Rozporządzenie 370/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 370/2009
z dnia 6 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 34 ust. 2 akapit drugi oraz art. 142 lit. c), d) i g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 ustanowiło nowe zasady w stosunku do systemu płatności jednolitych, stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r. W związku z tym należy dostosować przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 795/2004(2).

(2) Definicje określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 powinny odzwierciedlać rozszerzoną kwalifikowalność obszarów w ramach systemu płatności jedno-litej.

(3) Przepisy dotyczące kryteriów kwalifikowalności, określone w art. 3b rozporządzenia (WE) nr 795/2004, są nieaktualne i należy je w związku z tym usunąć. Jednakże art. 34 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 dotyczy również wykorzystywania hektarów kwalifikujących się do prowadzenia działalności pozarolniczej. Należy określić kryteria ramowe dla wszystkich państw członkowskich.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 znosi obowiązek odłogowania i niektóre ograniczenia związane z uprawnieniami do płatności z rezerwy krajowej, co powoduje, że przepisy dotyczące tych kwestii stają się nieaktualne.

(5) Należy wyjaśnić art. 7 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 w zakresie odniesień do rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(3) i rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 nie zawiera już szczególnych zasad dotyczących procedury składania wniosków do systemu płatności jednolitej w pierwszym roku jego wdrażania. Należy w związku z tym zaktualizować odnośne zasady w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004.

(7) W przypadku gdy dzierżawa, o której mowa w art. 20 i 22, lub programy, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wygasają po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku w ramach systemu płatności jednolitej w pierwszym roku wdrażania, termin występowania o określenie uprawnień do płatności powinien zostać przedłużony, aby rolnicy dysponowali odpowiednim czasem na złożenie wniosku, który odzwierciedla faktyczną sytuację gospodarstwa.

(8) Ograniczenia regionalne, określone w art. 26 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, powinny zostać dostosowane do art. 43 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(9) Przepisy dotyczące obowiązkowego odłogowania stają się nieaktualne, należy jednak umożliwić w 2009 r. dobro-wolne odłogowanie zgodnie z przepisami art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(10) W przypadku gdy państwa członkowskie postanawiają stosować art. 72 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy określić termin i treść przesyłanego do Komisji wniosku.

(11) Należy przyjąć przepisy określające zasady obowiązujące nowe państwa członkowskie przechodzące z systemu jednolitej płatności obszarowej do systemu płatności jednolitej. Zasady te powinny dotyczyć przede wszystkim wstępnego przyznawania uprawnień do płatności, szczególnych uprawnień oraz powiadamiania o decyzji.

(12) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje przyznanie bezpośredniego wsparcia w ramach systemu płatności jednolitej na rzecz producentów wina, zwłaszcza w drodze przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej. Należy zatem przyjąć odnośne szczegółowe zasady przyznawania uprawnień do płatności. Te zasady szczegółowe powinny opierać się na tych samych wytycznych co zasady określone już w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw.

(13) W przypadku rolników, którym zostało już przyznane uprawnienie do płatności lub którzy nabyli je bądź otrzymali przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności, określonych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wartość i liczba ich uprawnień do płatności powinna zostać ponownie obliczona. Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom nie powinny być uwzględniane w tym obliczeniu.

(14) Państwa członkowskie, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny mieć możliwość ustalenia przypadającej na rolnika liczby uprawnień do płatności, wynikających z przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(15) Należy przyjąć przepisy dotyczące średniej regionalnej w kontekście określania wartości uprawnień do płatności w zastosowaniu części B załącznika IX (karczowanie) do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(16) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustala się datę, z którą można zezwolić tymczasowo na uprawę poplonów w regionach, w których zbiór zbóż odbywa się zwykle wcześniej ze względu na warunki klimatyczne, zgodnie z przepisami art. 38 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Na wniosek Hiszpanii należy ustalić odrębne daty dla poszczególnych regionów tego państwa członkowskiego ze względu na odmienne warunki agronomiczne i klimatyczne. Załącznik powinien być również zaktualizowany w celu uwzględnienia kwalifikowalności owoców i warzyw w tych państwach członkowskich, które nie korzystają z opóźnionego włączenia tego sektora do systemu płatności jednolitej.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 795/2004.

