Rozporządzenie 330/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 330/2009
z dnia 22 kwietnia 2009 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 akapit trzeci i art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych (ZWCK) to zharmonizowane dane liczbowe dotyczące inflacji niezbędne Komisji i Europejskiemu Bankowi Centralnemu do wykonywania ich funkcji określonych w art. 121 traktatu WE. ZWCK zostały opracowane dla ułatwienia międzynarodowego porównywania inflacji cen konsumpcyjnych. Są one ważnym wskaźnikiem przy zarządzaniu polityką monetarną.

(2) Na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95 od każdego państwa członkowskiego wymagane jest, w ramach wykonywania powyższego rozporządzenia, sporządzanie ZWCK, począwszy od wskaźnika za styczeń 1997 r.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych(2) definiuje zakres ZWCK jako obejmujący te towary i usługi, które wchodzą w zakres wydatków pieniężnych gospodarstwa domowego na spożycie ostateczne, do których dochodzi na terytorium gospodarczym państwa członkowskiego w jednym lub obydwu porównywanych przedziałach czasu.

(4) Artykuł 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2214/96 z dnia 20 listopada 1996 r. dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (ZWCK): przekazywanie i upowszechnianie wskaźników częściowych ZWCK(3) określa rozbicie klasyfikacji COICOP/ZWCK(4) na działy (poziom dwucyfrowy), grupy (poziom trzycyfrowy) i klasy (poziom czterocyfrowy).

(5) Artykuł 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2454/97 z dnia 10 grudnia 1997 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm jakości ważenia zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (ZWCK)(5) określa "okres odniesienia wag" na potrzeby ZWCK jako dwunastomiesięczny okres konsumpcji lub wydatków. Zgodnie z art. 3 wyżej wspomnianego rozporządzenia każdego miesiąca państwa członkowskie sporządzają ZWCK, używając wag, które odzwierciedlają wzorce wydatków konsumenckich w okresie odniesienia wydatku.

(6) Konsekwentnie, wagi na poziomie działów, grup i klas COICOP/ZWCK nie mogą zmieniać się pomiędzy miesiącami w ciągu danego roku. Jednak zezwala się, by wagi na bardziej szczegółowym poziomie COICOP/ZWCK mogły odzwierciedlać zmieniający się sezonowo wzorzec konsumpcji. Chociaż wskaźniki bez zmian wag sezonowych i wskaźniki ze zmianami odpowiadają różnym celom statystycznym, ograniczenia w metodologii mogą zagwarantować niezbędną porównywalność pomiędzy tymi dwoma metodami, a także porównywalność pomiędzy państwami członkowskimi w ramach metod.

(7) Produkty sezonowe są zazwyczaj w pewnych okresach powtarzających się cyklicznie każdego roku niedostępne lub ich sprzedawane ilości są pomijalne i zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1749/96 w przypadkach, gdy celowa kontrola wyrywkowa nie wymaga comiesięcznej obserwacji rzeczywistych cen przez cały rok, należy stosować ceny szacunkowe.

(8) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1921/2001 z dnia 28 września 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla korekt zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2602/2000(6) określa ramy przeglądów w ZWCK.

(9) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 przewiduje, że ZWCK, które różnią się z powodu różnego zastosowania koncepcji, metod czy praktyk wykorzystywanych do ich definiowania i obliczania, nie powinny być uważane za porównywalne. Jednakże metodologie stosowane w państwach członkowskich w odniesieniu do produktów sezonowych różnią się znacząco i wyniki mogą nie być wystarczająco porównywalne. Stąd też zharmonizowane podejście do produktów sezonowych w ZWCK jest konieczne w celu zapewnienia, że otrzymane ZWCK spełniają wymagania pod względem porównywalności, niezawodności i przydatności na mocy art. 4 akapit trzeci oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2494/95.

(10) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Bankiem Centralnym(7).

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(8),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia minimalne normy traktowania produktów sezonowych w celu polepszenia porównywalności, niezawodności i przydatności zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (ZWCK).

