Rozporządzenie 27/2004 ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 27/2004
z dnia 5 stycznia 2004 r.
ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności art. 41 akapit pierwszy tego Aktu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 47a ust. 2 i 3 oraz art. 47b rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 r. z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia(3), zmienione Aktem Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, ustanawiające szczególne zasady finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich określonych w art. 47a ust. 1 tego rozporządzenia. W szczególności, artykuły te stanowią, że zastosowanie mają niektóre przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia.

(2) Zasady te wchodzą w życie po przystąpieniu do Unii nowych Państw Członkowskich. Aby ułatwić przejście pomiędzy obecnymi zasadami dotyczącymi funkcjonowania Sekcji Gwarancji EFORG, określonymi w szczególności w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(5) oraz zasadami stosowania, jak również specjalnymi zasadami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999, należy ustanowić przepisy wykonawcze.

(3) Jako że nowe Państwa Członkowskie nie przyjęły jednej waluty, należy ustanowić specjalne przepisy, między innymi, kurs wymiany, do celów wypełniania deklaracji wydatków, w drodze odstępstwa od rozporządzenia Komisji (WE) nr 2808/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla EUR w rolnictwie(6).

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 445/2002 z dnia 26 lutego 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(7) ustanawia przepisy finansowe niezgodne z zasadami sazczególnymi ustanowionymi w art. 47a i 47b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Przepisy te nie powinny być stosowane w przypadku dokumentów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich.

(5) Artykuły 33h i 33i rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 ustanawiają odpowiednio częściowe finansowanie w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich w charakterze uzupełnień bezpośrednich płatności oraz uzupełnień pomocy państwa na Malcie. Zważywszy bardzo specyficzny charakter tych środków, należy ustanowić szczególne przepisy służące administrowaniu i kontroli.

(6) Jako że przystąpienie nowych Państw Członkowskich do Unii następuje z dniem 1 maja 2004 r., a nie na początku roku, należy ustanowić przepisy szczególne odnośnie do składania wniosków o wsparcie i pomoc dla obszarów mniej uprzywilejowanych w 2004 r., tak, by nowe Państwa Członkowskie mogły na pewno wypełnić swoje zobowiązania w zakresie kontroli.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przejściowe szczegółowe zasady stosowania przepisów finansowych ustanowionych w art. 47a i 47b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 mających zastosowanie dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (zwanych dalej "nowymi Państwami Członkowskimi").

Artykuł  2

Kwalifikowanie do wydatkowania

1.
Do celów art. 30 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, ostateczny termin kwalifikowania wydatków ustanowiony w decyzjach Komisji zatwierdzającej dokumenty dotyczące programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich, odnosi się do płatności dokonywanych przez agencje wypłacające określone w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
2.
Bez uszczerbku dla art. 33 ust. 5 Aktu Przystąpienia, kwalifikowalne są tylko wydatki odnoszące się do działań wyznaczonych do częściowego finansowania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 zgodnie z ustanowionymi kryteriami wyboru i procedurami, oraz wydatki, które podlegały zasadom Wspólnoty przez cały okres, w czasie którego zostały poniesione.
Artykuł  3

Płatności

1.
Odniesienia do organu wypłacającego w art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 rozumiane są jako odniesienia do agencji wypłacających określonych w art. 4 rozporządzania (WE) nr 1258/1999.
2.
Do celów art. 32 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, płatności okresowe oraz płatności salda końcowego odnoszą się do płatności rzeczywiście dokonanych przez agencje płatnicze.
3.
Do celów stosowania art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, płatności okresowe na podstawie dokumentów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich podlegają następującym warunkom:

a) złożenie do Komisji ostatniego należnego rocznego sprawozdania okresowego, określonego w art. 48 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1257/1999;

b) złożenie ostatniego należnego rocznego sprawozdania finansowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

4.
Do celów art. 32 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, saldo końcowe w ramach dokumentów dotyczących programu rozwoju obszarów wiejskich podlega płatności na podstawie ostatniej decyzji w sprawie rozliczenia rachunków określonej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
5.
Zatwierdzone wnioski o płatność określa wzór przedstawionym w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Agencje płatnicze

1.
Każda agencja płatnicza przechowuje wyłącznie rachunki dotyczące wydatków z funduszy przyznanych jej na pokrycie kosztów związanych z działaniami określonymi w dokumentach dotyczących programu rozwoju obszarów wiejskich.
2.
Agencje płatnicze czuwają, by wkład Wspólnoty był wypłacany beneficjentowi w tym samym czasie co wkład narodowy lub też po wypłaceniu wkładu narodowego.
Artykuł  5

Wykorzystanie EUR

Decyzje Komisji, zobowiązania, deklaracje wydatków na poparcie wniosków płatności i płatności są wyrażone w EUR, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 643/2000(8).