(18) Proponowane zmiany powinny być stosowane od dnia stosowania rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się lit. a);

b) lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) »plantacje trwałe« oznaczają uprawy niepodlegające rotacji, inne niż trwałe użytki zielone, które zajmują grunty przez okres pięciu lat lub dłużej i dają powtarzające się zbiory, w tym szkółki, i zagajniki o krótkiej rotacji (kod CN ex 0602 90 41);";

c) skreśla się lit. d);

d) lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) »użytki zielone« oznaczają grunty orne wykorzystywane do produkcji trawy (wysiewanej lub naturalnej); do celów art. 49 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009(*) wyrażenie »użytki zielone« obejmuje pastwiska trwałe;

______

(*) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.";

2) skreśla się art. 3b;

3) w rozdziale 1 dodaje się art. 3c w brzmieniu:

"Artykuł 3c

Wykorzystywanie głównie do prowadzenia działalności rolniczej

Do celów stosowania art. 34 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009, jeśli powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa wykorzystywana jest także do prowadzenia działalności pozarolniczej, powierzchnia ta uważana jest za głównie wykorzystywaną do prowadzenia działalności rolniczej, jeśli intensywność, charakter, okres trwania i harmonogram działalności pozarolniczej nie utrudniają znacząco jej prowadzenia.

Państwa członkowskie ustalają zasady wykonania przepisów pierwszego ustępu na swoim terytorium.";

4) w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:

(i) akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Wartość jednostkowa każdego uprawnienia do płatności, które już ma, może zostać zwiększona.";

(ii) skreśla się akapit trzeci;

b) skreśla się ust. 4;

5) w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z możliwości przewidzianej w art. 42 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, może ono w szczególności przyznać, na wniosek, zgodnie z niniejszym artykułem, uprawnienia do płatności w odnośnych obszarach rolnikom, którzy zgłosili liczbę hektarów mniejszą niż liczba odpowiadająca uprawnieniom do płatności, które byłyby lub zostałyby przyznane zgodnie z art. 43 tego rozporządzenia i art. 59 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

W takim przypadku rolnik rezygnuje na rzecz rezerwy krajowej ze wszystkich uprawnień, które ma lub które winny mu zostać przyznane, z wyjątkiem uprawnień do płatności podlegających specjalnym warunkom, o których mowa w art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.";

b) skreśla się ust. 3;

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wartość jednostkową uprawnień do płatności przyznanych z rezerwy krajowej oblicza się poprzez podzielenie kwoty referencyjnej rolnika przez liczbę hektarów, które zgłasza.";

6) w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Uznaje się, że niewykorzystane uprawnienia do płatności powracają do rezerwy krajowej z dniem następującym po ostatnim dniu na zmianę wniosku złożonego w ramach systemu płatności jednolitej w roku kalendarzowym, w którym upływa termin, o którym mowa w art. 28 ust. 3 i art. 42 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.";

b) skreśla się ust. 2;

7) w art. 9 ust. 1 skreśla się lit. c);

8) w art. 12 ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Ostateczne określenie uprawnień do płatności, które mają zostać przyznane w pierwszym roku systemu płatności jednolitej, uzależnione jest od złożenia wniosku o uprawnienia do płatności przed upływem terminu określonego zgodnie z art. 21a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 796/2004.";

9) w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się ust. 3;

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku gdy dzierżawa, o której mowa w art. 20 i 22, lub programy, o których mowa w art. 23, wygasły po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku w ramach systemu płatności jednolitej w pierwszym roku wdrażania, zainteresowany rolnik może ubiegać się o określenie swoich uprawnień do płatności, po wygaśnięciu dzierżawy lub programu, w terminie, który ma zostać wyznaczony przez państwa członkowskie, ale najpóźniej do dnia wyznaczonego jako ostateczny termin wprowadzenia poprawek we wniosku o pomoc w następnym roku.";

10) w art. 23a skreśla się akapit drugi;

11) w art. 24 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Rolnik może dobrowolne przenieść uprawnienia do płatności do rezerwy krajowej.";

12) w art. 26 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nie naruszając przepisów art. 50 ust. 1 i art. 62 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z możliwości prze-widzianej w art. 43 ust. 1 akapit trzeci wymienionego rozporządzenia, państwa członkowskie definiują region na odpowiednim poziomie terytorialnym zgodnie z obiektywnymi kryteriami oraz w taki sposób, aby zapewnić równe traktowanie rolników oraz aby uniknąć wystąpienia zakłóceń na rynku oraz zakłócenia konkurencji.";

b) skreśla się ust. 4;

13) art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 32

Warunki dobrowolnego odłogowania przewidzianego w art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003

1. Powierzchnie odłogowane muszą pozostawać powierzchniami odłogowanymi przez okres rozpoczynający się najpóźniej dnia 15 stycznia i upływający najwcześniej z dniem 31 sierpnia. Jednakże państwa członkowskie określają warunki, na których producenci mogą otrzymać zezwolenie na obsianie od dnia 15 lipca w celu uzyskania plonów w następnym roku oraz określają warunki, które muszą zostać spełnione w celu wypasu, który ma zostać dozwolony od dnia 15 lipca lub, w przypadku szczególnych warunków klimatycznych, od dnia 15 czerwca w państwach członkowskich, w których tradycyjnie prowadzony jest okresowy wypas zwierząt.

