a także mając na uwadze, co następuje:(1) 2 Polityka rozwoju obszarów wiejskich powinna towarzyszyć politykom wsparcia rynku i dochodów w ramach wspólnej polityki rolnej i uzupełniać je, a tym samym przyczyniać się do osiągnięcia celów tej polityki ustanowionych w Traktacie. Polityka rozwoju obszarów wiejskich powinna również uwzględniać ogólne cele polityki spójności gospodarczej i społecznej określone w Traktacie oraz przyczyniać się do ich osiągnięcia, jednocześnie integrując inne główne priorytety polityki, jak podkreślono w konkluzjach Rad Europejskich w Lizbonie i Göteborgu, poświęconych konkurencyjności i trwałemu rozwojowi.
(2) 3 Zgodnie z Traktatem przy ustalaniu wspólnej polityki rolnej i specjalnych środków służących jej realizacji uwzględnia się szczególny charakter gospodarki rolnej, wynikający ze struktury społecznej rolnictwa oraz z różnic strukturalnych i przyrodniczych między poszczególnymi regionami rolniczymi.
(3) Reforma wspólnej polityki rolnej w czerwcu 2003 r. i kwietniu 2004 r. wprowadziła zasadnicze zmiany, które prawdopodobnie wpłyną znacząco na gospodarkę na całym obszarze wiejskim Wspólnoty, jeśli chodzi o strukturę produkcji rolnej, metody gospodarowania gruntami, zatrudnienie oraz warunki społeczne i ekonomiczne w szerszym znaczeniu, na poszczególnych obszarach wiejskich.
(4) Działanie podejmowane przez Wspólnotę powinno być komplementarne względem działania podejmowanego przez Państwa Członkowskie lub powinno się do niego przyczyniać. Partnerstwo powinno zostać wzmocnione poprzez rozwiązania na rzecz udziału różnego typu partnerów, z pełnym poszanowaniem kompetencji instytucjonalnych Państw Członkowskich. Przedmiotowi partnerzy powinni brać udział w przygotowaniu, monitorowaniu i ocenie programowania.
(5) W związku z tym, że cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie rozwój obszarów wiejskich, nie może zostać osiągnięty w wystarczający sposób przez Państwa Członkowskie, biorąc pod uwagę powiązania pomiędzy tym celem a innymi instrumentami wspólnej polityki rolnej, rozmiar różnic pomiędzy poszczególnymi obszarami wiejskimi oraz ograniczenia środków finansowych Państw Członkowskich w rozszerzonej Unii, a może zostać osiągnięty w lepszy sposób na poziomie Wspólnoty poprzez wieloletnią gwarancję finansowania wspólnotowego oraz poprzez skoncetrowanie się na jego priorytetach, Wspólnota może podejmować działania, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(6) Działalność Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (zwanego dalej "EFRROW") oraz operacje, do których Fundusz się przyczynia, muszą być spójne i zgodne z innymi politykami wspólnotowymi oraz zgodne z całym prawodawstwem wspólnotowym.
(7) W swoim działaniu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich Wspólnota dba o zniesienie nierówności i o wspieranie równości mężczyzn i kobiet oraz niedyskryminacji, zgodnie z Traktatem.
(8) W celu skupienia się na strategicznej istocie polityki rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z priorytetami Wspólnoty i tym samym sprzyjania jej przejrzystości Rada powinna przyjąć strategiczne wytyczne w odpowiedzi na wniosek Komisji.
(9) Na podstawie strategicznych wytycznych każde Państwo Członkowskie powinno przygotować krajowy plan strategiczny rozwoju obszarów wiejskich, stanowiący podstawę odniesienia dla przygotowania programów rozwoju obszarów wiejskich. Państwa Członkowskie oraz Komisja powinny składać sprawozdania z monitorowania strategii krajowej i wspólnotowej.
(10) Programowanie rozwoju obszarów wiejskich powinno być zgodne z priorytetami wspólnotowymi i krajowymi oraz uzupełniać inne polityki wspólnotowe, w szczególności politykę rynku rolnego, politykę spójności oraz wspólną politykę rybołówstwa.
(11) W celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, niezbędne jest skupienie się na ograniczonej liczbie zasadniczych celów na poziomie wspólnotowym, dotyczących konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa, gospodarowania gruntami, środowiska naturalnego, jakości życia i różnicowania działalności na tych obszarach, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji, od wyludniających się i podupadających oddalonych obszarów wiejskich aż po podmiejskie obszary wiejskie znajdujące się pod rosnącą presją centrów miejskich.
