Zalecenie 2004/74/WE dotyczące skooordynowanego wspólnotego programu monitorowania na rok 2004 w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych innych produktach pochodzenia roślinnego

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 9 stycznia 2004 r.
dotyczące skooordynowanego wspólnotego programu monitorowania na rok 2004 w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych innych produktach pochodzenia roślinnego

(notyfikowane jako dokument nr C(2003) 5400)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/74/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/113/WE(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2 lit. b),

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/113/WE, w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna stopniowo działać w kierunku wypracowania systemu, który pozwoli na ocenę narażenia na dany pestycyd w diecie. W celu dokonania realnych możliwych ocen, dane w sprawie monitorowania pozostałości pestycydów powinny być dostępne dla kilku produktów spożywczych, które stanowią główne części składowe diety europejskiej. Ogólnie znany jest fakt, że ok. 20-30 produktów spożywczych stanowi główne składniki diety europejskiej. W świetle źródeł osiągalnych na poziomie krajowym dla monitorowania pozostałości pestycydów Państwa Członkowskie są tylko w stanie analizować próbki ośmiu produktów każdego roku w ramach skoordynowanego programu monitorowania. Obserwuje się zmiany w wykorzystywaniu pestycydów w czasie okresów trzyletnich. A zatem każdy pestycyd generalnie powinien być monitorowany w 20-30 produktach spożywczych w serii trzyletnich cykli.

(2) Pozostałości wszystkich pestycydów objętych niniejszym zaleceniem powinny być monitorowane w 2004 roku, jako że pozwoli to wykorzystać te dane w celu oszacowania rzeczywistego narażenia na nie poprzez konsumpcję.

Systematyczne statystyczne podejście do liczby próbek, które mają być wzięte w każdym wykonaniu skoordynownego monitorowania jest konieczne. Takie podejście określone zostało przez Komisję w Codex alimentarius(4). W oparciu o dwumianowy rozkład prawdopodobieństwa można szacować, że przebadanie 613 próbek daje pewność większą niż 99 % wykrycia jednej próbki zawierającej pozostałości pestycydu powyżej limitu oznaczenia (LOD), gdzie mniej niż 1 % produktów pochodzenia roślinnego zawiera pozostałości powyżej poziomu LOD. Pobieranie tych próbek powinno być rozdzielone między Państwa Członkowskie stosownie do liczby ludności i konsumentów, w liczbie minimum 12 próbek dla danego produktu na rok.

(3) Nowe wytyczne odnośnie do procedur kontroli jakości dla analizy pozostałości pestycydów zostały opublikowane przez Komisję(5). Uzgodniono, że wytyczne te powinny być wdrożone przez laboratoria analityczne Państw Członkowskich na tyle, na ile tylko jest to możliwe i powinny być poddawane stałemu przeglądowi, z uwzględnieniem doświadczenia zdobytego w programach monitorowania.

(4) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 90/642/EWG i art. 7 ust. 2 lit. a) dyrektywy 86/362/EWG wymagają, aby Państwa Członkowskie wyszczególniły kryteria stosowane podczas sporządzania ich narodowych programów inspekcji. Informacja taka musi zawierać: i) kryteria stosowane w określaniu liczby próbek do pobrania i analiz, jakie mają być przeprowadzane, stosowane poziomy raportowania oraz kryteria, według których te poziomy zostały ustalone; ii) szczegóły autoryzacji zgodnie z dyrektywą Rady 93/99/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie dodatkowych środków urzędowej kontroli środków spożywczych(6) laboratoriów przeprowadzających analizy; i iii) liczbę i rodzaj stwierdzonych naruszeń oraz podjęte działania.