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) "produkty sezonowe" oznaczają towary i usługi, których nie można nabyć lub które przez pewne okresy powtarzające się cyklicznie każdego roku są nabywane w małych lub pomijalnych ilościach. Okres obejmujący sezon równy jest co najmniej jednemu miesiącowi;

2) "poddział COICOP/ZWCK" oznacza klasę COICOP/ZWCK w przypadku towarów i usług w klasie COICOP/ZWCK oraz grupę COICOP/ZWCK dla grup, które nie są dodatkowo podzielone na klasy według zharmonizowanej klasyfikacji COICOP/ZWCK, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1749/1999 z dnia 23 lipca 1999 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2214/96 dotyczące wskaźników częściowych zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (ZWCK)(9);

3) "oszacowanie pozasezonowe" oznacza oszacowanie ceny oferty produktu w przypadku produktu, na który nie przypada w danym czasie sezon, tak by:

– w pierwszym miesiącu okresu poza sezonem szacowana cena równała się typowej cenie stwierdzonej w poprzednim sezonie, oraz

– począwszy od drugiego miesiąca, szacowana cena równała się szacowanej cenie za poprzedni miesiąc, dostosowanej o średnią zmianę obserwowanych cen wszystkich produktów sezonowych, na które trwa sezon, w tym samym poddziale COICOP/ZWCK;

4) "oszacowanie całosezonowe" oznacza oszacowanie ceny oferty produktu w przypadku produktu, na który nie przypada w danym czasie sezon, tak by:

– w pierwszym miesiącu okresu poza sezonem szacowana cena równała się typowej cenie stwierdzonej w poprzednim sezonie, oraz

– począwszy od drugiego miesiąca, szacowana cena równała się szacowanej cenie za poprzedni miesiąc, dostosowanej o średnią zmianę obserwowanych cen wszystkich dostępnych produktów w tym samym poddziale COICOP/ZWCK;

5) "bezwzględny roczny wskaźnik wag" oznacza wskaźnik cen wykorzystujący ważenia nieróżniące się pomiędzy miesiącami w tym samym roku na wszystkich poziomach obliczeń wskaźnika;

6) "klasowy sezonowy wskaźnik wag" oznacza wskaźnik cen wykorzystujący ważenia, które w ciągu danego roku:

– nie różnią się pomiędzy miesiącami w odniesieniu do żadnego poddziału COICOP/ZWCK jako całości,

– nie różnią się pomiędzy miesiącami w odniesieniu do produktów w dowolnym poddziale COICOP/ZWCK, który nie zawiera żadnego produktu sezonowego,

– w sezonie nie różnią się pomiędzy miesiącami w odniesieniu do produktów w dowolnym poddziale COICOP/ZWCK, który zawiera produkty sezonowe, z wyjątkiem zakresu, w jakim jest to konieczne, by pozwolić na comiesięczne zmiany w składzie koszyka.

Artykuł  3

Zakres

1.
Minimalne normy stosują się do produktów sezonowych w następujących klasach i grupach COICOP/ZWCK:

01.1.3 Ryby

01.1.6 Owoce

01.1.7 Warzywa

03.1 Odzież

03.2 Obuwie

2.
W stosownych przypadkach minimalne normy służą jako wytyczne również w odniesieniu do produktów sezonowych w klasach i grupach COICOP/ZWCK innych niż wymienione w ust. 1.
Artykuł  4