2. Państwa członkowskie stosują odpowiednie środki, zgodnie ze szczególną sytuacją odnośnych powierzchni odłogowanych, w celu zapewnienia, że takie powierzchnie utrzymywane są zgodnie z zasadami dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, a także, że chronione jest środowisko naturalne.

Takie środki mogą obejmować pokrywę zieloną. W takim przypadku środki zapewniają, że pokrywa zielona nie może być wykorzystywana do celów produkcji nasiennej, a także, że nie może być wykorzystywana do celów rolnych przed dniem 31 sierpnia lub od tego czasu przed dniem 15 stycznia w celu produkcji roślin na sprzedaż.

3. W przypadkach, o których mowa w art. 31 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 73/2009, państwa członkowskie mogą upoważnić wszystkich producentów do wykorzystywania gruntów zgłoszonych jako odłogowane do celów żywienia zwierząt w odniesieniu do roku, w którym został złożony pojedynczy wniosek. Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że odłogowane grunty objęte upoważnieniem nie są używane do celów zarobkowych, a w szczególności, że żadne pasze wyprodukowane na tym odłogowanym gruncie nie zostały sprzedane. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o swojej decyzji dotyczącej upoważnienia i jej uzasadnieniu.";

14) skreśla się art. 33, 34, 39, 41 i 43;

15) w art. 48 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Państwa członkowskie, które stosują art. 72 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, przekazują, najpóźniej do dnia 7 czerwca 2009 r., szczegółowe dane dotyczące płatności, które zamierzają przyznać, a w szczególności opis warunków kwalifikowalności do stosowanych środków i odnośne sektory, a także zebrane zasoby finansowe.";

16) rozdział 6a otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 6a

NOWE PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE

Wdrożenie systemu płatności jednolitej w nowych państwach członkowskich, które zastosowały system jednolitej płatności obszarowej

Artykuł 48a

Przepisy ogólne

1. O ile niniejszy rozdział nie stanowi inaczej, przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się wobec nowych państw członkowskich, które zastosowały system jednolitej płatności obszarowej.

2. Wszelkie odniesienia w niniejszym rozporządzeniu do art. 42 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 lub do art. 41 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 są rozumiane jako odniesienia do art. 57 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

3. Do celów stosowania art. 57 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 nowe państwa członkowskie mogą ustalić okres reprezentatywny, który poprzedza pierwszy rok stosowania systemu płatności jednolitej.

4. Wszelkie odniesienia w niniejszym rozporządzeniu do »okresu referencyjnego« są rozumiane jako odniesienia do pierwszego roku stosowania systemu płatności jednolitej lub do okresu reprezentatywnego określonego w art. 59 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Artykuł 48b

Wstępne przyznawanie uprawnień do płatności

1. Nie naruszając przepisów art. 59 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, do celów art. 59 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, nowe państwa członkowskie określają liczbę kwalifikujących się hektarów, o których mowa w tym ustępie, wykorzystując liczbę hektarów zgłoszonych w celu określenia uprawnień do płatności w pierwszym roku wdrażania systemu płatności jednolitej.

2. Pomimo ust. 1 niniejszego artykułu, nowe państwa członkowskie mogą określić liczbę kwalifikujących się hektarów, o których mowa w art. 59 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, wykorzystując liczbę hektarów zgłoszonych na rok poprzedzający pierwszy rok wdrażania systemu płatności jednolitej.

W przypadku gdy liczba kwalifikujących się hektarów zgłoszonych przez rolników w pierwszym roku wdrażania systemu płatności jednolitej jest mniejsza niż liczba kwalifikujących się hektarów uznanych zgodnie z akapitem pierwszym, nowe państwo członkowskie może przyznać ponownie, w całości lub w części, kwoty odpowiadające hektarom, które nie zostały zgłoszone jako uzupełnienie do każdego uprawnienia do płatności przyznanego w pierwszym roku wdrażania systemu płatności jednolitej. Uzupełnienie oblicza się poprzez podzielenie odnośnej kwoty przez liczbę przyznanych uprawnień do płatności.

