uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska obradująca w dniach 11 i 12 grudnia 2008 r. zatwierdziła europejski plan naprawy gospodarczej, który zakłada podjęcie działań priorytetowych mających na celu przyspieszenie dostosowania gospodarek państw członkowskich do obecnych wyzwań. Europejski plan naprawy gospodarczej wiąże się z nakładami odpowiadającymi łącznie około 1,5 % PKB Unii Europejskiej, czyli kwocie odpowiadającej około 200 mld EUR.
(2) Z powyższej kwoty 1.020 mln EUR powinno zostać udostępnione wszystkim państwom członkowskim za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu rozpowszechnienia szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich oraz wzmożenia działań związanych z priorytetami określonymi w art. 16a ust. 1 lit. a)-f) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005(2) (dalej zwanymi "nowymi wyzwaniami").
(3) W celu ustalenia ram prawnych umożliwiających państwom członkowskim wykorzystanie kwoty 1.020 mln EUR niezbędne jest wprowadzenie do rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 kilku zmian, będących kontynuacją zmian wprowadzonych rozporządzeniem (WE) nr 74/2009(3), które umożliwia państwom członkowskim wykorzystanie kwot uzyskanych w wyniku podwyższenia obowiązkowej modulacji i pochodzących z niewykorzystanych środków finansowych uzyskanych na mocy art. 136 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników(4) na działania związane z nowymi wyzwaniami.
(4) Z myślą o szczególnej wadze w budżecie ogólnym Wspólnot Europejskich środków, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(5), należy nadal wyjątkowo przewidywać, że Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, przyjmie niezbędną decyzję dotyczącą kwoty wsparcia wspólnotowego na rozwój obszarów wiejskich w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., rocznego podziału środków i minimalnej kwoty, która ma zostać skoncentrowana w regionach kwalifikujących się na mocy celu konwergencji.
(5) W związku z udostępnieniem dodatkowych środków finansowych w postaci wsparcia wspólnotowego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach europejskiego planu naprawy gospodarczej, państwa członkowskie powinny wprowadzić odpowiednie zmiany do swoich krajowych planów strategicznych. Ponieważ wszystkie państwa członkowskie zaczną otrzymywać dodatkowe środki, począwszy od 2009 r., należy nałożyć na nie obowiązek skorygowania krajowego planu strategicznego do dnia 15 lipca 2009 r.
(6) Z konkluzji Rady Europejskiej z dnia 12 grudnia 2008 r. wynika, że w zakresie europejskiego planu naprawy gospodarczej Rada Europejska popiera w szczególności rozwój szerokopasmowego Internetu, także na obszarach o słabo rozwiniętej infrastrukturze. Zważywszy, że obszary wiejskie są często pozbawione wystarczającego dostępu do Internetu, należy zwiększyć wsparcie na rzecz infrastruktury szerokopasmowej w ramach wsparcia z EFRROW. Biorąc pod uwagę znaczenie tego priorytetu, państwa członkowskie zgodnie ze swoimi potrzebami powinny włączyć związane z nim działania do swoich programów do końca 2009 r. Należy sporządzić wykaz rodzajów działań związanych z infrastrukturą szerokopasmową, który pomoże państwom członkowskim określić odpowiednie działania w kontekście ram prawnych dla rozwoju obszarów wiejskich.
(7) Ponieważ wszystkie państwa członkowskie będą miały dostęp do dodatkowych środków pochodzących z europejskiego planu naprawy gospodarczej w 2009 i 2010 r., powinny one włączyć rodzaje działań związane z nowymi wyzwaniami do swoich programów rozwoju obszarów wiejskich, już począwszy od 2009 r.
(8) Obowiązek złożenia zmienionych programów rozwoju obszarów wiejskich do dnia 15 lipca 2009 r. powinien zatem mieć zastosowanie do wszystkich państw członkowskich.
