uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2799/98 wprowadziło nowe porozumienia agromonetarne od 1 stycznia 1999 r. Szczegółowe zasady stosowania tych porozumień zostały ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2808/98(2). Rozporządzenie to określa terminy operacyjne dotyczące mających zastosowanie kursów przeliczeniowych, na podstawie kryteriów określonych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98, bez uszczerbku dla dalszych szczegółowych ustaleń, które zostaną określone, lub odstępstw, które zostaną przewidziane, w miarę potrzeby, w drodze rozporządzeń dotyczących odpowiednich grup produktów. Należy zatem ustanowić terminy operacyjne w odniesieniu do kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do produktów w sektorze owoców i warzyw oraz przetworów owocowych i warzywnych i zgrupować je w jednym rozporządzeniu.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3) i rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(4) zostało wielokrotnie zmienione. Dla przejrzystości rozporządzenie Komisji (WE) nr 293/98 z dnia 4 lutego 1998 r. określające terminy operacyjne mające zastosowanie do produktów w sektorze owoców i warzyw, do przetworów owocowych i warzywnych oraz częściowo do żywych roślin i produktów upraw kwiatowych, a także do niektórych produktów wyszczególnionych w załączniku II do Traktatu WE i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1445/93(5) powinno zostać uchylone i zastąpione nowym rozporządzeniem.
(3) Artykuł 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1432/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 odnośnie do warunków uznawania organizacji producentów i wstępnego uznawania grup producentów(6) wyznacza wymaganą minimalną wielkość produkcji rynkowej uznanych organizacji producentów na podstawie art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96. Ponieważ odpowiednie wielkości są wyznaczane w stosunku rocznym, termin operacyjny w odniesieniu do rolniczego kursu przeliczeniowego dla tych wielkości powinien zostać określony na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2799/98, począwszy od 1 stycznia danego roku.
(4) Artykuł 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 określa warunki, na podstawie których Państwa Członkowskie mogą ustalić limit uzupełnienia do wspólnotowej rekompensaty z tytułu wycofania, wypłacanego z funduszy operacyjnych. Maksymalne uzupełnienia krajowe zostały podane w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 103/2004 z dnia 21 stycznia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do ustaleń interwencyjnych i wycofywania z rynku niektórych produktów w sektorze owoców i warzyw(7). Termin operacyjny mający zastosowanie do odpowiadającej mu rekompensaty z tytułu wycofania powinien być stosowany w odniesieniu do kursu wymiany limitu i maksymalnego uzupełnienia.
(5) Punkt 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1433/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(8) określa maksymalną kwotę kosztów ogólnych kwalifikowanych do włączenia do programu operacyjnego. Ponieważ odpowiednia kwota jest wyznaczana w stosunku rocznym, powinien być do niej stosowany kurs wymiany używany do pozostałych elementów danego funduszu operacyjnego na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 oraz, w drodze wyjątku, art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98.
(6) Artykuł 3 ust. 1 tiret czwarte rozporządzenia (WE) nr 2808/98 stanowi, że w przypadku wycofywania produktów w sektorze owoców i warzyw terminem operacyjnym dla kursu wymiany jest pierwszy dzień miesiąca, w którym odbywa się wycofywanie. Zasadę tę stosuje się nie tylko do operacji wycofywania przeprowadzanych zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, lecz również, z powodu przeprowadzania podobnych operacji, do pomocy odnoszącej się do kosztów transportu owoców i warzyw dystrybuowanych nieodpłatnie na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 103/2004, zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, oraz do maksymalnych kosztów sortowania i umieszczania w opakowaniach zbiorczych produktów dystrybuowanych nieodpłatnie, które ponosi Wspólnota na podstawie art. 17 rozporządzenia (WE) nr 103/2004, zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(7) Artykuł 2 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3223/94 z dnia 21 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania ustaleń dotyczących przywozu owoców i warzyw(9) przewiduje kwotę zryczałtowaną do odliczenia od cen odnotowanych zgodnie z art. 2 ust. 2, jeżeli ceny te zostały ustalone na etapie sprzedaży hurtowej/detalicznej. W takim przypadku art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2808/98 stosuje się analogicznie.
(8) Artykuł 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98 należy stosować do obliczania standardowej wartości przywozowej, określonej w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3223/94.
