Zalecenie 2005/881/WE w sprawie traktowania niektórych zagadnień dotyczacych reform opieki zdrowotnej w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 oraz związanych z tym szczególnych środków wykonawczych

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 8 grudnia 2005 r.
w sprawie traktowania niektórych zagadnień dotyczacych reform opieki zdrowotnej w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 oraz związanych z tym szczególnych środków wykonawczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/881/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System ubezpieczeń zdrowotnych w Niderlandach będzie zreformowany, począwszy od stycznia 2006 r. Nowy obowiązkowy system zabezpieczenia społecznego pokryje dużą część opieki zdrowotnej dla całości populacji i oczekuje się, że około 37,5 % całości populacji zostanie przeniesione z prywatnych systemów ubezpieczeń do nowego sytemu zabezpieczenia społecznego (dalej jako reforma).

(2) Reforma wprowadza zasadnicze zmiany w organizacji i strukturze instytucjonalnej systemu opieki zdrowotnej. Traktowanie tej reformy w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych (ZWCK) powinno być właściwe, spójne z ramami prawnymi ZWCK, w szczególności z następującymi rozporządzeniami:

- rozporządzenie Rady (WE) nr 2449/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(1), w szczególności art. 4, 5 ust. 3, 8 ust. 3, 9 i 12,

- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych(2), art. 2, 4 i załącznik Ia, w szczególności jego przypisy nr 16 i 17,

- rozporządzenie Komisji (WE) nr 2454/97 z dnia 10 grudnia 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm jakości ważenia zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (HICP)(3),

- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1617/1999 z dnia 23 lipca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania ubezpieczenia w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych oraz modyfikujące rozporządzenie Komisji (WE) nr 2214/96(4), art. 2 i 3,

- rozporządzenie Rady (WE) nr 2166/1999 z dnia 8 października 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2494/95 w odniesieniu do minimalnych norm traktowania produktów w sektorach ochrony zdrowia, edukacji i ochrony socjalnej w zharmonizowanym wskaźniku cen konsumpcyjnych(5), art. 4,

oraz przyczyniać się do porównywalności, wiarygodności i odpowiedniości ZWCK.

(3) Ramy prawne ZWCK nie regulują w sposób wyraźny i szczegółowy kwestii tej reformy, wprowadzającej zasadnicze zmiany w zasadach kwalifikowania się i dostępu do zabezpieczenia społecznego. Mając na uwadze potencjalny wpływ tej reformy na ZWCK, prowadzący w rezultacie do stanu niepewności wśród użytkowników, Komisja uznaje za niezbędne wydanie zalecenia dotyczącego traktowania tej reformy w ZWCK, w celu wyjaśnienia obowiązujących rozporządzeń ZWCK.

(4) W zakresie pomiaru zmian w cenach konsumpcyjnych ramy prawne ZWCK zawierają wymóg, aby ZWCK uwzględniał zmiany od cen zerowych do cen dodatnich i odwrotnie. Interpretacja tego wymogu w oderwaniu od innych aspektów mogłaby prowadzić do wniosku, że w konsekwencji tej reformy ZWCK powinien odnotować znaczący spadek inflacji. Jednakże w kontekście tej reformy Komisja (Eurostat) uważa, że tego rodzaju traktowanie wykazałoby nieuzasadnioną zmianę cen z powodu zestawienia cen przy zastosowaniu odmiennych pojęć ich wyceny.

(5) Wycena wydatków na opiekę zdrowotną w ZWCK (COICOP/ZWCK 06)(6) jest zależna od traktowania ubezpieczeń zdrowotnych (COICOP/ZWCK 12.5.3).

(6) Zabezpieczenie społeczne nie wchodzi w zakres wydatków gospodarstwa domowego na spożycie ostateczne (WGDSO) zarówno przed, jak i po reformie. Skutkiem reformy będzie znaczące zmniejszenie się liczby osób objętych prywatnymi systemami ubezpieczeń.

(7) Wielkość spożycia w przypadku opieki zdrowotnej, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, zasadniczo nie zmienia się w stosunku do okresu bazowego lub referencyjnego, jednak skład populacji konsumentów oraz pojęcie wyceny zmieniają się w porównywanych okresach z powodu nowych zasad kwalifikowania się i dostępu w systemach ubezpieczeń zdrowotnych.

(8) Dlatego też wpływ, jaki na ZWCK wywrze przejście konsumentów do nowego, społecznego systemu ubezpieczenia zdrowotnego, począwszy od stycznia, kiedy to reforma wchodzi w życie, powinien być mniej więcej neutralny.

(9) Komisja uważa, że takie traktowanie nie podważa traktowania wcześniejszych przykładów zmian z cen zerowych na ceny dodatnie i odwrotnie (np. zniesienie abonamentu TV w 2000 r. i reforma ubezpieczenia zdrowotnego w 2004 r. w Niderlandach lub reforma opieki zdrowotnej w 2004 r. w Niemczech).

(10) Komisja (Eurostat) uwzględniła opinie głównych użytkowników ZWCK i krajowych ekspertów ds. ZWCK wyrażone w związku z powyższym zagadnieniem,

NINIEJSZYM ZALECA:

1) Zmiany w cenach konsumpcyjnych nie powinny być mierzone dla ZWCK jedynie z powodu zmian w zasadach kwalifikowania się i dostępu do społecznego ubezpieczenia zdrowotnego. ZWCK powinny raczej wychwytywać zmiany cen w jednym i tym samym systemie oraz zmiany cen będące wynikiem zmian zasad ustalania cen w jednym i tym samym systemie.

2) Zarówno ceny, jak i wagi dla ubezpieczeń zdrowotnych oraz wydatki na opiekę zdrowotną powinny być w sposób trwały wzajemnie spójne.

3) Aby ZWCK były dokładne i odpowiednie, w odniesieniu do reform o wspomnianym powyżej charakterze powinno się uwzględnić dostosowanie wag i powiązanie wskaźników cenowych dla:

a) ubezpieczeń zdrowotnych lub w ramach tych ubezpieczeń między grudniem poprzedzającym reformę a styczniem, w którym reforma wchodzi w życie;

b) wydatków na opiekę zdrowotną lub w ramach tych wydatków między grudniem poprzedzającym reformę a styczniem, w którym reforma wchodzi w życie. W ten sposób traktowanie to jest spójne z traktowaniem ubezpieczenia zdrowotnego.

4) Niniejsze zalecenie powinno być uwzględnione przez organy zajmujące się gromadzeniem danych do ZWCK, mając na uwadze szczególne okoliczności poszczególnych reform.

5) Niniejsze zalecenie skierowane jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2005 r.

W imieniu Komisji,
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 229 z 10.9.1996, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1708/2005 (Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 9).

(3) Dz.U. L 340 z 11.12.1997, str. 24.

(4) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, str. 9.

(5) Dz.U. L 266 z 14.10.1999, str. 1.

(6) Klasyfikacja spożycia indywidualnego ze względu na cel dostosowana do potrzeb ZWCK (COICOP/ZWCK).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.324.94

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2005/881/WE w sprawie traktowania niektórych zagadnień dotyczacych reform opieki zdrowotnej w zharmonizowanych wskaźnikach cen konsumpcyjnych w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 oraz związanych z tym szczególnych środków wykonawczych
Data aktu: 08/12/2005
Data ogłoszenia: 10/12/2005
Data wejścia w życie: 08/12/2005