Normy minimalne

1.
Uznaje się, że w każdym dowolnym miesiącu jest albo nie ma sezonu na produkty sezonowe. Okres, w którym trwa sezon, może różnić się z roku na rok.
2.
Podwskaźnikiem ZWCK na poziomie grupy produktów podstawowych jest bezwzględny roczny wskaźnik wag lub klasowy sezonowy wskaźnik wag.
3.
W przypadku ZWCK, który jest bezwzględnym rocznym wskaźnikiem wag, ceny szacunkowe będą stosowane wobec produktów sezonowych, na które nie panuje w danym czasie sezon, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1749/96.
4.
W przypadku ZWCK, który jest bezwzględnym rocznym wskaźnikiem wag, cena szacunkowa oferty produktu sezonowego, na który nie panuje w danym czasie sezon, określana jest bądź poprzez oszacowanie pozasezonowe, bądź oszacowanie całosezonowe. Pozasezonowe oszacowanie jest preferowane w przypadkach, gdy państwo członkowskie uzna je za możliwe do przeprowadzenia w odniesieniu do dostępności obserwowanych cen, co jest prawdopodobne w przypadku odzieży i obuwia. Gdy uważa się, że oszacowania pozasezonowego nie można przeprowadzić, stosuje się oszacowanie cało-sezonowe.
5.
W przypadku ZWCK, który jest klasowym sezonowym wskaźnikiem wag, produkt sezonowy, na który nie panuje sezon, ma wagę równą zeru.
6.
W przypadku ZWCK, który jest bezwzględnym rocznym wskaźnikiem wag, oszacowania można prowadzić również na poziomie bardziej szczegółowym niż poddział COICOP/ZWCK, tak jak dla warstw, jeśli stosowana jest próba warstwowa. W przypadku ZWCK, który jest klasowym sezonowym wskaźnikiem wag, wagi sezonowe również można ustalić na bardziej szczegółowym poziomie.
7.
Zmiany cen produktów sezonowych, w przypadku których udział całkowitych wydatków na konsumpcję, objętych ZWCK, w typowym sezonie wynosić będzie co najmniej dwie części na tysiąc, są odzwierciedlone w ZWCK.
8.
Wagi dla produktów sezonowych są sporządzane i aktualizowane według potrzeb zgodnie z art. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 2454/97. Wskaźniki wykorzystywane do corocznej aktualizacji ważenia cen, gdy wymaga tego wyliczenie wskaźnika, odnosi się do średnich cen w miesiącu wykorzystanym do aktualizacji.
Artykuł  5

Porównywalność

ZWCK stworzone zgodnie z normami innymi niż wymagane w art. 4 niniejszego rozporządzenia uważa się za porównywalne, jeśli prowadzą do stworzenia wskaźników nieróżniących się systematycznie od wskaźnika określonego zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia o więcej niż:

a) jedną dziesiątą jednego punktu procentowego średnio w czasie jednego roku w porównaniu z poprzednim rokiem dla ZWCK dla wszystkich pozycji;

b) trzy, cztery lub pięć dziesiątych punktu procentowego średnio w czasie jednego roku w porównaniu z poprzednim rokiem dla dowolnego działu, grupy lub klasy COICOP/ZWCK;

c) jedną dziesiątą jednego punktu procentowego średnio w czasie jednego miesiąca w porównaniu z poprzednim miesiącem dla ZWCK dla wszystkich pozycji.

Artykuł  6

Stosowanie

Zmiany wynikające z niniejszego rozporządzenia, a w szczególności jego art. 4, stosuje się od grudnia 2010 r., a stają się skuteczne ze wskaźnikiem za styczeń 2011 r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 kwietnia 2009 r.
W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1.

(2) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, s. 3.

(3) Dz.U. L 296 z 21.11.1996, s. 8.

(4) Klasyfikacja spożycia indywidualnego według celu, dostosowana do wymogów ZWCK.

(5) Dz.U. L 340 z 11.12.1997, s. 24.

(6) Dz.U. L 261 z 29.9.2001, s. 49.

(7) Dz.U. C 58 z 12.3.2009, s. 1.

(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

(9) Dz.U. L 214 z 13.8.1999, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.103.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 330/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 odnośnie do minimalnych norm dla traktowania produktów sezonowych w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK)
Data aktu: 22/04/2009
Data ogłoszenia: 23/04/2009
Data wejścia w życie: 01/12/2010, 13/05/2009