(Jedynie teksty w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, polskim, portugalskim i włoskim są autentyczne)
(2006/350/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2 pkt ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 ust. 2 pkt i) lit. d) i art. 4 ust. 2 pkt i) lit. d) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 zakazuje produkcji, przywozu i wprowadzania do obrotu bromku metylu po dniu 31 grudnia 2004 r., przeznaczonego do wszystkich zastosowań, z wyjątkiem, między innymi(2), zastosowań krytycznych zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt ii) oraz z kryteriami ustalonymi w decyzji IX/6 przyjętej przez strony Protokołu montrealskiego wraz z innymi istotnymi kryteriami uzgodnionymi przez strony. Wyłączenia dotyczące zastosowań krytycznych mają stanowić nieliczne odstępstwa, w celu zapewnienia krótkiego okresu na przyjęcie rozwiązań alternatywnych.
(2) Decyzja IX/6 stanowi, że bromek metylu należy uznać za "krytyczny" jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca określa, że brak dostępności bromku metylu do danego konkretnego zastosowania spowodowałby znaczne zakłócenia na rynku oraz że brak jest substancji alternatywnych możliwych do zastosowania pod względem technicznym i ekonomicznym, jak również brak jest substytutów dostępnych dla użytkownika, które są dopuszczalne z punktu widzenia ochrony środowiska i zdrowia i które są odpowiednie dla danych upraw i z punktu widzenia wszystkich okoliczności wniosku. Ponadto do produkcji i zużycia bromku metylu do zastosowań krytycznych, jeżeli występują, należy dopuścić jedynie w przypadku, gdy zostały podjęte wszystkie działania możliwe z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, mające na celu ograniczenie do minimum zastosowania krytycznego i związanej z tym ewentualnej emisji bromku metylu. Wnioskodawca powinien także wykazać, że zostały podjęte stosowne starania w celu dokonania oceny, przygotowania do sprzedaży i zapewnienia krajowego oficjalnego zatwierdzenia substancji alternatywnych i substytutów oraz że istnieją programy badawcze mające na celu opracowanie i wykorzystanie tych substancji alternatywnych i substytutów.
(3) Do Komisji wpłynęło 79 wniosków w sprawie zastosowań krytycznych bromku metylu z dziewięciu państw członkowskich, w tym z Belgii (44 070 kg), Francji (259 097 kg), Hiszpanii (986 000 kg), Irlandii (1 250 kg), Niderlandów (120 kg), Niemiec (19 450 kg), Polski (45 900 kg), Portugalii (50 000 kg), Włoch (1 333 225 kg) oraz Zjednoczonego Królestwa (139 285 kg). Ogółem wnioskowano o 2 878 397 kg, z czego 2 690 275 kg (94 %) do zastosowań bromku metylu w okresie poprzedzającym zbiory, natomiast 188 140 kg (6 %) do zastosowań w okresie następującym po zbiorach. Niemcy poinformowały następnie Komisję o wycofaniu wszystkich złożonych wniosków, ponieważ rozwiązania alternatywne stały się dostępne.
(4) W celu określenia ilości bromku metylu spełniającej warunki zezwolenia dotyczącego zastosowań krytycznych w 2006 r., Komisja zastosowała kryteria zawarte w decyzji IX/6 oraz w art. 3 ust. 2 pkt ii) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000. Komisja ustaliła, że we Wspólnocie były dostępne odpowiednie substancje alternatywne, a w okresie następującym po sporządzeniu wniosków przez państwa członkowskie stały się one bardziej rozpowszechnione w wielu krajach będących stronami Protokołu montrealskiego. W konsekwencji Komisja określiła, że w 2006 r. może zostać zużyte 1 607 587 kg bromku metylu w celu zaspokojenia potrzeb wynikających z zastosowań krytycznych we wszystkich państwach członkowskich, które złożyły wniosek o stosowanie bromku metylu. Ilość ta stanowi 8,4 % zużycia bromku metylu w 1991 r. we Wspólnocie Europejskiej i wskazuje, że ponad 91,6 % bromku metylu zostało zastąpione przez substancje alternatywne. Kategorie zastosowań krytycznych są zbliżone do kategorii określonych w sekcji IIB decyzji XVI/2(3) oraz w tabeli A w decyzji XVII/9 przyjętej na siedemnastym posiedzeniu stron Protokołu montrealskiego(4).
(5) Artykuł 3 ust. 2 pkt ii) zobowiązuje również Komisję do określenia, którzy użytkownicy mogą korzystać z wyłączenia związanego z zastosowaniem krytycznym. Zważywszy że art. 17 ust. 2 wymaga określenia przez państwo członkowskie minimalnych wymagań dotyczących kwalifikacji personelu zaangażowanego przy stosowaniu bromku metylu, a jedynym zastosowaniem jest fumigacja (gazowanie), Komisja określiła, że jedynymi użytkownikami bromku metylu są osoby przeprowadzające fumigację zaproponowane przez państwo członkowskie i upoważnione przez Komisję do stosowania bromku metylu do zastosowań krytycznych. Osoby przeprowadzające fumigację mają odpowiednie kwalifikacje, aby móc w sposób bezpieczny stosować wymieniony środek, natomiast na przykład nie mogą to być rolnicy lub właściciele młynów będący właścicielami obiektów, w których środek ten będzie stosowany, lecz którzy na ogół nie posiadają kwalifikacji w zakresie stosowania bromku metylu. Ponadto państwa członkowskie wprowadziły procedury umożliwiające identyfikację osób przeprowadzających fumigację na ich terytorium wykorzystujących bromek metylu do zastosowań krytycznych.
