(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0365/2007)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2006 oraz specjalne sprawozdania zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),
– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 275 i 276 Traktatu WE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0097/2008),
1. udziela Sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Obrachunkowego na rok budżetowy 2006;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu i Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
Hans-Gert PÖTTERING | Harald RØMER |
______
(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.
(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 22 kwietnia 2008 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0365/2007)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2006 oraz specjalne sprawozdania zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),
– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0097/2008),
1. zwraca uwagę, że dostępne środki na zobowiązania, jakimi Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) dysponował w 2006 r. wynosiły 252.306.372,60 EUR (w 2005 r.: 232.602.467,74 EUR), przy czym stopień ich wykorzystania wyniósł 94,58 %;
2. zauważa, że po wprowadzeniu rachunkowości memoriałowej ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe ETS wykazuje negatywny wynik ekonomiczny za dany rok (1.529.933 EUR) oraz identyczne kwoty po stronie aktywów i pasywów (72.187.617 EUR);
3. z satysfakcją odnotowuje zatwierdzenie przez ETS w lipcu 2007 r. zasad etyki obowiązujących członków i byłych członków Trybunału Sprawiedliwości, Sądu Pierwszej Instancji i Sądu ds. Służby Publicznej(6), zawierających obowiązek przedłożenia oświadczenia o powiązaniach finansowych prezesowi Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla jednak swe ponawiane już wezwanie do publikowania konkretnych oświadczeń, na przykład na stronie internetowej ETS, w celu zachowania jawności, pomimo iż obecnie brak takiego wymogu prawnego;
4. wyraża zadowolenie z faktu, że z dniem 1 października 2007 r. utworzono dwie oddzielne jednostki administracyjne (jednostka audytu wewnętrznego i jednostka odpowiedzialna za weryfikację) posiadające dwóch niezależnych kierowników, kładąc tym samym kres sytuacji z lat ubiegłych, krytykowanej zarówno przez ETO, jak i przez Parlament, w której szef służby kontroli wewnętrznej był odpowiedzialny za weryfikację ex ante operacji finansowych urzędnika zatwierdzającego;
5. z zadowoleniem przyjmuje informacje zawarte w odpowiedziach ETS na kwestionariusz sprawozdawcy na temat dokładnego charakteru i treści zaleceń wewnętrznej kontroli przeprowadzonej w 2006 r., z których wynika, że kontroler wewnętrzny ETS przeprowadził pięć kontroli szczegółowych i wystosował zalecenia dla sprawdzanych jednostek (w sprawie organizacji i zarządzania budżetem wizyt, w sprawie umów ubezpieczeniowych, procedur dotyczących minimalnych norm kontroli wewnętrznej, zarządzania kosztami przeprowadzki oraz w sprawie korzystania z telefonów); podkreśla jednak, że te zalecenia powinny zostać w pełni wdrożone;
6. wyraża także zadowolenie z faktu, że po 2005 r., kiedy nie przeprowadzono żadnej weryfikacji ex post, w 2006 r. jednostka audytu wewnętrznego i pomocy finansowej przeprowadziła weryfikację ex post trzech typów wydatków, a mianowicie wydatków na dokumentację i bibliotekę oraz na pojazdy i połączenia telekomunikacyjne, która potwierdziła prawidłowość i zgodność kontrolowanych wydatków;
7. z zadowoleniem przyjmuje redukcję liczby negocjowanych umów w stosunku do liczby zawartych umów z 38 % w 2005 r. do 34 % w 2006 r. (o wartości ponad 60.000 EUR, po zmianie przepisów wykonawczych(7)rozporządzenia finansowego); wzywa jednak o więcej starań ze strony ETS w kierunku dalszej redukcji tych proporcji;
