Decyzja 2008/506/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2005, sekcja VIIIB - Europejski Inspektor Ochrony Danych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 24 kwietnia 2007 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2005, sekcja VIIIB - Europejski Inspektor Ochrony Danych

(2008/506/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lipca 2008 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej w roku budżetowym 2005(1),

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2005 - Tom I (C6-0472/2006)(2),

– uwzględniając roczne sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego w sprawie wykonania budżetu za rok budżetowy 2005 oraz specjalne sprawozdania Trybunału Obrachunkowego wraz z odpowiedziami udzielonymi przez kontrolowane instytucje(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, dostarczone przez Trybunał Obrachunkowy na podstawie art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10, art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0111/2007),

1. udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2005;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Harald RŘMER

______

(1) Dz.U. L 60 z 8.3.2005.

(2) Dz.U. C 264 z 31.10.2006, str. 1.

(3) Dz.U. C 263 z 31.10.2006, str. 1.

(4) Dz.U. C 263 z 31.10.2006, str. 10.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 24 kwietnia 2007 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2005, sekcja VIIIB - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej w roku budżetowym 2005(1),

– uwzględniając końcowe roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2005 - Tom I (C6-0472/2006)(2),

– uwzględniając roczne sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego w sprawie wykonania budżetu za rok budżetowy 2005 oraz specjalne sprawozdania Trybunału Obrachunkowego wraz z odpowiedziami udzielonymi przez kontrolowane instytucje(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, dostarczone przez Trybunał Obrachunkowy na podstawie art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10, art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0111/2007),

1. zauważa, że w 2005 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych dysponował środkami na zobowiązania wynoszącymi ogółem 2.840.733 EUR, a stopa wykorzystania wyniosła 82,77 %;

2. zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) nie dopatrzył się żadnych istotnych uchybień podczas kontroli Europejskiego Inspektora Ochrony Danych; zauważa, że po wprowadzeniu rachunkowości memoriałowej, która zaczęła obowiązywać w dniu 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe Europejskiego Inspektora Ochrony Danych za 2005 r. wykazuje pozytywny wynik ekonomiczny w wysokości 211.631 EUR oraz że pasywa przewyższają aktywa o 202.504 EUR;

3. zauważa, że rok 2005 był pierwszym rokiem normalnej działalności Europejskiego Inspektora Ochrony Danych; przypomina, że budżet na rok 2005 był większy od budżetu na 2004 r. o 48,8 %;

4. zauważa, że Europejski Inspektor Ochrony Danych przedłożył na 2007 r. budżet w wysokości 5.080.699 EUR, co oznacza wzrost o 23 % w stosunku do ostatecznego budżetu na 2006 r. (4.147.378 EUR) i odzwierciedla wniosek w sprawie utworzenia pięciu nowych stanowisk, poszerzenie przestrzeni biurowej i wzrost kosztów tłumaczeń pisemnych;

5. przypomina, że w dniu 24 czerwca 2004 r. sekretarze generalni Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady wraz z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych podpisali porozumienie o współpracy administracyjnej w celu udzielenia Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych wsparcia podczas trzech pierwszych lat, zgodnie z którym:

– księgowy oraz audytor wewnętrzny Komisji zostali wyznaczeni do pełnienia funkcji księgowego i audytora Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,

– departamenty Komisji udzielają pomocy w związku ze wszystkimi zadaniami dotyczącymi zarządzania personelem powiązanym z tą instytucją (określanie uprawnień, wypłata wynagrodzeń, zwrot kosztów leczenia, wypłata diet służbowych itp.),

– departamenty Komisji wspierają Europejskiego Inspektora Ochrony Danych także w ustanawianiu i wykonywaniu budżetu,

– Europejski Inspektor Ochrony Danych ma siedzibę w budynku Parlamentu Europejskiego; departamenty Parlamentu Europejskiego wspierają Inspektora Ochrony Danych w zakresie wyposażenia i wiedzy odnoszących się do działania w tym budynku (zapewnienie bezpieczeństwa w budynkach, poczta, komputery, telefony, biura i dostawy wyposażenia),

– Rada zapewnia wyposażenie niezbędne do wykonywania tłumaczeń;

6. zauważa, że w dniu 7 grudnia 2006 r. porozumienie o współpracy administracyjnej zostało przedłużone o dalsze trzy lata i zaczęło obowiązywać w dniu 16 stycznia 2007 r.;

7. zauważa, że decyzją z dnia 7 listopada 2006 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych postanowił utworzyć wewnętrzne struktury kontroli dostosowane do potrzeb i działalności tej instytucji;

8. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy o corocznym publikowaniu oświadczenia w sprawie ich interesów finansowych i gospodarczych, kiedy tylko na początku 2007 r. dostępna będzie ich nowa strona internetowa; zauważa, że wysłali oni tymczasem pisemne oświadczenia dotyczące ich interesów finansowych w latach 2005-2006 na formularzu podobnym do tego, jaki posłowie do Parlamentu Europejskiego wypełniają każdego roku, ujawniając działalność zawodową niepodlegającą temu obowiązkowi, piastowanie stanowisk lub działalność, za którą pobierają wynagrodzenie, lub inne istotne informacje;

9. wyraża zadowolenie z gotowości Europejskiego Inspektora Ochrony Danych do współpracy w ramach międzyinstytucjonalnego porozumienia dotyczącego OLAF-u i zachęca go do jak najszybszego podjęcia wszelkich niezbędnych kroków.

______

(1) Dz.U. L 60 z 8.3.2005.

(2) Dz.U. C 264 z 31.10.2006, str. 1.

(3) Dz.U. C 263 z 31.10.2006, str. 1.

(4) Dz.U. C 263 z 31.10.2006, str. 10.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.187.75

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/506/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2005, sekcja VIIIB - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 24/04/2007
Data ogłoszenia: 15/07/2008