(5) Informacje na temat wyników programów monitorowania są w szczególności odpowiednie do obróbki, gromadzenia i przekazywania metodami elektronicznymi/ informatycznymi. Zostały utworzone formaty w celu dostarczania danych przez pocztę elektroniczną z Państw Członkowskich do Komisji. Państwa Członkowskie powinny zatem być w stanie przesłać ich sprawozdania do Komisji w formacie standardowym. Dalszy rozwój takiego formatu standardowego będzie wynikał przede wszystkim z rozwoju wytycznych Komisji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

NINIEJSZYM ZALECA:

1. Państwom Członkowskim zaleca się pobieranie i analizowanie próbek w odniesieniu do kombinacji pozostałości pestycydów i produktów określonych w załączniku I, zgodnie z liczbą próbek każdego produktu przyznanych tym państwom w załączniku II, odzwierciedlającej odpowiednio udział narodowy, wspólnotowy oraz państw trzecich w rynku Państwa Członkowskiego.

W przypadku pestycydów stwarzających duże ryzyko, np. OP-estrów, endosulfanu i N-metylokarbaminianów, wybrane próbki produktów: jabłek, pomidorów, sałaty, pora i kapusty głowiastej powinny również podlegać oddzielnym analizom poszczególnych jednostek w drugiej próbce laboratoryjnej, w przypadku gdy pestycydy zostały wykryte, a w szczególności jeśli są produktami pochodzącymi od jednego producenta. Liczba jednostek powinna być zgodna z dyrektywą Komisji 2002/63/WE(7).

Należy pobrać dwie próbki. Jeśli pierwsza próbka laboratoryjna zawiera wykrywalną pozostałość badanego pestycydu, jednostki drugiej próbki powinny być analizowane pojedynczo.

2. Państwom Członkowskim zaleca się składanie sprawozdań na temat wyników analizy próbek badanych w odniesieniu do kombinacji pozostałości pestycydów i produktów wymienionych w załączniku I najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2005 r., ze wskazaniem:

a) wykorzystywanych metod analitycznych i uzyskanych poziomów raportowania, zgodnie z procedurami kontroli jakości wymienionymi w procedurach kontrolni jakości dla analizy pozostałości pestycydów;

b) ilości i rodzaju naruszenia oraz podjętych działań.

Sprawozdanie powinno być zapisane w formacie, włączając format elektroniczny, zgodnym ze wskazaniem(8) dla Państwa Członkowskiego w odniesieniu do wykonania zaleceń Komisji dotyczących skoordynowanych wspólnotowych programów monitorowania.

3. Państwom Członkowskim zaleca się przesyłanie Komisji i do wszystkich pozostałych Państw Członkowskich, najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2005 r., wszystkich informacji zgodnie z wymogami art. 7 ust. 3 dyrektywy 86/362/EWG i art. 4 ust. 3 dyrektywy 90/642/EWG dotyczącej wykonania monitorowania w roku 2004 w celu zapewnienia, przynajmniej poprzez kontrolne pobieranie próbek, zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów, włączając:

a) wyniki ich programów narodowych dotyczących pozostałości pestycydów;

b) informacje w sprawie procedur kontroli jakości stosowanych przez ich laboratoria i w szczególności, informacje dotyczące aspektów wytycznych dotyczących procedur kontroli jakości dla analizy pozostałości pestycydów, których nie były w stanie zastosować lub w których zastosowaniu miały trudności;

c) informacje w sprawie akredytacji zgodnie z przepisami art. 3 dyrektywy 93/99/EWG (włączając rodzaj akredytacji, organ ds. akredytacji i kopię świadectwa akredytacyjnego) laboratoriów przeprowadzających analizy;

d) informacje o biegłej kontroli i próbach pierścieniowych, w których laboratorium uczestniczyło.

4. Państwom Członkowskim zaleca się przesyłanie Komisji, najpóźniej do dnia 30 września 2004 r., ich planowanego narodowego programu monitorowania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów ustalonych przez dyrektywy 90/642/EWG i 86/362/EWG dla roku 2005, włączając informacje o:

a) kryteriach stosowanych dla określania liczby próbek do pobrania i analiz do przeprowadzenia;

b) stosowanych poziomach raportowania i kryteriach, według których ustalono poziomy raportowania; oraz

c) szczegółach akredytacji, zgodnie z dyrektywą 93/99/EWG laboratoriów przeprowadzających analizy.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 24.