(6) Decyzja IX/6 stanowi, że produkcja i zużycie bromku metylu do zastosowań krytycznych powinny być dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy bromek metylu jest niedostępny z istniejących zapasów niewykorzystanego bromku metylu lub tego otrzymanego w wyniku recyklingu. Artykuł 3 ust. 2 pkt ii) stanowi, że na produkcję i przywóz bromku metylu zezwala się jedynie w przypadku, gdy żadna ze Stron nie dysponuje bromkiem metylu pochodzącym z recyklingu lub z odzysku. Zgodnie z decyzją IX/6 i art. 3 ust. 2 pkt ii) Komisja określiła, że [50 047 kg] z zapasów jest dostępne do zastosowań krytycznych.
(7) Artykuł 4 ust. 2 pkt ii) stanowi, że - z zastrzeżeniem art. 4 ust. 4 - wprowadzanie do obrotu bromku metylu oraz stosowanie go przez przedsiębiorców innych niż producenci i importerzy jest zakazane od dnia 31 grudnia 2005 r. Artykuł 4 ust. 4 stanowi, że art. 4 ust. 2 nie ma zastosowania do wprowadzania do obrotu i wykorzystywania substancji regulowanych, jeśli są one wykorzystywane do celów zamówień objętych pozwoleniami w odniesieniu do zastosowań krytycznych przez użytkowników określonych w art. 3 ust. 2. W związku z powyższym poza producentami i importerami również osoby przeprowadzające fumigację zarejestrowane przez Komisję w 2006 r. będą mogły wprowadzać do obrotu bromek metylu oraz wykorzystywać go do zastosowań krytycznych po dniu 31 grudnia 2005 r. Z reguły osoby przeprowadzające fumigację zwracają się do importera zarówno o uzyskanie przywozu bromku metylu jak i jego dostarczenie. Osoby przeprowadzające fumigację zarejestrowane przez Komisję w 2005 r. będą mogły przenieść na 2006 r. bromek metylu, który nie został wykorzystany w 2005 r. (zwany dalej "zapasami"). Komisja Europejska wprowadziła procedury udzielania zezwoleń pozwalające na odliczenie takich zapasów bromku metylu zanim dodatkowy bromek metylu zostanie przywieziony lub wyprodukowany do celów zamówień objętych pozwoleniami w odniesieniu do zastosowań krytycznych w 2006 r.
(8) Trzy zastosowania bromku metylu przewidziane w niniejszej decyzji są zdefiniowane jako zastosowania do celów biobójczych, które podlegają dodatkowym ograniczeniom. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2032/2003(5) klasyfikuje bromek metylu jako substancję biobójczą, która nie może być wprowadzana do obrotu od dnia 1 września 2006 r. Komisja może zezwolić państwu członkowskiemu na wykorzystanie bromku metylu po tym terminie, pod warunkiem że dane państwo członkowskie spełnia kryteria "podstawowego zastosowania" zgodnie z art. 4a rozporządzenia (WE) nr 2032/2003. Ilości bromku metylu przeznaczone do zastosowania do celów biobójczych, dla których wymagane jest zezwolenie na "podstawowe zastosowanie" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2032/2003 w przypadku wykorzystania po dniu 1 września 2006 r., określono w załącznikach 1, 4 i 8 do niniejszej decyzji.
(9) Ponieważ krytyczne zastosowania bromku metylu zostały wprowadzone dnia 1 stycznia 2006 r. i w celu umożliwienia zainteresowanym przedsiębiorstwom i podmiotom gospodarczym skorzystania z systemu zezwoleń właściwe jest, aby niniejsza decyzja była stosowana od wyżej wymienionej daty.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 18 rozporządzenia (WE) nr 2037/2000,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2006 r.
W imieniu Komisji | |
Stavros DIMAS | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 29/2006 (Dz.U. L 6 z 11.1.2006, str. 27).
(2) Inne zastosowania obejmują zastosowanie do celów związanych z kwarantanną i zastosowanie przed wysyłką oraz zastosowania do celów laboratoryjnych i badawczych.
(3) UNEP/OzL.Pro.16/17. Sprawozdanie z szesnastego posiedzenia stron Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, które odbyło się w dniach 22-26 listopada 2004 r. w Pradze, Republika Czeska. www.unep.org/ozone/Meeting_Documents/mop/index.asp
(4) UNEP/OzL.Pro.17/11. Sprawozdanie z siedemnastego posiedzenia stron Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, które odbyło się w dniach 12-16 grudnia 2005 r. w Dakarze, Senegal. www.unep.org/ozone/Meeting_Documents/mop/index.asp
(5) Dz.U. L 307 z 24.11.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1048/2005 (Dz.U. L 178 z 9.7.2005, str. 1).
ZAŁĄCZNIKI
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.130.29 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/350/WE określająca dozwolone ilości bromku metylu przeznaczone do zastosowań krytycznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2006 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową |
Data aktu: | 28/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2006 |
Data wejścia w życie: | 18/05/2006, 01/01/2006 |