8. zwraca uwagę, że rok 2006 był pierwszym rokiem działalności, ściśle mówiąc, nowo powołanego Sądu ds. Służby Publicznej po objęciu przez niego obowiązków w grudniu 2005 r.;
9. zwraca uwagę, że choć liczba przetłumaczonych stron wzrosła o 24 % w porównaniu z rokiem 2005 osiągając 669.668 stron w 2006 r., to liczba stron wysyłanych do tłumaczenia pozostała na stałym poziomie (645.176 w 2005 r. i 642.113 w 2006 r.), oraz że zaległości spowodowane rozszerzeniem w 2004 r. zostały zredukowane, dzięki działaniom podjętym przez ETS;
10. zwraca uwagę na krytykę zawartą w sprawozdaniu specjalnym ETO nr 2/2007 dotyczącym wydatków na budynki, że niezależny ekspert, którego wyznaczenie przewidziano w umowie ramowej na rozbudowę głównego budynku ETS ("Palais"), nie został wyłoniony od początku, a pierwotna umowa ramowa określała tylko ogólne zasady;
11. z satysfakcją zauważa, że niezależny ekspert (KPMG) został teraz w końcu wyłoniony i rozpoczął pracę, kontrolując umowę i weryfikując ex post wszystkie zapisy księgowe; ma nadzieję, że początkowy budżet będzie respektowany, i zachęca ETS do ścisłego monitorowania wszystkich aspektów postępów projektu za pomocą przepisów wykonawczych regulujących monitoring;
12. odnotowuje także z satysfakcją, że Wielkie Księstwo Luksemburga i ETS podpisały umowę najmu-kupna określającą przepisy konieczne dla uzupełnienia umowy ramowej z 2001 r. i przewidującą sprzedaż ETS gruntu, na którym kompleks się znajduje, za symboliczną kwotę 1 EUR, kiedy ETS stanie się właścicielem budynków;
13. przypomina, że Trybunał Obrachunkowy w ust. 35 swojego sprawozdania specjalnego nr 2/2007 dotyczącego wydatków instytucji na budynki skomentował następującymi słowami finansowanie rozbudowy budynku Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu: "[...] Trybunał Sprawiedliwości nie był zaangażowany w przetarg i szczegółowe negocjacje dotyczące umowy (której klauzul i opcji nie zaaprobował wcześniej), nie jest też sygnatariuszem umów finansowych, mimo iż będzie musiał ponosić koszty finansowe (np. stopy procentowe, opłaty za zarządzanie). Departamenty Trybunału Sprawiedliwości zbadały procedurę zastosowaną przez rząd przy udzieleniu zamówienia na sfinansowanie projektu i podniosły kwestię niezapewnienia odpowiedniej konkurencji. [...]"; wzywa Komisję do przedstawienia wyników badań, których przeprowadzenie Komisja zapowiedziała w związku z tym w odpowiedzi na pytanie pisemne E-4016/2007, dotyczących naruszeń dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, najpóźniej do lipca 2008 r.;
14. zwraca uwagę, że w 2006 r. liczba zatrudnionych urzędników i innych pracowników (personel pomocniczy, personel zatrudniony na czas określony i pracownicy kontraktowi) wzrosła w ciągu roku o 4,8 % do 1.786 osób;
15. zauważa jednak z zaniepokojeniem nadal trwające problemy ETS z rekrutacją wykwalifikowanego personelu w ramach regulaminu pracowniczego na niektóre stanowiska (głównie tłumacze ustni i eksperci od IT) w oparciu o organizowane przez EPSO konkursy;
16. gratuluje ETS uwzględnienia w sprawozdaniu z działalności rozdziału opisującego działania podjęte w ciągu roku w reakcji na wcześniejsze decyzje Parlamentu w sprawie absolutorium i na sprawozdania ETO; domaga się jednak, aby ta sekcja, a także sprawozdanie dotyczące wewnętrznych kontroli wysłane przez ETS do organu udzielającego absolutorium, były bardziej szczegółowe.
______
(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.
(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. C 223 z 22.9.2007, s. 1.
(7)Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.88.72 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2009/191/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości |
Data aktu: | 22/04/2008 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2009 |