Decyzja 2008/750/WE zmieniająca decyzję 2003/77/WE ustanawiającą wieloletnie wytyczne finansowe dotyczące zarządzania aktywami EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, majątkiem Funduszu Badawczego Węgla i Stali

DECYZJA RADY
z dnia 15 września 2008 r.
zmieniająca decyzję 2003/77/WE ustanawiającą wieloletnie wytyczne finansowe dotyczące zarządzania aktywami EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, majątkiem Funduszu Badawczego Węgla i Stali

(2008/750/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 września 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Protokół, załączony do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali,

uwzględniając decyzję Rady 2003/76/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającą środki niezbędne do wykonania Protokołu, załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali(1), w szczególności jej art. 2 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów Protokołu, załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali Komisja zarządza aktywami EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, majątkiem Funduszu Badawczego Węgla i Stali.

(2) Zgodnie z art. 2 decyzji 2003/77/WE(3) Komisja dokonała ponownej oceny działania i skuteczności wytycznych finansowych.

(3) Doświadczenie uzyskane w pierwszych pięciu latach wdrażania wytycznych finansowych oraz zmiany zachodzące na rynkach finansowych wskazują na konieczność dostosowania tych wytycznych.

(4) Wytyczne powinny odzwierciedlać standardowe praktyki rynkowe i definicje dotyczące, między innymi, obowiązujących pojęć w zakresie terminów zapadalności, równoważnych papierów wartościowych w przypadku umów odkupu i mającej zastosowanie oceny wiarygodności kredytowej.

(5) Z zastrzeżeniem zachowania zgodności z wymogami w zakresie oceny wiarygodności kredytowej, niektóre jednostki publiczne powinny być traktowane jak państwa członkowskie lub inni suwerenni kredytobiorcy w celu zastosowania ograniczeń inwestycyjnych.

(6) Wytyczne powinny uwzględnić zmiany w zasadach rachunkowości Komisji.

(7) Dla usprawnienia procedury i w celu zmniejszenia kosztów administracyjnych należy dostosować częstotliwość składania sprawozdań.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2003/77/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji 2003/77/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera a) ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) obligacje o stałej i zmiennej stopie procentowej, z terminem zapadalności, lub, w przypadku papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, terminem oczekiwanej zapadalności nieprzekraczającym 10 lat i sześć miesięcy od daty płatności, pod warunkiem że są one wyemitowane przez jakąkolwiek z kategorii emitentów, którzy uzyskali zezwolenie;";

b) litera b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) umowy odkupu i odkupu wtórnego, pod warunkiem że kontrahenci są upoważnieni do dokonywania takich transakcji oraz pod warunkiem że Komisja zachowuje możliwość odkupu równoważnych papierów wartościowych, które mogłaby sprzedać w terminie umownym. Równoważne papiery wartościowe są papierami wartościowymi (i) wyemitowanymi przez tego samego emitenta; (ii) stanowiącymi część tej samej emisji; oraz (iii) nieróżniącymi się od pożyczonych papierów wartościowych pod względem typu, wartości nominalnej, charakterystyki i kwoty, oprócz sytuacji, gdzie podlegają one działaniom korporacyjnym lub redenominacji;";

2) w pkt 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera a) ppkt od (i) do (iii) otrzymuje brzmienie:

"a) Inwestycje ograniczone są do następujących kwot:

(i) w przypadku obligacji wyemitowanych lub gwarantowanych przez państwa członkowskie lub instytucje Unii - 250 milionów EUR na każde państwo członkowskie lub instytucję; obligacje wyemitowane lub gwarantowane przez władze regionalne lub lokalne bądź przez będące w posiadaniu rządu i/lub kontrolowane przez rząd przedsiębiorstwa publiczne lub instytucje mogą zostać objęte ograniczeniem danego państwa członkowskiego, pod warunkiem że posiadają wskaźnik wiarygodności kredytowej nie niższy niż »AA« lub równoważny;

(ii) w odniesieniu do obligacji wyemitowanych lub gwarantowanych przez innych suwerennych kredytobiorców, ich władze regionalne lub lokalne bądź przez będące w posiadaniu rządu i/lub kontrolowane przez rząd przedsiębiorstwa publiczne lub instytucje, bądź przez ponadnarodowych kredytobiorców, posiadających wskaźnik wiarygodności kredytowej nie niższy niż »AA« lub równoważny - 100 milionów EUR na każdego emitenta lub gwaranta;

(iii) w odniesieniu do lokat w banku, któremu udzielono zezwolenia, i/lub instrumentów dłużnych takiego banku, w tym obligacji - niższa z wartości 100 milionów EUR na każdy bank lub 5 % własnych środków finansowych banku;";

b) litera b) otrzymuje brzmienie:

"b) Inwestycja w jedną emisję obligacji, z zastrzeżeniem ograniczeń wskazanych w lit. a), jest nie większa niż 20 % całkowitej kwoty takiej emisji w momencie zakupu.";

c) w lit. d) dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Kiedy tylko Komisja dowiaduje się o obniżeniu oceny wiarygodności kredytowej poniżej wymaganego minimum, dąży ona do zastąpienia odpowiednich inwestycji.";

d) dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) Jeśli obligacja ma wyższą ocenę wiarygodności kredytowej niż jej emitent, lub jeśli emitent nie ma przypisanej oceny wiarygodności kredytowej, zastosowanie ma ocena wiarygodności kredytowej dla obligacji.";

3) punkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. RACHUNKOWOŚĆ

Zarządzanie środkami finansowymi jest rozliczane w rocznych sprawozdaniach finansowych przygotowywanych w odniesieniu do EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, w odniesieniu do majątku Funduszu Badawczego Węgla i Stali. Są one oparte na zasadach rachunkowości WE zatwierdzonych przez księgowego Komisji i przedstawionych zgodnie z nimi, uwzględniając szczególny charakter EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, majątku Funduszu Badawczego Węgla i Stali. Sprawozdania finansowe zostaną zatwierdzone przez Komisję i zbadane przez Trybunał Obrachunkowy. Komisja zatrudni przedsiębiorstwa zewnętrzne do przeprowadzania rocznego audytu jej sprawozdań finansowych.";

4) w pkt 7 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Szczegółowe sprawozdanie dotyczące czynności w zakresie zarządzania przeprowadzanych na podstawie niniejszych wytycznych sporządzane jest co sześć miesięcy i przesyłane państwom członkowskim.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 września 2008 r.

W imieniu Rady
B. KOUCHNER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 29 z 5.2.2003, s. 22.

(2) Opinia z dnia 11 marca 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 29 z 5.2.2003, s. 25.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.255.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/750/WE zmieniająca decyzję 2003/77/WE ustanawiającą wieloletnie wytyczne finansowe dotyczące zarządzania aktywami EWWiS w likwidacji i, po zakończeniu likwidacji, majątkiem Funduszu Badawczego Węgla i Stali
Data aktu: 15/09/2008
Data ogłoszenia: 23/09/2008
Data wejścia w życie: 24/09/2008