(12) Istnieje potrzeba ustanowienia ogólnych zasad programowania i przeglądu programowania rozwoju obszarów wiejskich, przy jednoczesnym zapewnieniu właściwej równowagi pomiędzy osiami programów rozwoju obszarów wiejskich odpowiadającymi tym zasadniczym celom. Czas trwania programów powinien wynosić siedem lat.
(13) Aby osiągnąć cel poprawy konkurencyjności sektorów rolnictwa i leśnictwa, ważne jest stworzenie wyraźnych strategii rozwoju zmierzających do wzmocnienia i dostosowania potencjału ludzkiego, kapitału rzeczowego oraz jakości produkcji rolnej.
(14) W odniesieniu do potencjału ludzkiego, powinien zostać udostępniony szereg środków dotyczących szkolenia, informowania i rozpowszechniania wiedzy, podejmowania działalności przez młodych rolników, wcześniejszego przechodzenia na emeryturę rolników i robotników rolnych, korzystania przez rolników i posiadaczy lasów z usług doradczych oraz tworzenia systemu usług z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym, zastępstwa i usług doradczych, a także usług doradczych w zakresie leśnictwa.
(15) W odniesieniu do szkolenia, informowania i rozpowszechniania wiedzy, ewolucja i specjalizacja rolnictwa i leśnictwa wymagają właściwego poziomu szkolenia technicznego i ekonomicznego, w tym znajomości nowych technologii informacyjnych, jak również odpowiedniej wiedzy w dziedzinie jakości produktu, wyników badań naukowych oraz zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi, w tym wymogów wzajemnej zgodności i stosowania praktyk produkcyjnych zgodnych z utrzymaniem i poprawą stanu krajobrazu i ochroną środowiska naturalnego. Z tego też względu niezbędne jest poszerzenie zakresu działań dotyczących szkoleń, informacji i rozpowszechniania wiedzy na wszystkie osoby dorosłe zajmujące się sprawami dotyczącymi rolnictwa, żywności i leśnictwa. Działania te obejmują kwestie dotyczące zarówno konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa, jak i gospodarowania gruntami oraz celów środowiskowych.
(16) Przyznanie młodym rolnikom szczególnych przywilejów może ułatwić im zarówno rozpoczęcie działalności, jak i strukturalne dostosowanie ich gospodarstw po podjęciu działalności. Środek wspierający podjęcie działalności powinien być uzależniony od opracowania planu biznesowego jako instrumentu zapewniającego rozwój działalności nowego gospodarstwa rolnego w czasie.
(17) Celem wcześniejszych emerytur w rolnictwie powinna być znacząca zmiana strukturalna przekazywanych gospodarstw poprzez środek na rzecz wsparcia młodych rolników w podjęciu działalności zgodnie z wymogami tego środka lub poprzez przekazanie gospodarstwa w celu zwiększenia jego wielkości, również przy uwzględnieniu doświadczenia zdobytego podczas wdrażania wcześniejszych systemów wspólnotowych w tej dziedzinie.
(18) Korzystanie przez rolników i posiadaczy lasów z usług z zakresu zarządzania i usług doradczych powinno pozwolić im na usprawnienie zrównoważonego zarządzania gospodarstwami. W szczególności korzystanie z usług doradczych w zakresie gospodarstwa rolnego, określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia rolników 4 , powinno pomóc rolnikom ocenić wydajność ich gospodarstwa rolnego i określić niezbędne ulepszenia w odniesieniu do obowiązkowych wymogów gospodarowania określonych w tym rozporządzeniu i do wspólnotowych norm dotyczących bezpieczeństwa pracy.
(19) Tworzenie systemu usług z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym, zastępstwa i usług doradczych dla rolników oraz usług doradczych dla posiadaczy lasów powinno pomóc im w dostosowaniu, ulepszeniu i ułatwieniu zarządzania oraz poprawić ogólne wyniki ich gospodarstw poprzez dalsze doskonalenie potencjału ludzkiego działającego w sektorach rolnym i leśnym.
(20) W odniesieniu do kapitału rzeczowego należy udostępnić szereg środków dotyczących modernizacji gospodarstw rolnych, podwyższenia wartości gospodarczej lasów, zwiększania wartości dodanej produktów rolnych i leśnych, wspierania rozwoju nowych produktów, procesów i technologii w sektorze rolnym i żywnościowym oraz w sektorze leśnym, poprawy i rozwoju infrastruktury rolnej i leśnej, przywrócenia potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenia właściwych środków zapobiegawczych.
