(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/915/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej(1), w szczególności ppkt (ix) sekcji 1.4.1 załącznika V,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) dyrektywy 2000/60/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek ochrony, poprawy i przywrócenia wszystkich części wód powierzchniowych w celu osiągnięcia dobrego stanu wód powierzchniowych najpóźniej w ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie dyrektywy, z zastrzeżeniem niektórych wyjątków, zgodnie z przepisami ustanowionymi w załączniku V do dyrektywy. Artykuł 4 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) dyrektywy 2000/60/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek ochrony i poprawy wszystkich sztucznych i silnie zmienionych części wód w celu osiągnięcia dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych najpóźniej w ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie dyrektywy, z zastrzeżeniem niektórych wyjątków, zgodnie z przepisami ustanowionymi w załączniku V do dyrektywy. Zgodnie z pkt (i) sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE w przypadku silnie zmienionych lub sztucznych części wód odniesienia do stanu ekologicznego powinny być konstruowane jako odniesienia do potencjału ekologicznego.
(2) W sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE ustanowiono proces zapewnienia porównywalności wyników monitorowania biologicznego między państwami członkowskimi, będący centralną częścią klasyfikacji stanu ekologicznego. W tym celu konieczne jest porównanie wyników systemów monitorowania i klasyfikacji państw członkowskich w ramach sieci interkalibracji składającej się ze stanowisk monitorowania w każdym państwie członkowskim i w każdym ekoregionie Wspólnoty. Dyrektywa 2000/60/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zebrania, w miarę potrzeby, niezbędnych informacji dla stanowisk włączonych do sieci interkalibracji w celu umożliwienia oceny zgodności krajowych systemów klasyfikacji z normatywnymi definicjami zawartymi w sekcji 1.2 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE oraz zapewnienia porównywalności systemów klasyfikacji między państwami członkowskimi.
(3) Decyzją Komisji 2005/646/WE z dnia 17 sierpnia 2005 r. w sprawie ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) ustanowiono rejestr miejsc przewidzianych do utworzenia sieci interkalibracji, o której mowa w sekcji 1.4.1 ppkt (vii) załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE.
(4) W celu przeprowadzenia ćwiczenia interkalibracyjnego państwa członkowskie zorganizowano według geograficznych grup interkalibracji, obejmujących państwa członkowskie, dla których dane typy części wód powierzchniowych są wspólne, jak określono w sekcji 2 załącznika do decyzji 2005/646/WE. Umożliwia to porównanie wyników każdej grupy i przeprowadzenie procedury interkalibracji wśród jej członków.
(5) Ćwiczenie interkalibracyjne jest przeprowadzane na poziomie elementów biologicznych poprzez porównanie wyników klasyfikacji krajowych systemów monitorowania dla każdego elementu biologicznego i dla każdego wspólnego typu części wód powierzchniowych wśród państw członkowskich w tej samej geograficznej grupie interkalibracji oraz poprzez ocenę zgodności uzyskanych wyników z wyżej wspomnianymi definicjami normatywnymi.
(6) Sposób przeprowadzenia ćwiczenia interkalibracyjnego w odniesieniu do kategorii wód oraz biologicznych elementów jakości określonych w załączniku do niniejszej decyzji szczegółowo opisuje "Sprawozdanie techniczne z ćwiczenia interkalibracyjnego w ramach ramowej dyrektywy wodnej".
(7) Komisja wsparła przeprowadzenie ćwiczenia interkalibracyjnego za pośrednictwem Instytutu Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju Europejskiego Centrum Badawczego w Isprze (Włochy), który zajmował się koordynacją prac technicznych.
(8) Ćwiczenie interkalibracyjne jest złożonym zadaniem naukowym i technicznym. Aby przeprowadzić ćwiczenie interkalibracyjne, geograficzne grupy interkalibracji mogą korzystać z różnych wariantów metodologii, w zależności od dostępności danych z monitorowania w odniesieniu do poszczególnych biologicznych elementów jakości oraz stanu zaawansowania rozwoju krajowych systemów monitorowania i klasyfikacji. W celu podniesienia odporności statystycznej wyników, większość metodologii wykorzys- tywanych przez geograficzne grupy interkalibracji opiera się na wykorzystaniu danych z jak największej liczby stanowisk monitorowania, obejmujących pełny zakres klas stanów wód, od stanu bardzo dobrego do złego.Wzwiązku z tym wykorzystane dane pochodzą z miejsc niewłączonych do sieci interkalibracji, gdyż obejmuje ona jedynie ograniczoną liczbę miejsc o stanie bardzo dobrym, dobrym i umiarkowanym.
