Decyzja 2009/193/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 22 kwietnia 2008 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

(2009/193/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0367/2007)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2006 oraz specjalne sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0098/2008),

1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego na rok budżetowy 2006;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Harald RØMER

______

(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.

(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.

(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.

(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 22 kwietnia 2008 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0367/2007)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2006 oraz specjalne sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0098/2008),

1. zwraca uwagę, że dostępne środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2006 r., wynosiły 112.389.673,52 EUR (w 2005 r.: 106.880.105,67 EUR), przy czym stopień ich wykorzystania wyniósł 97,01 %;

2. zauważa, że po wprowadzeniu rachunkowości memoriałowej ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe EKES wykazuje negatywny wynik ekonomiczny w wysokości 2.204.729 EUR (deficyt) oraz identyczne kwoty po stronie aktywów i pasywów (164.448.636 EUR);

3. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie w grudniu 2007 nowego porozumienia o współpracy administracyjnej między EKES i Komitetem Regionów (KR) na okres 2008-2014; wyraża przekonanie, że współpraca między tymi dwoma instytucjami będzie korzystna z finansowego punktu widzenia dla podatnika europejskiego;

4. z zadowoleniem przyjmuje wyraźne zobowiązanie obydwu Komitetów mające na celu harmonizację standardów kontroli wewnętrznej w oparciu o najlepsze praktyki, jak również wszelkie inne procedury odnoszące się do Wspólnych Służb;

5. zauważa, że w nowym porozumieniu najważniejsze obszary (infrastruktura, informatyka i telekomunikacja, jak również tłumaczenia wraz ze sporządzaniem dokumentów) pozostawiono w gestii Wspólnych Służb, podczas gdy pewna ograniczona liczba zadań - takich jak usługi wewnętrzne, usługi społeczno-medyczne, biblioteka i prasa - została rozdzielona;

6. podkreśla jednak, że taki rozdział powinien pozostać bez wpływu na budżet i w związku z tym wzywa obydwa Komitety do przeprowadzenia, w ramach oceny średniookresowej, wspólnej analizy celem sprawdzenia czy takie przesunięcie środków będzie korzystne dla obydwu stron; wzywa obydwa Komitety do ciągłego informowania o drobnych porozumieniach o współpracy w dziedzinach objętych rozdziałem;

7. podkreśla uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartą w ustępie 10.19 wyżej wspomnianego sprawozdania rocznego, że w odniesieniu do zamówień publicznych zaistniały pewne uchybienia w zarządzaniu i kontroli; zauważa niepokojąco wysoki odsetek procedur negocjacyjnych przeprowadzanych zamiast przetargów w ramach całości wydatków na zamówienia; przyjmuje jednak z zadowoleniem informację Wspólnych Służb, z której wynika, że na większość prac budowlanych, które wcześniej zlecano w ramach procedur negocjacyjnych, podpisano nowe umowy po przeprowadzeniu przetargów lub że procedury przetargowe są w toku;

8. w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w ramach Wspólnych Służb Działu ds. Zleceń udzielającego wsparcia w dziedzinie zamówień publicznych wszystkim departamentom operacyjnym Wspólnych Służb; zauważa, że zgodnie z nowym porozumieniem, Dział ds. Weryfikacji Wspólnych Służb został przeniesiony do odpowiednich służb w ramach Komitetów;

9. zauważa, że zgodnie z odpowiedziami Wspólnych Służb na kwestionariusz sprawozdawcy, po zajęciu w roku 2007 budynków Remorqueur i Van Maerlant, wykorzystane jest obecnie 92 % całkowitej powierzchni biurowej Komitetów i potrzeby w tym zakresie zostały zaspokojone na najbliższe kilka lat;

10. odnotowuje, w związku z remontem hallu wejściowego do budynku Montoyer, że audytor wewnętrzny EKES stwierdził w swoim sprawozdaniu, że "nie odnalazł elementów sugerujących, że można zakwestionować nałożenie kar za opóźnienia w remoncie hallu budynku Montoyer"; podkreśla, że sprawozdanie to zostało przekazane do OLAF i że nie spowodowało żadnych skutków znanych EKES lub KR;

11. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z działalności EKES uznał za niewystarczającą liczbę kontroli ex post przeprowadzonych w 2006 r.; z satysfakcją przyjmuje działania podjęte przez EKES celem poprawy tej sytuacji, w tym stworzenie stabilnej sytuacji w dziedzinie zatrudnienia, poprawę interoperacyjności inspektorów itd.;

12. uważa za sprawę o zasadniczym znaczeniu, aby kontrole przeprowadzane na przykład przez urzędników zatwierdzających, inspektorów i audytorów były wystarczająco rygorystyczne; podkreśla w tym kontekście znaczenie odpowiedniej liczby wyrywkowych kontroli we wszystkich sektorach, prowadzonych jako uzupełnienie kilku kontroli o strategicznym znaczeniu w obszarach większego ryzyka;

13. odnotowuje z satysfakcją w tym kontekście osobiste zapewnienie parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej przez Sekretarza Generalnego EKES o odpowiednich gwarancjach i zabezpieczeniach odnośnie do skuteczności i regularności kontroli ex ante i ex post;

14. przyjmuje z zadowoleniem ustanowienie komitetu złożonego z trzech członków EKES, wspomaganego przez audytora zewnętrznego i przedkładającego sprawozdania przewodniczącemu EKES i którego zadania obejmują między innymi kontrolę niezależności służby audytu wewnętrznego oraz ocenę działań podejmowanych w odpowiedzi na zalecenia zawarte w sprawozdaniach z audytu;

15. w nawiązaniu do postępowania karnego wszczętego w Belgii przeciwko byłemu członkowi EKES w sprawie kosztów podróży (o którym mowa w ust. 4 rezolucji Parlamentu z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie udzielenia absolutorium(6), zauważa z ubolewaniem, że rozprawa przed sądem została pięciokrotnie odroczona, w tym trzy razy na wniosek obrony; odnotowuje z satysfakcją, że administracja EKES przedstawiła pisemne dowody, że EKES nie podejmował działań na rzecz takiego odraczania;

16. odnotowuje z satysfakcją, że ogólny przegląd przepisów w sprawie zwrotu kosztów podróży i spotkań członków EKES przeprowadzony dnia 10 października 2007 r. miał na celu poprawę i uproszczenie odpowiednich procedur, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości i równego traktowania wszystkich członków, z uwzględnieniem postępu technologicznego (rozwiązania takie jak: e-bilet, internetowa rezerwacja miejsc hotelowych oraz wideokonferencje).

______

(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.

(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.

(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.

(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. C 296 E z 6.12.2006, s. 171.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.88.79

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/193/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 22/04/2008
Data ogłoszenia: 31/03/2009