(21) Celem wspólnotowej pomocy dla inwestycji w gospodarstwa rolne jest modernizacja gospodarstw rolnych w celu poprawy ich sytuacji ekonomicznej poprzez lepsze wykorzystanie czynników produkcji, w tym wprowadzenie nowych technologii i innowacji, ukierunkowanie na jakość, produkty organiczne i różnicowanie w ramach gospodarstwa rolnego i poza nim, z uwzględnieniem sektorów nieżywnościowych oraz roślin energetycznych, jak również poprawienie statusu gospodarstw rolnych pod względem środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracy, higieny oraz dobrostanu zwierząt, przy jednoczesnym uproszczeniu warunków uzyskania pomocy inwestycyjnej w porównaniu z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) 5 .
(22) Lasy prywatne odgrywają ważną rolę w działalności gospodarczej na obszarach wiejskich i z tego względu pomoc wspólnotowa jest istotna dla poprawy i poszerzenia ich wartości gospodarczej, zwiększenia zróżnicowania produkcji oraz zwiększenia możliwości rynkowych, w sektorach takich jak sektor energii odnawialnej, przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego zarządzania i wielofunkcyjnej roli lasów.
(23) Powinno zachęcać się do usprawnień w przetwarzaniu i obrocie podstawowymi produktami rolnymi i leśnymi poprzez wsparcie inwestycji, których celem jest poprawa wydajności w sektorze przetwórczym i handlowym, promowanie przetwórstwa produkcji rolnej i leśnej do celów energii odnawialnej, wprowadzanie nowych technologii i innowacji, otwieranie nowych możliwości rynkowych dla produktów rolnych i leśnych, położenie nacisku na jakość, poprawę efektywności w zakresie środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracy, higieny oraz dobrostanu zwierząt, w odpowiednich przypadkach, poprzez ukierunkowanie, co do zasady, na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa i inne przedsiębiorstwa o określonym rozmiarze, które mają większe możliwości dodania wartości do produktów lokalnych, przy jednoczesnym uproszczeniu warunków uzyskania pomocy inwestycyjnej w porównaniu z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999.
(24) W kontekście zwiększonej konkurencji istotne jest zapewnienie, aby sektory rolny i żywnościowy oraz sektor leśny mogły wykorzystać możliwości rynkowe poprzez szerokie podejścia innowacyjne w zakresie rozwoju nowych produktów, procesów i technologii. W tym celu powinno zachęcać się do współpracy pomiędzy rolnikami, przemysłem żywnościowym i przemysłem przetwórczym surowców oraz innymi stronami.
(25) Infrastruktura rolna oraz środki naprawcze i zapobiegawcze w odniesieniu do klęsk żywiołowych powinny sprzyjać osiom konkurencyjności rolnej i leśnej.
(26) W zakresie jakości produkcji i produktów rolnych powinien zostać udostępniony szereg środków dotyczących spełniania przez rolników norm opartych na prawodawstwie wspólnotowym, wspierających uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności oraz wspierających grupy producentów w działalności o charakterze informacyjnym i promocyjnym.
(27) Celem środka dotyczącego spełniania norm jest wspieranie szybszego wdrażania przez rolników wymagających norm opartych na prawodawstwie wspólnotowym, dotyczących środowiska naturalnego, zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i roślin, dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa pracy, oraz respektowanie tych norm przez rolników. Normy te mogą nałożyć nowe obowiązki na rolników i w związku z tym powinno zostać udzielone wsparcie w celu pomocy w częściowym pokryciu dodatkowych kosztów lub utraconych dochodów wynikających z tych obowiązków.
(28) Celem środka udzielającego wsparcia rolnikom biorącym udział we wspólnotowych lub krajowych systemach jakości żywności jest zapewnienie konsumentom gwarancji dotyczących jakości produktu lub stosowanego procesu produkcyjnego wynikającej z uczestnictwa rolników w takich systemach, uzyskanie wartości dodanej dla podstawowych produktów rolnych i zwiększenie możliwości rynkowych. Z tego względu, że uczestnictwo w takich systemach może powodować powstanie dodatkowych kosztów i obowiązków, które nie są w pełni rekompensowane przez rynek, rolnicy powinni być zachęcani do uczestnictwa w takich systemach.
(29) Istnieje potrzeba poprawy świadomości konsumentów w zakresie istnienia i specyfikacji produktów wytwarzanych w ramach wyżej wymienionych systemów jakości. Wsparcie powinno zostać udzielone grupom producentów w celu informowania konsumentów i promowania produktów dostarczanych w ramach systemów jakości wspieranych przez Państwa Członkowskie w ramach ich programów rozwoju obszarów wiejskich.
