Dyrektywa 2005/67/WE zmieniająca, w celu ich dostosowania, załączniki I i II do dyrektywy Rady 86/298/EWG, załączniki I i II do dyrektywy Rady 87/402/EWG oraz załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA KOMISJI 2005/67/WE
z dnia 18 października 2005 r.
zmieniająca, w celu ich dostosowania, załączniki I i II do dyrektywy Rady 86/298/EWG, załączniki I i II do dyrektywy Rady 87/402/EWG oraz załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/298/EWG z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie montowanych z tyłu konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych o wąskim rozstawie kół(1), w szczególności jej art. 12,

uwzględniając dyrektywę Rady 87/402/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu montowanych przed siedzeniem kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych o wąskim rozstawie kół(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę Rady 74/150/EWG(3) w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a) i b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/37/WE wprowadziła montowanie zamocowań pasa bezpieczeństwa jako nowy wymóg w odniesieniu do homologacji typu pojazdu rolniczego lub leśnego zgodnie z dyrektywą Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(4). Ponieważ dyrektywa 76/115/EWG dotyczy homologacji typu różnych kategorii pojazdów silnikowych nierolniczych, należy sprecyzować, które wymogi wymienionej dyrektywy mają zastosowanie do niektórych ciągników rolniczych lub leśnych.

(2) Wymogi dodatku 1 załącznika I do dyrektywy 76/115/EWG dotyczące miejsc środkowych z przodu pojazdu kategorii N3 są odpowiednie dla ciągników o prędkości konstrukcyjnej 40 km/h lub mniejszej.

(3) Dnia 29 marca 2005 r. Rada OECD zatwierdziła decyzję C(2005) 1 ustanawiającą nowe wersje kodeksów OECD w odniesieniu do badań ciągników rolniczych i leśnych.

(4) Właściwym jest przyjęcie odniesień do kodeksów OECD w dyrektywach 2003/37/WE, 86/298/EWG i 87/402/EWG w celu uwzględnienia decyzji Rady OECD C(2005) 1.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 86/298/EWG, 87/402/EWG i 2003/37/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/37/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE zmienia się zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Załączniki I i II do dyrektywy 86/298/EWG zmienia się zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Załączniki I i II do dyrektywy 87/402/EWG zmienia się zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę współzależności między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Po przyjęciu wymienionych przepisów Państwa Członkowskie uwzględnią w nich odniesienie do niniejszej dyrektywy lub dołączą takie odniesienie przy okazji ich oficjalnej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody sporządzenia odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przedstawią Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 2005 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 186 z 8.7.1986, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(3) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/13/WE (Dz.U. L 55 z 1.3.2005, str. 35).

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 96/38/WE (Dz.U. L 187 z 26.1.1996, str. 95).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I część 4 pozycja 3.6.1 zapis "Kodeks OECD 1 lub 2" zastępuje się zapisem "Kodeks OECD 2";

2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) w wierszu 26.1 rozdział B część I zapis "Punkty mocowania pasów bezpieczeństwa" zastępuje się zapisem "Zamocowania pasów bezpieczeństwa(3).

______

(3) Minimalna liczba punktów mocowania wymagana w odniesieniu do ciągników kategorii T1, T2, T3, C1, C2 i C3 wynosi dwa, ustanowiona w załączniku I dodatek 1 do dyrektywy 76/115/EWG dla miejsc środkowych z przodu pojazdu kategorii N3. Badania obciążenia ustanowione w pkt 5.4.3 i 5.4.4 załącznika I do tej dyrektywy w odniesieniu do pojazdów kategorii N3 stosują się do wymienionych kategorii ciągników.";

b) część II.C rozdziału B otrzymuje następujące brzmienie:

"Część II.C

Zgodność ze znormalizowanymi kodeksami OECD

Sprawozdania z badań (kompletne), które są zgodne z podanymi poniżej kodeksami OECD, można stosować zamiast sprawozdań z badań sporządzanych zgodnie z odpowiednimi oddzielnymi dyrektywami.