(9) Komisja otrzymała wyniki interkalibracji w odniesieniu do kilku biologicznych elementów jakości, które obejmują definicję stanu ekologicznego. W niektórych przypadkach wyniki przedstawiono jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów elementów biologicznych lub jedynie w odniesieniu do niektórych państw członkowskich wchodzących w skład danej geograficznej grupy interkalibracji. W związku z tym Komisja uważa, że w przypadkach tych nie zapewniono pełnej porównywalności. Dalsze wyniki interkalibracji mogą zatem podlegać przyszłej decyzji, która zostanie przyjęta po tym, jak państwa członkowskie przedstawią odpowiednie informacje określone w sekcji 1.4.1 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE.
(10) Konieczne jest terminowe przyjęcie dostępnych wyników procedury interkalibracji, tak by udostępnić informacje przydatne w trakcie opracowywania pierwszych planów gospodarowania dorzeczami oraz programów działań określonych w art. 11 i 13 dyrektywy 2000/60/WE.
(11) W wyniku ćwiczenia interkalibracyjnego wartości współczynników jakości ekologicznej dla granic między klasami stanów ekologicznych w odniesieniu do systemów klasyfikacji państw członkowskich powinny odzwierciedlać równoważny stan ekologiczny. Różnice w wartościach dla tych samych biologicznych elementów jakości wynikają z różnic między metodami krajowymi. Dodatkowo z uwagi na stosowanie różnych metod obliczeniowych a także z innych względów porównywanie wartości współczynników jakości ekologicznej poszczególnych biologicznych elementów jakości jest niemożliwe.
(12) Takie parametry jak stężenie chlorofilu "a", objętość fitoplanktonu, procent sinic oraz głębokości graniczne występowania glonów makroskopowych i roślin okrytozalążkowych nie obejmują pełnego zakresu biologicznych elementów jakości. Niemniej w związku z dostępnością danych dotyczących tych parametrów oraz metod ich oceny, stanowią one jedną z podstaw obecnego ćwiczenia interkalibracyjnego w odniesieniu do jezior i wód przybrzeżnych. Wartości tych parametrów są bezpośrednio porównywane między państwami członkowskimi pod warunkiem uwzględnienia różnic w metodach pobierania próbek i analizy. Dlatego oprócz współczynników jakości ekologicznej w załączniku do niniejszej decyzji należy również podać - jako część wyników ćwiczenia interkalibracyjnego - wartości bezwzględne dla tych parametrów.
(13) Wyniki powinny odnosić się do stanu ekologicznego. Jeżeli części wód odpowiadające danym interkalibrowanym typom zostały wyznaczone zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 2000/60/WE jako silnie zmienione części wód, wyniki przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji mogą zostać wykorzystane do określenia ich dobrego potencjału ekologicznego, z uwzględnieniem ich zmian fizycznych i przypisanego im korzystania z wód, zgodnie z definicjami normatywnymi zawartymi w sekcji 1.2.5 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE.
(14) Jak ustalono w sekcji 1.4.1 ppkt (iii) załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE, państwa członkowskie będą zobowiązane przełożyć wyniki ćwiczenia interkalibracyjnego na swoje krajowe systemy klasyfikacji w celu określenia granic między stanami b. dobrym a dobrym oraz między stanem dobrym a umiarkowanym w odniesieniu do wszystkich swoich typów krajowych. Aby ułatwić wykorzystanie wyników opracowano wytyczne dotyczące przekładania wyników interkalibracji na krajowe systemy klasyfikacji oraz określania warunków referencyjnych.
(15) Jest możliwe, że informacje, które zostaną udostępnione w ramach realizacji programów monitorowania określonych w art. 8 dyrektywy 2000/60/WE, oraz przegląd i aktualizacja charakterystyk obszarów dorzeczy określone w art. 5 dyrektywy 2000/60/WE, wniosą nowe dowody, które mogą wesprzeć proces dostosowania systemów monitorowania i klasyfikacji państw członkowskich do postępu naukowego i technicznego, a w ostateczności doprowadzić do przeglądu wyników ćwiczenia interkalibracyjnego mającego na celu poprawę ich jakości.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 dyrektywy 2000/60/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Stravros DIMAS | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1.
(2) Dz.U. L 243 z 19.9.2005, s. 1.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.332.20 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/915/WE ustanawiająca, na mocy dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wartości liczbowe klasyfikacji systemów monitorowania państw członkowskich uzyskane w wyniku ćwiczenia interkalibracyjnego |
Data aktu: | 30/10/2008 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2008 |
Data wejścia w życie: | 10/12/2008 |