(30) Istnieje potrzeba zapewnienia łagodnego przejścia szeregu indywidualnych środków wprowadzonych na mocy Aktu Przystąpienia z 2003 r., a mianowicie środka dotyczącego rolnictwa niskotowarowego oraz środka dotyczącego grup producentów.
(31) Wsparcie szczegółowych metod gospodarowania gruntami powinno przyczynić się do zrównoważonego rozwoju poprzez zachęcanie rolników i posiadaczy lasów w szczególności do stosowania metod użytkowania gruntów zgodnych z potrzebą zachowania środowiska naturalnego i krajobrazu oraz ochrony i poprawy zasobów naturalnych. Powinno ono sprzyjać wdrożeniu szóstego wspólnotowego programu działań w zakresie środowiska naturalnego oraz konkluzji Prezydencji dotyczących strategii zrównoważonego rozwoju. Do kluczowych kwestii, którymi należy się zająć, zalicza się różnorodność biologiczną, zarządzanie terenem Natura 2000, ochronę wód i gleb, łagodzenie zmian klimatu, w tym redukcję emisji gazów cieplarnianych, redukcję emisji amoniaku oraz zrównoważone stosowanie pestycydów.
(32) Leśnictwo jest integralną częścią rozwoju obszarów wiejskich, a wsparcie na rzecz zrównoważonego użytkowania gruntów powinno obejmować zrównoważone zarządzanie lasami oraz ich wielofunkcyjną rolę. Lasy są źródłem wielu korzyści: dostarczają surowce dla odnawialnych i przyjaznych dla środowiska naturalnego produktów oraz odgrywają ważną rolę dla dobrobytu gospodarczego, różnorodności biologicznej, globalnego obiegu węgla, równowagi wodnej, kontroli erozji oraz w zapobieganiu zagrożeniom naturalnym, jak również dostarczają usług społecznych i rekreacyjnych. Środki dotyczące leśnictwa powinny być podejmowane w świetle przedsięwzięć prowadzonych przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie na poziomie międzynarodowym oraz oparte na programach leśnych Państw Członkowskich na poziomie krajowym lub niższym niż krajowy lub na równorzędnych instrumentach, które powinny uwzględniać zobowiązania podjęte na Konferencjach Ministerialnych w sprawie Ochrony Lasów w Europie. Środki dotyczące leśnictwa powinny przyczyniać się do realizacji wspólnotowej strategii leśnictwa. Wsparcie to powinno unikać zakłócania konkurencji i być neutralne w stosunku do rynku.
(33) Płatności z tytułu naturalnych utrudnień na obszarach górskich oraz płatności na innych obszarach z utrudnieniami powinny przyczyniać się, poprzez nieprzerwane użytkowanie gruntów rolnych, do utrzymania terenów wiejskich oraz utrzymania i wspierania zrównoważonych systemów rolniczych. Powinno się ustanowić obiektywne parametry dla ustalenia poziomu płatności w celu zapewnienia skuteczności tego systemu wsparcia oraz zapewnienia osiągnięcia jego celów. Niektóre z przepisów rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 dotyczące wsparcia obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania powinny pozostać w mocy przez określony czas.
(34) Powinno się w dalszym ciągu przyznawać rolnikom wsparcie w celu pomocy w zajęciu się przez nich szczególnymi niedogodnościami na danych obszarach, wynikającymi z wdrażania dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa 6 i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory 7 , w celu przyczynienia się do skutecznego zarządzania terenami Natura 2000, przy czym jednocześnie powinno się udostępniać wsparcie rolnikom w celu pomocy w zajęciu się przez nich niedogodnościami na obszarach znajdujących się w dorzeczach, wynikającymi z wdrażania dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej 8 .
(35) Płatności rolnośrodowiskowe powinny nadal odgrywać znaczną rolę we wspieraniu zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz w udzielaniu odpowiedzi na wzrastający popyt społeczeństwa na usługi środowiskowe. Powinny one dodatkowo zachęcać rolników i inne osoby gospodarujące gruntami do służenia społeczeństwu jako całości poprzez wprowadzanie lub dalsze stosowanie metod produkcji rolnej zgodnych z ochroną i poprawą stanu środowiska naturalnego, krajobrazu i jego właściwości, zasobów naturalnych, gleby i różnorodności genetycznej. W tym kontekście, powinno zwrócić się szczególną uwagę na zachowanie zasobów genetycznych w rolnictwie. Zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci" płatności te powinny pokrywać jedynie te zobowiązania, które wykraczają poza właściwe normy obowiązkowe.
