(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/606/WE, Euratom)
(Dz.U.UE L z dnia 14 września 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2007/162/WE, Euratom z dnia 5 marca 2007 r. ustanawiającej instrument finansowy ochrony ludności(1), w szczególności jej art. 4 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Mechanizm wspólnotowy ułatwiający współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności, zwany dalej "mechanizmem", ustanowiony został na mocy decyzji 2001/792/WE, Euratom(2). Zasady jego wdrożenia ustanawia decyzja Komisji 2004/277/WE, Euratom(3). Należy odnieść się do tej decyzji w celu zdefiniowania pojęć państw uczestniczących i państw trzecich.
(2) Decyzja 2007/162/WE, Euratom wprowadza specjalne przepisy dotyczące finansowania określonych zasobów transportowych w przypadku wystąpienia poważnej sytuacji nadzwyczajnej, w celu ułatwienia szybkiej i skutecznej interwencji.
(3) Niezbędne jest ustanowienie zasad i procedur w odniesieniu do wniosków o dofinansowanie ze strony Wspólnoty, składanych przez państwa uczestniczące, w zakresie transportu ich pomocy do państwa, którego dotyczy sytuacja nadzwyczajna, oraz w zakresie przyjmowania tych wniosków przez Komisję. W tym celu należy ustalić zasady i procedury zbierania lub identyfikowania zasobów transportowych, jako że jednym z warunków przyznania dofinansowania jest wyczerpanie wszelkich innych sposobów uzyskania transportu w ramach mechanizmu. Aby zapewnić szybką i skuteczną reakcję Wspólnoty na poważne sytuacje nadzwyczajne, należy ustalić termin, po upływie którego wnioski o dofinansowanie ze strony Wspólnoty mogą zostać rozpatrzone.
(4) Z uwagi na kwestie przejrzystości, spójności i skuteczności należy ustalić, jakie informacje muszą zostać uwzględnione we wniosku o pomoc w zakresie transportu, składanym przez państwo uczestniczące, oraz w związanej z takim wnioskiem odpowiedzi sporządzanej przez Komisję.
(5) W przypadkach gdy możliwe jest przyznanie dofinansowania przez Wspólnotę zgodnie z decyzją 2007/162/WE, Euratom, państwa uczestniczące powinny mieć możliwość wyboru dotacji albo usługi transportowej.
(6) Należy również określić informacje, jakie brane będą pod uwagę w celu określenia, czy spełniono kryteria wyszczególnione w art. 4 ust. 2 lit. c) pkt i) i iii) decyzji 2007/162/WE, Euratom oraz czy spełnione są zasady oszczędności, wydajności i skuteczności rozporządzenia finansowego.
(7) Należy określić kwalifikowalne wydatki, gdyż zgodnie z decyzją 2007/162/WE, Euratom dofinansowanie ze strony Wspólnoty może przyjąć formę dotacji i zamówień publicznych udzielanych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4).
(8) Decyzja 2007/162/WE, Euratom stanowi, że państwa członkowskie występujące do Komisji z wnioskiem o dofinansowanie transportu udzielanej przez nie pomocy zwracają co najmniej 50 % otrzymanych wspólnotowych środków finansowych, nie później niż 180 dni po interwencji. Niezbędne jest ustanowienie zasad i procedur w tym zakresie. Koszty pokryte przez Komisję należy uznać za środki otrzymane przez państwa członkowskie zgodnie z treścią art. 4 ust. 3 decyzji 2007/162/WE, Euratom.
(9) Ponieważ państwa członkowskie odpowiadają za zapewnienie sprzętu i transportu na potrzeby oferowanej przez siebie pomocy w zakresie ochrony ludności w ramach mechanizmu, a także ze względu na to, że Komisja pełni tylko funkcję organu wspierającego w finansowaniu dodatkowych zasobów transportowych na prośbę państw członkowskich, należy zabezpieczyć interesy finansowe Wspólnoty w zakresie odszkodowania za ewentualne straty, ustalając, że państwa uczestniczące składające wniosek o pomoc w zakresie transportu powinny powstrzymać się od przedkładania Wspólnocie wniosku o odszkodowanie, jeśli takie straty wyniknęły ze świadczenia pomocy w zakresie transportu w ramach niniejszej decyzji, chyba że udowodnione zostanie, że straty te są wynikiem oszustwa lub poważnego naruszenia.
(10) Środki, o których mowa w niniejszej decyzji, są zgodne z opinią Komitetu do spraw Ochrony Ludności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 sierpnia 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Stavros DIMAS | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 71 z 10.3.2007, str. 9.
(2) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7.
(3) Dz.U. L 87 z 25.3.2004, str. 20.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 478/2007 (Dz.U. L 111 z 28.4.2007, str. 13).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.241.17 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/606/WE,Euratom ustanawiająca zasady wdrażania przepisów dotyczących transportu z decyzji Rady 2007/162/WE, Euratom ustanawiającej instrument finansowy ochrony ludności |
Data aktu: | 08/08/2007 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2007 |
Data wejścia w życie: | 14/09/2007 |