3. Wartość i liczba uprawnień do płatności przyznanych na podstawie zgłoszeń rolników w celu określenia uprawnień do płatności w pierwszym roku wdrażania systemu płatności jednolitej są wartością i liczbą wstępną. Ostateczna wartość i ostateczna liczba określana jest najpóźniej do dnia 1 kwietnia roku następującego po pierwszym roku wdrażania systemu płatności jednolitej, po przeprowadzeniu kontroli dokonanych stosownie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 796/2004.

4. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z możliwości przewidzianej w art. 59 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, może ono, począwszy od roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy rok wdrażania systemu płatności jednolitej, przystąpić do identyfikacji kwalifikujących się rolników i do wstępnego określenia liczby hektarów, o której mowa w tym ustępie, oraz do wstępnej weryfikacji warunków, o których mowa w ust. 6.

Nie naruszając przepisów art. 61 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, wartość uprawnień oblicza się poprzez podzielenie kwoty, o której mowa w art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, przez łączną liczbę uprawnień przy-znanych na mocy przepisów tego ustępu.

5. Rolnicy informowani są o tymczasowych uprawnieniach co najmniej miesiąc przed upływem terminu składania wniosków, określonego zgodnie z art. 56 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

6. Wnioskujący wykazuje zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, że z dniem złożenia wniosku o uprawnienia do płatności jest rolnikiem w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

7. Państwo członkowskie może podjąć decyzję o określeniu minimalnej wielkości gospodarstwa według powierzchni użytków rolnych, dla którego możliwe jest ubieganie się o określenie uprawnień do płatności. Jednakże minimalna wielkość nie jest większa niż limity określone w art. 28 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Nie określa się minimalnej wielkości w celu określenia uprawnień do płatności podlegających specjalnym warunkom, o których mowa w art. 60 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, zgodnie z art. 28 ust. 1 wymienionego rozporządzenia.

8. Państwo członkowskie może postanowić, że wniosek o ostateczne określenie uprawnień do płatności, o którym mowa w ust. 5, może zostać złożony w tym samym terminie co wniosek o płatność w ramach systemu płatności jednolitej.

Artykuł 48ba

Przydzielanie szczególnych uprawnień

Pomimo art. 30 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia, do celów obliczenia działalności rolniczej wyrażonej w jednostkach przeliczeniowych (LU), o których mowa w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, liczba zwierząt posiadanych przez rolnika w okresie określonym przez państwo członkowskie przeliczana jest na LU przy użyciu następującej tabeli konwersji:

Samce z gatunku bydła oraz jałówki starsze niż 24 miesiące, krowy mamki, krowy mleczne

1,0 LU

Samce z gatunku bydła oraz jałówki w wieku od 6 do 24 miesięcy

0,6 LU

Samce i samice z gatunku bydła, w wieku poniżej 6 miesięcy

0,2 LU

Owce

0,15 LU

Kozy

0,15 LU

W celu sprawdzenia minimalnej działalności rolniczej w nowych państwach członkowskich zastosowanie ma art. 30 ust. 3-5 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 48bb

Powiadomienie o decyzji

W przypadku gdy nowe państwo członkowskie ma zamiar zakończyć stosowanie systemu jednolitej płatności obszarowej zgodnie z art. 122 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, informuje Komisję, najpóźniej do dnia 1 sierpnia roku poprzedzającego pierwszy rok wdrażania systemu płatności jednolitej, o zasadach wdrażania systemu jedno-litej płatności obszarowej, w tym o możliwościach przewidzianych w art. 55 ust. 3, art. 57, 59 i 61 wymienionego rozporządzenia, jak również o obiektywnych kryteriach, jakimi kierowano się przy podejmowaniu decyzji.";

17) wprowadza się rozdział 6d w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ 6d

WINO

Sekcja 1

Przeniesienie z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej

Artykuł 48i

Ogólne zasady

1. Do celów ustalenia kwoty i określenia uprawnień do płatności w kontekście przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej stosuje się część C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 z zastrzeżeniem specyficznych zasad ustanowionych w art. 48j niniejszego rozporządzenia i - w przypadku gdy państwo członkowskie skorzystało z możliwości przewidzianej w art. 59 lub 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 - w art. 48k niniejszego rozporządzenia.

