uwzględniając Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Sieci łączności oraz systemy informacyjne stały się istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego i społecznego. Technika komputerowa i sieci są obecne wszędzie w takim stopniu, jak elektryczność lub wodociągi. Bezpieczeństwo sieci łączności i systemów informacyjnych, szczególnie w zakresie ich dostępności, staje się przedmiotem troski społeczeństwa, nie z powodu potencjalnych problemów w kluczowych systemach informacyjnych, ale z uwagi na złożoność systemu, awarie, pomyłki oraz ataki, które mogą wpływać na infrastrukturę fizyczną zapewniającą dostępność usług, mających znaczenie krytyczne dla dobra obywateli Unii Europejskiej.
(2) Rosnąca ilość przypadków naruszenia bezpieczeństwa spowodowała znaczące straty finansowe, osłabiła zaufanie użytkowników oraz przyniosła szkody rozwojowi handlu elektronicznego. Z tego względu osoby prywatne, administracje publiczne oraz przedsiębiorstwa wprowadziły technologie bezpieczeństwa i procedury zarządzania bezpieczeństwem. Państwa Członkowskie podjęły szereg działań wspierających, takich jak kampanie informacyjne i projekty badawcze, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa sieci i informacji w społeczeństwie.
(3) Złożoność techniczna sieci i systemów informacyjnych, różnorodność połączonych ze sobą produktów i usług oraz duża ilość osób prywatnych i instytucji publicznych ponoszących własne ryzyko naruszające płynne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(4) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(3) ustanawia zadania krajowych organów regulacyjnych, które obejmują przejrzystą współpracę powyższych organów ze sobą i z Komisją, w celu zapewnienia rozwoju spójnej praktyki regulacyjnej; przyczyniając się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych i prywatności; a także gwarantując integralność i bezpieczeństwo publicznych sieci łączności.
(5) Aktualne ustawodawstwo Wspólnoty obejmuje również dyrektywy: 2002/20/WE(4), 2002/22/WE(5), 2002/19/WE(6), 2002/58/WE(7), 1999/93/WE(8), 2000/31/WE(9), oraz rezolucję Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie realizacji planu działań "eEurope 2005"(10).
(6) Dyrektywa 2002/20/WE upoważnia Państwa Członkowskie do dołączania do pozwoleń warunków ogólnych, dotyczących zabezpieczenia sieci publicznych przeciwko nieupoważnionemu dostępowi, zgodnie z dyrektywą 97/66/WE(11).
(7) Dyrektywa 2002/22/WE wymaga, aby Państwa Członkowskie podjęły niezbędne kroki w celu zapewnienia integralności i dostępności publicznych sieci telefonicznych w stałych lokalizacjach, przy czym w przypadku świadczenia takich usług, należy podjąć wszystkie rozsądne działania mające na celu zagwarantowanie ciągłości dostępu do służb ratunkowych.
(8) Dyrektywa 2002/58/WE wymaga od dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej podjęcia właściwych kroków technicznych i organizacyjnych, w celu ochrony usług oraz zapewnienia poufności łączności i przesyłanych danych. Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(12) - wymaga od Państw Członkowskich wdrożenia przez kontrolera właściwych środków technicznych i organizacyjnych, w celu ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym lub nielegalnym zniszczeniem, utratą, zmianą, nielegalnym ujawnieniem lub dostępem do nich (szczególnie podczas przetwarzania obejmującego przesyłanie danych między sieciami), a także innymi niedozwolonymi formami przetwarzania.
(9) Dyrektywy 2002/21/WE oraz 1999/93/WE zawierają przepisy dotyczące norm, które mają być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Państwa Członkowskie stosują również normy ustanowione przez organa międzynarodowe oraz (de facto) normy opracowane przez przemysł światowy. Komisja i Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość śledzenia norm spełniających wymagania prawodawstwa Wspólnotowego.