(36) Rolnicy powinni być w dalszym ciągu zachęcani do przyjmowania wysokich norm w zakresie dobrostanu zwierząt poprzez wsparcie tych rolników, którzy podejmują się przyjąć normy hodowli zwierząt, które wykraczają poza właściwe normy obowiązkowe.
(37) Wsparcie powinno być przyznawane z tytułu inwestycji niedochodowych w przypadku gdy takie inwestycje są konieczne do wywiązania się ze zobowiązań podjętych w ramach systemów rolnośrodowiskowych lub innych celów rolnośrodowiskowych lub w przypadku gdy poprawiają one na terenie gospodarstwa rolnego użyteczność publiczną obszarów Natura 2000 i innych obszarów o wysokiej wartości przyrodniczej.
(38) W celu przyczynienia się do ochrony środowiska naturalnego, zapobiegania zagrożeniom naturalnym oraz pożarom, jak również w celu złagodzenia zmian klimatu, zasoby leśne powinny zostać rozszerzone i ulepszone poprzez pierwsze zalesienie gruntów rolnych i terenów innych niż grunty rolne. Każde pierwsze zalesienie powinno zostać dostosowane do warunków miejscowych i zgodne ze środowiskiem naturalnym oraz zwiększać różnorodność biologiczną.
(39) Systemy rolnoleśne posiadają wysoką wartość ekologiczną i społeczną dzięki połączeniu systemów ekstensywnego rolnictwa i leśnictwa, ukierunkowanych na produkcję wysokiej jakości drewna i innych produktów leśnych. Powinno wspierać się ich zakładanie.
(40) Z uwagi na znaczenie lasów dla skutecznego wdrażania dyrektyw 79/409/EWG i 92/43/EWG, szczególne wsparcie powinno zostać przyznane posiadaczom lasów w celu udzielenia im pomocy w rozwiązywaniu szczególnych problemów wynikających z wdrażania tych dyrektyw.
(41) Powinny zostać wprowadzone płatności leśnośrodowiskowe za podjęcie dobrowolnych zobowiązań w celu poprawy różnorodności biologicznej, ochrony wysokiej wartości ekosystemów leśnych i wzmacniania wartości ochronnej lasów w związku z erozją gleby, utrzymaniem zasobów wodnych i jakości wody oraz zagrożeniami naturalnymi.
(42) Powinno zostać przyznane wsparcie z tytułu przywracania potencjału leśnego w lasach zniszczonych w wyniku klęsk żywiołowych i pożarów oraz z tytułu wprowadzania działań zapobiegawczych. Działania zapobiegawcze przeciwko pożarom powinny obejmować obszary sklasyfikowane przez Państwa Członkowskie jako obszary wysokiego lub średniego ryzyka występowania pożarów zgodnie z ich planami ochrony lasów.
(43) Powinno zostać przyznane wsparcie posiadaczom lasów z tytułu inwestycji niedochodowych w przypadku gdy inwestycje takie są konieczne do wywiązania się ze zobowiązań z tytułu środowiska leśnego lub osiągnięcia innych celów w zakresie środowiska naturalnego, lub w lasach w celu poprawy użyteczności publicznej danych obszarów.
(44) W celu zapewnienia właściwie ukierunkowanego i skutecznego wykorzystania wsparcia gospodarowania gruntami na mocy niniejszego rozporządzenia Państwa Członkowskie powinny wyznaczyć obszary interwencji w ramach niektórych środków tej osi. Obszary górskie i inne obszary z utrudnieniami powinno wyznaczać się na podstawie obiektywnych wspólnych kryteriów. Z tego też względu dyrektywy i decyzje Rady, przyjmujące wykazy obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania lub zmieniające takie wykazy zgodnie z art. 21 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 950/97 z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie poprawy efektywności struktur rolniczych 9 , powinny zostać uchylone ze skutkiem od późniejszej daty. Obszary Natura 2000 są wyznaczane zgodnie z dyrektywami 79/409/EWG i 92/ 43/EWG. Państwa Członkowskie powinny wyznaczać obszary nadające się do zalesienia z przyczyn związanych ze środowiskiem naturalnym, takich jak ochrona przed erozją, zapobieganie zagrożeniom naturalnym lub poszerzanie zasobów leśnych sprzyjających łagodzeniu zmian klimatu, oraz obszary leśne o średnim do wysokiego ryzyku występowania pożarów.
