(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 2916)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/598/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 sierpnia 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(1), w szczególności jego art. 12 ust. 1 akapit piąty, art. 13 ust. 3, art. 16 ust. 7 i art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził w swojej opinii z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie naukowego uzasadnienia propozycji wprowadzenia zmian w obowiązującym w Zjednoczonym Królestwie schemacie wywozu opartym na datach urodzin (DBES) oraz w przepisie dotyczącym uboju zwierząt w wieku powyżej 30 miesięcy (OTM), że bydło urodzone lub hodowane w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r. nie powinno być wprowadzane do łańcuchów żywnościowych i paszowych ze względu na zwiększone występowanie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) w tej grupie. W odniesieniu do bydła urodzonego po tej dacie opinia stwierdza, że zagrożenie, jakie stwarza BSE dla konsumentów, jest porównywalne z zagrożeniem w innych Państwach Członkowskich. Od dnia 1 sierpnia 1996 r. w Zjednoczonym Królestwie obowiązywał zakaz stosowania wszelkiej mączki mięsno-kostnej ze ssaków do żywienia zwierząt gospodarskich.
(2) W tych okolicznościach należy zakazać wprowadzania do obrotu wszelkich produktów zawierających lub składających się z materiałów otrzymanych ze sztuk bydła urodzonego lub hodowanego w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r. oraz zapewnić, że materiały te zostaną zniszczone w celu uniknięcia niebezpieczeństwa przeniesienia pasażowalnej encefalopatii gąbczastej (TSE) na ludzi lub zwierzęta.
(3) Zgodnie z naukową opinią stwierdzającą, że skóry nie stanowią zagrożenia, nie powinny zostać ustanowione żadne warunki w odniesieniu do handlu nimi. Powinno zatem być możliwe wykorzystanie skór tych zwierząt do produkcji artykułów skórzanych.
(4) Wprowadzanie do obrotu skór powinno spełniać wymagania rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(2) i rozporządzenia Komisji (WE) nr 878/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustalającego środki przejściowe zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 i przeznaczonych do celów technicznych(3). Ponieważ zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do mleka i produktów mlecznych nie mają zastosowania żadne ograniczenia, mleko i produkty mleczne powinny także zostać wyłączone z zakazu wprowadzania do obrotu.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1326/2001 z dnia 29 czerwca 2001 r. ustanawiające środki przejściowe, umożliwiające przejście do przepisów rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych oraz zmieniające załączniki VII i XI do tego rozporządzenia(4) wstrzymało, jako środek przejściowy, wprowadzanie niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 999/2001, w szczególności środków związanych z wprowadzaniem do obrotu produktów ustanowionych w jego art. 16. W tych okolicznościach zakaz wprowadzania do obrotu produktów otrzymanych ze sztuk bydła urodzonego lub hodowanego w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r. powinien zostać przyjęty jako środek przejściowy do czasu przyjęcia i wejścia w życie decyzji określającej status Zjednoczonego Królestwa pod względem BSE.
(6) Artykuły 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ustanawiają przepisy dotyczące środków, które mają być stosowane w przypadku podejrzenia i potwierdzenia obecności TSE. Artykuł 13 stanowi, że Państwa Członkowskie, które wprowadziły program zastępczy zapewniający poziom zabezpieczenia równoważny z ograniczeniem przemieszczania się i środkami zabijania i niszczenia stad określonymi w tych artykułach, mogą w drodze odstępstwa stosować te równoważne środki, pod warunkiem że zostały one zatwierdzone zgodnie z procedurą komitologii.
(7) Dnia 24 maja 2001 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z wnioskiem o uznanie stosowanych przez nie środków jako równoważnych z ograniczeniami przemieszczania się i uboju stad wymaganych w art. 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(8) Dnia 11 stycznia 2002 r. Naukowy Komitet Sterujący (SSC) przyjął opinię w sprawie dodatkowej ochrony, jaką w obecnych warunkach zapewniają różne programy uboju w Zjednoczonym Królestwie i Niemczech. SSC uznał, że środki stosowane w Zjednoczonym Królestwie, a mianowicie całkowity zakaz paszowy, realizacja programu niszczenia bydła w wieku powyżej 30 miesięcy (OTMS) i zakaz wykorzystywania materiałów szczególnego ryzyka, zapewniają, pod warunkiem że są skutecznie wprowadzone, poziom bezpieczeństwa, którego nie poprawi w znaczącym stopniu zabijanie i niszczenie zagrożonych zwierząt zgodnie z wymaganiami art. 13 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
(9) Ponieważ do obrotu nie mogą być wprowadzane żadne produkty inne niż mleko i produkty mleczne oraz skóry przygotowane wyłącznie do produkcji artykułów skórzanych, otrzymane ze sztuk bydła urodzonego lub hodowanego w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r., program przewidujący niszczenie tych zwierząt na koniec okresu produkcyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 należy uznać za zapewniający ochronę równoważną ze środkami ustanowionymi w art. 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 999/2001, na podstawie opinii SSC z dnia 11 stycznia 2002 r. W odniesieniu do zagrożonych zwierząt urodzonych po dniu 31 lipca 1996 r. powinny w dalszym ciągu mieć zastosowanie środki zwalczania ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001.
(10) Należy zatem, równolegle z zakazem wprowadzania do obrotu, zwolnić Zjednoczone Królestwo z większości wymagań dotyczących kontroli i zwalczania ustanowionych w art. 12 i 13 rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do zwierząt urodzonych lub hodowanych w Zjednoczonym Królestwie przed dniem 1 sierpnia 1996 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 sierpnia 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 260/2005 (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 31).
(2) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 416/2005 (Dz.U. L 66 z 12.3.2005, str. 10).
(3) Dz.U. L 162 z 30.4.2004, str. 62.
(4) Dz.U. L 177 z 30.6.2001, str. 60. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1234/2003 (Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6).