(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/204/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 marca 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), w szczególności jej art. 31 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, dla potrzeb powiadamiania o organizmach zmodyfikowanych genetycznie, zwanych dalej "GMO", wymaga się różnych zestawów informacji. Wymagane dane dotyczą poszczególnych GMO, środowiska, do którego uwalniane są GMO, oraz interakcji między GMO a odbierającym je środowiskiem, w tym wszelkiego rodzaju skutków dla zdrowia człowieka.
(2) Informacje wymagane w powiadomieniach dotyczących świadomego uwalniania GMO wymieniono w załączniku III do dyrektywy 2001/18/WE. Załącznik IV do tej dyrektywy określa ogólne warunki przekazywania informacji dodatkowych w powiadomieniach o wprowadzaniu GMO na rynek. Określa on także informacje umieszczane na etykietach wymagane w odniesieniu do GMO jako produktów lub znajdujących się w produktach wprowadzanych do obrotu. Niektóre z tych informacji dodatkowych, w tym informacje dotyczące zmian genetycznych, które można zastosować do wykrywania i identyfikacji określonych produktów GMO, w tym metody wykrywania dotyczące progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE i ułatwiające kontrolę i inspekcję po ich wprowadzeniu na rynek, należy wprowadzić do jednego lub większej liczby rejestrów.
(3) Zgodnie z art. 31 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE, dla potrzeb wprowadzania informacji w sprawie zmian genetycznych w GMO określonych w pkt 7 sekcji A załącznika IV do tej dyrektywy, Komisja ustanawia jeden lub większą liczbę rejestrów, zwanych dalej "rejestrami".
(4) Jeśli sytuacja tego wymaga, informacje te muszą obejmować pobieranie próbek GMO jako produktów lub znajdujących się w produktach lub ich materiału genetycznego, a także nazwę właściwego organu oraz szczegóły dotyczące sekwencji nukleotydowej lub innego rodzaju informacje niezbędne do zidentyfikowania produktu GMO i jego pochodnych, w tym metodologię wykrywania i identyfikacji produktu GMO, oraz dane doświadczalne wykazujące parametry uwierzytelniające przedstawioną metodę.
(5) Ustanawiając wykaz informacji wprowadzanych do rejestrów, należy uwzględnić fakt, że pozostałe zestawy informacji, takich jak ocena ryzyka dla środowiska naturalnego, badania naukowe, w tym badania wykazujące bezpieczeństwo produktu oraz, jeśli jest to właściwe, odniesienia do niezależnych badań i dogłębnej analizy, a także metod identyfikacji i wykrywania, oraz wszelkiego rodzaju inne informacje przedkładane przez powiadamiającego, metody i plany monitorowania GMO, także reakcji w okolicznościach krytycznych i wyników monitorowania produktów po ich wprowadzeniu na rynek co do zasady udostępnia się zgodnie z właściwymi przepisami dyrektywy 2001/18/WE, rozporządzenia (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie zmodyfikowanych(2) oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. dotyczącego publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3), a zatem należy je wprowadzić do rejestru.
(6) Dla przejrzystości, oraz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, rejestry należy udostępnić opinii publicznej i Państwom Członkowskim oraz Komisji. Zatem rejestry powinny zawierać dwa zestawy danych, jeden udostępniany opinii publicznej, a drugi wyłącznie Państwom Członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności. Pierwszy zestaw danych powinien zawierać wszystkie dane wprowadzone do rejestrów, z wyjątkiem danych, których zgodnie z art. 25 dyrektywy 2001/18/WE nie można ujawnić z przyczyn poufności, w szczególności w związku z ochroną interesów handlowych; drugi zestaw danych powinien obejmować dodatkowe, poufne dane. Poszczególne wnioski o udostępnienie traktuje się zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001, które jednakże w zakresie ustanowionych wyjątków, przewiduje ochronę tych samych interesów, które przewidziano w art. 25 dyrektywy 2001/18/WE.
(7) W terminie obowiązywania zgody, oraz we właściwym terminie po jej wygaśnięciu, właściwym władzom, służbom przeprowadzającym inspekcje, laboratoriom kontrolnym Państw Członkowskich oraz Komisji należy udostępnić metody odnoszące się do progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE.
(8) W momencie gdy właściwe władze przedkładają Komisji dane dla potrzeb wprowadzenia ich do rejestrów, może się okazać, iż brakuje lub może brakować pewnych danych, takich jak data zatwierdzenia czy parametry uwierzytelniania dotyczące metody identyfikacji i wykrywania. Ponadto, w terminie obowiązywania zgody, a nawet przez pewien czas po jej wygaśnięciu, konieczne mogą się okazać uaktualnienia, takie jak dotyczące metod identyfikacji i wykrywania, nazw handlowych czy osób odpowiedzialnych. Dlatego też należy ustanowić przepis dotyczący uaktualniania rejestrów.
(9) Przyszłe osiągnięcia w dziedzinie metodologii modyfikacji genetycznej, czy dotyczące metod wykrywania i identyfikacji, w tym metod wykrywania dotyczących progów ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE, mogą spowodować konieczność dostosowania niniejszej decyzji do postępu technicznego. Podobnie przyszłe osiągnięcia w dziedzinie ustawodawstwa wspólnotowego mogą spowodować konieczność dostosowania niniejszej decyzji w interesie spójności i skuteczności.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 30 ust. 1 dyrektywy 2001/18/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lutego 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Margot WALLSTRÖM | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1830/2003 (Dz.U. L 268 z 18.6.2003, str. 24).
(2) Dz.U. L 287 z 5.11.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.65.20 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/204/WE ustanawiająca szczegółowe regulacje dotyczące funkcjonowania rejestrów przeznaczonych do wprowadzania informacji w sprawie genetycznych modyfikacji GMO, przewidzianych w dyrektywie 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 23/02/2004 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/03/2004 |