(45) Powinien zostać ustanowiony system sankcji w przypadku gdy beneficjenci otrzymujący płatności w ramach niektórych środków gospodarowania gruntami nie spełniają obowiązkowych wymagań przewidzianych rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 na całym ich gospodarstwie, z uwzględnieniem dotkliwości, zasięgu, trwałości i powtarzalności niezgodności.
(46) Istnieje potrzeba towarzyszenia zmianom na obszarach wiejskich poprzez udzielanie tym obszarom pomocy w różnicowaniu działalności rolniczej w kierunku działalności nierolniczej i rozwijaniu sektorów nierolniczych, wspieraniu zatrudnienia, poprawie podstawowych usług, w tym z lokalnym dostępem do technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) oraz w prowadzeniu inwestycji uatrakcyjniających obszary wiejskie w celu odwrócenia trendów upadku gospodarczego i społecznego oraz wyludniania terenów wiejskich. Konieczne w tym względzie jest również poczynienie wysiłków na rzecz zwiększania potencjału ludzkiego.
(47) Powinno zostać przyznane wsparcie na rzecz innych środków związanych z szerzej rozumianą gospodarką wiejską. Wykaz środków powinien zostać określony na podstawie doświadczeń inicjatywy Leader oraz z uwzględnieniem wielosektorowych potrzeb w zakresie endogenicznego rozwoju obszarów wiejskich.
(48) Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju może wzmocnić spójność terytorialną i synergie pomiędzy środkami przeznaczonymi na szerzej rozumianą gospodarkę i ludność wiejską. Z tego względu środki dotyczące szerzej rozumianej gospodarki wiejskiej powinny być raczej wdrażane w drodze lokalnych strategii rozwoju.
(49) Istnieje potrzeba wyraźnego zdefiniowania zasad spójności i komplementarności osi w celu poprawy jakości życia na obszarach wiejskich i różnicowania gospodarki wiejskiej poprzez inne wspólnotowe instrumenty finansowe, a w szczególności przez instrumenty polityki spójności.
(50) Inicjatywa Leader, po przejściu przez trzy okresy programowania, osiągnęła poziom dojrzałości umożliwiający obszarom wiejskim wdrożenie podejścia Leader w szerszym zakresie w ramach głównego programowania rozwoju obszarów wiejskich. Z tego względu należy zapewnić przeniesienie podstawowych zasad podejścia Leader do programów budujących w swoich ramach specjalną oś oraz przedstawić definicję lokalnych grup działania i środków, na rzecz których należy udzielić wsparcia, łącznie z możliwościami partnerstwa, wdrażaniem lokalnych strategii, współpracą, budowaniem sieci kontaktów i zdobywaniem umiejętności.
(51) Z uwagi na znaczenie podejścia Leader znaczącą część wkładu EFFROW należy przeznaczyć na tę oś.
(52) EFFROW ma wspierać poprzez pomoc techniczną działania związane z realizowaniem programów. Jako część pomocy technicznej, o której mowa w art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 10 , na poziomie Wspólnoty powinna zostać ustanowiona sieć na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
(53) Powinny zostać wprowadzone przepisy dotyczące przydziału dostępnych środków finansowych. Środki te powinny być spójne z perspektywą finansową na okres 2007 - 2013. Cała kwota na rzecz rozwoju obszarów wiejskich powinna być przydzielana w skali rocznej. Powinno zezwolić się na znaczną koncentrację na regionach kwalifikujących się w ramach Celu Konwergencji.
(54) Powinien zostać wprowadzony przepis pozwalający Radzie na określenie kwoty wsparcia wspólnotowego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z niniejszym rozporządzeniem na okres od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., jego podział na poszczególne lata oraz minimalną kwotę, która zostanie skoncentrowana w regionach kwalifikujących się w ramach celu konwergencji zgodnie z perspektywą finansową na okres 2007 - 2013 oraz porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej dla tego samego okresu.
(55) Roczne środki przydzielone Państwu Członkowskiemu na cel konwergencji w ramach Funduszy w części pochodzącej z EFOGR - Sekcja Orientacji, Funduszy Strukturalnych, Funduszu Spójności (zwanego dalej "FS") oraz Instrumentu Finansowego Orientacji Rybołówstwa 11 (zwanego dalej "IFOR") powinny być ograniczone do pułapu określonego według jego zdolności absorpcji.
(56) Do celów indykatywnego podziału przydzielonych środków dostępnych dla Państw Członkowskich powinny zostać ustanowione kryteria według obiektywnej i przejrzystej metody.
