Zalecenie 2009/527/Euratom dotyczące bezpiecznego i skutecznego systemu przekazywania dokumentów i informacji w związku z przepisami dyrektywy Rady 2006/117/Euratom

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 7 lipca 2009 r.
dotyczące bezpiecznego i skutecznego systemu przekazywania dokumentów i informacji w związku z przepisami dyrektywy Rady 2006/117/Euratom

(2009/527/Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 33 akapit drugi i art. 124 tiret drugie,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/117/Euratom z dnia 20 listopada 2006 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych oraz wypalonego paliwa jądrowego(1), w szczególności jej art. 19 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Właściwe organy państw członkowskich powinny współpracować w celu zapewnienia sprawnego przebiegu określonej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 2006/117/Euratom procedury automatycznego wydawania zgody.

(2) Właściwe organy zaangażowanych państw członkowskich podejmują niezbędne środki służące zapewnieniu należytej staranności przy posługiwaniu się wszelkimi informacjami o przemieszczeniach podlegającymi tej dyrektywie oraz ochronę tych informacji przed ich nieuprawnionym wykorzystywaniem.

(3) W kontekście stosowania dyrektywy 2006/117/Euratom w odniesieniu do wszelkich informacji przetwarzanych przez właściwe organy państw członkowskich mają zastosowanie ogólne środki bezpieczeństwa,

NINIEJSZYM ZALECA:

1) Do wszelkich informacji przetwarzanych przez właściwe organy w ramach wykonywania przepisów dyrektywy 2006/117/Euratom należy stosować poziom zabezpieczeń równorzędny poziomowi zabezpieczeń zapewnianemu przez inne zaangażowane właściwe organy.

2) Właściwe organy państw członkowskich powinny ustalić najstosowniejszy poziom ochrony w celu zapewnienia sprawnego przebiegu określonej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 2006/117/Euratom procedury automatycznego wydawania zgody.

3) Stosowny poziom ochrony należy zapewniać za pośrednictwem różnorodnych środków, zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi danego państwa członkowskiego, w tym obowiązku zachowania poufności i dyskrecji, ograniczając dostęp do informacji do uprawnionego personelu, wymogów ochrony danych w odniesieniu do danych osobowych, a także ogólnych środków technicznych i proceduralnych służących ochronie bezpieczeństwa danych.

4) Łącza elektroniczne pomiędzy właściwymi organami poszczególnych państw członkowskich powinny gwarantować poziom ochrony równorzędny poziomowi zapewnianemu przez państwa członkowskie na swoich terytoriach w odniesieniu do przesyłu analogicznych informacji i dokumentacji.

5) Właściwe organy państw członkowskich powinny uzgodnić wspólny standard tego rodzaju łączy elektronicznych.

6) Wszelkie informacje przetwarzane przez właściwe organy w ramach wykonywania przepisów dyrektywy 2006/117/Euratom w przypadku konieczności ich utajnienia zgodnie z przepisami i prawodawstwem państw członkowskich powinny być opatrywane najniższym poziomem klauzuli tajności.

7) Informacje wymagające dodatkowych środków ochrony należy opatrywać klauzulą tajności o poziomie wyższym niż najniższy, za pomocą specjalnego oznaczenia, wyłącznie w przypadkach, gdy jest to ściśle niezbędne oraz na niezbędny okres.

8) Jako autorzy informacji, właściwe organy dostarczające informacje innym właściwym organom powinny być odpowiedzialne za dobór stosownego poziomu klauzuli tajności, przy uwzględnieniu:

a) własnych krajowych przepisów dotyczących utajniania informacji;

b) praktycznych wymogów elastyczności i sprawności koniecznych dla zastosowania procedury automatycznego udzielania zgody;

c) wyjątkowego charakteru wymogów dotyczących klauzuli tajności.

9) Zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi państw członkowskich, właściwe organy powinny stosować oznaczenia tajności wyszczególnione w tabeli porównującej krajowe klauzule tajności załączonej jako dodatek 2 do decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie przyjęcia przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa(2), załączonej analogicznie do decyzji Komisji 2005/94/WE, Euratom z dnia 3 lutego 2005 r. zmieniającej decyzję 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(3). Praktyczny przewodnik nadawania klauzul, załączony w postaci dodatku 3 do decyzji 2001/264/WE oraz, analogicznie, w postaci dodatku 2 do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniającej jej regulamin wewnętrzny(4), mógłby znaleźć zastosowanie jako źródło wskazówek przy dokonywaniu wyboru najbardziej odpowiedniego poziomu klauzuli tajności.

10) Jako autor informacji, właściwy organ dostarczający informacje powinien podawać dokładnie okres, w którym ma zastosowanie wybrany poziom klauzuli tajności, a także o wszelkich ewentualnych zmianach poziomu klauzuli tajności po upływie tego okresu.

11) Właściwy organ, który jest autorem informacji, może w dowolnej chwili zażądać, w formie pisemnej, zmiany uprzednio nadanej klauzuli tajności, w tym również jej usunięcia (tj. zniesienia klauzuli tajności), obniżenia (tj. zmiany na klauzulę niższego poziomu) lub dodania stosownego poziomu.

12) Właściwe organy, do których dostarczane są informacje, powinny być zobowiązane do usunięcia, wprowadzenia zmian lub stosownych poziomów klauzuli tajności zgodnie z takim wnioskiem.

13) Jako autor informacji, właściwy organ dostarczający informacje powinien, tak szybko jak to możliwe, zwrócić się z pisemną prośbą o obniżenie danej klauzuli tajności lub jej całkowite usunięcie (tj. zniesienie).

14) Zgodnie z zasadą ścisłej potrzeby dostęp do informacji i ich posiadanie powinny zostać ograniczone w ramach wyznaczonych właściwych organów do osób, które z uwagi na swoje obowiązki i kompetencje muszą zapoznać się z takimi informacjami lub posługiwać się nimi. W przypadkach gdy jest to wymagane zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi danego państwa członkowskiego, osoby takie powinny zostać sprawdzone pod względem bezpieczeństwa na odpowiednim do klauzuli tajności poziomie.

15) Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2009 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 337 z 5.12.2006, s. 21.

(2) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, s. 1.

(3) Dz.U. L 31 z 4.2.2005, s. 66.

(4) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.177.5

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2009/527/Euratom dotyczące bezpiecznego i skutecznego systemu przekazywania dokumentów i informacji w związku z przepisami dyrektywy Rady 2006/117/Euratom
Data aktu: 07/07/2009
Data ogłoszenia: 08/07/2009
Data wejścia w życie: 08/07/2009