Do sekcji IV.G.2 dotyczącej zniszczenia lub nieodwracalnego przekształcenia dodano podsekcję dotyczącą wytwarzania metali w procesie termicznym i metalurgicznym.

(2) Uaktualnione wytyczne należy uwzględnić w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004, jako że stanowią one odpowiednie źródło informacji dotyczących postępu naukowo-technicznego w dziedzinie przetwarzania odpadów zawierających trwałe zanieczyszczenia organiczne.

(3) W uaktualnionych wytycznych określono również poziomy zniszczenia lub nieodwracalnego przekształcenia niezbędne do zapewnienia niewystąpienia cech trwałych zanieczyszczeń organicznych. W stosowanych metodach nie należy przekraczać, między innymi, poziomu emisji atmosferycznych polichlorowanych dibenzopdioksyn (PCDD) i polichlorowanych dibenzofuranów (PCDF) wynoszącego 0,1 ng TEQ/Nm3. Wielkość ta jest identyczna z dopuszczalną wielkością emisji do powietrza określoną w dyrektywie 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(2). Jako że niezbędne jest wprowadzenie wymogu, aby urządzenia do przetwarzania odpadów zawierających trwałe zanieczyszczenia organiczne spełniały wymagania dotyczące dopuszczalnych wielkości emisji PCDD i PCDF określone w dyrektywie 2000/76/WE, należy stosować te wielkości, niezależnie od faktu, czy procesy są objęte zakresem tej dyrektywy.

(4) W sekcji IV.G.1 uaktualnionych wytycznych technicznych dotyczących trwałych zanieczyszczeń organicznych zalecono, aby oddzielić tę część urządzeń do przetwarzania odpadów, która zawiera trwałe zanieczyszczenia organiczne lub jest nimi skażona. Wymóg ten wyjaśnia kwestię przeprowadzania operacji przeróbki wstępnej, o której mowa w części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Należy zatem odpowiednio zmienić część 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(5) Współczynniki toksyczności zastosowane w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 dla obliczenia dopuszczalnych wielkości stężeń PCDD i PCDF zostały uaktualnione w 2005 r. przez Światową Organizację Zdrowia na podstawie najnowszych informacji naukowych. Należy to uwzględnić w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu uznaje się za najbardziej odpowiednie w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i ochrony środowiska.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 850/2004.

(8) Komitet ustanowiony na mocy art. 18 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) nie wydał opinii w sprawie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w terminie określonym przez jego przewodniczącego, w związku z czym Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący tych środków. Ponieważ przed upływem okresu przewidzianego w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 850/240 Rada nie przyjęła proponowanych środków ani też nie wyraziła sprzeciwu wobec nich, zgodnie z art. 5 ust. 6 akapit trzeci decyzji Rady 1999/468/WE(4) powinny one zostać przyjęte przez Komisję,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 kwietnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.

(2) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.

(3) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.

(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:

przypis (**) otrzymuje brzmienie:

"(**) Dopuszczalną wielkość oblicza się jako PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEF):

PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003"

2) w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:

a) w części 1 wprowadza się następujące zmiany:

(i) po tekście "R 1 Wykorzystanie głównie jako paliwo lub inny środek wytwarzający energię, z wyłączeniem odpadów zawierających PCB" dodaje się tekst w brzmieniu:

"R4 Recykling/odzysk metali oraz związków metali, pod następującymi warunkami: Działania ograniczają się do pozostałości z procesów produkcji żelaza i stali, takich jak pył lub osady powstałe w wyniku oczyszczania gazów lub zgorzelina walcownicza lub pył z filtrów zawierających cynk pochodzący ze stalowni, pył z systemów oczyszczania gazów z pieców do wytopu miedzi, oraz podobne odpady i ługowane pozostałości zawierające ołów z produkcji metali nieżelaznych. Wyłącza się odpady zawierające PCB. Operacje ograniczają się do procesów odzysku żelaza i stopów żelaza (wielkie piece, piece szybowe i piece trzonowe) i metali nieżelaznych (proces w piecu obrotowym Waelza, procesy kąpieli metalowej z wykorzystaniem pieców pionowych lub poziomych), pod warunkiem że urządzenia spełniają minimalne wymogi dotyczące dopuszczalnych wielkości emisji PCDD i PCDF określone w dyrektywie 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(*), niezależnie od tego, czy procesy te objęte są zakresem tej dyrektywy, oraz nie naruszając innych przepisów dyrektywy 2000/76/WE, gdzie ma to zastosowanie, ani przepisów dyrektywy 96/61/WE.

______

(*) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.";

(ii) przed ostatnim zdaniem dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Jeżeli tylko część produktu lub odpadów, jak np. urządzenie do przetwarzania odpadów, zawiera trwałe zanieczyszczenia organiczne lub jest nimi skażona, zostaje ona oddzielona, a następnie usunięta zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.";

b) przypis 6 w części 2 otrzymuje brzmienie:

"(6) Dopuszczalną wielkość oblicza się jako PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEF):

PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003"

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.96.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 304/2009 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przetwarzania odpadów zawierających trwałe zanieczyszczenia organiczne w procesach produkcji termicznej i metalurgicznej
Data aktu: 14/04/2009
Data ogłoszenia: 15/04/2009
Data wejścia w życie: 05/05/2009