(57) Poza powyższymi kwotami Państwa Członkowskie powinny brać pod uwagę kwoty, zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(58) Środki przydzielone, dostępne w ramach Funduszy, powinny być indeksowane na bazie stawki ryczałtowej dla programowania.
(59) Udział wkładu EFFROW w programowaniu dotyczącym rozwoju obszarów wiejskich powinien zostać ustalony w odniesieniu do wydatków publicznych w Państwach Członkowskich, uwzględniając wagę priorytetu nadanego gospodarowaniu gruntami i środowisku naturalnemu, sytuację w regionach kwalifikujących się w ramach celu konwergencji i priorytet nadany podejściu Leader.
(60) W celu złagodzenia specjalnych ograniczeń i problemów strukturalnych w zakresie działalności rolniczej i leśnej oraz w zakresie zwiększania wartości dodanej produktów rolnych i leśnych w wyniku oddalenia, odizolowania lub odległej lokalizacji oraz zależności gospodarki wiejskiej od ograniczonej liczby produktów rolnych oraz w celu wspierania silnej polityki rozwoju obszarów wiejskich szczególne przepisy dotyczące niektórych środków rozwoju obszarów wiejskich, jak również odpowiednich stóp współfinansowania z EFFROW, powinny mieć zastosowanie w regionach peryferyjnych, o których mowa w Traktacie, i na wyspach objętych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2019/93 z dnia 19 lipca 1993 r. wprowadzającym szczególne środki dla mniejszych wysp Morza Egejskiego dotyczące niektórych produktów rolnych 12 .
(61) Zgodnie z zasadą pomocniczości i z zastrzeżeniem wyjątków powinny istnieć przepisy krajowe dotyczące kwalifikowalności wydatków.
(62) W celu zapewnienia skuteczności, uczciwości i trwałego wpływu pomocy z EFFROW powinny istnieć przepisy gwarantujące, że operacje związane z inwestycjami są trwałe oraz uniemożliwiają korzystanie z tego funduszu w celu wprowadzenia nieuczciwej konkurencji.
(63) Zdecentralizowanej realizacji działań w ramach EFFROW powinny towarzyszyć gwarancje związane w szczególności z jakością realizacji, rezultatami, należytym zarządzaniem finansami i kontrolą.
(64) Państwa Członkowskie powinny podejmować środki w celu zagwarantowania należytego funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli. W tym celu, konieczne jest ustanowienie ogólnych zasad oraz podstawowych funkcji, które powinien zapewniać każdy system zarządzania i kontroli. Z tego względu konieczne jest utrzymanie wyznaczenia jednej instytucji zarządzającej i określenie jej obowiązków.
(65) Każdy program rozwoju obszarów wiejskich powinien podlegać właściwemu monitorowaniu przez komitet monitorujący na podstawie wspólnych ram monitorowania i oceny, ustanawianych i wdrażanych w ramach partnerstwa z Państwami Członkowskimi, aby skutecznie wychodzić naprzeciw szczegółowym potrzebom w zakresie rozwoju obszarów wiejskich.
(66) Skuteczność i wpływ działań w ramach EFFROW zależą również od ulepszonej oceny na podstawie wspólnych ram monitorowania i oceny. W szczególności programy powinny podlegać ocenie pod względem przygotowania, realizacji i zakończenia.
(67) W celu umożliwienia skutecznego funkcjonowania partnerstwa i wspierania działania wspólnotowego, informacje na ten temat powinno się w miarę możliwości szeroko rozpowszechniać. Odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na instytucjach zarządzających programami.
(68) Rozwój obszarów wiejskich określony w niniejszym rozporządzeniu, powinien kwalifikować się do wsparcia Państw Członkowskich bez współfinansowania wspólnotowego. W świetle wpływu gospodarczego takiej pomocy oraz w celu zapewnienia spójności ze środkami kwalifikującymi się do wsparcia wspólnotowego i uproszczenia procedur, powinny zostać ustanowione szczegółowe przepisy dotyczące pomocy państwa, również z uwzględnieniem doświadczenia zdobytego przy wdrażaniu rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Ponadto powinno się zezwolić Państwom Członkowskim na udzielanie pomocy państwa, przeznaczonej na zapewnienie dodatkowego finansowania rozwoju obszarów wiejskich, na które przyznaje się wsparcie wspólnotowe, w ramach procedury notyfikacji, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, jako część programowania.
(69) Istnieje potrzeba przyjęcia zasad ułatwiających przejście z obowiązującego systemu wsparcia do nowego systemu wsparcia rozwoju obszarów wiejskich.
