KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICHuwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 479/92 z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych między towarzystwami żeglugi liniowej (konsorcjami)(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej w Transporcie Morskim,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 479/92 uprawnia Komisję do stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu w drodze rozporządzenia do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych między towarzystwami żeglugi (konsorcjami) odnoszącymi się do wspólnego świadczenia usług transportu liniowego.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 823/2000(3) udziela ogólnego wyłączenia konsorcjom żeglugi linowej od zakazu zawartego w art. 81 ust. 1 Traktatu, z zastrzeżeniem pewnych warunków i zobowiązań.
(3) Jeden z warunków dotyczy udziału w rynku posiadanego przez konsorcjum na każdym z rynków, na którym działać. Każde konsorcjum o udziale w rynku poniżej 30 % (jeżeli konsorcjum działa w ramach konferencji) lub 35 % (jeżeli konsorcjum działa poza konferencją) jest automatycznie wyłączane, jeżeli spełnia pozostałe warunki rozporządzenia. Konsorcjum o udziale w rynku powyżej tego pułapu, ale poniżej 50 %, może nadal korzystać z wyłączenia grupowego, jeżeli porozumienie zgłoszono Komisji, a Komisja nie sprzeciwi się wyłączeniu w terminie sześciu miesięcy.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1/2003 wprowadza bezpośrednio stosowany system wyłączenia, w którym organy ochrony konkurencji oraz sądy Państw Członkowskich są uprawnione do stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu, oprócz art. 81 ust. 1 i art. 82. Przedsiębiorstwa nie mają już obowiązku lub możliwości zgłaszania porozumień Komisji w celu otrzymania decyzji o wyłączeniu. Na podstawie nowego systemu porozumienia, które spełniają warunki art. 81 ust. 3 są prawnie wiążące i mogą być stosowane bez przyjęcia decyzji administracyjnej. Przedsiębiorstwa będą mogły powołać się na wyłączenie od zakazu porozumień, które ograniczają konkurencję ustanowione w art. 81 ust. 3 jako obronę we wszystkich postępowaniach.
(5) Przepisy rozporządzenia (WE) nr 823/2000 należy ujednolicić z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 479/92 i rozporządzenia Rady (WE) nr 4056/86 z dnia 22 grudnia 1986 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego(4). W szczególności należy znieść procedurę sprzeciwu, a odniesienia dotyczące zgłaszania konsorcjów skreślić. Należy wprowadzić przepisy przejściowe odnośnie do zgłoszeń już dokonanych na podstawie procedury sprzeciwu. Konieczne jest również wprowadzenie odniesień dotyczących nowych uprawnień krajowych organów ochrony konkurencji.
(6) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 823/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 2004 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mario MONTI |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 55 z 29.2.1992, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).
(2) Dz.U. C 233 z 30.9.2003, str. 8.
(3) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 24. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(4) Dz.U. L 378 z 31.12.1986, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).