Numer nadany w tabeli w części I (oddzielne dyrektywy) Przedmiot Kodeksy OECD(*)
10.1. 77/536/EWG Badania urzędowe konstrukcji ochronnych ciągników Kodeks 3
26.1. 76/115/EWG rolniczych lub leśnych (badania dynamiczne)
16.1. 79/622/EWG Badania urzędowe konstrukcji ochronnych ciągników Kodeks 4
26.1. 76/115/EWG rolniczych lub leśnych (badania statyczne)
19.1. 86/298/EWG Badania urzędowe montowanych z tyłu konstrukcji Kodeks 7
26.1. 76/115/EWG ochronnych ciągników rolniczych lub leśnych o wąskim rozstawie kół
21.1. 87/402/EWG Badania urzędowe montowanych z przodu konstrukcji Kodeks 6
26.1. 76/115/EWG ochronnych ciągników rolniczych lub leśnych o wąskim rozstawie kół
SD(**) Badania urzędowe konstrukcji ochronnych ciągników Kodeks 8
26.1. 76/115/EWG gąsienicowych rolniczych lub leśnych
(*) Sprawozdania z badań muszą być zgodne z decyzją OECD C(2005) 1. Równoważność

sprawozdania z badań może być uznana dla zamocowań pasa bezpieczeństwa dopiero po

przeprowadzeniu badań.

Sprawozdania z badań wraz z kodeksami zgodnie z decyzją C(2000) 59 ostatnio

zmienioną decyzją C(2003) 252 również mogą być przyjęte podczas jednorocznego

okresu przejściowego, począwszy od daty opublikowania decyzji C(2005) 1 na stronie

internetowej OECD, tj. do dnia 21 kwietnia 2006 r.

(**) SD: należy objąć oddzielną dyrektywą";

3) w załączniku III część I.A pozycja 3.6.1 zapis "Kodeks OECD 1 lub 2" zastępuje się zapisem: "Kodeks OECD 2".

ZAŁĄCZNIK  II

W załącznikach I i II do dyrektywy 86/298/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Stosuje się definicje i wymogi pkt 1 kodeksu 7 decyzji OECD C(2005) 1 z dnia 29 marca 2005 r., z wyjątkiem pkt 1.1.";

2) załącznik II zastępuje się następującym tekstem:

"ZAŁĄCZNIK II

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne dotyczące homologacji typu WE montowanych z tyłu konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych o wąskim rozstawie kół są określone w pkt 3 kodeksu 7 decyzji OECD C(2005) 1 z dnia 29 marca 2005 r., z wyjątkiem pkt 3.1.4 (»Sprawozdania z badań«), 3.4 (»Drobne zmiany«), 3.5 (»Oznakowanie«) i 3.6 (»Mocowanie pasa bezpieczeństwa«).".

ZAŁĄCZNIK  III

W załącznikach I i II do dyrektywy 87/402/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"Stosuje się definicje i wymogi pkt 1 kodeksu 6 decyzji OECD C(2005) 1 z dnia 29 marca 2005 r., z wyjątkiem pkt 1.1.";

2) załącznik II zastępuje się następującym tekstem:

"ZAŁĄCZNIK II

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne dotyczące homologacji typu WE montowanych przed siedzeniem kierowcy konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych o wąskim rozstawie kół są określone w pkt 3 kodeksu 6 decyzji OECD C(2005) 1 z dnia 29 marca 2005 r., z wyjątkiem pkt 3.2.4 (»Sprawozdania z badań«), 3.5 (»Drobne zmiany«), 3.6 (»Oznakowanie«) i 3.7 (»Mocowanie pasa bezpieczeństwa«).".

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.273.17

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/67/WE zmieniająca, w celu ich dostosowania, załączniki I i II do dyrektywy Rady 86/298/EWG, załączniki I i II do dyrektywy Rady 87/402/EWG oraz załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych
Data aktu: 18/10/2005
Data ogłoszenia: 19/10/2005
Data wejścia w życie: 08/11/2005