(9) Z uwagi na uzupełniający, szczegółowy i wiążący charakter, jaki ma wykorzystanie środków finansowych pochodzących z zastosowania obowiązkowej modulacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009, kwot uzyskanych zgodnie z art. 136 tego rozporządzenia oraz kwot udostępnionych w formie wsparcia wspólnotowego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach europejskiego planu naprawy gospodarczej, równowaga ustalona między celami wsparcia rozwoju obszarów wiejskich nie powinna być przez te środki finansowe zakłócona.
(10) Obszary wiejskie często nie dysponują ani dużą, ani małą infrastrukturą szerokopasmową. Duża infrastruktura może mieć decydujące znaczenie dla obsługi trudno dostępnych obszarów wiejskich. Aby zapewnić jak najwydajniejsze wykorzystanie dostępnych środków oraz umożliwić znaczący rozwój Internetu szerokopasmowego na obszarach wiejskich, stosowne działania należy uznać za kwalifikowalne bez ograniczeń dotyczących wielkości odnośnej infrastruktury. W związku z tym w przypadku działań związanych z infrastrukturą szerokopasmową istniejące ograniczenie dotyczące wielkości infrastruktury związanej z podstawowymi usługami dla gospodarki i ludności wiejskiej nie powinno być stosowane.
(11) Aby osiągnąć szczegółowe cele polityczne polegające na wzmożeniu działań związanych z nowymi wyzwaniami oraz na rozwinięciu infrastruktury szerokopasmowego Internetu, należy przewidzieć, że wykorzystanie środków finansowych dostępnych w formie wsparcia wspólnotowego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach europejskiego planu naprawy gospodarczej jest ograniczone do szczegółowych celów oraz połączyć ten wymóg z zasadami obowiązującymi dla kwot uzyskanych w wyniku zastosowania obowiązkowej modulacji oraz kwot uzyskanych na mocy art. 136 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(12) Biorąc pod uwagę znaczenie działań związanych z infrastrukturą szerokopasmową na poziomie Wspólnoty, wzrost wkładu z EFRROW przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 74/2009 powinien mieć również zastosowanie do tego rodzaju działań, tak aby ułatwić ich wdrażanie.
(13) W celu wsparcia państw członkowskich szczególnie dotkniętych kryzysem gospodarczym oraz mających trudności z wniesieniem krajowych środków finansowych w uzupełnieniu środków dostępnych z EFRROW należy wyjątkowo w roku 2009 dopuścić możliwość zastosowania wyższych stawek współfinansowania.
(14) Ponieważ środki przewidziane w zaproponowanych zmianach pozostają bez uszczerbku dla uprawnionych oczekiwań podmiotów gospodarczych i powinny obejmować rok 2009, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1698/2005.
(16) W celu zapewnienia uwzględnienia europejskiego planu naprawy gospodarczej w dyscyplinie budżetowej konieczne jest dostosowanie przepisów dotyczących pułapów budżetowych na wydatki finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005(6), przez uwzględnienie również kwot określonych w dziale 2 dla rozwoju obszarów wiejskich w ramach pakietu naprawy zgodnie z decyzją Rady 2009/434/WE z dnia 25 maja 2009 r. zmieniającą decyzję 2006/493/WE ustanawiającą kwotę wsparcia wspólnotowego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na okres od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., jej podział na poszczególne lata oraz minimalną kwotę, która zostanie skoncentrowana w regionach kwalifikujących się w ramach celu konwergencji(7), i kwoty przeznaczonej na projekty w dziedzinie energii, która mogłaby zostać określona zgodnie z procedurą przewidzianą w oświadczeniu Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie finansowania projektów w zakresie energii i szerokopasmowego Internetu oraz oceny funkcjonowania reformy WPR w ramach europejskiego planu naprawy gospodarczej(8). Rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2009 r.
W imieniu Rady | |
J. ŠEBESTA | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 6 maja 2009 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(3) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 100.
(4) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(5) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
(6) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(7) Zob. 25 s. niniejszego Dziennika Urzędowego.
(8) Dz.U. C 108 z 12.5.2009, s. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.144.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 473/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej |
Data aktu: | 25/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 09/06/2009 |
Data wejścia w życie: | 09/06/2009, 01/01/2009 |