2. Państwa członkowskie mogą przystąpić do identyfikacji kwalifikujących się rolników od dnia 1 stycznia 2009 r. w odniesieniu do przyznawania uprawnień do płatności wynikających z przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej.

3. Do celów stosowania art. 7 ust. 1 oraz art. 12 niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do sektora wina, pierwszym rokiem stosowania systemu płatności jednolitej jest rok określenia przez państwo członkowskie kwot i kwalifikujących się hektarów zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Artykuł 48j

Przepisy szczegółowe

1. Jeżeli ostatniego dnia składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności określonych zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia rolnik nie ma uprawnień do płatności lub ma jedynie uprawnienia podlegające specjalnym warunkom, otrzymuje on uprawnienia do płatności z tytułu wina obliczone zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Akapit pierwszy stosuje się również w przypadku, gdy rolnik wydzierżawił uprawnienia do płatności między pierwszym rokiem stosowania systemu płatności jednolitej a rokiem przeniesienia z programów wsparcia.

2. Jeśli rolnikowi zostało przyznane uprawnienie do płatności lub nabył je bądź otrzymał przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności określonych zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wartość i liczba jego uprawnień do płatności zostaje ponownie obliczona w następujący sposób:

a) liczba uprawnień do płatności jest równa liczbie uprawnień do płatności, które posiada, powiększonej o liczbę hektarów ustanowioną zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009;

b) wartość otrzymuje się, dzieląc sumę wartości uprawnień do płatności, które posiada, oraz kwotę referencyjną obliczoną zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009, przez liczbę ustanowioną zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu.

Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom nie są uwzględniane w obliczeniu, o którym mowa w niniejszym ustępie.

3. Uprawnienia do płatności wydzierżawione przed datą składania wniosków w ramach systemu płatności jednolitej, określoną zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, są uwzględniane przy obliczeniu, o którym mowa w ust. 2.

Artykuł 48k

Wdrażanie regionalne

1. W przypadku gdy państwo członkowskie skorzystało z możliwości przewidzianej w art. 59 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, rolnicy otrzymują liczbę uprawnień do płatności równą liczbie nowych kwalifikujących się hektarów winnic.

Wartość uprawnień do płatności oblicza się na podstawie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów.

Pierwszym rokiem stosowania w sektorze wina zgodnie z art. 59 ust. 4 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 jest rok 2009.

2. W drodze odstępstwa od ust. 1 państwa członkowskie mogą ustanowić liczbę uprawnień na rolnika na podstawie obiektywnych kryteriów zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Sekcja 2

Karczowanie

Artykuł 48l

Średnia regionalna

Do celów określania wartości uprawnień do płatności w zastosowaniu części B załącznika IX (karczowanie) do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 średnia regionalna określana jest przez państwa członkowskie na odpowiednim poziomie terytorialnym. Jest ona określana w terminie, który zostanie wyznaczony przez państwa członkowskie. Może ona podlegać przeglądowi corocznie. Jest ona oparta na wartości uprawnień do płatności przyznanych rolnikom w odnośnym regionie. Nie jest ona różnicowana według poszczególnych sektorów produkcji.";

18) załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK I
Państwo członkowskie Data
Dania 15 lipca
Niemcy 15 lipca
Hiszpania: Kastylia-La Mancha 1 czerwca
Hiszpania: Aragonia, Asturia, Baleary, Kantabria, Kastylia-León, Katalonia, Galicja, Madryt, Murcja, Kraj Basków, La Rioja, Walencja 1 lipca
Hiszpania: Andaluzja 1 września
Hiszpania: Estremadura 15 września
Hiszpania: Nawarra 15 sierpnia
Francja: Akwitania, Midi-Pyrénées i Langwedocja-Rousillon 1 lipca
Francja: Alzacja, Owernia, Burgundia, Bretania, Centre, Szampania-Ardeny, Korsyka, Franche-Comté, Île-de-France, Limousin, Lotaryngia, Nord-Pas-de-Calais, Dolna Normandia, Górna Normandia, Kraj Loary (z wyjątkiem departamentów Loire-Atlantique i Vendée), Pikardia, Poitou-Charentes, Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże i Rodan-Alpy 15 lipca
Francja: departamenty Loire-Atlantique i Vendée 15 października
Włochy 11 czerwca
Austria 30 czerwca"

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.114.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 370/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003
Data aktu: 06/05/2009
Data ogłoszenia: 07/05/2009
Data wejścia w życie: 07/05/2009, 01/01/2009