uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 34 ust. 2 akapit drugi oraz art. 142 lit. c), d) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 ustanowiło nowe zasady w stosunku do systemu płatności jednolitych, stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r. W związku z tym należy dostosować przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 795/2004(2).
(2) Definicje określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 powinny odzwierciedlać rozszerzoną kwalifikowalność obszarów w ramach systemu płatności jedno-litej.
(3) Przepisy dotyczące kryteriów kwalifikowalności, określone w art. 3b rozporządzenia (WE) nr 795/2004, są nieaktualne i należy je w związku z tym usunąć. Jednakże art. 34 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 dotyczy również wykorzystywania hektarów kwalifikujących się do prowadzenia działalności pozarolniczej. Należy określić kryteria ramowe dla wszystkich państw członkowskich.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 znosi obowiązek odłogowania i niektóre ograniczenia związane z uprawnieniami do płatności z rezerwy krajowej, co powoduje, że przepisy dotyczące tych kwestii stają się nieaktualne.
(5) Należy wyjaśnić art. 7 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 w zakresie odniesień do rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(3) i rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 nie zawiera już szczególnych zasad dotyczących procedury składania wniosków do systemu płatności jednolitej w pierwszym roku jego wdrażania. Należy w związku z tym zaktualizować odnośne zasady w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004.
(7) W przypadku gdy dzierżawa, o której mowa w art. 20 i 22, lub programy, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wygasają po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku w ramach systemu płatności jednolitej w pierwszym roku wdrażania, termin występowania o określenie uprawnień do płatności powinien zostać przedłużony, aby rolnicy dysponowali odpowiednim czasem na złożenie wniosku, który odzwierciedla faktyczną sytuację gospodarstwa.
(8) Ograniczenia regionalne, określone w art. 26 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, powinny zostać dostosowane do art. 43 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(9) Przepisy dotyczące obowiązkowego odłogowania stają się nieaktualne, należy jednak umożliwić w 2009 r. dobro-wolne odłogowanie zgodnie z przepisami art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(10) W przypadku gdy państwa członkowskie postanawiają stosować art. 72 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy określić termin i treść przesyłanego do Komisji wniosku.
(11) Należy przyjąć przepisy określające zasady obowiązujące nowe państwa członkowskie przechodzące z systemu jednolitej płatności obszarowej do systemu płatności jednolitej. Zasady te powinny dotyczyć przede wszystkim wstępnego przyznawania uprawnień do płatności, szczególnych uprawnień oraz powiadamiania o decyzji.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje przyznanie bezpośredniego wsparcia w ramach systemu płatności jednolitej na rzecz producentów wina, zwłaszcza w drodze przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej. Należy zatem przyjąć odnośne szczegółowe zasady przyznawania uprawnień do płatności. Te zasady szczegółowe powinny opierać się na tych samych wytycznych co zasady określone już w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw.
(13) W przypadku rolników, którym zostało już przyznane uprawnienie do płatności lub którzy nabyli je bądź otrzymali przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności, określonych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wartość i liczba ich uprawnień do płatności powinna zostać ponownie obliczona. Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom nie powinny być uwzględniane w tym obliczeniu.
(14) Państwa członkowskie, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny mieć możliwość ustalenia przypadającej na rolnika liczby uprawnień do płatności, wynikających z przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(15) Należy przyjąć przepisy dotyczące średniej regionalnej w kontekście określania wartości uprawnień do płatności w zastosowaniu części B załącznika IX (karczowanie) do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(16) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustala się datę, z którą można zezwolić tymczasowo na uprawę poplonów w regionach, w których zbiór zbóż odbywa się zwykle wcześniej ze względu na warunki klimatyczne, zgodnie z przepisami art. 38 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Na wniosek Hiszpanii należy ustalić odrębne daty dla poszczególnych regionów tego państwa członkowskiego ze względu na odmienne warunki agronomiczne i klimatyczne. Załącznik powinien być również zaktualizowany w celu uwzględnienia kwalifikowalności owoców i warzyw w tych państwach członkowskich, które nie korzystają z opóźnionego włączenia tego sektora do systemu płatności jednolitej.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 795/2004.
(18) Proponowane zmiany powinny być stosowane od dnia stosowania rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.114.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 370/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
Data aktu: | 06/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2009, 01/01/2009 |