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(4)Codex alimentarius, pesticide residues in foodstuffs (pozostałości pestycydów w środkach spożywczych), Rzym 1994, ISBN 92-5- 203271-1; vol. 2, str. 372.

(5) Numer dokumentu SANCO/10476/2003, http://europa.eu.int/comm/food/fs/ph_ps/pest/index_en.htm

(6) Dz.U. L 290 z 24.11.1993, str. 14.

(7) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, str. 30.

(8) Przedstawione i wzięte pod uwagę przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt (SCFCAH) każdego roku.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kombinacje pestycydów i produktów do monitorowania

Pozostałości pestycydu do analizy na obecność Rok
2004 2005(*) 2006(*)
Acefat (c) (a) (b)
Aldikarb (c) (a) (b)
Azynofos metylowy (c) (a) (b)
Azoksystrobina (c) (a) (b)
Grupa benomylowa (c) (a) (b)
Bromopropylat (c) (a) (b)
Chlorotalonil (c) (a) (b)
Chloropiryfos (c) (a) (b)
Chloriopiryphos metylowy (c) (a) (b)
Cypermetryna (c) (a) (b)
Cyprodynil (c) (a) (b)
Deltametryna (c) (a) (b)
Diazynon (c) (a) (b)
Dichlofluanid (c) (a) (b)
Dikofol (c) (a) (b)
Dimetoat (c) (a) (b)
Difenyloamina(**) (c) (a) (b)
Endosulfan (c) (a) (b)
Fenheksamid (c) (a) (b)
Folpet (c) (a) (b)
Forat (c) (a) (b)
Imazalil (c) (a) (b)
Iprodion (c) (a) (b)
Kaptan (c) (a) (b)
Kresoksym metylowy (c) (a) (b)
Lambda-cyhalothryna (c) (a) (b)
Malation (c) (a) (b)
Grupa maneb (c) (a) (b)
Mekarbam (c) (a) (b)
Metamidofos (c) (a) (b)
Metalaksyl (c) (a) (b)
Metydation (c) (a) (b)
Metiokarb (c) (a) (b)
Metomyl (c) (a) (b)
Myklobutanil (c) (a) (b)
Ometoat (c) (a) (b)
Oksydemeton metylowy (c) (a) (b)
Paration (c) (a) (b)
Permetryna (c) (a) (b)
Pirymifos metylowy (c) (a) (b)
Procymidon (c) (a) (a)
Propyzamid (c) (a) (b)
Spiroksamina (c) (a) (b)
Tiabendazol (c) (a) (b)
Tolilfluanid (c) (a) (b)
Triazofos (c) (a) (b)
Winklozolina (c) (a) (b)
(*) Wskaźnik dla lat 2005 i 2006, według programów, które będą zalecane na

te lata.

(**) Difenyloamina powinna być poddana analizie tylko w jabłkach i

gruszkach.

(a) Gruszki, banany, fasola (świeża lub mrożona), ziemniaki, marchew,

pomarańcze/mandarynki, brzoskwinie/nektaryny, szpinak (świeży lub

mrożony).

(b) Kalafior, papryka, pszenica, bakłażan, ryż, winogrona, ogórek, groch

(świeży/mrożony, bez strąków).

(c) Jabłka, pomidory, sałata, truskawki, por, sok pomarańczowy, kapusta

głowiasta, żyto/owies.

ZAŁĄCZNIK  II

Ilości próbek do pobrania przez każde Państwo Członkowskie

Kod kraju Próbki
A 12
B 12
CY 12
CZ 12
D 93
DK 12
E 45
EE 12
EL 12
F 66
FIN 12
HU 12
I 65
IRL 12
L 12
LT 12
LV 12
MT 12
NL 17
P 12
PL 45
S 12
SI 12
SK 12
UK 66
Całkowita liczba próbek: 613

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.16.60

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2004/74/WE dotyczące skooordynowanego wspólnotego programu monitorowania na rok 2004 w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych innych produktach pochodzenia roślinnego
Data aktu: 09/01/2004
Data ogłoszenia: 23/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/01/2004