(70) Nowy system wsparcia, o którym mowa w niniejszym rozporządzeniu, zastępuje obowiązujący system wsparcia. Wobec powyższego rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 powinno zostać uchylone z dniem 1 stycznia 2007 r., z wyjątkiem niektórych przepisów dotyczących obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania, które powinny zostać uchylone w późniejszym terminie.
(71) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być podejmowane zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 13 .
(72) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 14 .
(73) Komitet Regionów wydał opinię 15 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Opinia z dnia 7 czerwca 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Motyw 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
3 Motyw 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 2 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.206.23).
4) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz. U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
6) Dz.U. L 103 z 25.4.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
7) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
8) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona decyzją nr 2455/2001/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2001, str. 1).
9) Dz.U. L 142 z 2.6.1997, str. 1. Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
10 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1.
11 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1263/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie Instrumentu Finansowego Orientacji Rybołówstwa (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 54).
13 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
14 Opinia z dnia 9 marca 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
15 Opinia z dnia 23 lutego 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
16 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1.
17 Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114.
18 Art. 11 ust. 3 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
19 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
20 Art. 12a:- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
21 Art. 16a:- dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
22 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1463/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
23 Art. 17 ust. 3:- dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
24 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
25 Art. 20 lit. d):- zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1463/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
26 Art. 22 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
27 Art. 23 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
28 Art. 24 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
29 Art. 26 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
30 Art. 27 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
31 Art. 28 ust. 1 lit. c) zmieniona przez sprostowanie z dnia 2 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.206.23).
32 Art. 28 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
33 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, str. 36.
34 Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.
35 Art. 29 ust. 1:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
36 Art. 31 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
37 Art. 32 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
38 Art. 33 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
39 Art. 34 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
40 Art. 35 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
41 Art. 35a dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
42 Art. 36 lit. a) ppkt (vi) zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
43) Dz.U. L 38 z 12.2.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 2139/2004 (Dz.U. L 369 z 16.12.2004, str. 26).
44 Art. 37 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
45 Art. 38 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
46 Art. 39 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
47 Art. 39 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
48 Art. 40 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
49 Art. 43 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
50 Art. 43 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
51 Art. 44 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
52 Art. 45 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
53 Art. 46 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
54 Art. 47 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
55 Art. 50 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
56 Art. 50a dodany przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
57 Art. 51 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
58 Art. 51 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
59 Art. 51 ust. 3:- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2012/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 146/2008 z dnia 14 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.46.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
60 Art. 51 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
61 Art. 52 lit. b) ppkt (ii) zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
62 Art. 56 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
63 Komunikat Komisji do Państw Członkowskich z dnia 15 czerwca 1994 r. ustanawiający wytyczne dla dotacji globalnych lub zintegrowanych programów operacyjnych, względem których wzywa się Państwa Członkowskie do składania wniosków o pomoc w ramach inicjatywy Wspólnoty na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Leader II) (Dz.U. C 180 z 1.7.1994, str. 48).
64) Komunikat Komisji do Państw Członkowskich z dnia 14 kwietnia 2000 r. ustanawiający wytyczne inicjatywy Wspólnoty na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Leader+) (Dz.U. C 139 z 18.5.2000, str. 5). Komunikat ostatnio zmieniony obwieszczeniem Komisji do Państw Członkowskich z dnia 14 kwietnia 2000 r. ustanawiającym wytyczne inicjatywy Wspólnoty na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Leader+) (Dz.U. C 294 z 4.12.2003, str. 11).
65 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
66 Art. 69 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
67 Dz.U. L 195 z 15.7.2006, s. 22.
68 Dz.U. L 144 z 9.6.2009, s. 25.
69 Art. 69 ust. 5a:- dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
70 Art. 69 ust. 5b:- dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
71 Art. 69 ust. 5c dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
72 Art. 69 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1944/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r.
73 Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25.
74 Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 1.
75 Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 82.
76 Dz.U. L 223 z 15.8.2006, str. 1.
77 Art. 70 ust. 4:- zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
78 Art. 70 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1944/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r.
79 Art. 70 ust. 4b dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
80 Art. 70 ust. 4c:- dodany przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1312/2011 z dnia 19 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.339.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 1310/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.347.865) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
81 Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
82 Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1.
83 Art. 71 ust. 3 lit. a) zmieniona przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
84) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/66/WE (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 35).
85 Art. 75 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.67.22).
86 Art. 78 lit. f) zmieniona przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
87 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
88 Art. 88 zmieniony przez art. 1 pkt 17 i 18 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
89 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1463/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 18 i 19 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
90 Załącznik II:- dodany przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.30.100) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
91 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.144.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.