(9) Dla celów stosowania art. 5 ust. 1 lit. a) i art. 5 ust. 1a lit. a) rozporządzenia (WE) nr 3223/94 (metoda fakturowania) cena wejścia danej partii musi być wyrażona w euro. Poprzez analogię do art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98, stosowane kursy przeliczeniowe muszą odpowiadać kursom obowiązującym w dniu zatwierdzenia zgłoszenia celnego.
(10) Refundacje wywozowe przewidziane w art. 35 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 zostają włączone do uzgodnień dotyczących wymiany handlowej z państwami trzecimi, które zostały wprowadzone w tytule V tego rozporządzenia. Dlatego też zastosowanie ma art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98.
(11) Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wprowadza system pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych produktów otrzymanych z przetworzonych pomidorów, brzoskwiń i gruszek. System ten przewiduje przyznawanie pomocy organizacjom producentów. Podobnie art. 6a tego rozporządzenia wprowadza system pomocy produkcyjnej w odniesieniu do suszonych fig i śliwek. System ten przewiduje przyznanie pomocy przetwórcom, pod warunkiem że zapłacą cenę minimalną producentom. W związku ze znaczną liczbą podmiotów gospodarczych, przetwórców i producentów, których dotyczy termin operacyjny w odniesieniu do kursu wymiany, na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 oraz, w drodze wyjątku, art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98, powinien on przypadać na pierwszy dzień miesiąca, w którym przetwórca odbiera produkty. Należy zdefiniować przekazanie produktów.
(12) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2808/98 powinien być stosowany w odniesieniu do ceny skupu suszonych winogron i suszonych fig, określonej w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96.
(13) Artykuł 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 przewiduje pomoc w odniesieniu do składowania suszonych winogron i fig. Pomoc ta jest przyznawana w stosunku do rzeczywistego okresu składowania. Z przyczyn wykonalności administracyjnej należy wyznaczyć miesięczny termin operacyjny przyznawania pomocy, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2799/98.
(14) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2808/98 powinien być stosowany w odniesieniu do cen sprzedaży suszonych winogron i fig będących w posiadaniu agencji składowania, wyznaczanych z wyprzedzeniem w euro na podstawie art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2201/96.
(15) Artykuł 5 ust. 4 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 2808/98 powinno być stosowane w odniesieniu do zabezpieczeń określonych w art. 9 ust. 3 akapit drugi i w art. 9 ust. 7 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 2201/96.
(16) Refundacje wywozowe przewidziane w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i opłaty wywozowe od niektórych produktów zawierających dodatek cukru, przewidziane w art. 20 tego rozporządzenia, stanowią część uzgodnień dotyczących wymiany handlowej z państwami trzecimi, wprowadzonych w tytule II tego rozporządzenia. Dlatego też zastosowanie ma art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98.
(17) System wprowadzony rozporządzeniem Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającym program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(10) przewiduje pomoc dla organizacji producentów cytryn, grejpfrutów, pomarańczy, mandarynek, klementynek i satsuma dostarczonych przetwórcom w ramach umów. W związku ze znaczną liczbą podmiotów gospodarczych, przetwórców i producentów, których dotyczy termin operacyjny w odniesieniu do kursu wymiany, na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 oraz, w drodze wyjątku, do art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2808/98, powinien on przypadać na pierwszy dzień miesiąca, w którym przetwórca dokonuje odbioru produktów. Przekazanie następuje w momencie sporządzenia świadectwa dostawy przewidzianego w art. 17 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2111/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(11).
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne ze wspólną opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw oraz Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 1.
(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 36. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2304/2003 (Dz.U. L 342 z 30.12.2003, str. 6).
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 386/2004 (Dz.U. L 64 z 2.3.2004, str. 25).
(5) Dz.U. L 30 z 5.2.1998, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1410/1999 (Dz.U. L 164 z 30.6.1999, str. 53).
(6) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.
(7) Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 3.
(8) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25.
(9) Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 66. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1947/2002 (Dz.U. L 299 z 1.11.2002, str. 17).
(10) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1933/2001 (Dz.U. L 262 z 2.10.2001, str. 6).
(11) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 5.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.94.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 594/2004 określające terminy operacyjne mające zastosowanie do produktów w sektorze owoców i warzyw oraz przetworów owocowych i warzywnych |
Data aktu: | 30/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/04/2004 |