(10) Środki rynku wewnętrznego wymagają od Państw Członkowskich i Komisji stosowania różnych metod technicznych i organizacyjnych. Istnieją zadania, złożone pod względem technicznym, dla których nie ma wielu pojedynczych i oczywistych rozwiązań. Niejednolite stosowanie tych wymagań może prowadzić do powstawania nieskutecznych rozwiązań i tworzyć przeszkody na rynku wewnętrznym. Wymaga to utworzenia centrum ekspertyz na poziomie europejskim, oferującego na żądanie doradztwo, pomoc w zakresie swoich celów i opierającego się na Parlamencie Europejskim, Komisji lub właściwych organach wyznaczonych przez Państwa Członkowskie. Państwa Członkowskie mogą uznać za organ właściwy Krajowe Organa Regulacyjne, ustanowione na podstawie dyrektywy 2002/21/WE.
(11) Ustanowienie agencji europejskiej, to znaczy: Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, zwanej dalej "Agencją", działającej jako punkt odniesienia i zapewniającej: poufność (z racji jej niezależności), jakość oferowanego doradztwa i dostarczanych informacji, przejrzystość procedur i metod działania, a także dbałość w wykonywaniu powierzonych zadań - stanowi odpowiedź na potrzeby wymienione powyżej. Agencja powinna powstać w oparciu o wysiłki Wspólnoty i poszczególnych państw; wykonywać swoje zadania przy pełnej współpracy z Państwami Członkowskimi, a także musi być otwarta na kontakty z przemysłem i innymi właściwymi udziałowcami. Ponieważ sieci elektroniczne stanowią w dużym stopniu własnością prywatną, Agencja powinna bazować na danych wejściowych pochodzących z sektora prywatnego oraz na współpracy z tym sektorem.
(12) Wykonywanie zadań Agencji nie powinno kolidować z kompetencjami oraz nie powinno wyprzedzać, hamować, ani nakładać się na właściwe uprawnienia i zadania przyznane:
- krajowym organom regulacyjnym, ustanowionym w dyrektywach dotyczących sieci i usług łączności elektronicznej, a także Europejskiej Grupie Regulacyjnej ds. Sieci i Usług Łączności Elektronicznej, ustanowionej decyzją Komisji 2002/627/WE(13) oraz Komitetowi ds. Łączności, wspomnianemu w dyrektywie 2002/21/WE,
- europejskim i krajowym organom normalizacyjnym oraz Komitetowi Stałemu określonemu w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę dostarczania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych, a także zasad dotyczących usług świadczonych na rzecz społeczeństwa informacyjnego(14),
- organom nadzorczym Państw Członkowskich, w odniesieniu do ochrony osób, w kwestii przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.
(13) Aby lepiej zrozumieć wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, Agencja musi przeanalizować ryzyko bieżące oraz powstające i w tym celu może zbierać właściwe informacje, szczególnie przy pomocy kwestionariuszy, bez nakładania na Państwa Członkowskie lub sektor prywatny nowych obowiązków w zakresie generowania danych. Ryzyko powstające należy rozumieć jako zagadnienia, które już są odbierane jako potencjalne, przyszłe zagrożenia dla bezpieczeństwa sieci i informacji.
(14) Zapewnienie poufności sieci i systemów informacyjnych wymaga, aby osoby prywatne, przedsiębiorstwa i administracje publiczne były w dostatecznym stopniu poinformowane i przeszkolone w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji. Organa publiczne odgrywają istotną rolę w zwiększaniu poziomu świadomości poprzez informowanie społeczeństwa, małych i średnich przedsiębiorstw, korporacji, administracji publicznej, szkół i uniwersytetów. Działania te należy dalej rozwijać. Zwiększona wymiana informacji między Państwami Członkowskimi pomoże w realizowaniu działań tego typu. Agencja powinna zapewnić doradztwo w zakresie najlepszych praktyk dotyczących podnoszenia świadomości, szkoleń i kursów.
(15) Agencja powinna przyczyniać się do uzyskania wysokiego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji we Wspólnocie i rozwijania kultury bezpieczeństwa sieci i informacji w odniesieniu do obywateli, klientów, przedsiębiorstw oraz organizacji z sektora publicznego Unii Europejskiej - i tym samym wspierania płynnego działania rynku wewnętrznego.
(16) Skuteczna polityka bezpieczeństwa powinna opierać się na dobrze opracowanych metodach oceny ryzyka, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Metody i procedury oceny ryzyka używane są na różnych poziomach, bez wspólnej praktyki dotyczącej ich skutecznego stosowania. Promowanie i rozwój najlepszych praktyk w dziedzinie oceny ryzyka oraz współdziałających ze sobą rozwiązań z zakresu zarządzania ryzykiem w sektorze publicznym i prywatnym, zwiększa poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych w Europie.
