Decyzja 2006/520/WE w sprawie postępowania zgodnie z art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 lutego 2006 r.
w sprawie postępowania zgodnie z art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG (sprawa COMP/B-2/38.381 - De Beers)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 521)

(jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/520/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2006 r.)

Dnia 22 lutego 2006 r. Komisja przyjęła decyzję zgodną z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1). Jawną wersję pełnego tekstu decyzji w autentycznej wersji językowej oraz w językach roboczych Komisji można znaleźć na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod adresem: http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/cases/index/by_nr_76.html#i38_381

(1) Niniejsza decyzja skierowana jest do De Beers société anonyme ("De Beers SA"). Przedmiotem procedury był stosunek kupna między grupą spółek De Beers Group ("De Beers") i drugim co do wielkości producentem diamentów spółką ALROSA Company Ltd ("ALROSA") na ogólnoświatowym rynku surowca diamentowego, w znacznej części podlegającego dystrybucji lub obróbce na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). We wstępnej ocenie Komisja wyraziła zastrzeżenia na mocy art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG dotyczące stosunku kupna między De Beers a jego najistotniejszym konkurentem spółką ALROSA z uwagi na wieloletni okres trwania stosunku kupna. Wyrażone przez Komisję zastrzeżenia dotyczące konkurencji dotyczą porozumienia handlowego między De Beers i ALROSA w sprawie zakupu znacznych ilości surowca diamentowego oraz, do czasu zatwierdzenia przez Komisję porozumienia handlowego, zakupów od ALROSA na mocy porozumienia o dobrowolnej sprzedaży ("willing-seller-willing-buyer").

(2) Komisja uznała, że zobowiązania podjęte przez De Beers wystarczą aby zaradzić zgłoszonym zastrzeżeniom dotyczącym konkurencji. Po upływie okresu przejściowego obejmującego lata 2006-2008, w którym zakupy dokonywane przez De Beers zostaną ograniczone oraz który jest konieczny, by stworzyć konkurencyjny system dystrybucji dla ilości diamentów uprzednio sprzedawanych przez De Beers, De Beers podejmie się odstąpienia od wszelkich zakupów surowca diamentowego od ALROSA począwszy od roku 2009. Dzięki uwolnieniu części diamentów należących do ALROSA, które uprzednio były odsprzedawane przez De Beers, a po upłynięciu okresu przejściowego poprzez rozwiązanie całości umowy handlowej z ALROSA, zobowiązania podjęte przez De Beers zaradzą zastrzeżeniem dotyczącym ograniczenia dostępu do realnego źródła alternatywnej podaży surowca diamentowego oraz utrudniania drugiemu co do wielkości konkurentowi pełnego uczestnictwa w konkurencji z De Beers.

(3) W decyzji uznano, że w obliczu zobowiązań które nałożono na De Beers SA nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję.

(4) Na posiedzeniu w dniu 10 lutego 2006 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej wydał przychylną opinię.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, str. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024