Jednakże w przypadku środków określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, nowe Państwa Członkowskie przekonwertują wydatki poniesione w walucie krajowej na EUR, na podstawie kursu wymiany mającego zastosowanie do systemów bezpośredniego wsparcia.

Artykuł  6

Sprawozdania i prognozy wydatków

Artykuł 47, 48 i 49 rozporządzenia (WE) nr 445/2002 nie stosuje się do dokumentacji w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich nowych Państw Członkowskich.

Artykuł  7

Rozliczanie rachunków

1.
Do celów art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95(9), rachunki określone w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia obejmują:

a) roczne sprawozdanie finansowe wydatków ograniczone do środków na rozwój obszarów wiejskich;

b) tabelę wykazującą różnice pomiędzy wydatkami zadeklarowanymi na podstawie punktu a) oraz wydatkami zadeklarowanymi dla celów płatności okresowych określonych w art. 3(3) niniejszego rozporządzenia;

c) tabelę, wyjętą z księgi dłużników, wykazującą całkowite wykryte zadłużenie, które nie zostało jeszcze odzyskane na koniec roku finansowego, na działania służące rozwojowi obszarów wiejskich.

2.
Do celów art. 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1663/95 kwoty, które podlegają zwrotowi lub płatne są na podstawie decyzji dotyczącej rozliczenia rachunków określonej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, zostaną potrącone od lub dodane do następnych płatności dokonanych przez Komisję.
Artykuł  8

Uzupełnienia do bezpośrednich płatności

1.
Bez uszczerbku dla art. 58 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, płatności dokonane przez agencję wypłacającą związane z uzupełnieniem bezpośrednich płatności określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, są dokonywane na podstawie wniosku o płatność przedłożonego w celu uzyskania uzupełniającej krajowej bezpośredniej płatności lub uzupełniającej krajowej bezpośredniej pomocy określonej w art. 1c rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999(10). W przypadku nowych Państw Członkowskich, do których zastosowanie ma art. 1a rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, agencja wypłacająca zapewnia, by uzupełnienie bezpośrednich płatności wypłacane było w tym samym czasie, co bezpośrednia płatność w ramach systemów wsparcia określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 lub też po tej płatności.
2.
Nie naruszając art. 59 i 64 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, Państwa Członkowskie stosują rozporządzenie Rady (EWG) nr 3508/92(11) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 2419/2001(12) w przypadku działań określonych w art. 33h rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
Artykuł  9

Uzupełnienia do pomocy państwa na Malcie

Bez uszczerbku dla art. 58 rozporządzenia (WE) nr 445/2002, płatności z agencji płatniczej związane z uzupełnieniami do pomocy państwa na Malcie określone w art. 33 i rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 dokonywane są na podstawie wniosku o płatność przedłożonego w celu uzyskania pomocy państwa.

Artykuł  10

Przepisy przejściowe na rok 2004

Beneficjenci muszą przedłożyć wnioski o dodatki kompensacyjne określone w rozdziale V rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 na rok 2004 do właściwych organów przed dniem 1 lipca 2004 r. lub w terminie późniejszym określonym przez nowe Państwa Członkowskie zgodnie z ich zobowiązaniami kontrolnymi określonymi w sekcji 6 rozdziału II rozporządzenia (WE) nr 445/2002.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. pod warunkiem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(6) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 36. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 816/2003 (Dz.U. L 116, 13.5.2003, str. 12).

(7) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 963/2003 (Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 32).

(8) Dz.U. L 78 z 29.3.2000, str. 4.

(9) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2001 (Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 3).

(10) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113.

(11) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.

(12) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ŚWIADECTWO I DEKLARACJA WYDATKÓW ORAZ WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

grafika

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.5.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 27/2004 ustanawiające przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji
Data aktu: 05/01/2004
Data ogłoszenia: 09/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004