(17) Praca Agencji powinna opierać się na stałych badaniach, rozwoju i czynnościach mających na celu ocenę technologiczną, w szczególności tych spośród nich, które wykonywane są z inicjatywy Wspólnoty.
(18) W stosownych przypadkach, przydatnych z punktu widzenia zakresu, celów i zadań Agencji, powinna ona dzielić się doświadczeniami i informacjami ogólnymi z organami i agencjami zajmującymi się bezpieczeństwem sieci i informacji, utworzonymi na mocy prawa Unii Europejskiej.
(19) Problemy bezpieczeństwa sieci i informacji mają charakter globalny. Istnieje potrzeba bliższej współpracy na poziomie światowym, w celu poprawienia norm bezpieczeństwa i informacji oraz promowania wspólnej propozycji globalnej, dotyczącej bezpieczeństwa sieci i informacji, a tym samym rozwoju kultury bezpieczeństwa sieci i informacji. Skuteczna współpraca z państwami trzecimi oraz wspólnotą światową stała się także ważnym zadaniem na poziomie Europy. Dlatego, Agencja powinna uczestniczyć w wysiłkach Wspólnoty zmierzających do współpracy z państwami trzecimi oraz, we właściwych przypadkach, z organizacjami międzynarodowymi.
(20) W swoich działaniach, Agencja powinna zwracać uwagę na małe i średnie przedsiębiorstwa.
(21) W celu skutecznej realizacji zadań Agencji, w Zarządzie powinni znajdować się przedstawiciele Państw Członkowskich oraz Komisji, przy czym Zarząd powinien posiadać uprawnienia niezbędne do ustalania budżetu, weryfikacji wykonania budżetu, przyjmowania stosownych zasad finansowych; ustalania przejrzystych procedur pracy w zakresie podejmowania decyzji, zatwierdzania programu pracy Agencji, przyjmowania regulaminu wewnętrznego i wewnętrznych zasad działania Agencji, a także powoływania i odwoływania Dyrektora Naczelnego. Zarząd powinien zapewnić wykonywanie zadań Agencji, na podstawie warunków umożliwiających działanie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(22) Stała Grupa Udziałowców służy do utrzymania regularnego dialogu z sektorem prywatnym, organizacjami konsumenckimi i innymi właściwymi udziałowcami. Stała Grupa Udziałowców utworzona i zarządzana przez Dyrektora Naczelnego, powinna skupiać się na zagadnieniach właściwych dla wszystkich udziałowców i kierować uwagę Dyrektora Naczelnego na powyższe zagadnienia. W stosownych wypadkach i zgodnie z terminarzem posiedzeń, Dyrektor Naczelny może zapraszać przedstawicieli Parlamentu Europejskiego i innych właściwych organów do udziału w posiedzeniach Grupy.
(23) Płynne funkcjonowanie Agencji wymaga, aby Dyrektor Naczelny powołany na podstawie zalet oraz udokumentowanych umiejętności administracyjnych i zarządczych, a także kompetencji i doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji - wykonywał swoje obowiązki w sposób całkowicie niezależny i elastyczny, analogicznie do organizacji działania wewnętrznego Agencji. W tym celu, Dyrektor Naczelny powinien opracować propozycję programu pracy Agencji, po uprzedniej konsultacji z Komisją i Stałą Grupą Udziałowców oraz podjąć wszelkie niezbędne działania, aby prawidłowo realizować powyższy program; Dyrektor Naczelny powinien również dostarczyć Zarządowi projekt rocznego raportu ogólnego, projekt zestawienia zawierającego ocenę dochodów i wydatków Agencji oraz wdrożyć budżet.
