united kingdom
ukraine

Rozporządzenie 1540/2005 w sprawie stosowania systemu specjalnej premii wołowej w 2004 r. w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1540/2005
z dnia 22 września 2005 r.
w sprawie stosowania systemu specjalnej premii wołowej w 2004 r. w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 50 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 producentom hodującym w swoich gospodarstwach bydło płci męskiej może być przyznana premia specjalna. Na mocy art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia, premia specjalna przyznawana była w dwóch przedziałach wiekowych. W ramach pierwszego przedziału wiekowego, określonego w art. 4 ust. 2 lit. a) i b) akapit pierwszy tego rozporządzenia, premia specjalna przyznawana była raz w życiu każdego byka w wieku powyżej dziewięciu miesięcy lub, w przypadku wołu, po raz pierwszy po osiągnięciu wieku dziewięciu miesięcy. W ramach drugiego przedziału wiekowego, określonego w art. 4 ust. 2 lit. b) akapit drugi tego rozporządzenia, w przypadku wołów premia specjalna przyznawana była po raz drugi po osiągnięciu przez zwierzę wieku 21 miesięcy. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia, jeżeli w danym regionie łączna liczba byków w wieku powyżej dziewięciu miesięcy i wołów w wieku od dziewięciu do dwudziestu miesięcy, w odniesieniu do których złożony został wniosek i które spełniają warunki dla przyznania premii specjalnej, przekracza pułap wyznaczony dla danego regionu, o którym mowa w załączniku I do tego rozporządzenia, liczba wszystkich uprawnionych do premii zwierząt w pierwszym i drugim przedziale wiekowym, zgodnie z ust. 4 lit. a) i b) u danego producenta w danym roku jest proporcjonalnie zmniejszana.

(2) W następstwie podjętej przez Irlandię i Zjednoczone Królestwo decyzji o wdrażaniu począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r. systemu jednolitej płatności ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(2), znaczna liczba rolników wyraziła chęć skorzystania z premii specjalnej, do której otrzymania kwalifikowało się hodowane przez nich bydło płci męskiej, przed wygaśnięciem systemu przewidzianym na dzień 31 grudnia 2004 r. W związku z powyższym liczba zwierząt, w odniesieniu do których zostały złożone wnioski na rok kalendarzowy 2004, okazała się znacznie wyższa niż w latach poprzednich.

(3) Wzrost liczby wniosków na rok kalendarzowy 2004 w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do zwierząt należących do pierwszego przedziału wiekowego był znacznie wyższy niż w roku 2003 i doprowadził do znacznego przekroczenia pułapów wyznaczonych dla poszczególnych regionów. Należy również zauważyć, że w porównaniu z poprzednimi latami nastąpił wzrost liczby wniosków o pomoc, przedłożonych w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego. Wzrost ten był jednak dużo niższy niż wzrost liczby wniosków w odniesieniu do zwierząt z pierwszego przedziału wiekowego.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, jeżeli pułap regionalny zostanie znacznie przekroczony, liczba wszystkich wniosków o pomoc jest proporcjonalnie zmniejszana. Uwzględniając fakt, że system wygasł z dniem 31 grudnia 2004 r., proporcjonalne zmniejszenie liczby wniosków w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego nie jest już uzasadnione, ponieważ zwierzęta objęte wcześniej wnioskami w ramach pierwszego przedziału wiekowego nie kwalifikują się już do pomocy w ramach drugiego przedziału wiekowego. Zastosowanie zmniejszenia, o którym mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, do obydwu przedziałów wiekowych prowadziłoby zatem do niewspółmiernego karania producentów, którzy w roku 2004 złożyli wnioski w odniesieniu do zwierząt należących do drugiego przedziału wiekowego. Tym samym wygaśnięcie systemu premii specjalnej w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie z dniem 31 grudnia 2004 r. wytworzyło na rynku szczególny problem natury praktycznej, który należy rozwiązać, aby uniknąć skutków niekorzystnych z punktu widzenia rolników. Konieczne jest zatem podjęcie odpowiednich środków w celu złagodzenia niekorzystnych skutków, jakie sytuacja ta pociąga za sobą dla rolników.

(5) Aby ograniczyć skutki wspomnianego zmniejszenia, wynikającego ze znacznego przekroczenia liczby zwierząt z pierwszego przedziału wiekowego w porównaniu ze zwierzętami z drugiego przedziału, w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie wypłaty premii specjalnej w odniesieniu do roku 2004 dla zwierząt z drugiego przedziału należy ustalić na poziomie równym średniej ilości płatności dla zwierząt z tego samego przedziału wiekowego, w odniesieniu do których dokonano wypłaty premii w latach kalendarzowych 2001, 2002 i 2003.

(6) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, producentom otrzymującym premię specjalną może być przyznana dopłata ekstensyfikacyjna, pod warunkiem że w danym roku kalendarzowym liczebność stada w danym gospodarstwie hodowlanym spełnia wymogi określone w art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia. Dopłata ekstensyfikacyjna powinna być przyznawana w odniesieniu do zwierząt w drugim przedziale wiekowym otrzymujących premię specjalną, które trzymane są w gospodarstwach spełniających wymogi dotyczące liczebności stada określone w art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

(7) Zgodnie z art. 22 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 wypłat należało dokonać najpóźniej do dnia 30 czerwca 2005 r. Jednakże, z uwagi na szczególne okoliczności wynikające z wygaśnięcia systemu premii specjalnej, wyżej wymienione dopłaty specjalne powinny zostać zrealizowane najpóźniej do dnia 15 października 2005 r.

(8) Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W drodze odstępstwa od art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie maksymalna liczba zwierząt, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) akapit drugi tego rozporządzenia, w odniesieniu do których mogą zostać dokonane wypłaty premii specjalnej za rok kalendarzowy 2004, jest następująca:

– Irlandia: 849.400

– Zjednoczone Królestwo: 938.100.

2.
Dopłata ekstensyfikacyjna może zostać przyznana w odniesieniu do zwierząt, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) drugi akapit rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, otrzymujących premię specjalną, trzymanych w gospodarstwach spełniających wymogi dotyczące liczebności stada określone w art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia.
3.
W drodze odstępstwa od art. 22 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 dopłat, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się najpóźniej do dnia 15 października 2005 r.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003.

(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.247.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1540/2005 w sprawie stosowania systemu specjalnej premii wołowej w 2004 r. w Irlandii i w Zjednoczonym Królestwie
Data aktu: 22/09/2005
Data ogłoszenia: 23/09/2005
Data wejścia w życie: 30/09/2005