(24) Dyrektor Naczelny musi mieć możliwość powoływania doraźnych grup roboczych, szczególnie w odniesieniu do zagadnień naukowych i technicznych. Podczas powoływania grup roboczych, Dyrektor Naczelny powinien korzystać z danych sektora prywatnego i zlecać wykonywanie stosownych ekspertyz dotyczących tego sektora. Doraźne grupy robocze zapewniają Agencji dostęp do najbardziej aktualnych informacji, w celu umożliwienia reagowania na wyzwania stwarzane przez rozwijające się społeczeństwo informacyjne. Agencja powinna zapewnić, że powołane doraźnie grupy robocze są kompetentne oraz reprezentatywne i składają się (odnośnie do specyficznych zagadnień) z przedstawicieli: administracji publicznej Państw Członkowskich, sektora prywatnego (w tym, przemysłu), użytkowników oraz ekspertów akademickich z dziedziny bezpieczeństwa sieci i informacji. Agencja może, jeśli jest to konieczne, dodać do grupy ekspertów niezależnych, uznawanych za kompetentnych w rozpatrywanym obszarze. Eksperci uczestniczący w pracach doraźnych grup roboczych organizowanych przez Agencję, nie powinni należeć do personelu Agencji. Agencja powinna pokryć ich wydatki, zgodnie z zasadami wewnętrznymi oraz istniejącymi rozporządzeniami finansowymi.
(25) Agencja powinna stosować właściwe ustawodawstwo Wspólnotowe, dotyczące publicznego dostępu do dokumentów, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001(15) Parlamentu Europejskiego i Rady oraz ochrony osób, w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001(16) Parlamentu Europejskiego i Rady.
(26) W granicach zakresu, celów i wykonywania zadań, Agencja powinna działać zgodnie z przepisami właściwymi dla instytucji Wspólnoty oraz ustawodawstwem krajowym, w zakresie traktowania dokumentów sensytywnych.
(27) W celu zapewnienia pełnej autonomii i niezależności, Agencja powinna posiadać ustalony budżet autonomiczny, którego dochody pochodzą zasadniczo z wkładu Wspólnoty. Dopóki rozpatrywane są subwencje przedmiotowe w budżecie ogólnym Unii Europejskiej, ma zastosowanie procedura budżetowa Wspólnoty. Ponadto Trybunał Obrachunkowy powinien rozpocząć kontrole rachunków.
(28) W uzasadnionych przypadkach i na podstawie zawartych porozumień, Agencja może mieć dostęp do usług z zakresu tłumaczeń, oferowanych przez Dyrekcję Generalną ds. Tłumaczeń (DGI) działającą w ramach Komisji lub przez inne instytucje Wspólnoty.
(29) Agencja powinna być ustanowiona wstępnie na okres ograniczony, przy czym należy oceniać jej działania, w celu ustalenia, czy okres ten powinien być przedłużony,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 10 marca 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 220 z 16.9.2003, str. 33.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 19 lutego 2004 r.
(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.
(4)Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie pozwolenia w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej (Dyrektywa dotycząca Pozwolenia) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21).
(5)Dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usług uniwersalnych i praw użytkowników w odniesieniu do sieci i usług łączności elektronicznej (Dyrektywa dotycząca Usług Uniwersalnych) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51).
(6)Dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu i łączenia się sieci łączności elektronicznej z towarzyszącymi im urządzeniami (Dyrektywa dotycząca Dostępu) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 7).
(7)Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dyrektywa dotycząca Prywatności i Łączności Elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 37).
(8)Dyrektywa 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie ram Wspólnotowych w zakresie podpisów elektronicznych (Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12).
(9)Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług świadczonych na rynku wewnętrznym na rzecz społeczeństwa informacyjnego, w szczególności odnośnie do handlu elektronicznego (Dyrektywa dotycząca Handlu Elektronicznego) (Dz.U. L 178 z 17.7.2000, str. 1).
(10) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 2.
(11) Dyrektywa 97/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze łączności (Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 1). Dyrektywa uchylona i zastąpiona dyrektywą 2002/58/WE.
(12) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(13) Dz.U. L 200 z 30.7.2002, str. 38.
(14) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
(15)Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43).
(16)Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1).
(17) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 1.
(18) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72.
(19) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.
(20) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 15.
(21) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(22) Dz.U. 17 z 6.10.1958, str. 385/58. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(23)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2965/94 z dnia 28 listopada 1994 r., ustanawiające Centrum Tłumaczeń dla organów Unii Europejskiej (Dz.U. L 314 z 7.12.1994, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1645/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 13).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1007/2008 z dnia 24 września 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.293.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 580/2011 z dnia 8 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.165.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2011 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.77.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 460/2004 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji |
Data aktu: | 10/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/03/2004 |